Medlem
Grafikkort

Hade tänkt uppgradera mitt grafikkort. Jag har just nu ett Radeon sapphire HD5670. Någon som har ett tips på ett bra grafikkort för inte allt för mycket pengar och som inte är så stort? Jag tänkte på att uppgradera mig till ett 660 ti kort men det fick tyvärr inte plats i mitt chassi.

Medlem

Det är ganska svårt att hitta ett skapligt kort om du inte ens får plats med ett 660 kort i chassit. Det bästa är nog att skaffa ett annat chassi först sen ett nytt kort.

Medlem

Att uppgradera nu vore riktigt dumdristigt eftersom det kommer komma nya saker som får nuvarande priser att gå ned. Tänk även på att Direct X är på väg bort medans ATI mantle är på väg fram. återstår att se om nvidia släpper något liknande,, tvivlar dock.

Medlem

DirectX kommer absolut inte att försvinna på ett bra tag.

Medlem

Okej men 660 är väll ett bra kort ändå som man borde klara sig ett tag på?

Medlem
Skrivet av Kaleid:

DirectX kommer absolut inte att försvinna på ett bra tag.

Läs*på väg bort. Sen är dirrct x underlägset till precis allt, så desto fortare mantlr tsr över desto bättre.

Medlem
Skrivet av Olsson:

Okej men 660 är väll ett bra kort ändå som man borde klara sig ett tag på?

Ja, naturligtvis och det finns dessutom minikort som du efterlyser, det finns även kraftfullare gkort än det i miniformat. Vad du behöver kolla mest är om ditt nätaggregat pallar tyngre gkort.

Sen kan du gömma allt Phireman säger om mantle, det är en kommande teknoligi som du inte komma se något av utav denna generation, om den ens kommer slå igenom.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Konfucius,vet inte om du spelar trög eller är trög. Läs vad som skrivs, översätt inte. Som jag skrev så KOMMER det komma nya generationer osv vilket gör att dessa priser kommer att pressas ned, att köpa i nuläget när allt är ovisst är bara dumdristigt. Gå in och kolla på vilken sida du vill angående detta. Idioti..

Medlem
Skrivet av Phireman:

Konfucius,vet inte om du spelar trög eller är trög. Läs vad som skrivs, översätt inte. Som jag skrev så KOMMER det komma nya generationer osv vilket gör att dessa priser kommer att pressas ned, att köpa i nuläget när allt är ovisst är bara dumdristigt. Gå in och kolla på vilken sida du vill angående detta. Idioti..

Fast det är väl alltid nya generationer på väg? Om jag dessutom inte missminner mig nu gick GTX 780 ner med 1000:-, och GTX 770 med 500:- bara för någon vecka sedan.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Phireman:

Konfucius,vet inte om du spelar trög eller är trög. Läs vad som skrivs, översätt inte. Som jag skrev så KOMMER det komma nya generationer osv vilket gör att dessa priser kommer att pressas ned, att köpa i nuläget när allt är ovisst är bara dumdristigt. Gå in och kolla på vilken sida du vill angående detta. Idioti..

Gäsp..

Så mycket tjaffs och så hårda ord ...och så lite kunskap.

Han vill ha ett gkort NU... Gkort kommer alltid i nya och bättre och billigare varianter, det lär man sig efter ett tag och blitt mer än 12 år.

DirectX är här NU och må vara en underlägsen teknologi, precis som allt annat som blir ersatt, nyare och kraftfullare gkort kommer hela tiden och de korten som finns nu, faller i pris...liksom vad är nytt med detta? Att du börjat titta på det här?

Så du har en chans att förstå, Kaleid (om han kommer ihåg), som du nyss "rättade" har diskuterat gkort med mig för 10 år sedan på tex sweclockers.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Det "trista" är ju att det ALLTID är nåt nytt på gång = med den tankegången så kan man ju aldrig köpa nånting alls. Har hört samma visa i många år nu: vänta i x antal månader bla bla bla bättre

nån hann visst före.


signatur

7800x3d, 7900xtx

Medlem
Skrivet av Phireman:
Skrivet av Kaleid:

DirectX kommer absolut inte att försvinna på ett bra tag.

Läs*på väg bort. Sen är dirrct x underlägset till precis allt, så desto fortare mantlr tsr över desto bättre.

Inte ens på väg bort. AMD har inte tillräckligt med marknadsandelar för att mantle ska ta över directx. Dessutom så fungerar inte mantle med Nvidia så för företag med mer knappa resurser så är det mycket bättre att utveckla för industristandarden som lär även i fortsättningen bli directX. Att utveckla för flera API kräver mycket mer resurser. Ta bara de 2 månader extra som det krävdas för att implementera det till Battlefield 4 och lägg därefter till framtida patchande... money is king.
__
Äger själv ett hd7850 2GB som jag har moddat med bättre kylare, så jag har inget emot Mantle förutom att jag avskyr att det kommer teknik som låses fast till vissa företag. Därför så har jag aldrig heller riktigt gillat PhysX och G-sync borde industrin ha gjort till en standard som alla kan använda.

Har heller inga drivrutinsproblem, så ogillar inte AMD heller.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Dessutom så fungerar inte mantle med Nvidia

Varför skulle det inte göra det? Mantle är ett API som inte på något sätt är beroende av AMD-hårdvara. Däremot har AMD fördelen att kunna utveckla hårdvara och mjukvara simultant vilket troligtvis kommer ge prestandafördelar till AMD-kort när Mantle används. Vilket dom också gjort eftersom Mantle är anpassat för GCN-arkitekturen.

Men som sagt - Mantle är ett öppet API och nVidia kan (och kommer troligtvis) att lägga till Mantle stöd för sina nuvarande och framtida kort.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Kaleid:

Dessutom så fungerar inte mantle med Nvidia

Varför skulle det inte göra det? Mantle är ett API som inte på något sätt är beroende av AMD-hårdvara. Däremot har AMD fördelen att kunna utveckla hårdvara och mjukvara simultant vilket troligtvis kommer ge prestandafördelar till AMD-kort när Mantle används. Vilket dom också gjort eftersom Mantle är anpassat för GCN-arkitekturen.

Men som sagt - Mantle är ett öppet API och nVidia kan (och kommer troligtvis) att lägga till Mantle stöd för sina nuvarande och framtida kort.

Att det är öppet API innebär inte att Nvidia kommer att göra egna GPUn kombatibel. Inte bara att AMD har för liten marknadsandel, de flesta av deras egna GPU som finns på marknaden klarar inte av det heller. Dessutom så använder inte konsolerna sig av mantle utan något annat. Så det är väldigt svårt att se någon succe av det här. Dessutom så är directx enklare och en etablerad standard. Må vara att den inte är så effektiv men man slipper koda på lägre och krångligare nivåer med microsofts API. Gsync, physx, mantle förväntar jag mig att alla hamnar i graven precis som Creatives EAX.

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Kaleid:

Dessutom så fungerar inte mantle med Nvidia

Varför skulle det inte göra det? Mantle är ett API som inte på något sätt är beroende av AMD-hårdvara. Däremot har AMD fördelen att kunna utveckla hårdvara och mjukvara simultant vilket troligtvis kommer ge prestandafördelar till AMD-kort när Mantle används. Vilket dom också gjort eftersom Mantle är anpassat för GCN-arkitekturen.

Men som sagt - Mantle är ett öppet API och nVidia kan (och kommer troligtvis) att lägga till Mantle stöd för sina nuvarande och framtida kort.

Att det är öppet API innebär inte att Nvidia kommer att göra egna GPUn kombatibel. Inte bara att AMD har för liten marknadsandel, de flesta av deras egna GPU som finns på marknaden klarar inte av det heller. Dessutom så använder inte konsolerna sig av mantle utan något annat. Så det är väldigt svårt att se någon succe av det här. Dessutom så är directx enklare och en etablerad standard. Må vara att den inte är så effektiv men man slipper koda på lägre och krångligare nivåer med microsofts API. Gsync, physx, mantle förväntar jag mig att alla hamnar i graven precis som Creatives EAX.

Att du kodar på en lägre, mer maskinnära, nivå är just det som gör Mantle intressant och det som gör att det har potential att slå igenom. Maskinnära behöver inte betyda krångligt eller svårt om du har rätt verktyg för det. DirectX är en stor flaskhals idag som gör att hårdvara inte utnyttjas på rätt sätt.

Om Mantle slår igenom har nVidia inget val. Då måste dom göra sin nuvarande hårdvara kompatibel och troligtvis bygga sin framtida hårdvara för att bättre hantera Mantle. Och Mantle har redan ett stort stöd bland utvecklarna även om ingen använder det fullt ut än.

Men nu ska jag inte sabotera Olssons tråd mer.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Kaleid:

Dessutom så fungerar inte mantle med Nvidia

Varför skulle det inte göra det? Mantle är ett API som inte på något sätt är beroende av AMD-hårdvara. Däremot har AMD fördelen att kunna utveckla hårdvara och mjukvara simultant vilket troligtvis kommer ge prestandafördelar till AMD-kort när Mantle används. Vilket dom också gjort eftersom Mantle är anpassat för GCN-arkitekturen.

Men som sagt - Mantle är ett öppet API och nVidia kan (och kommer troligtvis) att lägga till Mantle stöd för sina nuvarande och framtida kort.

Att det är öppet API innebär inte att Nvidia kommer att göra egna GPUn kombatibel. Inte bara att AMD har för liten marknadsandel, de flesta av deras egna GPU som finns på marknaden klarar inte av det heller. Dessutom så använder inte konsolerna sig av mantle utan något annat. Så det är väldigt svårt att se någon succe av det här. Dessutom så är directx enklare och en etablerad standard. Må vara att den inte är så effektiv men man slipper koda på lägre och krångligare nivåer med microsofts API. Gsync, physx, mantle förväntar jag mig att alla hamnar i graven precis som Creatives EAX.

Att du kodar på en lägre, mer maskinnära, nivå är just det som gör Mantle intressant och det som gör att det har potential att slå igenom. Maskinnära behöver inte betyda krångligt eller svårt om du har rätt verktyg för det. DirectX är en stor flaskhals idag som gör att hårdvara inte utnyttjas på rätt sätt.

Om Mantle slår igenom har nVidia inget val. Då måste dom göra sin nuvarande hårdvara kompatibel och troligtvis bygga sin framtida hårdvara för att bättre hantera Mantle. Och Mantle har redan ett stort stöd bland utvecklarna även om ingen använder det fullt ut än.

Men nu ska jag inte sabotera Olssons tråd mer.

Läs gärna:

Some caveats
http://techreport.com/review/25683/delving-deeper-into-amd-ma...

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Kaleid:

Dessutom så fungerar inte mantle med Nvidia

Varför skulle det inte göra det? Mantle är ett API som inte på något sätt är beroende av AMD-hårdvara. Däremot har AMD fördelen att kunna utveckla hårdvara och mjukvara simultant vilket troligtvis kommer ge prestandafördelar till AMD-kort när Mantle används. Vilket dom också gjort eftersom Mantle är anpassat för GCN-arkitekturen.

Men som sagt - Mantle är ett öppet API och nVidia kan (och kommer troligtvis) att lägga till Mantle stöd för sina nuvarande och framtida kort.

Att det är öppet API innebär inte att Nvidia kommer att göra egna GPUn kombatibel. Inte bara att AMD har för liten marknadsandel, de flesta av deras egna GPU som finns på marknaden klarar inte av det heller. Dessutom så använder inte konsolerna sig av mantle utan något annat. Så det är väldigt svårt att se någon succe av det här. Dessutom så är directx enklare och en etablerad standard. Må vara att den inte är så effektiv men man slipper koda på lägre och krångligare nivåer med microsofts API. Gsync, physx, mantle förväntar jag mig att alla hamnar i graven precis som Creatives EAX.

Att du kodar på en lägre, mer maskinnära, nivå är just det som gör Mantle intressant och det som gör att det har potential att slå igenom. Maskinnära behöver inte betyda krångligt eller svårt om du har rätt verktyg för det. DirectX är en stor flaskhals idag som gör att hårdvara inte utnyttjas på rätt sätt.

Om Mantle slår igenom har nVidia inget val. Då måste dom göra sin nuvarande hårdvara kompatibel och troligtvis bygga sin framtida hårdvara för att bättre hantera Mantle. Och Mantle har redan ett stort stöd bland utvecklarna även om ingen använder det fullt ut än.

Men nu ska jag inte sabotera Olssons tråd mer.

Läs gärna:

Some caveats
http://techreport.com/review/25683/delving-deeper-into-amd-ma...

Jodå, jag har läst den tidigare.

1
Skriv svar