Går det att tvinga Stereo Mix till 44100

Medlem
Går det att tvinga Stereo Mix till 44100

Hej FZ! Går det att tvinga Inspelningsenheten "Stereo Mix" till samplingsfrekvensen 44100 Hz?

Mitt problem som det är nu efter att jag formaterat datorn (värt att notera är att det var likadant senast men då hittade jag en lösning på internet som jag inte hittar längre) är att mitt inspelningsprogram, Adobe Audition säger till och klagar på att det är fel samplingsfrekvenser och kan därmed inte spela in via Stereo Mix. Alla andra ingångar fungerar dock.

Stereo Mix har tre alternativ, 48000, 96000 och 192000 Hz och den står på 48k som standard. Det är heller inte lönt att jag börjar ändra alla andra till 48000 då mikrofonen är låst på 44100.
Stereo Mix tillåts ta kontroll av över andra program samt har jag testat Auditions inställning Attempt to force hardware to document sample rate.

Har testat olika versioner av Realtek HD Audio Manager men den allra senaste versionen ger mig små hack/upprepningar i ljudet emellanåt.

Om jag kommer ihåg rätt så fixen som jag löste det med sist jag formaterat datorn var någonstans i Realtek's HD Audio Manager. Om jag inte missminner mig var det en speciell version man skulle installera men den hittar jag inte! Ikonen till den var blå medan den jag har nu samt den nyaste bara är en svart och vit högtalarikon.

Har bifogat en bild på inställningarna till Stereo Mix och felmeddelandet Audition ger mig när jag försöker spela in via Stereo Mix.

Tack på förhand!

Medlem

Hej

Vilken drivrutin använder du? Har du hämtat drivrutinen för ditt moderkort eller från Realtek direkt?
Den drivrutin jag använder har nämligen det val du söker.

Jag använder den senaste drivrutinen för mitt moderkort, R2.70. *Inte* den senaste från Realtek, R2.73.

Medlem
Skrivet av Douwd:

Hej

Vilken drivrutin använder du? Har du hämtat drivrutinen för ditt moderkort eller från Realtek direkt?
Den drivrutin jag använder har nämligen det val du söker.

Jag använder den senaste drivrutinen för mitt moderkort, R2.70. *Inte* den senaste från Realtek, R2.73.

Hej Douwd, tack för ditt svar!
Den jag använder just nu är den senaste för moderkortet MSI Z77A-G45 och är version 6.0.1.7037 enligt MSI's hemsida för kortet.
Jag har även testat den 'generella' mjukvaran R2.73.

Jag ska se om jag hittar R2.70 och testa den sen återkomma ifall det funkar eller inte.

Uppdatering: Tack Douwd, du är en ängel! Då kom jag ihåg rätt, jag var tvungen att installera en speciell version. Vilket jag tycker är rätt märkligt faktiskt.

1
Skriv svar