Ny Tropes vs Women-film – kvinnor som speglar män

Robot
Medlem
Ny Tropes vs Women-film – kvinnor som speglar män

Tredje delen finns här: http://www.youtube.com/watch?v=LjImnqH_KwM
Tror inte FZ skrivit om tredje delen.

Undrar hur länge det dröjer innan kommentarsfältet fylls med arga kommentarer.

Medlem

Det här är vad vi kallar med en modern uppfattning, "vetenskap". Korståget går vidare:)
När får vi AAA spel med könslösa karaktärer? Män i förkläde?
Jag bara längtar tills.

Medlem

Könlösa vet jag inte, men har aldrig tänkt på att karaktärerna i Ice climber skulle ha ett visst kön. Det var helt enkelt player 1 och player 2. Inte förrän hon tog upp det i videon typ.

Medlem

Brace yourself. Shitstorm incomming.
Jag kommer inte att kolla på videon. Jag fick nog efter ha sett de två första (tyckte att bägga var dålig gjorda, dålig skrivna osv).


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Här följer en shitstorm av kommentarer som bevisar att den här diskussionen behövs nu mer än någonsin.

Varsågoda.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Att kvinnliga karaktärer ofta är endimensionella kan jag hålla med om, däremot är det bullshit är rosetter är problematiska. Får inte kvinnor göra sig själv finare utan att det blir sexistiskt?

Stora bröst är en sak, rosetter är en annan.

Medlem
Medlem

helt ointressant normal kvinna räddar sin helt ointressanta normala pojkvän från vardagsbovar, yey ?

Allvarligt talat varken min tjej eller hennes vänner har nånsin klagat över bristen på kvinnliga karaktärer i spel eller att vissa skulle vara sexistiska =_=


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Jättebra video som faktiskt inte bara visar allt dåligt utan också tar upp bra exempel. Det enda jag har lite svårt för är Anitas artikulation, men det är en jävla petitess.
Angående rosetter så kan jag förstå problematiken, när det främst används i spel "in order to communcate that a character is NOT male". ~ 5.30.

Medlem

"Hon går igenom lite hur vi signalerar kön med hjälp av färger och hur kvinnor ofta pryds med rosetter"

What is ze problem?

I ALLA (och då menar jag verkligen ALLA) spel som jag någonsin har lirat, både MMORPG/FPS etc så har tjejer i dessa spel försökt att få sina karaktärer att vara så rosa och puttinuttiga eller sexiga som möjligt.

Jag har 14 vänner på steam som är brudar och som jag dagligen snackar med via skype och ALLA dessa tjejer försöker alltid att få sina karaktärer att antingen vara så rosa som möjligt eller så sexiga som möjligt. Dvs stora strutar, lättklädda etc.

Det är bara feminister som klagar över detta. Har alltid varit och kommer alltid att vara.

Mitt tips till dom är att dom tar fram en plastspade och försöker få bort sanden som fastnat i deras pulltrattar.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Här följer en shitstorm av kommentarer som bevisar att den här diskussionen behövs nu mer än någonsin.

Varsågoda.

Det är lugnt än så länge.

Medlem

Så allmänt negativ attityd mot detta tycker jag :/
Jag gillar denna video-serie och håller dessutom med om det mesta hon tar upp.

Skrivet av Theo B:

Att kvinnliga karaktärer ofta är endimensionella kan jag hålla med om, däremot är det bullshit är rosetter är problematiska. Får inte kvinnor göra sig själv finare utan att det blir sexistiskt?

Stora bröst är en sak, rosetter är en annan.

Tror du missade själva poängen, det är inte att det är sexistiskt att de har rosett, det är att de alltid gör på samma sätt för att skapa en kvinnlig version av karaktärerna, finns inte mycket variation. Har du någonsin sett ett fall där de skapat en manlig version av en ursprunglig kvinnlig karaktär?

Medlem

Måste säga att detta var nog den bästa av hennes "filmer" Hon har en poäng helt enkelt. Kvinnliga karaktärer ska kunna existera utan att de måste ha rosa kläder, rosett eller bitchig attityd.

I Mass effect lirar jag alltid kvinnlig Shepard, och tycker det är synd att Bioware inte renderar samma trailers fast med kvinnliga Shepard.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

"Hon går igenom lite hur vi signalerar kön med hjälp av färger och hur kvinnor ofta pryds med rosetter"

What is ze problem?

I ALLA (och då menar jag verkligen ALLA) spel som jag någonsin har lirat, både MMORPG/FPS etc så har tjejer i dessa spel försökt att få sina karaktärer att vara så rosa och puttinuttiga eller sexiga som möjligt.

Jag har 14 vänner på steam som är brudar och som jag dagligen snackar med via skype och ALLA dessa tjejer försöker alltid att få sina karaktärer att antingen vara så rosa som möjligt eller så sexiga som möjligt. Dvs stora strutar, lättklädda etc.

Det är bara feminister som klagar över detta. Har alltid varit och kommer alltid att vara.

Mitt tips till dom är att dom tar fram en plastspade och försöker få bort sanden som fastnat i deras pulltrattar.

Bara för att dina 14 vänner på Steam som är tjejer inte har något problem med sånt så representerar de ju knappast ALLA tjejer som spelar. De finns de människor som stör sig på sånt i spel och sen finns de dem som inte gör det. Förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå?

Sen en fråga; finns det ens några vettiga kläder/armor alternativ för kvinnliga karaktärer i MMO som INTE är minimala och jättesexiga? XD

Till sist, är det så svårt att acceptera att människor är och tycker olika? Är det så förbannat provocerande? Jag tycker folk kan få tänka olika och ha olika åsikter än mig, för jag respekterar människor och kan acceptera att alla inte tycker och tänker likadant. Men nu ska jag tydligen gå och ta ur sanden (som jag inte visste jag hade) med en spade ur min "pulltratta".

Och ja, jag blir irriterad att det ska vara så svårt för vissa människor här att framföra sina åsikter på ett vettigt sätt utan att i samma andetag man uttrycker sin åsikt ge en känga till de som inte tycker som en själv.

Usch.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:

Måste säga att detta var nog den bästa av hennes "filmer" Hon har en poäng helt enkelt. Kvinnliga karaktärer ska kunna existera utan att de måste ha rosa kläder, rosett eller bitchig attityd.

I Mass effect lirar jag alltid kvinnlig Shepard, och tycker det är synd att Bioware inte renderar samma trailers fast med kvinnliga Shepard.

är det inte samma för männen menar du?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av martinhjerpe:

Så allmänt negativ attityd mot detta tycker jag :/
Jag gillar denna video-serie och håller dessutom med om det mesta hon tar upp.

Skrivet av Theo B:

Att kvinnliga karaktärer ofta är endimensionella kan jag hålla med om, däremot är det bullshit är rosetter är problematiska. Får inte kvinnor göra sig själv finare utan att det blir sexistiskt?

Stora bröst är en sak, rosetter är en annan.

Tror du missade själva poängen, det är inte att det är sexistiskt att de har rosett, det är att de alltid gör på samma sätt för att skapa en kvinnlig version av karaktärerna, finns inte mycket variation. Har du någonsin sett ett fall där de skapat en manlig version av en ursprunglig kvinnlig karaktär?

jag vet inte om jag tycker att det är något dåligt, det visar ju bara att den kvinnliga karaktären fyllde ut allt tomrum som brukar uppstå när man endast har en manlig karaktär och att lägga till en manlig verison känns överflödigt. Fast visst stör man sig när de slänger in karaktärer för att göra det hela pk. tex left 4 dead där de måste ha en svart, kvinna, gammal, ung, tjock, smal osv.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Måste säga att detta var nog den bästa av hennes "filmer" Hon har en poäng helt enkelt. Kvinnliga karaktärer ska kunna existera utan att de måste ha rosa kläder, rosett eller bitchig attityd.

I Mass effect lirar jag alltid kvinnlig Shepard, och tycker det är synd att Bioware inte renderar samma trailers fast med kvinnliga Shepard.

är det inte samma för männen menar du?

Haha!

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

Allvarligt talat varken min tjej eller hennes vänner har nånsin klagat över bristen på kvinnliga karaktärer i spel eller att vissa skulle vara sexistiska =_=

Då är saken är biff!

Medlem
Skrivet av Skelögd:

I ALLA (och då menar jag verkligen ALLA) spel som jag någonsin har lirat, både MMORPG/FPS etc så har tjejer i dessa spel försökt att få sina karaktärer att vara så rosa och puttinuttiga eller sexiga som möjligt.

Jag har 14 vänner på steam som är brudar och som jag dagligen snackar med via skype och ALLA dessa tjejer försöker alltid att få sina karaktärer att antingen vara så rosa som möjligt eller så sexiga som möjligt. Dvs stora strutar, lättklädda etc.

Det är bara feminister som klagar över detta. Har alltid varit och kommer alltid att vara.

Men har du funderat på varför det är så här? Det är ju för att media och samhället förmedlar en bild av hur tjejer ska se ut för att vara fina och kvinnliga. Det är just detta som visar att omgivningen påverkar så otroligt mycket; och du ser resultatet hos dina vänner.
Om det fanns andra accepterade alternativ så är det inte säkert att dina tjejkompisar skulle valt att vara varken rosa eller sexiga.

Medlem
Skrivet av Mary:
Skrivet av Skelögd:

I ALLA (och då menar jag verkligen ALLA) spel som jag någonsin har lirat, både MMORPG/FPS etc så har tjejer i dessa spel försökt att få sina karaktärer att vara så rosa och puttinuttiga eller sexiga som möjligt.

Jag har 14 vänner på steam som är brudar och som jag dagligen snackar med via skype och ALLA dessa tjejer försöker alltid att få sina karaktärer att antingen vara så rosa som möjligt eller så sexiga som möjligt. Dvs stora strutar, lättklädda etc.

Det är bara feminister som klagar över detta. Har alltid varit och kommer alltid att vara.

Men har du funderat på varför det är så här? Det är ju för att media och samhället förmedlar en bild av hur tjejer ska se ut för att vara fina och kvinnliga. Det är just detta som visar att omgivningen påverkar så otroligt mycket; och du ser resultatet hos dina vänner.
Om det fanns andra accepterade alternativ så är det inte säkert att dina tjejkompisar skulle valt att vara varken rosa eller sexiga.

Nja... det är nog mest deras personliga val. Media/samhället förmedlar att killar ska vara stora/muskulösa (tex dukenukem) men det är försvinnande få som faktiskt ser ut sådana i IRL och spel där det finns andra valmöjligheter.

Medlem
Skrivet av D34D_L33T:
Skrivet av martinhjerpe:

Så allmänt negativ attityd mot detta tycker jag :/
Jag gillar denna video-serie och håller dessutom med om det mesta hon tar upp.

Skrivet av Theo B:

Att kvinnliga karaktärer ofta är endimensionella kan jag hålla med om, däremot är det bullshit är rosetter är problematiska. Får inte kvinnor göra sig själv finare utan att det blir sexistiskt?

Stora bröst är en sak, rosetter är en annan.

Tror du missade själva poängen, det är inte att det är sexistiskt att de har rosett, det är att de alltid gör på samma sätt för att skapa en kvinnlig version av karaktärerna, finns inte mycket variation. Har du någonsin sett ett fall där de skapat en manlig version av en ursprunglig kvinnlig karaktär?

jag vet inte om jag tycker att det är något dåligt, det visar ju bara att den kvinnliga karaktären fyllde ut allt tomrum som brukar uppstå när man endast har en manlig karaktär och att lägga till en manlig verison känns överflödigt. Fast visst stör man sig när de slänger in karaktärer för att göra det hela pk. tex left 4 dead där de måste ha en svart, kvinna, gammal, ung, tjock, smal osv.

Förstår inte riktigt vad du menar, tycker du inte de skulle vara bra med fler kvinnliga karaktärer i huvudrollen? Eller ska de bara användas för att fylla "tomrum" som bara uppstår när det bara är en man från början? :S

Medlem

Det är sån här, konstruktiv bra kritik som behövs. Jag håller inte med om 100% av sakerna som Anita säger, men det ger en ändå en tankeställare. Många gånger överdriver Anita, men det finns ändå ett korn av sanning i det hon säger.

Medlem

Hon har många bra poänger.

Medlem
Skrivet av martinhjerpe:
Skrivet av D34D_L33T:
Skrivet av martinhjerpe:

Så allmänt negativ attityd mot detta tycker jag :/
Jag gillar denna video-serie och håller dessutom med om det mesta hon tar upp.

Skrivet av Theo B:

Att kvinnliga karaktärer ofta är endimensionella kan jag hålla med om, däremot är det bullshit är rosetter är problematiska. Får inte kvinnor göra sig själv finare utan att det blir sexistiskt?

Stora bröst är en sak, rosetter är en annan.

Tror du missade själva poängen, det är inte att det är sexistiskt att de har rosett, det är att de alltid gör på samma sätt för att skapa en kvinnlig version av karaktärerna, finns inte mycket variation. Har du någonsin sett ett fall där de skapat en manlig version av en ursprunglig kvinnlig karaktär?

jag vet inte om jag tycker att det är något dåligt, det visar ju bara att den kvinnliga karaktären fyllde ut allt tomrum som brukar uppstå när man endast har en manlig karaktär och att lägga till en manlig verison känns överflödigt. Fast visst stör man sig när de slänger in karaktärer för att göra det hela pk. tex left 4 dead där de måste ha en svart, kvinna, gammal, ung, tjock, smal osv.

Förstår inte riktigt vad du menar, tycker du inte de skulle vara bra med fler kvinnliga karaktärer i huvudrollen? Eller ska de bara användas för att fylla "tomrum" som bara uppstår när det bara är en man från början? :S

jag försöker förmedla, på det mest klumpiga sätt jag kan :D, att spel som lägger till en karaktär (manlig eller kvinnlig) gör det för att de saknades från början (eller att de vill tjäna en massa pengar). I tomb raider spelar man bara som Lara för att hon fyller upp rollen som hjälte. I Drakes fortune spelar man bara som Drake för att han fyller upp rollen som hjälte.

Medlem
Skrivet av martinhjerpe:

Har du någonsin sett ett fall där de skapat en manlig version av en ursprunglig kvinnlig karaktär?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Mary:
Skrivet av Skelögd:

I ALLA (och då menar jag verkligen ALLA) spel som jag någonsin har lirat, både MMORPG/FPS etc så har tjejer i dessa spel försökt att få sina karaktärer att vara så rosa och puttinuttiga eller sexiga som möjligt.

Jag har 14 vänner på steam som är brudar och som jag dagligen snackar med via skype och ALLA dessa tjejer försöker alltid att få sina karaktärer att antingen vara så rosa som möjligt eller så sexiga som möjligt. Dvs stora strutar, lättklädda etc.

Det är bara feminister som klagar över detta. Har alltid varit och kommer alltid att vara.

Men har du funderat på varför det är så här?

Nix. Varför skulle jag? Det är inte något problem.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Måste säga att detta var nog den bästa av hennes "filmer" Hon har en poäng helt enkelt. Kvinnliga karaktärer ska kunna existera utan att de måste ha rosa kläder, rosett eller bitchig attityd.

I Mass effect lirar jag alltid kvinnlig Shepard, och tycker det är synd att Bioware inte renderar samma trailers fast med kvinnliga Shepard.

är det inte samma för männen menar du?

Vad jag menar är att, det är synd att trailers för spelet endast innehåller manliga Shepard och därav bara riktar sig till den manliga publiken.

FM-guru
F.d. Sisyr

Så många feels här inne.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

"Hon går igenom lite hur vi signalerar kön med hjälp av färger och hur kvinnor ofta pryds med rosetter"

What is ze problem?

I ALLA (och då menar jag verkligen ALLA) spel som jag någonsin har lirat, både MMORPG/FPS etc så har tjejer i dessa spel försökt att få sina karaktärer att vara så rosa och puttinuttiga eller sexiga som möjligt.

Jag har 14 vänner på steam som är brudar och som jag dagligen snackar med via skype och ALLA dessa tjejer försöker alltid att få sina karaktärer att antingen vara så rosa som möjligt eller så sexiga som möjligt. Dvs stora strutar, lättklädda etc.

Det är bara feminister som klagar över detta. Har alltid varit och kommer alltid att vara.

Mitt tips till dom är att dom tar fram en plastspade och försöker få bort sanden som fastnat i deras pulltrattar.

Du har inte funderat på varför dina 14 tjejkompisar på steam alla vill att deras karaktärer ska vara så rosa och sexiga/lättklädda som möjlig?

Problemet är väl att samhället i stort belönar tjejer som siktar in sig på att vara söta/rosa/sexiga för att tjejer förväntas vara så.

Tänk dig själv om din manliga chef skulle försöka vara lite gullig eller sexig (inte nödvändigtvis mot dig, men vem som helst) och försök ta honom på allvar efter det.
Kanske det är så att det överhuvudtaget är svårt att ta någon på allvar om de bara framställs som söta/sexiga?

Problemet : Kvinnor blir ofta triviala tillbehör i många spel/filmer och alla är så vana vid det att vi inte ens funderar över det. Det är små nyanser men testa att byta ut mansroller mot kvinnor och fundera över varför det funkar/inte funkar så märker du snart att det ofta är tydligt vilken målgrupp som spelutvecklaren riktar in sig på.

Det är bra att FZ visar upp en mer nyanserad bild och främjar den här typen av diskussioner. Oavsett vad folk tycker så är det viktigt att snacka om så man inte gör det osynligt.

123
Skriv svar