Dyrt att handla digitala PS4-spel

Medlem

En gissning till varför det blir så dyrt med spel i Europa tror jag är kopplat till piratkopiering. När det gäller storföretag brukar dom olika marknaderna vara uppdelade på kontinenter/handelsregioner och dessa olika sektioner är oftast inte kopplade till varandra i någon större utsträckning och har egna mål dom måste uppfylla. Eftersom USA gör som lobbyn säger så tror jag det är betydligt ovanligare med piratkopiering i USA och därför inte lika stor förlorad inkomst. Europas marknad innefattar gissningsvis Östeuropa där piratkopieringen fortfarande är utbredd så för att kompensera för inkomstbortfallet i öst får alla andra betala mera inom hela regionen.

Medlem

Är det inte så att de inte pressar priserna på tok för mycket för att inte slå ut spelbutiker? Jag menar, skulle spelbutikerna börja säga ifrån och hota med bojkott av någons spel/konsoler så kan det innebära stora förluster? Tror varken Microsoft/Sony har lust att slå upp butiker världen över för att man ska kunna handla deras grejer i en fysisk butik.

Det digitala är fortfarande framtiden skulle jag tro. Jag köper hellre fysisk version från nätet/butik än online. Spelhyllan ska finnas kvar!

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Sony vill ej slå ner på spelbutikerna samma sak med M$

Well, det var ju det MS ville när de annonserade xbox one, sen kom en massa bakåtsträvare och så ändrades det tillbaka till det gamla.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av bleetzer:

Är det inte så att de inte pressar priserna på tok för mycket för att inte slå ut spelbutiker? Jag menar, skulle spelbutikerna börja säga ifrån och hota med bojkott av någons spel/konsoler så kan det innebära stora förluster? Tror varken Microsoft/Sony har lust att slå upp butiker världen över för att man ska kunna handla deras grejer i en fysisk butik.

Det digitala är fortfarande framtiden skulle jag tro. Jag köper hellre fysisk version från nätet/butik än online. Spelhyllan ska finnas kvar!

Tack!
Äntligen en som förstår varför de digitala produkterna ofta är dyrare. Butikerna!

De skulle tappa en massa exponering och marknadsföring om dom skulle tappa butikernas stöd så dom vågar inte konkurrera med dem


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Över min döda kropp att jag betalar över 600 $pänn för en produkt som i vissa fall endast fungerar hjälpligt, max trehundra för ett spel jag verkligen vill ha.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Faktiskt tråkigt att dem tar ut över 600kr för något digital. Jag kan köpa det i butik för 599 och byta in det 2 månader senare och få 200-300kr att handla något annat för, en större "vinst" för mig.

Någon har uppenbarligen tagit ett dåligt beslut redan under PS3 eran.
Ett digital spel borde ALDRIG kosta över 300kr, eller ungefär hälften av vad ett fysiskt spel kostar. Det behövs inte tryckas en skiva, göra ett omslag, skriva manual, skeppa det till butik osv... dem behöver bara packa ned det i en fil och ladda upp det.

Jag är 100% säker på att dem skulle sälja dubbelt så mycket på PS store om dem halverade priserna.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Jag förstår inte varför alla blir så upprörda. Man måste ju inte köpa spelen där. Tycker de ska få sätta vilka priser de vill. I slutändan så är det ändå upp till mig vad jag väljer att betala för.

Medlem

BF4, Madden NFL 25, Need for Speed Rivals med flera kostar 649;- fysisk

Så stor skillnad är det inte i priset.
Men man kan tycka att digitalt ska vara billigare.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jämnfört med PC spel via t.ex. Steam säljer Sony och microsoft överlag sämre produkter till ett högre pris. Med tanke på att man faktist får en vettig relativt vettig dator/rejäl uppgradering för samma pris som en "next gen" konsol kostar är det lite lustig att folk matar på att det är okej att betala mer för lyxprodukten, dvs. digital distribution.

Digital distribution börjar vara standard för större delen av median för personlig konsumtion, speciellt i ålderskategorin <35. Digital distribution är standard för distribution av mjukvara. Digital distribution är absolut inte "lyx" idag. Blir intressant att se vad som hämnder då Steam börjar kränga steamboxes .

MEG
Medlem

Om det skulle bli en tillräcklig opinion mot dessa höga priser så skyller de säkert på piratkopierare...


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Finns ju inget dyrare än GAMESTOP.........

Medlem
Skrivet av HillBilly:

Finns ju inget dyrare än GAMESTOP.........

Agreed. Och GAME, de tar inte under 650 för nåt spel ( nya releaser). De flesta ligger på 699. Förstår inte varför det är sån sjuk prisskillnad mellan konsol och pc. Köpte Battlefield 4 med China Rising för 328 på spelbutiken inkl frakt. 599 tog de inne på GAME på pc och 699 för ps3/xbox. Jävla girigbukar alltså.

Medlem
Skrivet av vmathisson:

Alltid varit dyrt att köpa spel direkt från Sonys Butik och kommer alltid att vara

Så är det väl med allt digitalt? Sist jag kollade så har jag för mig att FIFA 14 kostade 699 på PSN store. Sen om man letar på nätet kan man få det för 499 istället. Man är ju totalt dum i huvudet om man köper nya spel digitalt överhuvudtaget när man kan få samma spel flera hundringar billigare med lite googlande.

Inaktiv

Tycker det är underligt att ingen här i kommentarerna nämner den stora elefanten i rummet. Spel till PC - även de allra senaste titlarna - kostar, ju, aldrig över 300:- på helt lagliga siter. Även svenska återförsäljare har riktigt bra nedladdningspriser på sina spelnycklar som man sedan löser in på Steam/Origin/Ubiplay etc. Kan man sedan tänka sig andra siter, som även finns på svenska med säkerhet etc. så kan du få en större majoritet av alla nya titlar för runt 200:-.

Att säga att det är en gråzon etc. tycker jag är fel då det är helt legala sätt att handla produkter på - till och med moms inkluderat.

Så för att summera. För de fyra sista stora spelsläppen betalade jag, en uttalad pc-spelare, 550:- och har nu de registrerade för nedladdning tills det att tjänsterna för dessa företag gått ner. Då har jag klarat och glömt spelen för länge sedan.

Att de nya konsolerna tar 650:- för EN titel och inte tillåter inlösen av nycklar från andra siter gör att en konsol aldrig kommer landa innanför min dörr.


signatur

The world is not enough - the PC is!

afr
Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av afr:
Skrivet av tonykollberg:

Bäst man håller sig till PC så länge det går där priserna är lägre på spel generellt än konsolerna.

Bloggade för några år sedan om varför det är dyrare att köpa en digital fil via tex steam än att köpa en dvd box i en butik

Steam har blivit ockrare
http://tonykollberg.blogspot.se/search?q=steam

Är det någon som vet varför det ofta är dyrare att köpa digitalt än fysisk box i butik? Dålig konkurrens eller? Det borde ju vara tvärt om när nya spel släpps.

Det är utgivarna som bestämmer priserna på Steam. Så är Call of Duty svindyrt på Steam så skyll på Activision istället.

Haha du tror inte butiken, i det här fallet steam, vill tjäna en tacka på det de säljer?
Är väl klart som korvspad att det inte bara är spelets utgivare som sätter priset..

Jo det är utgivarna som sätter priserna.
Sen tar självklart Steam ut en kostnad för att sälja spel i sin butik. Men priset bestäms av utgivarna själva. Antagligen en fast kostnad eller procentbaserad beroende på vad som förväntas för features, tex steam cloud, dlc mm.

"It is important to realise that the prices are mostly the fault of the publishers selling the game (who take into account a lot of factors) and are not set by Valve/Steam. Valve are selling other peoples games and it is those people who set the prices ultimately. "

12
Skriv svar