Recensera spel på Steam

Robot
Medlem
Recensera spel på Steam

Underbar funktion.

Medlem

Lär bli ett helvete att hålla rent från arga ungar som inte kan tycka om fler spel en dom som dom själva tycker är bra. Men mycket bra ifall dom kan hålla detta någelunda rent!

Medlem

Hade inte tänkt på det innan, men detta är ju en ganska uppenbar funktion som hittills fattats på Steam, bra initiativ!

Medlem

Äntligen!

Köpsidan på Steam Store har tidigare varit ganska värdelös. En cinematic trailer och några bilder.

Medlem

Det som är dåligt med sådana här funktioner är att det endast speglar personliga osikter om spelet, och som vi alla vet är vi väldigt olika och gillar olika saker.

Visst det är bra att få reda på ifall ett spel är väldigt dåligt optimerat eller ofantligt litet men tror inte att funktionen kommer bli nått bra i sin helhet.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av morfin91:

Det som är dåligt med sådana här funktioner är att det endast speglar personliga osikter om spelet, och som vi alla vet är vi väldigt olika och gillar olika saker.

Det är det som är tanken med recensioner.

Medlem

Jag tycker FZ borde skaffa ett Steam konto och slänga upp recensioner på Steam. Vore väl ett fiffigt sätt att locka nya läsare?
Iofs så kanske ni missar reklamintäkter då, så kanske inte är helt ultimat när jag tänker på det

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av morfin91:

Det som är dåligt med sådana här funktioner är att det endast speglar personliga osikter om spelet, och som vi alla vet är vi väldigt olika och gillar olika saker.

Det är det som är tanken med recensioner.

Ser det endast som dåligt i jusst sådana här samanghang då vi skulle ha 10k resensioner om samma spel på sej 5 dagar. måste man läsa igenom 100+ bara för att få reda på om spelet värkligen är dåligt eller om bara 30% av alla som har handlat spelet och skrivit om det skriver skit för det var ett rts spel när dom var ute effter ett action spel?
Edit: Samt filtrera bort alla fanboys recentioner?

Sidor som Fz etc är det inget fel ifall det är personliga vyer då det endast är 1-2 personer om skriver om det per sida och för det mästa välskrivet.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Testpilot

Jag tror det kommer att funka eftersom även antalet timmar nån spelat spelet kommer inverka.
Har man spelat nåt i 0 minuter så tar man ju inte direkt deras kritik på allvar.

Medlem

Jag tycker om steam

Skrivet av morfin91:

Det som är dåligt med sådana här funktioner är att det endast speglar personliga osikter om spelet, och som vi alla vet är vi väldigt olika och gillar olika saker.

Finns det några andra åsikter än personliga? Opersonliga åsikter och recensioner?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

bättre sent än aldrig, borde ju ha kommit för länge sen tycker man.

Medlem
Skrivet av morfin91:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av morfin91:

Det som är dåligt med sådana här funktioner är att det endast speglar personliga osikter om spelet, och som vi alla vet är vi väldigt olika och gillar olika saker.

Det är det som är tanken med recensioner.

Ser det endast som dåligt i jusst sådana här samanghang då vi skulle ha 10k resensioner om samma spel på sej 5 dagar. måste man läsa igenom 100+ bara för att få reda på om spelet värkligen är dåligt eller om bara 30% av alla som har handlat spelet och skrivit om det skriver skit för det var ett rts spel när dom var ute effter ett action spel?
Edit: Samt filtrera bort alla fanboys recentioner?

Sidor som Fz etc är det inget fel ifall det är personliga vyer då det endast är 1-2 personer om skriver om det per sida och för det mästa välskrivet.

5 dagar? Du får bläddra lite och läsa några längre recensioner och om du får uppfattningen om att den är välskriven och vettig så har du en bild av hur spelet kan vara. Annars får du leta dig vidare. Förstår inte riktigt din kritik. Det finns redan såna här tjänster. Metacritic, till exempel. Där gjorde läsarrecensionerna en viktig vågmätning i spelet diablo 3 som jag tyckte var mycket dåligt.

Medlem

Alltid gillat den funktionen på gamers gate. På tiden att dom fixade det till steam!

Gjorde direckt 2 av mina tidigare rekommendationer till public i alla fall, och försökte mig på att skriva en recension om Might and Magic: Duel of Champions. Men den blev för lång så blev tvungen att klippa bort en massa å den ser ingen vidare ut längre. Förhoppningsvis kan det ge folk en idé om det är värt deras tid trotts det.

Ska försöka mig på att skriva en varje dag tänkte jag, se om man kan bli någorlunda vettig på att få fram informationen som faktiskt är intressant för potentiella spelare. Och hoppas på att behöva gräva runt mindre själv i framtiden för att kunna bilda sig en uppfattning själv, och kanske slippa metacritic i bästa fall!

Medlem
Skrivet av bavver:

Lär bli ett helvete att hålla rent från arga ungar som inte kan tycka om fler spel en dom som dom själva tycker är bra. Men mycket bra ifall dom kan hålla detta någelunda rent!

Tycker du om spel som du själv inte tycker om då?

Förstår vad du menar, även om det var lite klent formulerat. Det är ju bara att vända sig till Metacritic. Så fort ett spel har problem eller anses vara en konkurrent till det man själv spelar så bombarderas spelet med 0:or.

User score för alla Xbox One spel är bedrövliga att se. Det spelet som har högst betyg och är exklusivt för XBone har i skrivande stund 5.8. Detta bevisar ju bara hur pass patetiska liv fanboys har.

Medlem

Sen det klassiska syndromet då spelet krashar en gång eller behöver en patch tätt inpå release så kommer det drabbas av havet med rage'ing kids som rate'ar 1/10 för att de förbokade utan att veta vad det är dom köper.

Medlem

Folk har faktiskt en rätt att bli fly-förbannade om spelen inte fungerar som dom ska vid Release.

Det hålls extremt låg standard idag för spelsläpp.
Förr I tiden fungerade faktiskt dom allra flesta spel då dom släpptes, och många av dom behövde inga patchar.

Tyvärr har det utvecklats en väldigt dålig patch-kultur idag, som utvecklarna och utgivarna tycker är en ursäkt för att ge ut halvfärdiga produkter och försöka fixa till saker senare.

Medlem
Skrivet av bavver:

Lär bli ett helvete att hålla rent från arga ungar som inte kan tycka om fler spel en dom som dom själva tycker är bra. Men mycket bra ifall dom kan hålla detta någelunda rent!

Äh det är väl bara läsa vad personen ifråga tycker, står det bara "Sucky game"!!!!"!#"¤" så är det väl bara att skita i den recensionen, vuxna lär ju skriva lite mer invecklat vad dom tycker och varför.

Medlem

Bra gjort Valve!

Skrivet av Sisyr:
Skrivet av morfin91:

Det som är dåligt med sådana här funktioner är att det endast speglar personliga osikter om spelet, och som vi alla vet är vi väldigt olika och gillar olika saker.

Det är det som är tanken med recensioner.

Precis. Ju fler olika typer av personer (åsikter) som gillar ett spel, ju mer sannolikt är det att även du gör det. Sen kanske man har recensenter/personer man faktiskt litar på, men då pratar vi om specifika individer. Det kan ju även finnas genrer av spel där man är mer förlåtande inom när man ser kundrecensioner.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Det kommer bli bra. Användare må vara lite fladdriga ibland, men dom är iallafall inte köpta. Det är inte för mycket begärt att man sållar lite bland recensionerna för att hitta de som skrivits på ett bra sätt av användarna. Detta fungerar bra på metacritic också.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Ett av de större problemen jag har med användarrecensioner är att det är svårt att förstå legitimiteten i innehållet, det kan likaväl vara en av spelets utvecklare som skriver ett omdöme anonymt. Ett "skräckexempel" är när jag läste på om det svenska spelet Krater som släpptes förra sommaren. De allra flesta media sa att spelet i bästa fall var mediokert, vilket jag även själv och mina vänner tyckte. På Metacritic däremot ramlade det däremot in tior och nior i betyg på användarrecensionerna med märkliga formuleringar. Visst, en del var säkert fullt legitima omdömen - men jag är övertygad att majoriteten kommer från folk som hade intressen av att spelet skulle framstå mycket bättre än vad det var.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Anwest:

Ett av de större problemen jag har med användarrecensioner är att det är svårt att förstå legitimiteten i innehållet, det kan likaväl vara en av spelets utvecklare som skriver ett omdöme anonymt. Ett "skräckexempel" är när jag läste på om det svenska spelet Krater som släpptes förra sommaren. De allra flesta media sa att spelet i bästa fall var mediokert, vilket jag även själv och mina vänner tyckte. På Metacritic däremot ramlade det däremot in tior och nior i betyg på användarrecensionerna med märkliga formuleringar. Visst, en del var säkert fullt legitima omdömen - men jag är övertygad att majoriteten kommer från folk som hade intressen av att spelet skulle framstå mycket bättre än vad det var.

Med lite logiskt tänkande kan man lista ut att Krater inte är ett speciellt bra spel då det fått 52 av 100 av professionella recensenter och att något inte står rätt till bland användarrecensionerna.

Medlem
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Anwest:

Ett av de större problemen jag har med användarrecensioner är att det är svårt att förstå legitimiteten i innehållet, det kan likaväl vara en av spelets utvecklare som skriver ett omdöme anonymt. Ett "skräckexempel" är när jag läste på om det svenska spelet Krater som släpptes förra sommaren. De allra flesta media sa att spelet i bästa fall var mediokert, vilket jag även själv och mina vänner tyckte. På Metacritic däremot ramlade det däremot in tior och nior i betyg på användarrecensionerna med märkliga formuleringar. Visst, en del var säkert fullt legitima omdömen - men jag är övertygad att majoriteten kommer från folk som hade intressen av att spelet skulle framstå mycket bättre än vad det var.

Med lite logiskt tänkande kan man lista ut att Krater inte är ett speciellt bra spel då det fått 52 av 100 av professionella recensenter och att något inte står rätt till bland användarrecensionerna.

... vilket var kontentan med det jag skrev


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Anwest:
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Anwest:

Ett av de större problemen jag har med användarrecensioner är att det är svårt att förstå legitimiteten i innehållet, det kan likaväl vara en av spelets utvecklare som skriver ett omdöme anonymt. Ett "skräckexempel" är när jag läste på om det svenska spelet Krater som släpptes förra sommaren. De allra flesta media sa att spelet i bästa fall var mediokert, vilket jag även själv och mina vänner tyckte. På Metacritic däremot ramlade det däremot in tior och nior i betyg på användarrecensionerna med märkliga formuleringar. Visst, en del var säkert fullt legitima omdömen - men jag är övertygad att majoriteten kommer från folk som hade intressen av att spelet skulle framstå mycket bättre än vad det var.

Med lite logiskt tänkande kan man lista ut att Krater inte är ett speciellt bra spel då det fått 52 av 100 av professionella recensenter och att något inte står rätt till bland användarrecensionerna.

... vilket var kontentan med det jag skrev

Fast då är det ju inget problem egentligen Systemet fungerade ju eftersom man såg att spelet egentligen inte var bra på ena sidan recensionerna. Man kunde även se att många personer inte håller med recensionerna med toppbetyg. Sen kanske vissa ouppmärksamma personer köper det ioförsej.. Men folk kommer alltid försöka utnyttja allt som går oavsett vad det är.

Medlem
Skrivet av Eight08:

Fast då är det ju inget problem egentligen Systemet fungerade ju eftersom man såg att spelet egentligen inte var bra på ena sidan recensionerna. Man kunde även se att många personer inte håller med recensionerna med toppbetyg. Sen kanske vissa ouppmärksamma personer köper det ioförsej.. Men folk kommer alltid försöka utnyttja allt som går oavsett vad det är.

Du måste betänka att många av användarrecensionerna kom före många av de riktiga recensionerna.

Vad jag ville belysa med Krater-jämförelsen var att det är svårare att validera äktheten bakom en användarrecension då du inte vet vem avsändaren är och vad dennes avsikt är (ge ett ärligt omdöme om spelet eller vilseleda dig till ett köp). Personligen är jag tillräckligt kritiskt lagd för att inte lita blint på vad andra anonyma spelet skriver om ett spel, men några luras säkert.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Anwest:
Skrivet av Eight08:

Fast då är det ju inget problem egentligen Systemet fungerade ju eftersom man såg att spelet egentligen inte var bra på ena sidan recensionerna. Man kunde även se att många personer inte håller med recensionerna med toppbetyg. Sen kanske vissa ouppmärksamma personer köper det ioförsej.. Men folk kommer alltid försöka utnyttja allt som går oavsett vad det är.

Du måste betänka att många av användarrecensionerna kom före många av de riktiga recensionerna.

Vad jag ville belysa med Krater-jämförelsen var att det är svårare att validera äktheten bakom en användarrecension då du inte vet vem avsändaren är och vad dennes avsikt är (ge ett ärligt omdöme om spelet eller vilseleda dig till ett köp). Personligen är jag tillräckligt kritiskt lagd för att inte lita blint på vad andra anonyma spelet skriver om ett spel, men några luras säkert.

Jo där har du helt klart en poäng. Även jag väntar ett tag för att få en ordentlig bild av hurdant ett spel är, men som du säger så blev säkert många lurade i början..

Moderator | Testpilot

Bara det inte blir "metacritic" över det hela så är jag nöjd.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Anwest:

Vad jag ville belysa med Krater-jämförelsen var att det är svårare att validera äktheten bakom en användarrecension då du inte vet vem avsändaren är och vad dennes avsikt är (ge ett ärligt omdöme om spelet eller vilseleda dig till ett köp). Personligen är jag tillräckligt kritiskt lagd för att inte lita blint på vad andra anonyma spelet skriver om ett spel, men några luras säkert.

Man läser inte bara en enda. Man scrollar igenom ett gäng och detaljläser enskilda eller flera beroende på hur dyrt spelet är och hur gärna man vill ha det. Så även om utvecklare skriver användarrecensioner så kommer deras ändå vara en i mängden. Och kollar man på videorecensioner så kan man se hur det ser ut och bedöma utifrån det också. Det är frivilligt att stänga av ljudet om man är rädd för att hjärntvättas.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av morfin91:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av morfin91:

Det som är dåligt med sådana här funktioner är att det endast speglar personliga osikter om spelet, och som vi alla vet är vi väldigt olika och gillar olika saker.

Det är det som är tanken med recensioner.

Ser det endast som dåligt i jusst sådana här samanghang då vi skulle ha 10k resensioner om samma spel på sej 5 dagar. måste man läsa igenom 100+ bara för att få reda på om spelet värkligen är dåligt eller om bara 30% av alla som har handlat spelet och skrivit om det skriver skit för det var ett rts spel när dom var ute effter ett action spel?
Edit: Samt filtrera bort alla fanboys recentioner?

Sidor som Fz etc är det inget fel ifall det är personliga vyer då det endast är 1-2 personer om skriver om det per sida och för det mästa välskrivet.

Det känns som om du borde kolla upp vad recension egentligen innebär. Recensionen skiljer sig från en faktabestyckad beskrivning i det att det FÖRVÄNTAS av författaren att han viker ut sina personliga upplevelser. Och du vill inta ha fanboys åsikter utan bara de som inte tycker om produkten? Hur skulle det fungera?

Jag kan dock hålla med om att kvaliteten på omdömena kan spela en stor roll så jag hoppas att de håller efter snorungar och annat löst folk.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

12
Skriv svar