Arnroths krönika – Men tyck nåt då, spelskapare!

Robot
Arnroths krönika – Men tyck nåt då, spelskapare!

Som alla människor är speltillverkare fyllda av åsikter om politik, samhälle, utanförskap, orättvisor och allt annat. Så varför handlar deras spel aldrig om dessa saker?

#journalist, #cart-life, #papers-please, #dys4ia, #skirt-quest, #twinbeard


Medlem
Arnroths krönika – Men tyck nåt då, spelskapare!

Tack Thomas, verkligen en välbehövlig text och något som Indie-spelutvecklarna verkligen kan ta för sig av då de stora elefanterna inte vågar satsa på saker som är kontroversiella eller kan stöta sig med människors känslor.

Medlem

Mycket bra Thomas!

Medlem

Våld är en del av spelkulturen idag, och det är ok för min del då jag tror att de flesta inser att fysiskt våld och våld i spel är helt olika saker. Däremot tror jag att politiska budskap och antydningar kan vara svårare att skilja mellan, speciellt för unga. Jag tycker det skulle vara väldigt synd att göra om spelmediet till en budbärare för politiska budskap, måste vi blanda in samhällsfrågor och politik i allt? Det är för att slippa undan vardagen som många av oss, om inte de flesta, spelar spel.

Medlem

Den stackars människa som gjorde det där spelet borde pekas ut som den PK-sjuke anti-demokrat han är och skrattas åt. Både på grund av sin uppenbart bristande talang och att han går så långt för att få sina 15 minuter i statsmedia (Aftonljuget, Expressen, mm).

Sen tycker jag att speltillverkare kan hålla sig till att göra roliga spel. Tycka och tänka kan jag göra själv.

Medlem

Tja, varför inte?
Rucka på ramarna och våga görs nytt, istället för att alltid ha en stenhård amerikan som räddar världen som standard...
Kommer osökt att tänka på "blind girl", ett tidigt indie game till Xbox 360 där du spelar en blind tjej sökes hjälp av sång orienterar sig genom en mörk labyrint (livet). Väldigt givande och tänkvärt spel om än simpelt i både gameplay och grafik.

Personer med fysiska och psykiska handikapp är en naturlig del av samhället och har samma värde, det vore uppfriskande om spelen skulle spegla det också, speciellt inom rpg-genren skulle ett sådant djup bland karaktärerna kunna tillföra mycket tror jag...

Medlem

Jag måste spela tårtspelet nu!

Medlem

Nej fy helvete.

Ett spel ska vara ett alternativt universum där jag kan springa omkring och vara über-hjälte i ett maffigt sixpack tillsammans med halvnakna brudar, utan något tjaffs om vad andra tycker och tänker, ex. om politik och samhällsfrågor.

Den här krönikan känns löjligt krystad.
Som om spelutvecklare skulle behöva bry sig mer för att få bättre självförtroende? Va?


signatur

Wake me up for entertainment

Inaktiv
Skrivet av Securion:

Den stackars människa som gjorde det där spelet borde pekas ut som den PK-sjuke anti-demokrat han är och skrattas åt. Både på grund av sin uppenbart bristande talang och att han går så långt för att få sina 15 minuter i statsmedia (Aftonljuget, Expressen, mm).

Sen tycker jag att speltillverkare kan hålla sig till att göra roliga spel. Tycka och tänka kan jag göra själv.

The what should be what now?

Förutom att du använder favoritförkortningen för SD(PK, själklart) i ännu en ny inkarnation, eller att du anser att någon som redan namngetts och intervjuats nu 'bör pekas/hängas ut', har du några andra moderna eller positiva åsikter att lufta som ger prov på ditt egenproducerade tyck och tänk?

Vore kanske inte helt fel att röra om lite i den grytan.

Medlem

Aftonbladet "light" har numera fz.se blivit till om Thomas själv fick välja. Vill man bli sedd som prepubertal skvaller press så varsågod:)

Låt spel vara spel, först och främst, nöjesunderhållning utan att man skall ständigt bli påmind om samhällets förfall. Det finns redan många bra rollspel där man själv har möjlighet att välja själv vara god eller ond (medborgare).

Att försöka forma människor politiskt utav spel med underläggande budskap som hela tiden maler på om sociala orättvisor, skulle bara bli parodiskt och tröttsamt.

Samtidigt visst vill man ägna sig åt politiska spel som spelutvecklare, fine, men tvinga inte hela spelbranschen att genomgå en radikal förändring, där det bara får släppas en viss typ av spel, med ett visst politiskt budskap som skall lära spelaren att bli en god samhällsmedborgare efter vissa speciella riktnormer. Jag liknar det vid en masspropaganda apparat.

Jag tror det är många som håller med att det är rätt skönt att slappna av ibland och rädda världen på sitt sätt även om det bara sker för nöjets skull utan att behöva instrueras i politiska undertoner.

Inlägg redigerat. Inga uthängningar här tack. /Tompa

Medlem

Jag vill fan i mig att min underhållning ska bli Arnoth-propaganda om sexism och journalism.

Satir och andra samhällskritiserande serier som South Park och Humanity Has Declined (anime) kan vara riktigt roliga emellanåt, men jag skulle aldrig stå ut med att alla spel hade handlat om politik.

Låt underhållning och politik hållas isär.

Inaktiv
Skrivet av Fl3xus:

Aftonbladet "light" har numera fz.se blivit till om Thomas själv fick välja. Vill man bli sedd som prepubertal skvaller press så varsågod:)

Jag avser inte på något vis stödja en 'tårtattack', som hon stod bakom. Men du ser inget problematiskt med att hänga ut en 60-årings personuppgifter, någon som redan har NDU, Flashback et al efter sig?

Dröm vidare om tårtor som blir till vapen, drömmar som du säkert våndats med ända sedan tidigare incidenter med både kungen och bosse ringholm.. This is no different.

Medlem
Skrivet av prophetic:
Skrivet av Fl3xus:

Aftonbladet "light" har numera fz.se blivit till om Thomas själv fick välja. Vill man bli sedd som prepubertal skvaller press så varsågod.

Vi hade Anna Lindh senast, det lär väl firas med pompa och ståt om J.Å blir nästa.
Länge leve demokraturen!

Jag avser inte på något vis stödja en 'tårtattack', som hon stod bakom. Men du ser inget problematiskt med att hänga ut en 60-årings personuppgifter, någon som redan har NDU, Flashback et al efter sig?

Dröm vidare om tårtor som blir till vapen, drömmar som du säkert våndats med ända sedan tidigare incidenter med både kungen och bosse ringholm.. This is no different.

Givetvis finns det en slags tjusning, en komik att en politiker, offentlig människa får en tårta rätt i nyllet.

Det är en officiell handling.

Sedan kan vara bra att få en korrekt bild vad det är för människa som ligger bakom detta. Hon verkar inte vara riktigt psykiskt stabil precis som Mijailo Mijailovic som knivmördade A.Lindh. Har hon en dålig dag och vill skrika ut sin nazism och fascism kamp, kan det ske mycket allvarligt till. Hon har dömts för brott mot vapenlag. Hon är potentiellt en farlig och oberäknelig individ.

Givetvis lider man av inskränkthet kan det vara svårt att se eskalerande scenarior.

Inaktiv
Skrivet av Fl3xus:
Skrivet av prophetic:
Skrivet av Fl3xus:

Aftonbladet "light" har numera fz.se blivit till om Thomas själv fick välja. Vill man bli sedd som prepubertal skvaller press så varsågod:)

Vi hade Anna Lindh senast, det lär väl firas med pompa och ståt om J.Å blir nästa.
Länge leve demokraturen!

Jag avser inte på något vis stödja en 'tårtattack', som hon stod bakom. Men du ser inget problematiskt med att hänga ut en 60-årings personuppgifter, någon som redan har NDU, Flashback et al efter sig?

Dröm vidare om tårtor som blir till vapen, drömmar som du säkert våndats med ända sedan tidigare incidenter med både kungen och bosse ringholm.. This is no different.

Givetvis finns det en slags tjusning, en komik att en politiker, offentlig människa får en tårta rätt i nyllet.

Det är en officiell handling.

Sedan kan vara bra att få en korrekt bild vad det är för människa som ligger bakom detta. Hon verkar inte vara riktigt psykiskt stabil precis som Mijailo Mijailovic som knivmördade A.Lindh. Har hon en dålig dag och vill skrika ut sin nazism och fascism kamp, kan det ske mycket allvarligt till. Hon har dömts för brott mot vapenlag. Hon är potentiellt en farlig och oberäknelig individ.

Givetvis lider man av inskränkthet kan det vara svårt att se eskalerande scenarior.

Ja absolut, och mot hotfulla gängmedlemmar så behövs faktiskt järnrör också..

Det är tydligen jätteviktigt att i detalj redogöra hennes mentala status, personnummer och brottshistorik, efter att hon 'trots' denna gjorde ett medvetet val och tog en tårta istället för något faktiskt vapen.

Inskränkthetsryggsäcken får du gärna ta av dig, på tal om det
Din egen politiska ståndpunkt har du redan klargjort, och att du fortsätter försvara uthängandet av en 60-årig 'tant' gör att jag rundar av detta nu.. Ha en fortsatt bra söndag!

Medlem
Skrivet av Fl3xus:

Sedan kan vara bra att få en korrekt bild vad det är för människa som ligger bakom detta. Hon verkar inte vara riktigt psykiskt stabil precis som Mijailo Mijailovic som knivmördade A.Lindh. Har hon en dålig dag och vill skrika ut sin nazism och fascism kamp, kan det ske mycket allvarligt till. Hon har dömts för brott mot vapenlag. Hon är potentiellt en farlig och oberäknelig individ.

Givetvis lider man av inskränkthet kan det vara svårt att se eskalerande scenarior.

Lite så jag kände också. Byt ut Åkesson mot Lindh i spelet och Matkowitzc mot Mijailović. Hur kul är det nu? Tycker det är osmakligt hur man än vänder på det.

Näe, själv vill jag inte politisera mitt spelande Det vill jag ha avslappnade och roligt

Medlem
Skrivet av Securion:

Den stackars människa som gjorde det där spelet borde pekas ut som den PK-sjuke anti-demokrat han är och skrattas åt. Både på grund av sin uppenbart bristande talang och att han går så långt för att få sina 15 minuter i statsmedia (Aftonljuget, Expressen, mm).

Sen tycker jag att speltillverkare kan hålla sig till att göra roliga spel. Tycka och tänka kan jag göra själv.

Så om man gör ett spel om en aktuell händelse så är man antidemokrat? Det är satir, inte en kampanj för att demokrati inte ska råda i landet. Take a chill pill och krama någon.

"Roliga" spel är ju också en högst individuell fråga.

Skrivet av deezel:
Skrivet av Fl3xus:

Sedan kan vara bra att få en korrekt bild vad det är för människa som ligger bakom detta. Hon verkar inte vara riktigt psykiskt stabil precis som Mijailo Mijailovic som knivmördade A.Lindh. Har hon en dålig dag och vill skrika ut sin nazism och fascism kamp, kan det ske mycket allvarligt till. Hon har dömts för brott mot vapenlag. Hon är potentiellt en farlig och oberäknelig individ.

Givetvis lider man av inskränkthet kan det vara svårt att se eskalerande scenarior.

Lite så jag kände också. Byt ut Åkesson mot Lindh i spelet och Matkowitzc mot Mijailović. Hur kul är det nu? Tycker det är osmakligt hur man än vänder på det.

Näe, själv vill jag inte politisera mitt spelande Det vill jag ha avslappnade och roligt

Nu handlade inte artikeln om att just Tårta Jimmie var ett så bar exempel på spel i sig, utan att spel kan säga nåt mer. Och det är fine om du och tusen andra inte bryr sej, det finns många andra som gör det.

Och ingen stans föreslår jag att den här typen av spel skulle ersätta de gamla; för det första vill jag inte det, för det andra kommer det aldrig nånsin att hända så sluta oroa er för det

Medlem
Skrivet av Fl3xus:

Sedan kan vara bra att få en korrekt bild vad det är för människa som ligger bakom detta. Hon verkar inte vara riktigt psykiskt stabil precis som Mijailo Mijailovic som knivmördade A.Lindh. Har hon en dålig dag och vill skrika ut sin nazism och fascism kamp, kan det ske mycket allvarligt till. Hon har dömts för brott mot vapenlag. Hon är potentiellt en farlig och oberäknelig individ.

Låt myndigheter kartlägga sådana människor i sådana fall, det är inget som högst lika oberäkneliga privatpersoner ska ta i egna händer.

Medlem

"Rör inte mina spel!"

Obehagligt hur rädda folk är för åsikter och politiskt ställningstagande, speciellt när många tycker så starkt om just det. Dessutom verkar många missuppfatta och dra extrema växlar (inte så ovanligt) utav texten.

Det är väl just därför spelen säger så lite. Man vågar inte trampa på några tår, inte ta ställning, man vill inte förnärma och provocera för det skadar försäljningen. Svårt att livnära sig på spel så man måste sikta på att sälja så mycket som möjligt.

Samtidigt kan man vända på det. Spelen säger så oerhört mycket om dagens samhälle; vi blundar för vi orkar inte med "andras" problem, vi håller oss krampaktigt kvar vid "det som var" och vi vill bara fly undan och tänka på oss själva.

Det finns utrymme för båda. Helt klart.

Medlem

Jag gillar att du skriver som om resten av världen delar dina åsikter..

Medlem

Jag är spelutvecklare och har så varit i nio år (AAA, AA och indie), jag tycker mycket och säger mycket.

Kanske inte det som folk vill höra eller saker som gör världen bättre, men ändå


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Spel ska vara verklighetsflykt, inte nån simulering av det vanliga köret - skippa politik, orättvisor och det vanliga trista.

När jag spelar något vill jag uppleva något som inte har att göra med min vardag.

Medlem

"Men tyck nåt då, spelskapare!" - räckte med att läsa detta för att inse att det någonstans i texten så kommer SD dyka upp på ett eller annat sätt...

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

Nu handlade inte artikeln om att just Tårta Jimmie var ett så bar exempel på spel i sig, utan att spel kan säga nåt mer. Och det är fine om du och tusen andra inte bryr sej, det finns många andra som gör det.

Och ingen stans föreslår jag att den här typen av spel skulle ersätta de gamla; för det första vill jag inte det, för det andra kommer det aldrig nånsin att hända så sluta oroa er för det

Det är jag medveten om, jag har faktiskt läst den

Såg dock att jag klippte för mycket i mitt citerade inlägg, det var mer en reaktion på denna del av inlägget innan (som åkte bort i bara farten, man kanske inte skall knappa när man halvsover...)

Skrivet av prophetic:

Dröm vidare om tårtor som blir till vapen, drömmar som du säkert våndats med ända sedan tidigare incidenter med både kungen och bosse ringholm.. This is no different.

Hur som helst så har det inte något med att göra med att inte bry sig. Det finns "forum" för allt (nu menar jag inte denna typ av forum så klart^^) men allt måste ju inte avhandlas överallt. Finns ställen som är bättre lämpade för det, tycker jag.

Medlem
Skrivet av prophetic:
Skrivet av Fl3xus:
Skrivet av prophetic:
Skrivet av Fl3xus:

Aftonbladet "light" har numera fz.se blivit till om Thomas själv fick välja. Vill man bli sedd som prepubertal skvaller press så varsågod:)

Vi hade Anna Lindh senast, det lär väl firas med pompa och ståt om J.Å blir nästa.
Länge leve demokraturen!

Jag avser inte på något vis stödja en 'tårtattack', som hon stod bakom. Men du ser inget problematiskt med att hänga ut en 60-årings personuppgifter, någon som redan har NDU, Flashback et al efter sig?

Dröm vidare om tårtor som blir till vapen, drömmar som du säkert våndats med ända sedan tidigare incidenter med både kungen och bosse ringholm.. This is no different.

Givetvis finns det en slags tjusning, en komik att en politiker, offentlig människa får en tårta rätt i nyllet.

Det är en officiell handling.

Sedan kan vara bra att få en korrekt bild vad det är för människa som ligger bakom detta. Hon verkar inte vara riktigt psykiskt stabil precis som Mijailo Mijailovic som knivmördade A.Lindh. Har hon en dålig dag och vill skrika ut sin nazism och fascism kamp, kan det ske mycket allvarligt till. Hon har dömts för brott mot vapenlag. Hon är potentiellt en farlig och oberäknelig individ.

Givetvis lider man av inskränkthet kan det vara svårt att se eskalerande scenarior.

Ja absolut, och mot hotfulla gängmedlemmar så behövs faktiskt järnrör också..

Det är tydligen jätteviktigt att i detalj redogöra hennes mentala status, personnummer och brottshistorik, efter att hon 'trots' denna gjorde ett medvetet val och tog en tårta istället för något faktiskt vapen.

Inskränkthetsryggsäcken får du gärna ta av dig, på tal om det
Din egen politiska ståndpunkt har du redan klargjort, och att du fortsätter försvara uthängandet av en 60-årig 'tant' gör att jag rundar av detta nu.. Ha en fortsatt bra söndag!

Ja, att försvara sig med järnrör mot ett hot kanske inte är det bästa. Men se på situationen också, det blir hotade av en OG medlem och de saknar sina SÄPO livvakter som de normalt har som avlägsnar sådana här hot, klart som fan de blir skrajsna. Det blir vem fan som helst som blir hotad av en gängmedlem.

Du kan ju googla själv om om du vill ha nöjet om attentat och mordförsök på SD politiker, så får vi se om du har kvar din sockersöta världsbild. ( Förmodligen har du det, för du passar dig bättre att negligera dessa attentat)
T ex [http://www.dn.se/nyheter/sverige/bombdad-mot-sd-politiker/]

Nästa gång hon är mer påtänd, och misstar tårtan för kniven vad händer då?

Men din logik så lägger du hela ansvaret på mig varför hon blir uthängd? Det kan ju naturligtvis inte vara hennes sanktioner på J.Å som ligger bakom till detta?

Ja, min politiska ståndpunkt att försvara demokrati, och för en politiker att vara på en offentlig plats, utan bli påhoppade utav en ilsk pöbel, som vill skada denna/dessa. Och det tycker du är konstigt? Kanske vill du att endast den sida med mest tegelstenar, skulle få göra sin röst hörd istället. Låt gå för dig i så fall.

Medlem

Och förresten, försökte inte ett av Resident Evil-spelen gå lite utanför ramarna och lägga ett zombieutbrott i Afrika?

Medlem
Skrivet av prophetic:
Skrivet av Fl3xus:
Skrivet av prophetic:
Skrivet av Fl3xus:

Aftonbladet "light" har numera fz.se blivit till om Thomas själv fick välja. Vill man bli sedd som prepubertal skvaller press så varsågod:)

Vi hade Anna Lindh senast, det lär väl firas med pompa och ståt om J.Å blir nästa.
Länge leve demokraturen!

Jag avser inte på något vis stödja en 'tårtattack', som hon stod bakom. Men du ser inget problematiskt med att hänga ut en 60-årings personuppgifter, någon som redan har NDU, Flashback et al efter sig?

Dröm vidare om tårtor som blir till vapen, drömmar som du säkert våndats med ända sedan tidigare incidenter med både kungen och bosse ringholm.. This is no different.

Givetvis finns det en slags tjusning, en komik att en politiker, offentlig människa får en tårta rätt i nyllet.

Det är en officiell handling.

Sedan kan vara bra att få en korrekt bild vad det är för människa som ligger bakom detta. Hon verkar inte vara riktigt psykiskt stabil precis som Mijailo Mijailovic som knivmördade A.Lindh. Har hon en dålig dag och vill skrika ut sin nazism och fascism kamp, kan det ske mycket allvarligt till. Hon har dömts för brott mot vapenlag. Hon är potentiellt en farlig och oberäknelig individ.

Givetvis lider man av inskränkthet kan det vara svårt att se eskalerande scenarior.

Ja absolut, och mot hotfulla gängmedlemmar så behövs faktiskt järnrör också..

Det är tydligen jätteviktigt att i detalj redogöra hennes mentala status, personnummer och brottshistorik, efter att hon 'trots' denna gjorde ett medvetet val och tog en tårta istället för något faktiskt vapen.

Inskränkthetsryggsäcken får du gärna ta av dig, på tal om det
Din egen politiska ståndpunkt har du redan klargjort, och att du fortsätter försvara uthängandet av en 60-årig 'tant' gör att jag rundar av detta nu.. Ha en fortsatt bra söndag!

Så hur kan man hänga ut henne? Hon har själv blivit intervjuad efteråt = att hon ville det skulle bli offentligt att hon gjorde det? Sen är Sverige väldigt öppet med uppgifter om personer.
Det ironiska är att du tar upp det där med Järnrör incidenten och hur mycket uppgifter gick inte media etc ut med då?

Medlem

Ett par studenter vid högskolan i Skövde släppte nyligen spelet GRiEF, som handlar om sorg. Sett det Arnroth? Det vann Swedish Game Awards i kategorin Best Scenario 2013.
http://www.gamex.se/Press/Nyheter-fran-utstallare/Dataspelsst...

Medlem

Reinfeldt har ju blivit tårtad också, då tyckte jag mig inte se en jävel som satt och gormade "anti-demokrat" !!!! LÖJLIGT en tårta är endast symbolisk.

Dom kan ju alltid skaffa fler järnrör
Nä känns mest som att exakt det sd ville skulle hända, hände, för nu finns det utrymme att gråta ut över jimmy's tårtade ansikte på alla sociala medier, som om han vore martyr eller nått.

Medlem

Men dom flesta spel görs väl efter dagens samhälle? USA är goda och räddar hela världen medans Ryssland/Mellanöstern/Kina är elaka och vill döda oss?

Så varför blanda in politik/samhälls frågor i spel? Varför kan inte spela bara vara spel? Nått man gör för att ha kul utan behöva tänka fall det är rätt eller fel..

För vem här på FZ är inte en massmördare på ett eller annat sätt i spelvärlden? och man har en tendens att vara det billigt med i spel....

Skriv svar