Robot
X Rebirth

Det var länge sen vi såg något i klass med med Freelancer eller Elite. X Rebirth vill blåsa liv i den insomnade genren, men rymdsim-entusiaster får fortsätta längta.

#star-wars-x-wing-vs-tie-fighter, #egosoft, #deus-ex, #elite-4


Medlem
X Rebirth

Tråkigt nog så ligger faktiskt spelet på denna nivå
Jag som hoppades på en värdig uppföljare till ett av de bästa SP rymd spel jag spelat men icke sa nicke :'(
RIP

Medlem

Så trisst att det blev så här med detta spel. Vissa saker gör det faktiskt bra, till exempel de gigantiska rymdstationerna med "bilköer" som får allt att kännas som en levande värld. Man märker att utvecklarna har kollat mycket på 5:e elementet och Blade Runner som inspiration. Vapeneffekterna är helt okej, bra mycket bättre än de fruktansvärda effekterna i X3.

Samtidigt känns det så otroligt nerdummat och konsolifierat mot förregångarna. Och alla buggarna! My god, man stöter på gamecrashers och plotstoppers var 5:e minut, om man har tur. AI:n är ganska hemsk med. Blastrade sönder ett hundratal små civilskepp i en bilkö, och varpå det skulle ha varit en katastrof irl så brydde sig polisen inte ens. Jag fick en varning. Om jag sade åt civilerna att dumpa sin cargo så trodde de att jag skojade, trots att jag röjt vägen runtomking dem på liv.

Men det är just så mycket är med det här spelet. Det ser ut som en stor, levande värld, tills man inspekterar sömmarna och ser att allt bara är fake. Jag kan dock förstå att det måste vara svårt att programmera AI för att reagera realistiskt på alla möjliga situationer, som den ovan, och samtidigt få spelet att vara balanserat, så man inte direkt får för dålig standing och fastnar i spelet då man inte kan handla med någon längre.

Jag tror att om man gillar mer arcade:iga space shooters, typ i stil med Descent med en management-twist, så kanske man diggar det här efter att det blivit patchat tillräckligt, men jag går fortfarande och väntar på att det ska komma någon mer realistisk space sim. Independence War 2: Edge of Chaos är fortfarande det bästa i mina ögon, även om det med har sina skavanker. Men likt Mats ser jag även fram emot Elite: Dangerous när det nu kommer.

Medlem

Kan bara hålla med, tommaste spelet jag spelat


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Acriax:

Samtidigt känns det så otroligt nerdummat och konsolifierat ....

Slutade läsa här. Kan inte ta någon som skriver sådana kommentarer på allvar.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Acriax:

Blastrade sönder ett hundratal små civilskepp i en bilkö, och varpå det skulle ha varit en katastrof irl så brydde sig polisen inte ens. Jag fick en varning. Om jag sade åt civilerna att dumpa sin cargo så trodde de att jag skojade, trots att jag röjt vägen runtomking dem på liv.

Men det är just så mycket är med det här spelet. Det ser ut som en stor, levande värld, tills man inspekterar sömmarna och ser att allt bara är fake.

Låter som ett typiskt spel som "skall" säljas med reklam och inga recensionsexemplar eller demos innan release för att annars så ser folk vilket skräp det är och ingen köper.

Skrivet av Akronym:
Skrivet av Acriax:

Samtidigt känns det så otroligt nerdummat och konsolifierat ....

Slutade läsa här. Kan inte ta någon som skriver sådana kommentarer på allvar.

Din förlust. Köp skiten och bli besviken då.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Akronym:
Skrivet av Acriax:

Samtidigt känns det så otroligt nerdummat och konsolifierat ....

Slutade läsa här. Kan inte ta någon som skriver sådana kommentarer på allvar.

Jag känner tvärt om, känns ärligt och genomtänkt då så pass många spel har gått den vägen senaste åren.

Trista med det här spelet är att det är nog det 4-5e spelet redan i år som jag varigt sugen på som visat sig vara totalt värdelöst och ofärdigt.

Tyvär tror jag trenden kommer bli ännu värre nästa år då alla verkar komma undan med det.

Medlem
Skrivet av Akronym:
Skrivet av Acriax:

Samtidigt känns det så otroligt nerdummat och konsolifierat ....

Slutade läsa här. Kan inte ta någon som skriver sådana kommentarer på allvar.

I det här fallet stämmer det dock väldigt väl. Att försöka spela de tidigare spelen i X-serien med en gamepad är omöjligt. Du måste navigera menyer och lära dig tiotals shortcuts för att kunna spela något så när effektivt. X Rebirth är gjort för att spelas med gamepad. I de videos som visades upp innan spelet släpptes så spelades det med gamepad. Enligt utvecklarna själva så ville de göra ett enklare spel.

X Rebirth ÄR "nerdummat". Det finns till exempel ingen AI. Skepp flyger in i stationer och varandra, struntar i att besvara elden när de blir beskjutna, eller fastnar inuti en station när de försöker ta sig till sitt mål.

Det här är ett av de värsta spel jag har spelat. Det här är rymdspelens motsvarighet till Big Rigs Over the Road Racing.

Medlem

Jag välkomnar Star Citizen :).


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Medlem

Tyvärr har skribenten missat kärnan i X-serien. X-serien handlar inte om att ha sitt rymdskepp och göra uppdrag. Det handlar om trading och fleet management. Det är dit 90% av tiden går och om man inte är ute efter det så är inte något av spelen i X-serien för personen i fråga. Storyn har aldrig varit X-seriens starka sida.

Mängden tid och planering det tar att lägga upp handelsnätverk och bygga armador och rymdstationer, det är där det roliga ligger. X-serien är spelmässigt nästan närmare Mount and Blade eller Patrician / Merchants of Venice än X-wing eller något dylikt spel. Det ska helt enkelt spelas som ett management spel snarare än ett storydrivet spel.

Medlem

Fan också, jag som höll tummarna för att det här skulle bli episkt. Då får man hoppas att Elite blir spelet man kan häcka framför i väntan på Star Citizen


signatur

Game long and prosper

Medlem

Tycker det är sorgligt att det är 2013 och dessa spel släpps. Spelade i 30 minuter och tröttnade helt.

Medlem

Alltid lika intressant när ett spel påstås vara "konsolifierat" samtidigt som det är PC-exklusivt.
Testa använda simplifierat/förenklat, begränsat, ytligt, försummat eller liknande ord som faktiskt passar istället så ser inlägget vettigt ur, inte som någon random PC fanboy med bristande vokabulär. Dessutom ska tilläggas att gamepad/joystick med fördel använts i "rymdspel" tidigare, själv lirade jag såväl starlancer som ett tidigare x-spel med nyss nämnda. Att spelet stödjer, eller förespråkar något annat än mus/tangentbord gör det inte till en konsolifierat, ett spel som utvecklats för/anpassats för konsoler kan däremot vara det (men behöver inte vara det, se ex. Witcher 2)

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Alltid lika intressant när ett spel påstås vara "konsolifierat" samtidigt som det är PC-exklusivt.
Testa använda simplifierat/förenklat, begränsat, ytligt, försummat eller liknande ord som faktiskt passar istället så ser inlägget vettigt ur, inte som någon random PC fanboy med bristande vokabulär. Dessutom ska tilläggas att gamepad/joystick med fördel använts i "rymdspel" tidigare, själv lirade jag såväl starlancer som ett tidigare x-spel med nyss nämnda. Att spelet stödjer, eller förespråkar något annat än mus/tangentbord gör det inte till en konsolifierat, ett spel som utvecklats för/anpassats för konsoler kan däremot vara det (men behöver inte vara det, se ex. Witcher 2)

Vad jag läst så kan det mycket väl stämma att spelet var tänkt till xbox 360 först men sen gjordes om till pc port.

Vet inte om det stämmer.

Medlem
Skrivet av Picardo:

Tyvärr har skribenten missat kärnan i X-serien. X-serien handlar inte om att ha sitt rymdskepp och göra uppdrag. Det handlar om trading och fleet management. Det är dit 90% av tiden går och om man inte är ute efter det så är inte något av spelen i X-serien för personen i fråga. Storyn har aldrig varit X-seriens starka sida.

Mängden tid och planering det tar att lägga upp handelsnätverk och bygga armador och rymdstationer, det är där det roliga ligger. X-serien är spelmässigt nästan närmare Mount and Blade eller Patrician / Merchants of Venice än X-wing eller något dylikt spel. Det ska helt enkelt spelas som ett management spel snarare än ett storydrivet spel.

Håller med dig, men även här har Rebirth till stor del misslyckats. Jag har inte kommit så långt, då jag på första trading-uppdraget i kampanjen råkade ut för att mitt trader-skepp (Rahanas eller vad det heter) absolut vägrade sälja energy cells. Den åkte runt lite godtyckligt och ignorerade vad man gav den för orders. Andra hade samma problem, och det man fick göra var att öppna upp savefilen med en texteditor och rensa ut order-queuen för skeppet. Tydligen finns det ingen knapp i interfacet för att avbryta orders när man väl gett ett skepp dem, och 3 orders är max. Sen när man kollar på sin lista med skepp ser man bara deras namn. Inte var de är eller vad de har för sig. För att veta det måste man djupdyka i menyerna.

Menyerna är verkligen inte helt optimerade i X3 heller, men här är de ett snäpp värre.

Medlem

Hoppas det får moddstöd hoppas hoppas hoppas, då kanske det kan hända grejer

k3m
Medlem

kag diggar x:r fast det har enormt mycket buggar. spelet har även enorm potential. jag tror moddarna och utvecklarna kommer att ta nytta av den här potentialen

Medlem
Skrivet av k3m:

kag diggar x:r fast det har enormt mycket buggar. spelet har även enorm potential. jag tror moddarna och utvecklarna kommer att ta nytta av den här potentialen

Det är helt ok, men det är inte helt ok att sälja ett spel som "färdigt" på potential. Är det Kickstarter/Early access är till.

Medlem

Oerhört synd att det blev såhär. Vart mycket intresserad och var grymt nära att köpa detta när jag såg det på steam. Men när jag förstod att man endast kör ett jävla skepp och inte kan byta så försvann hela grejen. Det som var kul i tidigare spelen. Att i början så stövade man efter att få större och större skepp och sedan så när man fått något aningen stort skepp då började man upprätta ett eget solsystem och trade flotta.

Menyerna tycke jag var bra i de tidigare, man kan vara effektiv och lära sig några snabbknappar som man använder ofta. Heldre så lär jag mig lite knappar än att ha menyer som är anpassade till consol. Knän najs i början men consol menyer men efter 50 gånger när man bläddrar i damma meny för att öppna något som man kan öppna direkt med en knapp så tar jag fler knappar varje dag över consol menyer..

Medlem

WTF?! Är det verkligen så dåligt? Vet inte hur många timmar/dygn jag har spenderat i X-universum, så det här var en riktigt illa nyhet

Medlem

Tackar, några hundra sparade som jag kan lägga på några vinflaskor istället!

Medlem

intressant att spelet fick en tvåa i betyg i alla fall. enligt denna mkt underhållande reccenssion skulle nog en etta vara för högt!

http://www.youtube.com/watch?v=LxUx96-6-dw

Medlem

hur fan detta skräp fick en 2a ? O.O


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Köpte detta då jag tänkte set skulle stilla suget efter Star Citizen och Elite Dangerous. Lirat en timme och man känner inget drag i att veta hur saker och ting går. Må vara stora vyer och så, men det är inte snyggt för 5 öre. Klar förlust. *sobb sobb*. Får väl bli lite "space enginners" så länge.

Medlem

Jag är förvånad att det inte nämns nått om Star Citizen i artikeln! Elite 4? inte riktigt samma sorts spel snarare Star Citizen är bättre som exempel.


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem
Skrivet av WhiteWolf68:

intressant att spelet fick en tvåa i betyg i alla fall. enligt denna mkt underhållande reccenssion skulle nog en etta vara för högt!

http://www.youtube.com/watch?v=LxUx96-6-dw

Rofl," the short answer is no, no, no, no, no, no, dont, stop, take your finger off your mouse, walk away, do not press purchase".

Medlem
Skrivet av Freywiind:

hur fan detta skräp fick en 2a ? O.O

ja, man kan ju undra hur ett spel (för PC; boxat) skall vara 2013 för att få en etta här på FZ om detta mindre begåvade spel får en tvåa.

Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Jag är förvånad att det inte nämns nått om Star Citizen i artikeln! Elite 4? inte riktigt samma sorts spel snarare Star Citizen är bättre som exempel.

What? För mig är Elite Dangerous och Star Citizen samma typ av spel och definitivt samma typ av spel som X: Rebirth.

Vad skiljer Elite från Star Citizen och X-serien menar du?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av WhiteWolf68:
Skrivet av Freywiind:

hur fan detta skräp fick en 2a ? O.O

ja, man kan ju undra hur ett spel (för PC; boxat) skall vara 2013 för att få en etta här på FZ om detta mindre begåvade spel får en tvåa.

Ur min personliga erfarenhet av detta spel jag skulle sätta en 0 i betyg fattar inte ens hur de fick igång det med någorlunda bra fps för att testa o.O dessutom hjälper det inte spelet att det finns runt 1500 lanes av kod till 360 specifikt och att menyarna i detta spel skulle kunna vara 10e cirkel i dantes helvete ditt inte ens satan själv vågar gå


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av SnelHest:

Hoppas det får moddstöd hoppas hoppas hoppas, då kanske det kan hända grejer

Det har redan modstöd
Inget markant har kommit än, det enda riktigt vettiga jag hittade var en mod som tog bort stora delar av den där jobbiga cockpiten och en som fixade tutthålet på co pilot tjejen.

Men kika här: http://xrebirth.nexusmods.com//?


signatur

// Bacon <3

12
Skriv svar