Baldur's Gate II: Enhanced Edition

Robot
Baldur's Gate II: Enhanced Edition

Ett av tidernas bästa rollspel gör comeback, större och starkare än någonsin. Men det är en förbättring med betydande brister.

#baldurs-gate-ii-shadows-of-amn, #bioware, #baldurs-gate-ii-enhanced-edition, #overhaul-games, #baldurs-gate-enhanced-edition, #baldurs-gate, #baldurs-gate-3, #baldurs-gate-ii-throne-of-bhaal


Medlem
Baldur's Gate II: Enhanced Edition

http://www.twinfinite.net/blog/2013/11/16/baldurs-gate-2-revi...

"SCOTT DESAVOURET
I have been playing video games since the Commodore Vic 20. In that time I have accumulated a massive video game collection and greatly enjoy diving into unknown sub-genre's featuring forgotten mechanics. When not studying games I might be doing school work, or making cocktails. Or juggling knives."

Edit: Otrolig recension...jag vet inte riktigt vad jag ska säga och endå påstår killen att han varit med sen Vic 20 och har en massive spel samling


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Eftersom BG2 kraschade hur mycket som helst på min gamla burk när det begav sig, väljer jag att se det som ytterligare en skön blinkning åt orginalet


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Skönt att det inte var några större gameplay grejer som drog ner betyget, för då väntar jag helt enkelt någon vecka och köper det då, i hoppet att de då patchat till och fixat krasch-problemen. Håller BG2 som mitt favoritspel genom alla genrer och det ska bli ett sant nöje att få återvända till ett nu högupplöst Amn!

QRT
Medlem
Skrivet av Mox+:

Skönt att det inte var några större gameplay grejer som drog ner betyget, för då väntar jag helt enkelt någon vecka och köper det då, i hoppet att de då patchat till och fixat krasch-problemen. Håller BG2 som mitt favoritspel genom alla genrer och det ska bli ett sant nöje att få återvända till ett nu högupplöst Amn!

Fanns moddar för wide screen. Högupplöst var det redan från början.

Medlem
Skrivet av QRT:
Skrivet av Mox+:

Skönt att det inte var några större gameplay grejer som drog ner betyget, för då väntar jag helt enkelt någon vecka och köper det då, i hoppet att de då patchat till och fixat krasch-problemen. Håller BG2 som mitt favoritspel genom alla genrer och det ska bli ett sant nöje att få återvända till ett nu högupplöst Amn!

Fanns moddar för wide screen. Högupplöst var det redan från början.

Väl medveten om moddarna för widescreen, men de skalade inte UI:t på ett bra sätt, vilket gjorde att om man spelade på högsta möjliga upplösning så blev texten ungefär som storlek 5 i Word. Mycket irriterande, speciellt när det är ett så textbaserat spel. Du definierar högupplöst annorlunda än vad jag gör, helt klart.

MEG
Medlem

Hmm hoppas de fixar buggarna, älskade originalet. Det var så likt ett data rpg kunde komma en tabletopp rpg.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Har bara stött på två krashar hittils, men en del irriterande buggar.

Har jävligt kul dock, Hexxat är väldigt intressant och nya områdena är unika och roliga att utforska. Drar igenom hela spelet på samma sätt som jag gjorde med Baldur's Gate: Enhanced Edition, med samma karaktär:


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem
Skrivet av Mox+:

Väl medveten om moddarna för widescreen, men de skalade inte UI:t på ett bra sätt, vilket gjorde att om man spelade på högsta möjliga upplösning så blev texten ungefär som storlek 5 i Word. Mycket irriterande, speciellt när det är ett så textbaserat spel. Du definierar högupplöst annorlunda än vad jag gör, helt klart.

Det går att modda till UI:t, men det är en separat modd. Det är lite det som är problemet med moddarna. Det finns inte en enda modd som fixar allting i spelet, utan man måste ladda ned flera och (om jag inte minns fel) installera dem i rätt ordning. Det är ju inte särskilt svårt, men det är ganska bökigt.

Skrivet av ManchildKart:

Har bara stött på två krashar hittils, men en del irriterande buggar.

Vad har du stött på för buggar? Jag var tvärtom ganska förvånad över att jag inte stötte på särskilt många, med tanke på hur buggig jag hörde att EE:n av första Baldur's Gate-spelet var vid släpp.

Medlem

Inte crashat en enda gång för mig

Medlem

Skönt att äntligen kunna spela spelet utan moddar och det skalbara UI:t är fantastiskt. Ska njuta av äventyret hela dagen, för det var väldigt länge sedan nu. Önskar bara att de satte klorna i Planescape Torment härnäst för det behöver verkligen hottas upp så man slipper moddarna och patcherna, för det är trots allt det enda spel som överträffar Baldurs Gate (och alla andra spel!) i story-väg.

Medlem

En sak som kanske är värd att nämna: i recensionen skrev jag att Rasheeds uppdrag inte ville gå igång för mig, vilket stämde när jag skrev det. Jag ägnade en hel spelsession åt att springa runt till olika ställen och försöka få det att trigga igång, men inget hände.

Det absolut, bokstavligt talat första som hände när jag sedan startade spelet efter att ha lämnat in recensionen var att en NPC sprang upp till mig och startade uppdraget. Så går det ibland.

Det här påverkar inte betyget på något sätt, men om någon fick intrycket att Rasheeds uppdrag var buggat eller så: så är uppenbarligen inte fallet. Det var bara lite för segstartat för deadlinen.

Skrivet av skogsvilden:

Skönt att äntligen kunna spela spelet utan moddar och det skalbara UI:t är fantastiskt. Ska njuta av äventyret hela dagen, för det var väldigt länge sedan nu. Önskar bara att de satte klorna i Planescape Torment härnäst för det behöver verkligen hottas upp så man slipper moddarna och patcherna, för det är trots allt det enda spel som överträffar Baldurs Gate (och alla andra spel!) i story-väg.

Jag skulle absolut inte ha något emot en upphottad version av PS:T, men jag kan tänka mig att det spelet nästan är ännu läskigare att göra nytt innehåll till, dock. Tanken på en ny kompanjon som kan stå jämte Morte och gänget är ju nästan otänkbar. Samtidigt finns det andra områden som skulle kunna förbättras. PS:T är väldigt uppdelat i en lugn halva och en actionhalva, och lite nytt innehåll som balanserar dem mer skulle nog kunna göra spelet gott.

Tänker jag mig. Kanske.

Funderar på om Icewind Dale skulle kunna piffas till också. Saken där är väl att de spelen är så, jämförelsevis, linjära. Plus att de inte har "kompanjoner" på samma sätt.

Medlem
Skrivet av Ercarret:

En sak som kanske är värd att nämna: i recensionen skrev jag att Rasheeds uppdrag inte ville gå igång för mig, vilket stämde när jag skrev det. Jag ägnade en hel spelsession åt att springa runt till olika ställen och försöka få det att trigga igång, men inget hände.

Det absolut, bokstavligt talat första som hände när jag sedan startade spelet efter att ha lämnat in recensionen var att en NPC sprang upp till mig och startade uppdraget. Så går det ibland.

Det här påverkar inte betyget på något sätt, men om någon fick intrycket att Rasheeds uppdrag var buggat eller så: så är uppenbarligen inte fallet. Det var bara lite för segstartat för deadlinen.

Skrivet av skogsvilden:

Skönt att äntligen kunna spela spelet utan moddar och det skalbara UI:t är fantastiskt. Ska njuta av äventyret hela dagen, för det var väldigt länge sedan nu. Önskar bara att de satte klorna i Planescape Torment härnäst för det behöver verkligen hottas upp så man slipper moddarna och patcherna, för det är trots allt det enda spel som överträffar Baldurs Gate (och alla andra spel!) i story-väg.

Jag skulle absolut inte ha något emot en upphottad version av PS:T, men jag kan tänka mig att det spelet nästan är ännu läskigare att göra nytt innehåll till, dock. Tanken på en ny kompanjon som kan stå jämte Morte och gänget är ju nästan otänkbar. Samtidigt finns det andra områden som skulle kunna förbättras. PS:T är väldigt uppdelat i en lugn halva och en actionhalva, och lite nytt innehåll som balanserar dem mer skulle nog kunna göra spelet gott.

Tänker jag mig. Kanske.

Funderar på om Icewind Dale skulle kunna piffas till också. Saken där är väl att de spelen är så, jämförelsevis, linjära. Plus att de inte har "kompanjoner" på samma sätt.

Ja att göra nytt innehåll till PS:T kommer inte på tal, det är redan en opolerad diamant som endast behöver poleringen av ett modernare interface,skalbart UI och officiellt Widescreen-stöd, alltså bakgrundsarbete så att det passar bättre på dagens datorer.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:
Skrivet av Ercarret:

En sak som kanske är värd att nämna: i recensionen skrev jag att Rasheeds uppdrag inte ville gå igång för mig, vilket stämde när jag skrev det. Jag ägnade en hel spelsession åt att springa runt till olika ställen och försöka få det att trigga igång, men inget hände.

Det absolut, bokstavligt talat första som hände när jag sedan startade spelet efter att ha lämnat in recensionen var att en NPC sprang upp till mig och startade uppdraget. Så går det ibland.

Det här påverkar inte betyget på något sätt, men om någon fick intrycket att Rasheeds uppdrag var buggat eller så: så är uppenbarligen inte fallet. Det var bara lite för segstartat för deadlinen.

Skrivet av skogsvilden:

Skönt att äntligen kunna spela spelet utan moddar och det skalbara UI:t är fantastiskt. Ska njuta av äventyret hela dagen, för det var väldigt länge sedan nu. Önskar bara att de satte klorna i Planescape Torment härnäst för det behöver verkligen hottas upp så man slipper moddarna och patcherna, för det är trots allt det enda spel som överträffar Baldurs Gate (och alla andra spel!) i story-väg.

Jag skulle absolut inte ha något emot en upphottad version av PS:T, men jag kan tänka mig att det spelet nästan är ännu läskigare att göra nytt innehåll till, dock. Tanken på en ny kompanjon som kan stå jämte Morte och gänget är ju nästan otänkbar. Samtidigt finns det andra områden som skulle kunna förbättras. PS:T är väldigt uppdelat i en lugn halva och en actionhalva, och lite nytt innehåll som balanserar dem mer skulle nog kunna göra spelet gott.

Tänker jag mig. Kanske.

Funderar på om Icewind Dale skulle kunna piffas till också. Saken där är väl att de spelen är så, jämförelsevis, linjära. Plus att de inte har "kompanjoner" på samma sätt.

Ja att göra nytt innehåll till PS:T kommer inte på tal, det är redan en opolerad diamant som endast behöver poleringen av ett modernare interface,skalbart UI och officiellt Widescreen-stöd, alltså bakgrundsarbete så att det passar bättre på dagens datorer.

Glöm inte bort alla buggarna. Även ifall jag använt fixpack har jag under mina spelomgångar varit tvungen att antingen änvända fusk eller startat om en tidigare sparfil bara för att kunna komma vidare.

1
Skriv svar