Battlefield Moments

Medlem
Battlefield Moments

Battlefield 4, vad säger man? Det har blivit en helomvändning á la Microsoft för min del och jag har gått från att irritera mig ordentligt på Battlefield 3, vara skeptisk mot fyran (innan release) till att fullkomligt älska spelet. Jag skulle gå så långt som att kalla det Dice bästa inkarnation efter Battlefield: Vietnam och definitivt den uppföljare jag väntade mig till Battlefield 3.

En del jag kan klaga på är dock lagbalansen. Allt för många gånger har jag placerats i matcher där alla i mitt lag är under nivå 20 medan motståndarlaget domineras av spelare med 40 och uppåt. Resultatet är givetvis en hel del förluster, vilket visserligen inte spelar någon roll om matchen i sig är rolig och varierad men ändå blir lite småsurt i längden. Efter drygt tio raka förluster är det dock desto roligare att hamna på andra sidan myntet. Precis som idag.

Battlefield är föga förvånande synonymt med så kallade 'Battlefield moments', händelser man bara skulle stöta på i Battlefield. Det är svårt att beskriva exakt vad som gör dessa tillfällen speciella, definitionen är som det mesta högst subjektiv så att säga. När de sker lär man dock veta om det!

När jag nu landade i det bättre laget under dagens matcher (spelar endast Conquest) var det som upplagt för ett smörgåsbord av dessa Battlefield moments, varav det klart mest komiska hände under kvällens sista match i kartan 'Rogue Transmission'. En av de starkaste kartorna i spelet (efter Zavod) i min mening.

Sedan min forna favoritklass Recon fullkomligt överbefolkar varenda server har jag blivit lite motvillig att spela med den, jag bytte därför rakt av till engineer. Sedan dess har jag lekt med såväl målsökande missiler som miniminor (egentligen M2 men mitt namn är mysigare) och varje träff blir som en härlig revansch mot den fruktan man tvingas leva med varje gång man hör inkommande fordon. Minorna har faktiskt seglat upp till ett av mina favoritvapen nu den senaste tiden.

Medan det finns kartor som Shanghai där fordonens spår är ganska lätta att förutspå är det lite klurigare med tidigare nämnda Rogue Transmission, vilken är lite mer öppen. Skall minorna användas effektivt krävs nämligen en analys av slagfältet och anpassning därefter, när kartan öppnar upp för vägar överallt blir det självklart avsevärt svårare. Eller så kastar man bara ut dem och hoppas på det bästa.

Detta var vad jag gjorde idag. Jag noterade var fienden brukade ställa sig för att ge effektivt artilleri och slängde ut tre centrerade minor där. Ett par minuter senare fick jag rad efter rad av poäng när minorna detonerade, en lyckad fälla helt enkelt. Med låga förhoppningar på återkommande lycka sprang jag därför tillbaks och slängde ut minor i kratern av explosionen - På exakt samma ställe!

Några minuter gick innan jag än en gång fick en bunt poäng av detonerade minor, förstörda fordon och några döda fiender. Två av två gånger? Det kan väl vara möjligt, men inte kan det väl gå en tredje gång? Jo, det kunde det. På exakt samma ställe. Igen. Totalt fungerade detta fem(!) gånger under hela matchen, en match som snabbt blev en av de roligaste jag varit med om sedan Bad Company 2. Ett långdraget och fullkomligt underbart 'Battlefield moment', särskilt för en av de lite sämre spelarna som jag absolut är.

Det cirkulerar i vanlig ordning en hel del gnäll och klagomål om Battlefield 4 och hur illa det fungerar i dagsläget, jag är dock glad att se Battlefield i högform igen. All förstörelse, de fantastiska kartorna (gillar allihopa för första gången i serien) och den otroliga grafiken gör dock att varenda sekund gameplay väger upp för de problem man kan råka ut för. Nu börjar problemen dessutom lägga sig, lagom till att jag börjar fundera på ett köp av premium.

Vid det här laget kan jag dock bara säga: "Välkommen tillbaka, Battlefield. Jag har saknat dig!"

Det kanske lämpar sig bättre till en forumtråd men dela gärna med er av egna Battlefield moments nedan!

#blogg

Medlem
Battlefield Moments

Då jag under BF2142s tid alltid körde ingenjör under nicket Rastaman var det fullt av moments som man aldrig glömmer ( och aldrig får uppleva igen ). Käner igen det du beskriver så in i norden.
Tillfredsställelsen av tanksen som gick upp i rök av rörelseminorna när man låg en bit ifrån för att ta sista nådestöten med en Pilum om minrona inte gjorde jobbet, tillfredsställesen av att använda SAAWen och ibland följa helikoptrarna och flygen med låsningen på, hur man lekte med de och aldrig drog av skottet utan bara målföljde dem med pip pip pip, man kunde nästan ta på piloternas frustration hur de försökte undkomma för att i sista stund de trodde de undkommit lägga iväg de 2 miliserna,,poff!!!
Jag gjorde det även till sport att hoppa fram till till tanksen och runt de och släppa minorna så de var helt instängda, sporten var att endast vara beväpnad med minor. Ibland roade man sig med att krypa under APCs och lägga ett par minor, och sedan krypa ut ibland låg man kvar som en självmordsbombare,,hahaha det var tider det. Moments.
Efter dryga 1500h som ingenjör och nr 1 i världen med minorna kan jag bara säga att jag förstår din tillfredsställan av ingenjörsklassen.

Medlem

Jag håller helt och hållet med dig om att det finns vissa verkligen underbara Battlefield Moments. Har bara spelat 1942 för längesen och lite BF3 innan jag slog till på 4:an.

Det roligaste läget jag vet är nog ändå Rush och dess olika former. Att köra support med i stort sett oändlig ammo, ladda upp en fyrhjuling med C4:a och köra in den i en tank och explodera den så alla dör=skrattfest!


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Hade en såndär skön match på Golmud Railway häromdagen, plockade typ 7 helis i rad med kanonen på tanken


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Hur länge efter man är död ligger minorna/claymore kvar egentligen?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Svårt att komma på ett moment som är bäst, hela upplevelsen är grym tycker jag. Nu senast hade jag en enormt bra runda på Zavod 311, och mer specifikt vid flagga E. Sprang bakom fiendernas linjer som ensam Assault, tog över E och höll den själv i nästan 10 minuter. Smög runt tågen, knivade 5-6 personer och fick två squad wipes - det var lycka det!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Svårt att komma på ett moment som är bäst, hela upplevelsen är grym tycker jag. Nu senast hade jag en enormt bra runda på Zavod 311, och mer specifikt vid flagga E. Sprang bakom fiendernas linjer som ensam Assault, tog över E och höll den själv i nästan 10 minuter. Smög runt tågen, knivade 5-6 personer och fick två squad wipes - det var lycka det!

Jag vet inte vad som gjorde det, sådana moment tycker jag försvann helt i BC2 och BF3, härligt att de är tillbaks. När en actionpackad karta helt plötsligt förvandlas till ett stealthspel, då blir man spänd! Den stora irritationen blir när man märker ut fiender och ser att ingen förstärkning skickas ut, sedan försvinner flaggan fort!

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Hur länge efter man är död ligger minorna/claymore kvar egentligen?

M2 SLAM som jag använder verkar ligga kvar tills de utlöses alternativt att jag slänger ut nya, det är lite av vad som gör dem användbara i och med att jag stupar var och varannan minut.

Skrivet av Zymac:

Hade en såndär skön match på Golmud Railway häromdagen, plockade typ 7 helis i rad med kanonen på tanken

Ouch, inte roligt för piloterna! Måste ha synts på poängen sedan antar jag? Att skjuta flygande måltavlor med tanken är alltid imponerande imo. Minns i BF 1942 när jag bettade med min bror om att han inte skulle träffa en fallskärmshoppande fiende med tanken. Förlorade en hundralapp den kvällen.

Skrivet av Kleptomaniac:

Det roligaste läget jag vet är nog ändå Rush och dess olika former. Att köra support med i stort sett oändlig ammo, ladda upp en fyrhjuling med C4:a och köra in den i en tank och explodera den så alla dör=skrattfest!

Ah, klassikern! Har inte spelat Rush sedan Bad Company 2 så jag vet inte riktigt hur stora möjligheterna med C4-Jeepen är på de kartorna men att spränga tanks på det sättet brukar alltid vara effektivt (och riktigt underhållande).

Skrivet av AndyZedd:

Jag gjorde det även till sport att hoppa fram till till tanksen och runt de och släppa minorna så de var helt instängda, sporten var att endast vara beväpnad med minor. Ibland roade man sig med att krypa under APCs och lägga ett par minor, och sedan krypa ut ibland låg man kvar som en självmordsbombare,,hahaha det var tider det. Moments.

Det här med att smyga fram till fordonen är riktigt givande det med, absolut! De verkar ha modifierat detta i BF4 så att minorna faktiskt måste ligga någon sekund innan de kan detoneras, risken med att smyga fram har således ökat en hel del. Alltid lika roligt när man väl lyckas dock!

Medlem

Är det någon som kört Commander? Spelade det en gång i BF2, det är inte riktigt min kopp té, men jag måste säga att det ser skoj ut om man har en platta.

Försökte testa Commander på plattan men de sa bara "du har inte Commander appen"..tydligen har den inte släppts ännu. Det är alltså en extra app förutom Battlelog


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Ja, det är väl en egen app misstänker jag, men appen ska ha släppts igår(?).

aha får testas :)...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

1
Skriv svar