Michio om strängteorin

Medlem
Michio om strängteorin

Alltid lika fascinerande att låta hjärnan jobba lite med tanken av ett multiversum. Är vi ensamma i vårt universum? Är vårt universum ensamt eller kan vi fly till ett annat universum när vårt börjar bli kallt? Kan våra fysiska kroppar klara av en resa genom ett maskhål om det skulle visa sig vara möjligt att skapa ett? Vad existerar multiversum i, om det finns? Vad skulle hända med oss om vårt universum krockade med ett annat? Kan vi ens vara i andra universum med andra fysiska lagar än vårt? Vilket svart hål är bäst på att stjäla rymdstrumpor?

Så många frågor, så lite té kvar i koppen.

#blogg

ZF
Medlem
Michio om strängteorin
Citat:

Vilket svart hål är bäst på att stjäla rymdstrumpor?

ibland undrar jag dock om inte kvantfysiker i lite för stor utsträckning stuvar in nödvändiga x-komponenter för att passa tankemodeller, det blir lite som religion så. vad kom först, teorin om multiversum eller matten som hintade om dem?

Alltid lika intressant.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av ZF:

ibland undrar jag dock om inte kvantfysiker i lite för stor utsträckning stuvar in nödvändiga x-komponenter för att passa tankemodeller, det blir lite som religion så. vad kom först, teorin om multiversum eller matten som hintade om dem?

Det är nog ganska inviduellt. Jag tror att de flesta "som lyckas" får hitta på en egen modell utifrån vad som saknas i den föregående för att problem ska kunna lösas. Så om problem X i den ansedda teorin Y inte funkar matematiskt så får man skapa en ny teori, Z, där problem X fungerar eller kan lösas, och sedan försöka pussla ihop det så att det matematiskt fungerar med våra fysiska lagar. Sen kan man lägga på lite observationer och dylikt för att få den så accepterad som möjligt.

1
Skriv svar