Medlem
Grafik i spel

Ville gärna diskutera detta...

Kan ett spel någonsin sluta ha bra grafik?

Det är skillnad på "bra" grafik och fotorealistisk grafik - ett spel behöver inte likna verkligheten bara för att ha bra grafik.

Med andra ord, definitionen på fotorealistisk grafik förändras med tiden (tänk bara på vad man tyckte om Unreal), men gör definitionen på "bra" grafik det?

I ett spel där grafiken ger spelet en fantastisk stämning och känsla (exempel: HL2), kan aldrig grafiken bli "dålig" - den kan falla efter vår mening med fotorealistisk, men aldrig bli dålig.

I alla fall i min mening - håller någon med?

Medlem

Håller fullständigt med, men det beror ju på vad spelet vill. Personligen tycker jag många gamla 2d spel är långt vackrare än dagens 3d spel.

Min åsikt är den att jag tycker grafiken är där för att hjälpa att sätta stämning, lyckas den med det blir en aldrig "dålig" i mina ögon.

Men å andra sidan så finns det alltid utrymme för förbättring då man får tillgång till högre upplösning och därmed mer detalj, så på sätt å vis, ja, grafik kan bli ut daterad.

Medlem

Ett spel som siktar mot realism med den då tillgängliga tekniken kommer med tiden falla bakom just för att tekniken utvecklas, särskilt i ett område som hetsas så som grafik. Sedan kan nivån på kvalitén av grafiken avgöra om den kommer åldras bättre eller sämre. Det i sin tur vill jag tro beror mycket på vilket direktion man valt att gå.

Definitionen av fotorealism har- och kommer aldrig förändras, bara möjligheterna att komma den nära.

Bra grafik, som vilken byggsten som helst, definieras enbart hur tilltalande och samspelt den är ihop med det övriga i paketet.
Första Super Mario har oerhört simpel grafik och man kan argumentera för hur bra den egentligen är, även om den gör sitt jobb. Jämföra det då med 3an som med samma hårdvara lyckas utnyttja den så pass mycket mer och se mer tilltalande ut, måste i detta fallet kunna ses som bra grafik. Just Mario är av sorten stiliserad som just har den tendensen att åldras oerhört väl.
I fallet Half-Life som man då med lätthet kunde gruppera som ett av de i framkant att sikta mot en mer realistisk ton, hade ändå i åtanke att paketera det hela i sin egen stil. Utan större svårigheter vågar jag tro att man skulle kunna peka ut ett HL-spel pga den... stiliserade realism de uppnått? Om jag överhuvud taget lyckas göra mig förstådd, hehe.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

1
Skriv svar