John Carmack lämnar Id Software

Robot
John Carmack lämnar Id Software

Quakes och Dooms tekniska fader satsar på en fortsatt karriär med Oculus Rift. Men Ids arbete med Doom 4 och Id Tech 5 påverkas inte.

#nyhetstips, #doom, #quake, #id-software, #doom-4-2, #wolfenstein-3d, #half-life, #half-life-counter-strike


Medlem
John Carmack lämnar Id Software

Gillar att Carmack gick över till Oculus Rift, den produkten har extremt stor potential och hans stöd behövs!

Medlem

Lika bra. Id Software är inte lika glamorösa som de en gång var. Det gamla goa teamet är för splittrat. Bara att önska Carmack all lycka i framtiden!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tja, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Det sista riktiga bra spelet id Software utvecklade var ju Enemy Territory, IMO, sen dess har det bara dalat. Doom 3 blev en stor besvikelse för mig. Rage var ingen höjdare precis. Med det sagt så behöver id nytt blod!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Lika bra. Id Software är inte lika glamorösa som de en gång var. Det gamla goa teamet är för splittrat. Bara att önska Carmack all lycka i framtiden!

Absolut. Carmack har alltid varit en visionär, och jag tror verkligen att Oculus Rift ger honom större chanser att förverkliga sina idéer än vad Id har gjort de senaste tio åren.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Tack Carmack för den fina nätkoden Quake besitter. Jag kan bara undra vart den tog vägen med alla nya titlar som släpps.

Medlem

Låter bra, Id behöver nytt blod.

Medlem

Låter väl lite värre än vad det är, jag menar, gjorde han inte likadant när han höll på med sin raketforskning? Det är väl knappast så att han INTE får komma tillbaka när han är färdig med ocolus rift.

Medlem

Jag tycker han gör rätt, och önskar honom lycka till!! (vill ha en rift)


signatur

Meep!

Jot
Medlem

Om man nu ska visa något från quakeserien så kan man iallafall visa något bra.. Fatal1ty, pft..

http://www.youtube.com/watch?v=cALELmIo8zk


signatur

ejot på irc.. fråga mig inte om e:et :)

Redaktör
Skrivet av Jot:

Om man nu ska visa något från quakeserien så kan man iallafall visa något bra.. Fatal1ty, pft..

http://www.youtube.com/watch?v=cALELmIo8zk

Jag trodde Åke Vader skulle hinna före med en sån kommentar.


signatur
Medlem

kanske inte så oväntat? (han är la ekonomiskt oberoende och kan göra det han tycker är intressant och kul)


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Men vafan, varför går han inte och bygger raketer för armadillo till 100% för?
Det är mer framtiden än oculust rift!

Medlem

Löjligt, men kul

Medlem

Fy fan va mycket Quake man spelat i sina dar, både med modem och på lan :)! Kan faktiskt än i dag dra i gång Q3A, finns dåligt med nya spel som matchar det tycker jag.

Kommer ihåg den här match rackaren :
http://youtu.be/qHYozlVJbeg?t=10m18s

Medlem

Doom 1 och 2 är och förblir hans och gamla ID Software gängets mästerverk.

Gick bara utför efter det här x)...

O_O

  • Grafik 10/10

  • Mekanik 10/10

  • Gameplay 10/10

  • Art Design 10/10

  • Level Design 10/10

  • Weapon Design 10/10

  • Enemie Design 10/10

  • Sound 10/10

  • Music 10/10

De e va kallar för DAN OUDA DAN

Medlem

Ja, det var ju väntat...

Id har verkligen inte i mina ögon gjort något bra sedan Quake 3 och ja... hmm

Fan...
Jag spelar typ bara gamla spel och de är fortfarande bättre, saker som dessa gör bara att man stannar upp ännu mera.

Occulus kommer ju aldrig bli lika coolt som Quake var, om inte Quake kommer just på den kanske.

Aja


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

ID Software är pionjärer inom spelindustrin. Känns dock som de halkat efter och stagnerat. Med nytt blod, kanske de kan komma på fötterna igen. Nu med Carmack bakom ratten på Occulus Rift, på heltid. Ser jag bara positivt på. VR är på gång för en gångs skull. Med potentialen att slå igenom på stort.

Medlem
Skrivet av Jot:

Om man nu ska visa något från quakeserien så kan man iallafall visa något bra.. Fatal1ty, pft..

http://www.youtube.com/watch?v=cALELmIo8zk

Snarare http://www.youtube.com/watch?v=q76UNcuKSVY

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av omgponies:

Men vafan, varför går han inte och bygger raketer för armadillo till 100% för?
Det är mer framtiden än oculust rift!

Vad jag förstått ligger Armadillo på is efter senaste kraschen. Jag ger id Software ett halvår innan de läggs ner, Carmack var sista livlinan.


signatur
Medlem

Hellre att det går bra för OR än ID. Känns som att deras storhetstid är över, no offense.

Medlem

Jävligt bra låt!
Måste plocka fram skivan o lyssna.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av omgponies:

Men vafan, varför går han inte och bygger raketer för armadillo till 100% för?
Det är mer framtiden än oculust rift!

Vad jag förstått ligger Armadillo på is efter senaste kraschen. Jag ger id Software ett halvår innan de läggs ner, Carmack var sista livlinan.

Jag tänker mer ett år kanske, men visst, man har ju känt det länge, slutet är nära - det började ju bra iaf =/


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag har alltid tyckt att ID sedan Romero petades har varit en ganska menlös spelproducent med undantag av Carmacks teknologi.
Jag tycker att det är mycket bättre att Carmack går vidare än att han fortsätter försöka bygga vidare på koncept som utsprungligen utvecklades av ett team som inte har existerat på över 15 år.
Jag tror han har mycket mer att ge nu när han är befriad från förväntningarna på att han ska leverera nästa Doom eller Quake hela tiden.

Medlem

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO, det va spiken i kistan
får verkligen hoppas han startar något nytt och slutar tramsa med oculus rift


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem
Skrivet av Ahris:

Jag har alltid tyckt att ID sedan Romero petades har varit en ganska menlös spelproducent med undantag av Carmacks teknologi.
Jag tycker att det är mycket bättre att Carmack går vidare än att han fortsätter försöka bygga vidare på koncept som utsprungligen utvecklades av ett team som inte har existerat på över 15 år.
Jag tror han har mycket mer att ge nu när han är befriad från förväntningarna på att han ska leverera nästa Doom eller Quake hela tiden.

Romeros mästerverk Daikatana saknar jag.

Medlem

Möjligen off-topic men då det i alla fall rör en grafikprogrammerare som även jobbat med rymdfarkoster och som lämnar en spelstudio så tar jag det här: Corrinne Yu har lämnat Microsoft och 343 och gått till Sony och Naughty Dog.

https://twitter.com/Corrinne/status/404080595040350208

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Ahris:

Jag har alltid tyckt att ID sedan Romero petades har varit en ganska menlös spelproducent med undantag av Carmacks teknologi.
Jag tycker att det är mycket bättre att Carmack går vidare än att han fortsätter försöka bygga vidare på koncept som utsprungligen utvecklades av ett team som inte har existerat på över 15 år.
Jag tror han har mycket mer att ge nu när han är befriad från förväntningarna på att han ska leverera nästa Doom eller Quake hela tiden.

Romeros mästerverk Daikatana saknar jag.

Det gör inte jag.
Romero utan iD hade lika stora problem att producera bra spel som iD utan Romero. Det var rätt kombination av människor som gjorde iD störst när det begav sig.

Medlem

"Av Tomas Andersson, 2013-11-22 22:02"
Kunde inte väntat 20min till?

12
Skriv svar