Vad gör ett bra Strategi spel?

Inaktiv
Vad gör ett bra Strategi spel?

Undrar bara lite vad andra tycker är ett bra strategi spel, eftersom jag själv aldrig förstått Age of Empires vilket värkar vara någon gud bland vissa. Så skriv lite om ditt favorit strategi spel med en bra motivering, och lite om vad nin tycker gör ett bra strategispel!

Själv är det nog Total War - Serien. Har suttit i timmar framför det spelet, min karriär började som ledare för en romersk adelsfamilj, sedan blev jag kung över ett medeltida land, och till slut blir jag den nye Napoleon.

Doc är nog Company of Heroes, Civilization (allt innan 4'an) och Warcraft 3 i hasorna.

Inaktiv

AoE3 och 2( fast 2;an spelade jag jättemycket förut). Men om du säger vad som gör ett bra rts, varför räknar du då upp total war och civ4 då?

Edit: Just ja, paradox spelen

Inaktiv

Total war har ju en rts del, även om campanjen i sig själv är det intresanta, och civ-serien är väl för att det är strategi, doc inte rts.
Fast jag skulle kanske inte ha sagt rts, kanske skulle sagt strategispel i almänhet?

Inaktiv

Är paradoxspelen realtida då? Tiden går ju att transmogrifiera mellan totalt stop och en dag i sekunden. En sek = en sek är dock inte ett av alternativen. <varning för att jag fånar mig>

Close combat 3, det tycker jag är ett mycket bra rts. Varför? Jo, det utspelar sig på östfronten, håller samtidigt som det är realistiskt en hög kvalitet på den historiska korrektheten (även om jag vill minnas att Ivan får tillgång till JS3-vagnar i slutet.), man får en närhet till sina enheter och det har inte en massa jobbig samt dålig micromanagement!

Inaktiv
Skrivet av blesserad:

Är paradoxspelen realtida då? Tiden går ju att transmogrifiera mellan totalt stop och en dag i sekunden. En sek = en sek är dock inte ett av alternativen. <varning för att jag fånar mig>

Close combat 3, det tycker jag är ett mycket bra rts. Varför? Jo, det utspelar sig på östfronten, håller samtidigt som det är realistiskt en hög kvalitet på den historiska korrektheten (även om jag vill minnas att Ivan får tillgång till JS3-vagnar i slutet.), man får en närhet till sina enheter och det har inte en massa jobbig samt dålig micromanagement!

Om man ska vara så extremt petig, så ja, då har då en poäng.
Men dem flesta är nog överens om att paradox-spel räknas som rts.

Btw, bra att du ändrade titeln
En ny lista:
Paradox-spel
Total war (rome,mtw2, etw)
Aoe(tre och två)

Inaktiv

Lusen: Jag vet - genre schmenre...

Oj, strategispel i stort? Då får Galactic civilizations II eller Dwarf fortress min högsta utmärkelse. Två helt ypperliga spel. GalCiv för att det påminner mig om Dune- samt Foundationromanerna och vem har inte någon gång velat idka interplanetarisk kemisk krigföring? Dwarf fortress för att det är så osannolikt djupt, atmosfäriskt och knasigt detaljerat.

Inaktiv

Hehe, jo rts blev lite fel...
Jag ändrar nog min egen lista lite...Company of heroes går nog före, eftersom jag tycker relic är det värda...de är de få spelutvecklare som (enligt mig) ger ut vettiga ex-packs.

Medlem

Varje gång jag ser bilder ifrån AoEII och I får jag en härlig känsla inom kroppen. Den serien är ett av dom som betytt mest för mig då det var ett av dom som introducerade RTS för mig.

Vad är ett bra strategispel? Det beror givetvis på vad man är ute efter. Jag gillar alla strategivarianter där det är action i. Alltså gillar jag inte cilivisation-typen. Realistiska som company of heroes, men of war och total war gillar jag enormt mycket men även orealistiska som red alert, tiberium wars och starcraft.

Jag tror att det viktigaste är strategispelet är spelbart och variationsrikt så att man inte känner igen sig på varje match för då håller det inte länge.

Medlem
Skrivet av blesserad:

Är paradoxspelen realtida då? Tiden går ju att transmogrifiera mellan totalt stop och en dag i sekunden. En sek = en sek är dock inte ett av alternativen. <varning för att jag fånar mig>

Varför skulle du vilja spela ett paradox spel i "en sekund = en sekund"? en kampanj i Hearts of Iron (spelet med det minsta tidsperspektivet) går från 1936-1953.


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Inaktiv
Skrivet av zaxxor:
Skrivet av blesserad:

Är paradoxspelen realtida då? Tiden går ju att transmogrifiera mellan totalt stop och en dag i sekunden. En sek = en sek är dock inte ett av alternativen. <varning för att jag fånar mig>

Varför skulle du vilja spela ett paradox spel i "en sekund = en sekund"? en kampanj i Hearts of Iron (spelet med det minsta tidsperspektivet) går från 1936-1953.

Vad får dig att tro att jag skulle vilja det?

Inaktiv

Ett bra strategi spel för mig är att man ska kunna sätta ut diverse byggnader UTAN att ha tillräckligt med material så de "halv" bygger byggnaden och fortsätter senare när det finns tillräckligt. Finns bara ett spel där jag har stöt på detta, "the settlers", och det var mitt först strategi spel så jag jämför alltid alla andra med Settlers

Medlem

Age of Empires II: Age of Kings. Nuff' said.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Inaktiv
Skrivet av q0rra:

Age of Empires II: Age of Kings. Nuff' said.

Snarare för lite sagt. Han bad om vad som gör strategi spelen bra och exempel. Du skrev bara exempel.

Vad som gör ett bra strategi spel till just ett bra strategi spel är framför allt grafiken följt av miljö, ljud effekter och enheternas radio meddelande. WiC är ett spel som lyckas sätta alla pumkterna. Grafiken är sjukt bra det utspelar sig inte i en uttjatat WW2 eller något bögigt riddarscenario. Bomberna ger ifrån sig coola ljud och alla älskar när Gazelle medium attack helikopter från NATO svarar med sin underbara italienska accent.

Gameplayet spelar egentligen inte så stor roll bara man prickar de där punkterna när man pratar RTS


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

company of heroes har prickat dom punkterna med.
Det där med att ww2 är uttjatat känns lite överdrivet.
Det finns mycket som man kan göra i ww2 som inte har varit med ännu

Medlem

Det jag letar efter i strategispel är framför allt:

1- Strategiskt tänkande ska krävas. Helst ska så många variabler som möjligt (positionering, terräng, flankering, etc.) behövas tas med i beräkningarna, men det får inte bli så komplicerat att det förstör spelglädjen.

2- Möjlighet till stadsbyggande. Det behöver inte krävas av spelaren, men möjligheten att bygga en vacker, välplanerad stad bör finnas.

3- Välbalanserat. En ensam bonde ska rimligtvis inte kunna ha ihjäl en riddare i full rustning, men en mob av dem bör kunna det. Samtidigt ska inte antalen spela för stor roll.

4- Jag är som jag är, och föredrar Medeltid/fantasy (helst utan magier ) -teman på mina spel.

Kan dock inte säga att jag hittat någonting som på ett bra sätt lever upp till allt på ett bra sätt...

Medlem

Kane gör ett RTS bra.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Medlem

c&c lirens stora variation på olika units och byggnader oftast och lätt att lära sig eller lära ut hur man spelar till andra
Strategi spel som har lite dynamiska maps som byggnader som kan uttnyttjas som bunkrar eller sprängbara broar tex. alltid skojj och neutrala tech buildings som kan ge spelarna lite ideér om att ta sig ut ur basen och slåss om resurser.
Gillar c&c spelens vinkel på flygande saker ra 2 då dem blev ett kul alternativ till tanks o inf.

Medlem

Tankeverksamheten i strategispel är det viktigaste för mig. Man skall kunna sätta en plan i verket och förhoppningsvis se utdelningen av den.

Temat är också viktigt. Utspelar det sig på ett framtida slagfält eller är det en ekonomisk simulation av ett bageriimperium på 1800-talet?

Grafik och ljud är underordnat i ett strategispel, men såklart är det fantastiskt om det är polerat och fint. Huvudsaken att det representerar temat på ett bra sätt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Ville nästan slå mig själv i huvudet med en stenbumling för att se om det jag såg var verkligen var sant, att en man på fullt allvar tycker grafik och ljud går långt före gameplay när det gäller RTS spel.

Ty dock är detta ett fritt land, och denne får väll tycka som denne vill.

Personligen tycker jag det absolut motsatta, då kan man lika gärna gå å se en film imo.

Men men, nu ska jag inte vara den som är den, så jag ska snällt ge ett exempel och förklara vad jag tycker är bra med det/dom.
____________________________________________________

AoE 2/StarC när det gäller RTS.

Bra variation i enheterna, bra balans, helst väldigt olika lag, bra kontroller, och framför allt möjligheten till massa olika strategier/taktiker som ser till att ingen match är den andra lik. En bra blandning av krav på macro management och micro management gör det intressant och ser till att hålla en alltid upptagen med nånting. Ett spel som tenderar att kunna verkligen sätta panik i en och därmed kosta dig matchen, DET är vad jag kallar ett bra spel. Såklart är det ett STORT plus ifall grafiken, ljuden och musiken är bra/stämnings sättande.
____________________________________________

HOMM3 om vi snackar tur baserat.

Här är det framför allt en sak som jag lägger all vikt på, det är att allting du gör måste ha en konsekvens, minsta lilla tabbe SKA kunna förlora dig ett slag. Det gäller självklart omvänt med, en väl genom tänkt plan spelad till perfektion ska kunna vända spelet till din odds. Här finner jag dock stämningsskapande miljöer, musik och ljud viktigare.

Inaktiv
Skrivet av Bethlen:

Det jag letar efter i strategispel är framför allt:

1- Strategiskt tänkande ska krävas. Helst ska så många variabler som möjligt (positionering, terräng, flankering, etc.) behövas tas med i beräkningarna, men det får inte bli så komplicerat att det förstör spelglädjen.

2- Möjlighet till stadsbyggande. Det behöver inte krävas av spelaren, men möjligheten att bygga en vacker, välplanerad stad bör finnas.

3- Välbalanserat. En ensam bonde ska rimligtvis inte kunna ha ihjäl en riddare i full rustning, men en mob av dem bör kunna det. Samtidigt ska inte antalen spela för stor roll.

4- Jag är som jag är, och föredrar Medeltid/fantasy (helst utan magier ) -teman på mina spel.

Kan dock inte säga att jag hittat någonting som på ett bra sätt lever upp till allt på ett bra sätt...

warcraft 3 TFT är nog ett spel för dig, om du inte spelt de så finns det 4 raser Human,Orc,Undead & nightelfes

1- stämmer mycket bra tänkande om du vill bli bra

2- stämmer utan en stad klarar du inte dig länge xD men om du vill ha en lite eller stor ä helt upp till dig själv

3- stämmer starkt, ju mer gold och wood du lägger på units ju starkare blir de och sen kan du också uppdatera ina unnits i en såkalad Blacksmite

4- stämmer till 50% det är mycket slag med svärd och rustningar men det finns också det lite mer omöjliga av magier och sådant, påminner lite om Sagan Om Ringen filmerna

Medlem

Genomtänkt design och bra balans, och så klart snygg grafik...

Medlem

AOE 2


signatur

PSN:Eric_says

Medlem

Ett spel som kräver både korsiktiga och långsiktiga strategier och där utgången påverkas av många olika faktorer. En hyggligt intelligent AI är också viktigt. Civilization 2 och 4 och Heroes of Might and Magic 3 är skolexempel på hur det ska vara.

1
Skriv svar