Arnroths krönika – Men tyck nåt då, spelskapare!

Inaktiv

Konstiga kommentarer, Arnroth tar tom det säkra före det osäkra och kör med en hel del disclaimers i sin text, likt förbannat hamnar vi återigen i hur människor blir kränkta och "PK" snacket kommer igång igen, vet ni ens vad det står för eller vad det betyder? För övrigt, kära SD-anhängare, så har ert parti riktigt bråttom med att bli accepterade och politiska korrekta, det har ni väl märkt? Kolla bara på hur städade och fina alla "sverigevänner" är nu under "landsdagarna"? Hur känns det? Är tom snack om att inte prata om invandring så mycket

Krönikan handlar ju tydligt om (bristande läsförståelse hos vissa här?) att det vore inte helt fel ifall något spel någon gång kunde vara lite politiskt, inte att ALLA SPEL ALLTID HELA TIDEN FÖR ALLTID SKA HA TYDLIGA POLITISKA INSLAG. Skriver i caps för jag tror att den målgrupp jag syftar på har enklare att förstå då? Tips: läs hela krönikan igen, hoppa inte till kommentarstråden omedelbums. Tårtkalaset var endast ett exempel, inget som diskussionen i sig skulle handla om. Förstått?

Varje söndag...missförståndens och de kränktas tråd. Är dom flesta här läskunniga eller är ni inte klara med årskurs sju än? Enkelt att förutsäga denna tråds innehåll så fort något om Åkesson kom på tal.Hade ju varit kul att diskutera det som faktiskt är krönikans syfte, men det är väl för mycket begärt här i forumet?

Bra skriven krönika för övrigt.

Medlem

Arnroth detta är din bästa krönika någonsin enligt mig.
Nästan dagligen möts jag av inskränkta, hatiska och ologiska uttalandenpå arbetsplats, facebook och andra sociala medier.

Kommentarerna som görs här hur korkat det skulle vara visa ju enbart på hur stort behovet är för folk att vakna upp.
Bara för att folk inte vågar/orkar tänka själva så borde det göras nått innan det är försent.

Remeber Remember 5th of november.

Inaktiv

Bra krönika, men jag håller inte med om att spelen inte skulle vara politiska.

De flesta spelen är oerhört politiska, särskilt Crysis, Battlefield, ArmA, CoH och CoD (ja egentligen nästan alla spel). Men alla tar innehållet för givet. Det är det som är ideologi. Det man inte vet att man vet. Den bästa propagandan är den man tar för given.

Vilka ståndpunkter tar Age of Empires 2?
http://www.prisoncensorship.info/archive/etext/bookstore/vgam...

Analys av fler spel:
http://www.prisoncensorship.info/archive/etext/bookstore/vgam...

CoH
http://www.youtube.com/watch?v=2m4SCUaBHS8


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem

Tänk om man kunde få några av de lite större och etablerade spelstudiorna att ibland göra spel som går utanför ramarna och visar en mer nyanserad världsbild som kontrast till den överpatriotiska USA propagandan som den Amerikanska marknaden dikterar.

Tänk om Patrick Bach på Dice åkte ner till EA:s huvudkontor och meddelade att "I nästa BF kommer kampanjen att handla om en MEC soldat som avancerar i organisationen i kampen mot USA".


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem

Undrar om skribenten blivit lika facinerad av ett AC spel där man lönnmördade templaren Olof Palme som ett tårta Jimmie spel. Tror bara att han vill ha ett medium till för att sprida sitt hat.

Avstängd
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av deezel:
Skrivet av Fl3xus:

Sedan kan vara bra att få en korrekt bild vad det är för människa som ligger bakom detta. Hon verkar inte vara riktigt psykiskt stabil precis som Mijailo Mijailovic som knivmördade A.Lindh. Har hon en dålig dag och vill skrika ut sin nazism och fascism kamp, kan det ske mycket allvarligt till. Hon har dömts för brott mot vapenlag. Hon är potentiellt en farlig och oberäknelig individ.

Givetvis lider man av inskränkthet kan det vara svårt att se eskalerande scenarior.

Lite så jag kände också. Byt ut Åkesson mot Lindh i spelet och Matkowitzc mot Mijailović. Hur kul är det nu? Tycker det är osmakligt hur man än vänder på det.

Näe, själv vill jag inte politisera mitt spelande Det vill jag ha avslappnade och roligt

Nu handlade inte artikeln om att just Tårta Jimmie var ett så bar exempel på spel i sig, utan att spel kan säga nåt mer. Och det är fine om du och tusen andra inte bryr sej, det finns många andra som gör det.

Och ingen stans föreslår jag att den här typen av spel skulle ersätta de gamla; för det första vill jag inte det, för det andra kommer det aldrig nånsin att hända så sluta oroa er för det

Ta en titt på Papers Please, fantstiskt spel (i rätt kategori )!

Inaktiv
Skrivet av Anders G:

Undrar om skribenten blivit lika facinerad av ett AC spel där man lönnmördade templaren Olof Palme som ett tårta Jimmie spel. Tror bara att han vill ha ett medium till för att sprida sitt hat.

Menar du att tårtspelet är att jämföra med ett spel där man är yrkesmördare? Kasta tårta = sticka med kniv?

Troligen hade krönikören inte blivit fascinerad om någon hade uppmuntrat till mord, tror du själv det?

Var hittar du hatet i krönikan? Citera gärna och visa oss andra, eller pratar du om något helt annat nu?

Inaktiv
Skrivet av bionicman:

Tänk om man kunde få några av de lite större och etablerade spelstudiorna att ibland göra spel som går utanför ramarna och visar en mer nyanserad världsbild som kontrast till den överpatriotiska USA propagandan som den Amerikanska marknaden dikterar.

Tänk om Patrick Bach på Dice åkte ner till EA:s huvudkontor och meddelade att "I nästa BF kommer kampanjen att handla om en MEC soldat som avancerar i organisationen i kampen mot USA".

Ja det skulle ju sälja i USA.. inte : )

Man kan inte förvänta sig att stora företag ska ta politiska ställningar som är kontroversiella, de har som mål att gå i vinst inte i att provocera.

Det är upp till indie-utvecklarna att göra sådana spel tror jag, men man kan inte tvinga det på dem utan det är ju nånting som människor själv vill göra. Förstår inte krönikan helt faktiskt.

ELF
Medlem

Jag tror inte att så värst många spelutvecklare vågar ta steget bort från normen.
Ta bara en titt på ex. CoD där tavlan med lite skrift togs bort från toalettrummet.

Istället för att enbart njuta av spelet så skulle vissa spelare klaga på en liten tavla med en text som i stort sett ingen skulle lägga märke till och klaga till den grad att utvecklarna bytte ut den.

Själv är jag ateist och skulle inte ha något problem med att ex. spela ett spel där ens karaktär är en hyperreligiös muslim på korståg. Det skulle vara som vilket spel som helst, jag skulle inte ta ett dugg illa upp av det.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Inaktiv

ATT BEKÄNNA FÄRG ÄR ALLTID BRA,DET ÄR BARA DÖDA FISKAR SOM SIMMAR MEDSTRÖMS:up:

Medlem

vardagen är full av tankar på ovan nämnda saker, måste vi verkligen föra in det i spelen ? kan det inte få vara en förströelse och avkoppling från just dessa ämnen... nej gör roliga spel och håll er kvasipedagogik för er själva..


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem
Skrivet av Tjodd:
Skrivet av Theo B:
Skrivet av Tjodd:

"Rör inte mina spel!"

Obehagligt hur rädda folk är för åsikter och politiskt ställningstagande, speciellt när många tycker så starkt om just det.

Läste inte mer av din kommentar.

Jag är väldigt intresserad av politik och samhällesfrågor, men jag vill inte att spel ska ha något krav att framhäva kritiska åsikter om samhället.

Som sagt, håll det isär. Vi är inte rädda för åsikter, vi vill helt enkelt inte blanda ihop våra favoritspel med dem.

Krav? Läs gärna resten av inlägget. Och hela krönikan.
De som hävdar att politik inte hör hemma i spel, sport, film, mat, kläder osv. etc. mf. ogiltigförklarar ju all form av politik genom den frasen.

1. Åh men herregud. Jag skrev krav för att det redan finns spel som visar budskap och åsikter, men Arnroth blir arg för att inte resten också gör det.

2. Jag har redan läst hela krönikan, ord för ord. Se till att du vet vad du snackar om.

3. Att budskap och åsikter inte hör hemma i spel har jag absolut inte sagt. Jag menade (tydligt) att Arnroth inte bör bli arg på spelutvecklare för att de inte vill ha dem i deras spel.

4. Jag har heller inte påstått att åsikter inte hör hemma i "sport, film, mat, kläder osv. etc".

Medlem
Skrivet av Martyrerna:

ATT BEKÄNNA FÄRG ÄR ALLTID BRA,DET ÄR BARA DÖDA FISKAR SOM SIMMAR MEDSTRÖMS:up:

DÖDA FISKAR SIMMAR INTE ALLS.

Medlem

Håller verkligen inte med. Det finns många spel (absolut inte bara indie) som har budskap trots att huvudfokus är något annat. Typexempel är Bioshock.

Ungefär som Män som hatar kvinnor också har ett budskap, även om huvudnumret är underhållning.

Tittar vi historiskt så är det knappast de övertydliga exemplena som saknar något värde utöver budskap som går till historien. Istället är det samhällskildringar som har flera olika nivåer som folk läser om och om igen. Varför satsa på något annat för spelmediet?

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Ironin är när SD-anhängarna snackar om att censur är dåligt men samtidigt vill censurera tonåringen som gjorde ett spel om deras älskade partiledare. Tyck vad ni vill om spelet i sig, men det anti-demokratiska är att försöka med våld och hot tysta de som yttrar sig på sätt som inte gynnar SD-pöbeln.

Ja, för det är ju SD-anhängare som brukar så mycket våld. Snarare extremvänstern med AFA och RF i spetsen som brukar våld.

Politik, tyck och tänk kan hålla sig utanför spel... fantasi är vad som flöda skall.

Medlem
Skrivet av Theo B:
Skrivet av Tjodd:
Skrivet av Theo B:
Skrivet av Tjodd:

"Rör inte mina spel!"

Obehagligt hur rädda folk är för åsikter och politiskt ställningstagande, speciellt när många tycker så starkt om just det.

Läste inte mer av din kommentar.

Jag är väldigt intresserad av politik och samhällesfrågor, men jag vill inte att spel ska ha något krav att framhäva kritiska åsikter om samhället.

Som sagt, håll det isär. Vi är inte rädda för åsikter, vi vill helt enkelt inte blanda ihop våra favoritspel med dem.

Krav? Läs gärna resten av inlägget. Och hela krönikan.
De som hävdar att politik inte hör hemma i spel, sport, film, mat, kläder osv. etc. mf. ogiltigförklarar ju all form av politik genom den frasen.

1. Åh men herregud. Jag skrev krav för att det redan finns spel som visar budskap och åsikter, men Arnroth blir arg för att inte resten också gör det.

2. Jag har redan läst hela krönikan, ord för ord. Se till att du vet vad du snackar om.

3. Att budskap och åsikter inte hör hemma i spel har jag absolut inte sagt. Jag menade (tydligt) att Arnroth inte bör bli arg på spelutvecklare för att de inte vill ha dem i deras spel.

4. Jag har heller inte påstått att åsikter inte hör hemma i "sport, film, mat, kläder osv. etc".

OK, du väljer helt enkelt att övertolka krönikan.
Du påstår att du inte läser hela mitt inlägg. Hur vill du att jag skall hantera och reagera över den informationen?
Du skrev inte vad du egentligen menade i första inlägget men verkar förvänta dig att jag skall förstå.
Jag formulerade mig mer generaliserande genom att öppna för en tolkning att påstå att du hävdar en viss sak.
Ja, jag vet, onödigt förvirrande när man inte är glasklar, eller hur? Finns ingen anledning att brusa upp sig om man själv öppnar upp för misstolkningar.

Medlem

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

ZF
Medlem

lite svårt att vara politiskt kritisk för nått ämne som det traditionellt menas i Sverige när man gräver guld i USA kanske.

Inaktiv
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Orkade inte läsa hela ditt inlägg men jag antar att du säger att jorden är platt och att du har bevis för det?

Nej

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av bionicman:

Tänk om man kunde få några av de lite större och etablerade spelstudiorna att ibland göra spel som går utanför ramarna och visar en mer nyanserad världsbild som kontrast till den överpatriotiska USA propagandan som den Amerikanska marknaden dikterar.

Tänk om Patrick Bach på Dice åkte ner till EA:s huvudkontor och meddelade att "I nästa BF kommer kampanjen att handla om en MEC soldat som avancerar i organisationen i kampen mot USA".

Ja det skulle ju sälja i USA.. inte : )

Man kan inte förvänta sig att stora företag ska ta politiska ställningar som är kontroversiella, de har som mål att gå i vinst inte i att provocera.

Det är upp till indie-utvecklarna att göra sådana spel tror jag, men man kan inte tvinga det på dem utan det är ju nånting som människor själv vill göra. Förstår inte krönikan helt faktiskt.

Men det är ju de stora utvecklarna som har de ekonomiska resurserna att ta de risker det innebär att gå mot normen.
För en liten indie studio är varje spel en kamp för överlevnad,
vilket gör det problematiskt att lasta över det ansvaret på dem.

Sen tror jag inte att BF skulle sälja sämre bara för att dom hade utgångspunkten i MEC istället för USA ibland...eller menar du att Amerikaner är sådana trångsynta bakåtsträvare att dom inte skulle kunna hantera lite andra perspektiv då och då?


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem

Bra som vanligt!

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Orkade inte läsa hela ditt inlägg men jag antar att du säger att jorden är platt och att du har bevis för det?

Nej

Dålig analogi, jag extrapolerade inte på Arnroths krönika jag kommenterade den delen jag läst. Gör om gör rätt.

Medlem
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Skrivet av ItisI:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Orkade inte läsa hela ditt inlägg men jag antar att du säger att jorden är platt och att du har bevis för det?

Nej

Dålig analogi, jag extrapolerade inte på Arnroths krönika jag kommenterade den delen jag läst. Gör om gör rätt.

Jag gör ett försök:
Orkade inte läsa vidare mer än "Orkade inte läsa". Jag är inte ett dugg intresserad av om andra är trötta men jag tror att du fortfarande lider av en besvärlig snedtändning från i förrgår. Bättre?

Inaktiv
Skrivet av bionicman:
Skrivet av bleak:
Skrivet av bionicman:

Tänk om man kunde få några av de lite större och etablerade spelstudiorna att ibland göra spel som går utanför ramarna och visar en mer nyanserad världsbild som kontrast till den överpatriotiska USA propagandan som den Amerikanska marknaden dikterar.

Tänk om Patrick Bach på Dice åkte ner till EA:s huvudkontor och meddelade att "I nästa BF kommer kampanjen att handla om en MEC soldat som avancerar i organisationen i kampen mot USA".

Ja det skulle ju sälja i USA.. inte : )

Man kan inte förvänta sig att stora företag ska ta politiska ställningar som är kontroversiella, de har som mål att gå i vinst inte i att provocera.

Det är upp till indie-utvecklarna att göra sådana spel tror jag, men man kan inte tvinga det på dem utan det är ju nånting som människor själv vill göra. Förstår inte krönikan helt faktiskt.

Men det är ju de stora utvecklarna som har de ekonomiska resurserna att ta de risker det innebär att gå mot normen.
För en liten indie studio är varje spel en kamp för överlevnad,
vilket gör det problematiskt att lasta över det ansvaret på dem.

Sen tror jag inte att BF skulle sälja sämre bara för att dom hade utgångspunkten i MEC istället för USA ibland...eller menar du att Amerikaner är sådana trångsynta bakåtsträvare att dom inte skulle kunna hantera lite andra perspektiv då och då?

ok då , det skulle kanske sälja men som sagt så är nog stora företag rädda att vara för provocerande speciellt EA och Activision. Vi kan inte tvinga dem heller att göra sådana spel utan det måste företagen själva se att det finns ett behov isåfall genom undersökningar och dylikt.

Indieskapare gör väl spel de själva vill göra eller hur? Trodde det var så i de flesta fall faktiskt men annars är det väl upp till hobbyspelmakare i värsta fall.

Inaktiv
Skrivet av Redstar:

Våld är en del av spelkulturen idag, och det är ok för min del då jag tror att de flesta inser att fysiskt våld och våld i spel är helt olika saker. Däremot tror jag att politiska budskap och antydningar kan vara svårare att skilja mellan, speciellt för unga. Jag tycker det skulle vara väldigt synd att göra om spelmediet till en budbärare för politiska budskap, måste vi blanda in samhällsfrågor och politik i allt? Det är för att slippa undan vardagen som många av oss, om inte de flesta, spelar spel.

Våld är fortfarande våld. Det har en effekt på dig även om du vägrar inse det faktum. Att sitta 8 timmar och se blod och faktiskt se människor dö, påverkar dig. Inom filmens väg kan du väl bli emotionellt påverkad, inte sant? Varför kan du inte bli det när du spelar? Speciellt när grafiken är snart lika verklig som verkligheten.

För att dra det till sin spets, tänk dig att man bytte ut ansiktena mot ditt barns, din mors och fars ansikte, skulle du fortfarande vara opåverkad? Tror knappast de.

Jag säger bara att ALLT du gör påverkar dig som person, oavsett vilket slags medium du gör det inom.

Spelvärlden är i en tidig ålder och man blir läskigt trångsynt, jag kan själv tänka mig hur jag skulle "försvarat" våldspel för 2 år sedan. Jag är inte orolig, förändring är här. Spänn fast er jävligt hårt för det kommer bli en helvets resa.

Inaktiv
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Största problemet idag;orkar inte.
Precis som alla som röstar på SD, yes säg vad ni vill.
INGEN ORKAR IDAG. Ingen orkar ta itu med kärnproblemen i samhällen, istället attackerar man effekter av ett problem, vilket gör det till ett evighetsproblem, vilket kapitalismen vinner på. Alla är så slutkörda att vi köper snabbmat, porr, pillar oss i naveln och sedan drar vi en slutsats genom att snabbläsa en artikel på aftonblaskan och säga, där har vi svaret.

Medlem

Själv så spelar jag spel och läser böcker för att undkomma vardagen en stund. Det är så skönt att bara drömma sig in i en värld utan att behöva bry sig om politik och allt tjaffs som inte undgår en någonstans i verkliga livet.

Medlem

Varför skulle dom?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av ItisI:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Orkade inte läsa hela ditt inlägg men jag antar att du säger att jorden är platt och att du har bevis för det?

Nej

Dålig analogi, jag extrapolerade inte på Arnroths krönika jag kommenterade den delen jag läst. Gör om gör rätt.

Det kanske är du som ska läsa om krönikan och komma med en ny kommentar istället? Du antyder att du förstått kontentan av krönikan, trots att du inte läst hela? Du missar självfallet helhetsbilden om du bara läser ett par rader och därefter kommenterar. Ok?

Vad betyder extrapolera förresten?

Medlem

Nej tack. Håll åtminstode politik och propaganda borta. Rimmar dåligt med underhållning, som spelbranschen faktiskt finns till för.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Skriv svar