Dyrt att handla digitala PS4-spel

Robot
Medlem
Dyrt att handla digitala PS4-spel

Det är egentligen ingen överraskning, Sony har alltid haft ockerpriser på PlayStation Store.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Det är ju detta de finansierar konsolerna med så det är inte så konstigt att det är dyrt.

Medlem

I USA kan man köpa PSN-produkter på Amazon vilket skapar konkurrens och bör förbättra priserna på digitala spel. Hoppas något liknande kommer till Sverige. Lär ju dock dröja innan det kommer hit.

Medlem
Skrivet av Hondulu:

I USA kan man köpa PSN-produkter på Amazon vilket skapar konkurrens och bör förbättra priserna på digitala spel. Hoppas något liknande kommer till Sverige. Lär ju dock dröja innan det kommer hit.

Hur funkar det med landsrestriktioner då? Har ju köpt digitala pc spel därifrån med vpn och proxy, så man kanske kan spara in lite.

Tänkte på om koderna är låsta till USA psn konton då eller?
Nån som provat får gärna bjuda till med upplysning

Medlem

även om man kanske betalar lite för bekvämligheten att slippa resa sig ur soffan så tycker jag det är dåligt att de tar såna jävla priser. Samma sak gäller xbox one spelen... Och eftersom jag inte köpt något fysiskt spel så kommer jag snart trilla dit när jag inser att jag faktiskt vill spela på min nya konsol:'(

Medlem

Vill Sony att folk ska gå över till Digital download så får de väl se till att de är billigare än fysiska versionen. Men de vill väl stödja de lokala spelbutikerna, det är ju trots allt de som kränger maskinerna, de skulle väl inte vara så pigga på att sälja maskinerna om de inte fick sälja några spel.

Medlem

Sony vill ej slå ner på spelbutikerna samma sak med M$


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Det är ju samma sak med digitala pc spel.
Kostar enormt mycket mer att köpa nya spel från steam/origin än från butik.
Vilket är lite motsägande när man tänker på saken.

Medlem

Bäst man håller sig till PC så länge det går där priserna är lägre på spel generellt än konsolerna.

Bloggade för några år sedan om varför det är dyrare att köpa en digital fil via tex steam än att köpa en dvd box i en butik

Steam har blivit ockrare
http://tonykollberg.blogspot.se/search?q=steam

Är det någon som vet varför det ofta är dyrare att köpa digitalt än fysisk box i butik? Dålig konkurrens eller? Det borde ju vara tvärt om när nya spel släpps.

Det här är ju bara löjligt. Jag skiter i om det är detta sättet dem finansierar deras konsoll på. Då borde dem sätta ett högre pris på konsollen istället. Betala så mycket pengar för en licens till att spela spelet istället för att faktiskt äga den är HELT OFF. I längden kommer man ju få betala för flera st PS4 pga det högre priset på spelen...

Medlem

jävla tattarfasoner när det både är miljövänligare och billigare! Det är bara en "tillgång - efterfrågan" bullshit sak som gör att det är dyrare online!

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Det är egentligen ingen överraskning, Sony har alltid haft ockerpriser på PlayStation Store.

Det är de inte ensamma om, vissa Xbox titlar kostar fortfarande nypris eller nära nypris på Games On Demand, när man kan få dem till under halva priset i butiker eller webbutiker.

Så det är definitivt inte bara Sony som tar ockerpriser

Medlem

Jag ser samma sak på Steam och Origin.


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem

Tja tur nog går det köpa från USA 59$ för alla de titlarna, oavsett plattform. Där har priserna inte ökat i huvud taget.

I Europa överlag har PS3 spelen ökat med 15 euro / pund och jag undrar varför... De var redan otroligt mycket dyrare än USA och nu ännu mer, du får spelet för snart nästan halva priset i USA.

afr
Medlem
Skrivet av tonykollberg:

Bäst man håller sig till PC så länge det går där priserna är lägre på spel generellt än konsolerna.

Bloggade för några år sedan om varför det är dyrare att köpa en digital fil via tex steam än att köpa en dvd box i en butik

Steam har blivit ockrare
http://tonykollberg.blogspot.se/search?q=steam

Är det någon som vet varför det ofta är dyrare att köpa digitalt än fysisk box i butik? Dålig konkurrens eller? Det borde ju vara tvärt om när nya spel släpps.

Det är utgivarna som bestämmer priserna på Steam. Så är Call of Duty svindyrt på Steam så skyll på Activision istället.

Medlem
Medlem

kanske handlat för 300kr på psn sedan 2006, sjukt dyrt även vid reor! Köper iofs PSN + online men inget annat..

Medlem

"Att den nya konsolgenerationen kommer satsa stort på socialt spelande, olika internetfunktioner och nedladdningsbara spel kommer nog inte som någon överraskning för någon. Däremot kan det te sig lite märkligt att storspelen inte riktigt hänger med i de digitala svängarna, åtminstone om man tittar på priset."

För AAA-titlar som nyss släppts är ofta jättebilliga. Då får man kolla till PC som oftast, det har väl alltid varit så? Ingen köpte väl nästa generations konsoler för att det skulle bli billigare? Om inte annat så har ju alla rapporterat om och om igen hur utvecklare säger att kostnaderna ökar, det finns ju heller ingen garanti att de kommer sälja fler kopior än förra generationen. Känns underligt att tro att det skulle bli billigare.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Pjotor:

Det är egentligen ingen överraskning, Sony har alltid haft ockerpriser på PlayStation Store.

Det är de inte ensamma om, vissa Xbox titlar kostar fortfarande nypris eller nära nypris på Games On Demand, när man kan få dem till under halva priset i butiker eller webbutiker.

Så det är definitivt inte bara Sony som tar ockerpriser

Misstänkte det, men jag äger ingen Krysslåda så jag vågade inte uttala mig om den.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av RaymonD:

kanske handlat för 300kr på psn sedan 2006, sjukt dyrt även vid reor! Köper iofs PSN + online men inget annat..

Har handlat en hel del på reor på psn. Har varit många bra spel och en del gånger billigare än rea på steam.

Bästa dealen jag sett är Ni No Kuni för 150kr, helt klart ett av årets bästa spel snorbilligt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av pillveke:
Skrivet av Hondulu:

I USA kan man köpa PSN-produkter på Amazon vilket skapar konkurrens och bör förbättra priserna på digitala spel. Hoppas något liknande kommer till Sverige. Lär ju dock dröja innan det kommer hit.

Hur funkar det med landsrestriktioner då? Har ju köpt digitala pc spel därifrån med vpn och proxy, så man kanske kan spara in lite.

Tänkte på om koderna är låsta till USA psn konton då eller?
Nån som provat får gärna bjuda till med upplysning

Vet inte om koderna endast fungerar där men det kanske finns information på Amazons eller Sonys webbar. Såg det i en neogaf-tråd där alla var superexalterade över nyheten, har tyvärr inte länken till tråden

Medlem

Kan inte förstå hur de kan ta så mycket betalt när det är deras egna plattform.

De vill att folk ska köpa digitalt, ge dem då ett vettigt pris så kommer de köpa digitalt.

finns ingen anledning att köpa spel digitalt på varken xbox one eller PS4 så länge det inte är exklusivt digitalt.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av RaymonD:

kanske handlat för 300kr på psn sedan 2006, sjukt dyrt även vid reor! Köper iofs PSN + online men inget annat..

Har handlat en hel del på reor på psn. Har varit många bra spel och en del gånger billigare än rea på steam.

Bästa dealen jag sett är Ni No Kuni för 150kr, helt klart ett av årets bästa spel snorbilligt.

WHAT? Billigt.. köpte mitt för 500, fast var ju i vanligt pris från spelbutiken. Helt klart värt det, indeed, det är verkligen ett av de bästa


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Det är ju nextgen, då blir det nextgen priser, xboner kommer kosta runt 900-1000 kr beroende på titlar

Medlem

Alltid varit dyrt att köpa spel direkt från Sonys Butik och kommer alltid att vara

Medlem
Skrivet av RaymonD:

kanske handlat för 300kr på psn sedan 2006, sjukt dyrt även vid reor! Köper iofs PSN + online men inget annat..

Då har du missat många bra titlar, de har haft en hel del fantastiska reor. Idag kan du t.ex. få tag på Demon Souls för 70 kr eller varför inte Atelier Ayesha för 160. Båda bra spel för långt under retail pris.

Nypris på spel åt andra sidan har varit ungefärlig butiks pris, Vita har alltid varit ca 50-100 kr billigare, men PS4 värkar vara 50kr+ dyrare.

Inaktiv

Sony och MS saknar konkurrenter när det kommer till digital distribution (även om spelförsäljning via Amazon kan vara ett första steget bort från det), om dessa lägger sig under marknadspriserna i butik så kommer de få många stora företag som Gamestop mot sig (och om bara den ena jätten gör det så kommer Gamestop och andra aktörer garanterat börja supporta den andra).

Min gissning är dock att det INTE är detta som är det stora hotet. Det stora hotet ligger i att MS och Sony riskerar att bli dragna inför domstol pga. sina respektive monopolställningar på sina plattformar. Det kan i längden leda till att de på juridisk väg tvingas släppa in andra aktörer och få en situation liknande den på PC där Steam måste konkurrera med Origin, GamersGate, GOG.com, Uplay, Gamefly osv.
Tyvärr är giganterna för makt- och pengakåta för att tillåta en fri marknad och föredrar därför att ta den fega vägen.

Medlem
Skrivet av afr:
Skrivet av tonykollberg:

Bäst man håller sig till PC så länge det går där priserna är lägre på spel generellt än konsolerna.

Bloggade för några år sedan om varför det är dyrare att köpa en digital fil via tex steam än att köpa en dvd box i en butik

Steam har blivit ockrare
http://tonykollberg.blogspot.se/search?q=steam

Är det någon som vet varför det ofta är dyrare att köpa digitalt än fysisk box i butik? Dålig konkurrens eller? Det borde ju vara tvärt om när nya spel släpps.

Det är utgivarna som bestämmer priserna på Steam. Så är Call of Duty svindyrt på Steam så skyll på Activision istället.

Haha du tror inte butiken, i det här fallet steam, vill tjäna en tacka på det de säljer?
Är väl klart som korvspad att det inte bara är spelets utgivare som sätter priset..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Hur kommer detta sig? Borde inte digitala spel vara billiga än fysiska exemplar? Det kostar ju inte att tillverka skiva och fodral samt fraktkostnader när man släpper digitalt =S


signatur

Everybody needs help.

12
Skriv svar