Så mycket kostar Playstation 4 att bygga

Robot
Så mycket kostar Playstation 4 att bygga

Sony förlorade pengar för varje sålt Playstation 3 - blir det samma sak denna gång?

#sony


Medlem
Så mycket kostar Playstation 4 att bygga

"IHS estimates..."

Hård fakta.

Medlem

Synd bara att en konsol kostar långt mer än bara delarna, att utveckla den under ett par års tid är ju inte gratis...
Nå, Sony har ju sagt att den förlust de gör med ps4 är liten och att de går med vinst om man köper ett spel, vilket man troligen gör

Medlem

Är det någon som vet hur mycket de får i licenskostnad per sålt spel?

Medlem

Hur beräknade de priserna på delarna? Har de siffror på hur stor rabatt Sony får pga. att man beställer miljoner enheter på ett bräde? Har de några fakta överhuvudtaget?

Annars kan man ju enkelt säga att "Efter att plockat ihop Xbones/PS4s delar från Webhallens hemsida så måste de gå med förlust på varje enhet!", men det speglar knappast verkligheten.

PS. Tycker mig komma ihåg att både Xbox 360 och PS3 tjänade pengar per såld konsol efter 2-3 år, även medräknat prissänkningar till kund?

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Synd bara att en konsol kostar långt mer än bara delarna, att utveckla den under ett par års tid är ju inte gratis...
Nå, Sony har ju sagt att den förlust de gör med ps4 är liten och att de går med vinst om man köper ett spel, vilket man troligen gör

Jag undrar faktiskt hur mycket utvecklingskostnaderna har varit för både Xb-one och PS4. Båda är lågbudget PC byggen med i stort sätt standardkomponenter (skräddarsydda CPU/GPU men inget i närheten av t.ex. Cell från PS3).

Något förenklat kan man ju undra varför det tar t.ex. MS flera år att kasta ihop en PC i en slimmad låda? Det som borde ta tid är ju att skriva OSet men även där så borde det varken ta lång tid eller kosta överdrivet mycket, speciellt för MS som har både erfarenhet från vilka funktioner man vill ha (Xb360) och "ramverket" (win8 ) samtidigt som det hela är byggt med talanger inom företaget som finns på plats för att rådfråga.

Medlem

Någon mer som märkte att det är felstavat?
Det står: "kostade cirka 6 000 kronor LÄR den lanserades"
Ska det inte vara När?

"kostade cirka 6 000 kronor NÄR den lanserades"


signatur

Gradixio!

Medlem
Skrivet av Fagerstanon:

Någon mer som märkte att det är felstavat?
Det står: "kostade cirka 6 000 kronor LÄR den lanserades"
Ska det inte vara När?

"kostade cirka 6 000 kronor NÄR den lanserades"

Ska man vara petig saknas det väl ett "som" i följande mening också :
De små marginalerna gör dock att Sony ändå förlorar pengar med tanke på att det är flera led, såsom distribution och handlarna, måste få en del av kakan i slutändan.

Men jag tror alla förstår ändå

Medlem

Och ändå är den made in china...

Medlem
Skrivet av NoiizeR:

Och ändå är den made in china...

Made in Sweden så hade det kostat mer än en Volvo.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Trots att Playstation 3 kostade cirka 6 000 kronor lär den lanserades 2006 gick Sony med förlust på varje såld enhet.

lär = när...

Och Sony själva har väl gått ut med att de förlorar pengar på varje såld konsoll, men att spel och PSN ska dra in och ge positiv bottom line på det direkt?

Medlem

Varför tror ni att dem är så kåta att införa "mikroköp" i spel, titta bara på Apple, det är helt galet och har gått helt över styr.

Medlem
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Fagerstanon:

Någon mer som märkte att det är felstavat?
Det står: "kostade cirka 6 000 kronor LÄR den lanserades"
Ska det inte vara När?

"kostade cirka 6 000 kronor NÄR den lanserades"

Ska man vara petig saknas det väl ett "som" i följande mening också :
De små marginalerna gör dock att Sony ändå förlorar pengar med tanke på att det är flera led, såsom distribution och handlarna, måste få en del av kakan i slutändan.

Men jag tror alla förstår ändå

Säg det när du söker jobb inom media!

Medlem
Skrivet av zumo:
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Fagerstanon:

Någon mer som märkte att det är felstavat?
Det står: "kostade cirka 6 000 kronor LÄR den lanserades"
Ska det inte vara När?

"kostade cirka 6 000 kronor NÄR den lanserades"

Ska man vara petig saknas det väl ett "som" i följande mening också :
De små marginalerna gör dock att Sony ändå förlorar pengar med tanke på att det är flera led, såsom distribution och handlarna, måste få en del av kakan i slutändan.

Men jag tror alla förstår ändå

Säg det när du söker jobb inom media!

Media?
Jag håller ju på med datorer för att jag inte vill ha med så många människor att göra ;D

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av NoiizeR:

Och ändå är den made in china...

Made in Sweden så hade det kostat mer än en Volvo.

Jupp, precis vad jag menar

Medlem
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Fagerstanon:

Någon mer som märkte att det är felstavat?
Det står: "kostade cirka 6 000 kronor LÄR den lanserades"
Ska det inte vara När?

"kostade cirka 6 000 kronor NÄR den lanserades"

Ska man vara petig saknas det väl ett "som" i följande mening också :
De små marginalerna gör dock att Sony ändå förlorar pengar med tanke på att det är flera led, såsom distribution och handlarna, måste få en del av kakan i slutändan.

Men jag tror alla förstår ändå

Ja, det gör nog alla =P


signatur

Gradixio!

1
Skriv svar