Bygg drömkåken i Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Robot
Medlem
Bygg drömkåken i Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Har övervägt att börja spela detta och nu när jag har fått mitt studiebidrag så kan jag göra det, nu kommer dock den stora frågan av vilken server man ska spela på.
Någon som har något tips på en bra server med en stor mängd personer (Casual/PvE) i en guild?

Medlem

Synd att det tog sån tid innan denna patch annonserades, jag testade spelet och trodde att detta skulle finnas med sen start

Hade de annonserat det tidigare kanske man hade varit kvar längre i spelet, vem vet? Tröttnade ganska fort trots den något intressanta storyn och character progressionen, men var mycket som var mindre bra så som allt strul vid release med login och max antal spelare per server inloggade samtidigt vilket resulterade i timmar långt köande.

Var också svårt att hitta dungeon groups, speciellt som conjurer/white mage (healer)


signatur

Stolt supporter av FZ.
"So, you would dance with a complete stranger, but despise being? near me?"

Medlem
Skrivet av MrPeters:

Har övervägt att börja spela detta och nu när jag har fått mitt studiebidrag så kan jag göra det, nu kommer dock den stora frågan av vilken server man ska spela på.
Någon som har något tips på en bra server med en stor mängd personer (Casual/PvE) i en guild?

Jag spelar på Cerberus men om jag förstått det rätt spelar det många svenskar på Odin.

Förövrigt älskar jag spelet. Jag och min flickvän har varit på jakt länge efter ett bra MMORPG då vi tröttnade på WoW för ett antal år sedan. Nu är vi helt hooked på FFXIV, genrens enda hopp just nu enligt mig

Medlem
Skrivet av Hawake:

Synd att det tog sån tid innan denna patch annonserades, jag testade spelet och trodde att detta skulle finnas med sen start

Hade de annonserat det tidigare kanske man hade varit kvar längre i spelet, vem vet? Tröttnade ganska fort trots den något intressanta storyn och character progressionen, men var mycket som var mindre bra så som allt strul vid release med login och max antal spelare per server inloggade samtidigt vilket resulterade i timmar långt köande.

Var också svårt att hitta dungeon groups, speciellt som conjurer/white mage (healer)

Det låter konstigt, healers och tanks är de som brukar få köa minst och dps är det som det svämmar över av. Jag vet inte om det är en update, men kön har blivit kortare. Mycket kortare, jag vet att de numera plockar folk från alla servrar för att skapa ett Party till din Duty.

Medlem
Skrivet av MrPeters:

Har övervägt att börja spela detta och nu när jag har fått mitt studiebidrag så kan jag göra det, nu kommer dock den stora frågan av vilken server man ska spela på.
Någon som har något tips på en bra server med en stor mängd personer (Casual/PvE) i en guild?

Det här är orsaken till att jag inte spelar MMO:n längre.
Nästa gång jag börjar spela ett MMO igen blir när det bara finns en enda server att spela på.

Som vådå?
I'm glad you asked:

MEG
Medlem

Intressant idee, men är skeptisk då jag kollade på gameplay på youtube där en spelare slogs mot stora nyckelpigor.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MrPeters:

Har övervägt att börja spela detta och nu när jag har fått mitt studiebidrag så kan jag göra det, nu kommer dock den stora frågan av vilken server man ska spela på.
Någon som har något tips på en bra server med en stor mängd personer (Casual/PvE) i en guild?

Jag har aldrig riktigt fastnat för ett MMO tidigare, men detta verkar jag lira hela storyn, nå lvl cap och har lvl't flera klasser för att kunna bli Black Mage. Det är fedt! Just nu spelar jag på Lamia servern och är med i en aktiv guild med TS och vettigt folk i.

Medlem

För mycket lagg i spelet pga att servrarna är placerade i nordamerika. Räkna med 1-2 sekunders delay på allt. Det gör att raids och bossar kan bli överdrivet svåra då man blir one shottad utan en chans att undvika attacken.

Det är synd för annars så är det verkligen ett mysigt mmo.

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av MrPeters:

Har övervägt att börja spela detta och nu när jag har fått mitt studiebidrag så kan jag göra det, nu kommer dock den stora frågan av vilken server man ska spela på.
Någon som har något tips på en bra server med en stor mängd personer (Casual/PvE) i en guild?

Det här är orsaken till att jag inte spelar MMO:n längre.
Nästa gång jag börjar spela ett MMO igen blir när det bara finns en enda server att spela på.

Som vådå?
I'm glad you asked:

https://www.youtube.com/embed/OEi7nQbNDog

CCP Vet hur man gör ett bra MMO


signatur

Nerd? I prefer the term intelectual badass!

Medlem

Kan tipsa om Friskyttarnas FFXIV-sektion på Cerberus om ni är på jakt efter ett helsvenskt Free Company:

http://friskyttarna.eu/ffxiv/

Medlem
Skrivet av Spectral:

För mycket lagg i spelet pga att servrarna är placerade i nordamerika. Räkna med 1-2 sekunders delay på allt. Det gör att raids och bossar kan bli överdrivet svåra då man blir one shottad utan en chans att undvika attacken.

Det är synd för annars så är det verkligen ett mysigt mmo.

Fel fel fel fel fel Det finns sex eller sju servrar i EU. Insåg just dock att jag lirade på en server som står i USA men som var sagt att den skulle vara EU/Japan. Och lagg är inga problem för mig trots US-server.

Medlem
Skrivet av trancenote:
Skrivet av Spectral:

För mycket lagg i spelet pga att servrarna är placerade i nordamerika. Räkna med 1-2 sekunders delay på allt. Det gör att raids och bossar kan bli överdrivet svåra då man blir one shottad utan en chans att undvika attacken.

Det är synd för annars så är det verkligen ett mysigt mmo.

Fel fel fel fel fel Det finns sex eller sju servrar i EU. Insåg just dock att jag lirade på en server som står i USA men som var sagt att den skulle vara EU/Japan. Och lagg är inga problem för mig trots US-server.

Fakta på det? Jag vet inte om du syftar på att det står EU i server browsern i spelet. Men det är inte samma sak som att det faktiskt finns en fysisk serverpark som driver dessa i EU. I förra dev chatten (eller den innan) så spottade ju snubben hela eu communityn i ansiktet genom att säga att det inte kommer bli några servrar i EU utan att laggen beror på ALLA spelares ISP. Så fruktansvärt nonchalant att säga så. Och tror han själv på det är det ju ännu värre.

Har du kört Titan HM? Utan lagg? Grattis i så fall. Då är du förmodligen den första i europa.

Medlem
Skrivet av Spectral:
Skrivet av trancenote:
Skrivet av Spectral:

För mycket lagg i spelet pga att servrarna är placerade i nordamerika. Räkna med 1-2 sekunders delay på allt. Det gör att raids och bossar kan bli överdrivet svåra då man blir one shottad utan en chans att undvika attacken.

Det är synd för annars så är det verkligen ett mysigt mmo.

Fel fel fel fel fel Det finns sex eller sju servrar i EU. Insåg just dock att jag lirade på en server som står i USA men som var sagt att den skulle vara EU/Japan. Och lagg är inga problem för mig trots US-server.

Fakta på det? Jag vet inte om du syftar på att det står EU i server browsern i spelet. Men det är inte samma sak som att det faktiskt finns en fysisk serverpark som driver dessa i EU. I förra dev chatten (eller den innan) så spottade ju snubben hela eu communityn i ansiktet genom att säga att det inte kommer bli några servrar i EU utan att laggen beror på ALLA spelares ISP. Så fruktansvärt nonchalant att säga så. Och tror han själv på det är det ju ännu värre.

Har du kört Titan HM? Utan lagg? Grattis i så fall. Då är du förmodligen den första i europa.

Nej faktan på den var bara att jag gick på vad det står hos dem på sidan och i spelet. Så det låter ju riktigt illa inte minns deras uttalande! Som webbutvecklare vet jag mycket väl vad pingtider innebär när de finns eller inte :/

Nej jag har inte kört Titan HM än. Kan återkomma om någon månad när jag hunnit klara spelet och testat

Medlem
Skrivet av Spectral:
Skrivet av trancenote:

Fel fel fel fel fel Det finns sex eller sju servrar i EU. Insåg just dock att jag lirade på en server som står i USA men som var sagt att den skulle vara EU/Japan. Och lagg är inga problem för mig trots US-server.

Fakta på det? Jag vet inte om du syftar på att det står EU i server browsern i spelet. Men det är inte samma sak som att det faktiskt finns en fysisk serverpark som driver dessa i EU. I förra dev chatten (eller den innan) så spottade ju snubben hela eu communityn i ansiktet genom att säga att det inte kommer bli några servrar i EU utan att laggen beror på ALLA spelares ISP. Så fruktansvärt nonchalant att säga så. Och tror han själv på det är det ju ännu värre.

Har du kört Titan HM? Utan lagg? Grattis i så fall. Då är du förmodligen den första i europa.

Det stämmer att NA- och EU-serverna står i USA. Men det stämmer också att laggen inte skulle behöva vara så stor om ISP:na tillhandahållde bättre routingservice. Finns ju tjänster (kommer ej ihåg namn) som du kan köra genom för att få bättre routing (färre hopp) och minska din lagg. Använder det ej själv, men hört av några som använder det att det blev märkbar skillnad i FFXIV. Sen om det är värt pengarna är upp till var och en att bestämma.

1
Skriv svar