EA sänker priset på nedladdningsbara PS4-spel

Robot
Medlem
EA sänker priset på nedladdningsbara PS4-spel

Efterlyser en rejäl prissänkning på allt digitalt material. Om inte annat bara ur miljösynpunkt. Finns absolut ingen anledning till att man ska betala en krona mer än det billigaste butiksalternativet.
Ska man överhuvudtaget betala lika mycket eller mer för någonting som inte kostar något att massproducera så ska det ingå extra digitalt godis.

Medlem
Citat:

Precis som förra gången gäller det Playstation Store i Storbritannien och vi vet inte hur den exakta prissättningen kommer se ut på den svenska marknaden.

Är det inte bara att gå in i den svenska affären och titta på priserna?

Medlem

Skandal.. de vill ha 100% digitalt men de visar ju bara en smutsig röv mot sina kunder

Medlem

Alltså kan EA död någon gång....


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem
Skrivet av Ender:

Efterlyser en rejäl prissänkning på allt digitalt material. Om inte annat bara ur miljösynpunkt. Finns absolut ingen anledning till att man ska betala en krona mer än det billigaste butiksalternativet.
Ska man överhuvudtaget betala lika mycket eller mer för någonting som inte kostar något att massproducera så ska det ingå extra digitalt godis.

Anledningen till att de inte är billigare än 99% av alla butiker är att de inte vill slå ut sina distributörer. Även om många köper digitalt är det fortfarande väldigt många som köper fysisk kopia. Om det är för billigt att köpa digitalt så stora massan går över så kommer de fysiska butikerna försvinna / sluta sälja spelen, och då tappar de den delen spelare som inte vill köpa digitalt allt.

Ingen som tvingar någon att handla digitalt direkt ifrån Blizzard, EA etc. De erbjuder en tjänst för de som inte bryr sig om fysisk version, och så säljer de för det spelet de själva sagt produkten skall kosta. Sen är det inte deras fel att butikerna skär av sin egen del av vinsten på spelen för att kränga dem billigare.

Medlem

För eller senare så har folk inte råd att köpa spel, då får vi säkert se en riktigt prissänkning.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Efterlyser en rejäl prissänkning på allt digitalt material. Om inte annat bara ur miljösynpunkt. Finns absolut ingen anledning till att man ska betala en krona mer än det billigaste butiksalternativet.
Ska man överhuvudtaget betala lika mycket eller mer för någonting som inte kostar något att massproducera så ska det ingå extra digitalt godis.

Ja, det är ju främst därför jag har sysslat med fildelning i alla dessa år. Jag ville ta en tydlig ställning gällande miljöfrågan.

Skribent
Skrivet av Margy:
Citat:

Precis som förra gången gäller det Playstation Store i Storbritannien och vi vet inte hur den exakta prissättningen kommer se ut på den svenska marknaden.

Är det inte bara att gå in i den svenska affären och titta på priserna?

Jag testade men hittade ingenting. Antingen är det jag som inte hittar rätt med mitt taskiga lokalsinne, eller så har de inte uppdaterat här än.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av ilduce:
Skrivet av Ender:

Efterlyser en rejäl prissänkning på allt digitalt material. Om inte annat bara ur miljösynpunkt. Finns absolut ingen anledning till att man ska betala en krona mer än det billigaste butiksalternativet.
Ska man överhuvudtaget betala lika mycket eller mer för någonting som inte kostar något att massproducera så ska det ingå extra digitalt godis.

Anledningen till att de inte är billigare än 99% av alla butiker är att de inte vill slå ut sina distributörer. Även om många köper digitalt är det fortfarande väldigt många som köper fysisk kopia. Om det är för billigt att köpa digitalt så stora massan går över så kommer de fysiska butikerna försvinna / sluta sälja spelen, och då tappar de den delen spelare som inte vill köpa digitalt allt.

Ingen som tvingar någon att handla digitalt direkt ifrån Blizzard, EA etc. De erbjuder en tjänst för de som inte bryr sig om fysisk version, och så säljer de för det spelet de själva sagt produkten skall kosta. Sen är det inte deras fel att butikerna skär av sin egen del av vinsten på spelen för att kränga dem billigare.

Bleh, hade nästan skrivit klart ett svar när mitt headset kom åt nån bundden tangent och tog bort allt :/

Jämförde med videobutiker som tvingats bort, eller att förnya sig på grund av den digitala distributionen, och nya sätt att konsumera film. Tråkigt när folk förlorar jobb, men samtidigt så jublar antagligen miljön i takt med konsumenterna då det innebär lättnader för båda när frakten försvinner samtidigt som man får hem varan direkt till tv/datorn

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Ender:

Efterlyser en rejäl prissänkning på allt digitalt material. Om inte annat bara ur miljösynpunkt. Finns absolut ingen anledning till att man ska betala en krona mer än det billigaste butiksalternativet.
Ska man överhuvudtaget betala lika mycket eller mer för någonting som inte kostar något att massproducera så ska det ingå extra digitalt godis.

Ja, det är ju främst därför jag har sysslat med fildelning i alla dessa år. Jag ville ta en tydlig ställning gällande miljöfrågan.

Hehe, jo, vad gör man inte för klimatet

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Margy:
Citat:

Precis som förra gången gäller det Playstation Store i Storbritannien och vi vet inte hur den exakta prissättningen kommer se ut på den svenska marknaden.

Är det inte bara att gå in i den svenska affären och titta på priserna?

Jag testade men hittade ingenting. Antingen är det jag som inte hittar rätt med mitt taskiga lokalsinne, eller så har de inte uppdaterat här än.

EA-spelen kostar för närvarande 669 kr (samma som förut?).

https://store.sonyentertainmentnetwork.com

Edit: Resogun och Contrast finns redan för 0 kr i PS4-sektionen om man har PS+.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av ilduce:
Skrivet av Ender:

Efterlyser en rejäl prissänkning på allt digitalt material. Om inte annat bara ur miljösynpunkt. Finns absolut ingen anledning till att man ska betala en krona mer än det billigaste butiksalternativet.
Ska man överhuvudtaget betala lika mycket eller mer för någonting som inte kostar något att massproducera så ska det ingå extra digitalt godis.

Anledningen till att de inte är billigare än 99% av alla butiker är att de inte vill slå ut sina distributörer. Även om många köper digitalt är det fortfarande väldigt många som köper fysisk kopia. Om det är för billigt att köpa digitalt så stora massan går över så kommer de fysiska butikerna försvinna / sluta sälja spelen, och då tappar de den delen spelare som inte vill köpa digitalt allt.

Ingen som tvingar någon att handla digitalt direkt ifrån Blizzard, EA etc. De erbjuder en tjänst för de som inte bryr sig om fysisk version, och så säljer de för det spelet de själva sagt produkten skall kosta. Sen är det inte deras fel att butikerna skär av sin egen del av vinsten på spelen för att kränga dem billigare.

Bleh, hade nästan skrivit klart ett svar när mitt headset kom åt nån bundden tangent och tog bort allt :/

Jämförde med videobutiker som tvingats bort, eller att förnya sig på grund av den digitala distributionen, och nya sätt att konsumera film. Tråkigt när folk förlorar jobb, men samtidigt så jublar antagligen miljön i takt med konsumenterna då det innebär lättnader för båda när frakten försvinner samtidigt som man får hem varan direkt till tv/datorn

Jo, men inte riktigt samma sak tycker jag. Du går och hyr en film som du ändå lämnar tillbaka. Efteråt kommer du inte märka om du hyrde den fysiskt eller digitalt.

En hel del personer vill ha sina spel fysiskt i handen då de äger dem, och inte bra som 'några' ettor och nollor på hårddisken.

Men jag är inte emot digital distribution, och skulle inte ha något emot om det skulle bli halverade priser på digitala releaser, men så länge de vill ha kvar sina fysiska distributörer så får vi leva med dyra digitala releaser. Iaf där det även finns en fysisk variant.

Inaktiv

Företagen är inte dumma. De vill tjäna pengar, eller hur? Vad tror ni händer dagen digitala spel är billigare än fysiska? Vi kan ju lägga ner alla spelbutiker. Och var ska folk då köpa sina konsoler?

Företagen resonerar säkert så att vill du ha bekvämligheten att kunna köpa ett spel utan att ens resa dig ur soffan så ska det kosta lite extra snarare än vara billigare.

Jag är inte för detta, men jag tror det är så de tänker.

Personligen köper jag nästan bara PC-spel och då letar jag runt på nätet och hittar rätt billiga koder utomlands. Blir lika full i skratt varje gång jag ser Steams ordinarie priser.

Medlem

Taget för min del! Butikspris i min "stad" är 650:- för spel som varit ute i 4månader!

Medlem
Skrivet av eatem:

Företagen är inte dumma. De vill tjäna pengar, eller hur? Vad tror ni händer dagen digitala spel är billigare än fysiska? Vi kan ju lägga ner alla spelbutiker. Och var ska folk då köpa sina konsoler?

Företagen resonerar säkert så att vill du ha bekvämligheten att kunna köpa ett spel utan att ens resa dig ur soffan så ska det kosta lite extra snarare än vara billigare.

Jag är inte för detta, men jag tror det är så de tänker.

Personligen köper jag nästan bara PC-spel och då letar jag runt på nätet och hittar rätt billiga koder utomlands. Blir lika full i skratt varje gång jag ser Steams ordinarie priser.

Samma här. Önskade det gick att köpa digitala koder till konsoler också. Har fått tag på ruskigt många bra spel från i år för under 100 kronor styck när de på steam kostar 600+.

Detta har fått mig att verkligen uppskatta PC gaming igen.

Medlem
Skrivet av ilduce:
Skrivet av Ender:
Skrivet av ilduce:
Skrivet av Ender:

Efterlyser en rejäl prissänkning på allt digitalt material. Om inte annat bara ur miljösynpunkt. Finns absolut ingen anledning till att man ska betala en krona mer än det billigaste butiksalternativet.
Ska man överhuvudtaget betala lika mycket eller mer för någonting som inte kostar något att massproducera så ska det ingå extra digitalt godis.

Anledningen till att de inte är billigare än 99% av alla butiker är att de inte vill slå ut sina distributörer. Även om många köper digitalt är det fortfarande väldigt många som köper fysisk kopia. Om det är för billigt att köpa digitalt så stora massan går över så kommer de fysiska butikerna försvinna / sluta sälja spelen, och då tappar de den delen spelare som inte vill köpa digitalt allt.

Ingen som tvingar någon att handla digitalt direkt ifrån Blizzard, EA etc. De erbjuder en tjänst för de som inte bryr sig om fysisk version, och så säljer de för det spelet de själva sagt produkten skall kosta. Sen är det inte deras fel att butikerna skär av sin egen del av vinsten på spelen för att kränga dem billigare.

Bleh, hade nästan skrivit klart ett svar när mitt headset kom åt nån bundden tangent och tog bort allt :/

Jämförde med videobutiker som tvingats bort, eller att förnya sig på grund av den digitala distributionen, och nya sätt att konsumera film. Tråkigt när folk förlorar jobb, men samtidigt så jublar antagligen miljön i takt med konsumenterna då det innebär lättnader för båda när frakten försvinner samtidigt som man får hem varan direkt till tv/datorn

Jo, men inte riktigt samma sak tycker jag. Du går och hyr en film som du ändå lämnar tillbaka. Efteråt kommer du inte märka om du hyrde den fysiskt eller digitalt.

En hel del personer vill ha sina spel fysiskt i handen då de äger dem, och inte bra som 'några' ettor och nollor på hårddisken.

Men jag är inte emot digital distribution, och skulle inte ha något emot om det skulle bli halverade priser på digitala releaser, men så länge de vill ha kvar sina fysiska distributörer så får vi leva med dyra digitala releaser. Iaf där det även finns en fysisk variant.

Nej nej, du missförstår (förklarade nog bättre i inlägget jag lyckades radera), jag menade att det vore tråkigt ifall ny teknologi utkonkurrerade en gammal marknad, men att det samtidigt är svårt att frångå i många fall, som t ex med videobutiker. Det finns så många sätt att se på film idag att folk helt enkelt inte hyr film i samma utsträckning längre, vilket gör att många fått slå igen. Böcker och spel är på väg åt samma håll nu när allt är digitalt.
Samtidigt kan man inte blunda för att kostnaden för att framställa en bok eller spel måste ha sjunkit med gigantiska summor då man idag kan hoppa över så många led i distributionen. Visst är det trist ifall det skulle drabba en och en annan distributör, men tänk på vinsten för miljön och inte minst för konsumenterna.

Jag misstänker att det istället i första hand är gammal vanlig girighet som gör att bolagen fortsätter att ta full betalning för produkterna.

Medlem
Skrivet av eatem:

Företagen är inte dumma. De vill tjäna pengar, eller hur? Vad tror ni händer dagen digitala spel är billigare än fysiska? Vi kan ju lägga ner alla spelbutiker. Och var ska folk då köpa sina konsoler?

Företagen resonerar säkert så att vill du ha bekvämligheten att kunna köpa ett spel utan att ens resa dig ur soffan så ska det kosta lite extra snarare än vara billigare.

Jag är inte för detta, men jag tror det är så de tänker.

Personligen köper jag nästan bara PC-spel och då letar jag runt på nätet och hittar rätt billiga koder utomlands. Blir lika full i skratt varje gång jag ser Steams ordinarie priser.

Hemelektronikkedjorna kommer ju inte lägga ner, däremot så kommer det antagligen märkas av ordentligt i butiker som enbart är inriktade på fysisk försäljning av spel (i böcker, i deras bransch).

Medlem

Tacka gudarna för PC-spel och sidor som greenmangaming. Jag skulle aldrig någonsin betala över 500kr för ett nytt spel.

Battlefield 4 kan t.ex köpas digitalt för 400kr istället för 600kr som EAs Origin vill ha.

Medlem

Tar bara gårdagens inlägg och klipper in här då...

Faktiskt tråkigt att dem tar ut över 600kr för något digital. Jag kan köpa det i butik för 599 och byta in det 2 månader senare och få 200-300kr att handla något annat för, en större "vinst" för mig.

Någon har uppenbarligen tagit ett dåligt beslut redan under PS3 eran.
Ett digital spel borde ALDRIG kosta över 300kr, eller ungefär hälften av vad ett fysiskt spel kostar. Det behövs inte tryckas en skiva, göra ett omslag, skriva manual, skeppa det till butik osv... dem behöver bara packa ned det i en fil och ladda upp det.

Jag är 100% säker på att dem skulle sälja dubbelt så mycket på PS store om dem halverade priserna.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Det svenska priset är fortfarande 670 kr, Inget har ändrat på sig. Att UK fick en prissänkning roligt för dom, vi här i Sverige har inte fått någon

Källa? Ja vist här: https://store.sonyentertainmentnetwork.com/#!/en-se/ps4/cid=S...

Medlem
Skrivet av Ender:

Efterlyser en rejäl prissänkning på allt digitalt material. Om inte annat bara ur miljösynpunkt. Finns absolut ingen anledning till att man ska betala en krona mer än det billigaste butiksalternativet.
Ska man överhuvudtaget betala lika mycket eller mer för någonting som inte kostar något att massproducera så ska det ingå extra digitalt godis.

Digital nedladdning = 50%, har absolut inga kostnader att tala om mer än serverfarmer, det är allt.

670 kr, eller hur, kommer inte köpa ett enda spel, är trött på att bli lurad, skall bli intressant och se hur lång tid det tar innan Xboner och PS4 blir hackade så in i gatan!

Medlem

Koppla upp mot en mexikansk proxy så får man de de 50%-70% billigare på Origin:) , de är prissänkning

Medlem

samma med nintendos e-shop. sjukt dyrt! 80kr för en snes titel! undra på att folk kör emulatorer

Medlem

Det är faktiskt något som jag har funderat på ett tag och varför alla spel generellt är dyrare via xbox live eller PSN. Jag vet att på xbox live så kostar vissa äldre spel 649 kr, fast att man kan köpa dem i butik för 399kr och det är något som jag tycker är väldigt konstigt.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Margy:
Citat:

Precis som förra gången gäller det Playstation Store i Storbritannien och vi vet inte hur den exakta prissättningen kommer se ut på den svenska marknaden.

Är det inte bara att gå in i den svenska affären och titta på priserna?

Jag testade men hittade ingenting. Antingen är det jag som inte hittar rätt med mitt taskiga lokalsinne, eller så har de inte uppdaterat här än.

Går att se priserna från den nya appen till mobilerna. Ligger runt 630:-.

Medlem
Skrivet av Mrmali74:
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Margy:
Citat:

Precis som förra gången gäller det Playstation Store i Storbritannien och vi vet inte hur den exakta prissättningen kommer se ut på den svenska marknaden.

Är det inte bara att gå in i den svenska affären och titta på priserna?

Jag testade men hittade ingenting. Antingen är det jag som inte hittar rätt med mitt taskiga lokalsinne, eller så har de inte uppdaterat här än.

Går att se priserna från den nya appen till mobilerna. Ligger runt 630:-.

Det är fortfarande billigare att köpa t.ex. BF4 på skiva till sin PS4:a än via deras PSN store: https://www.spelbutiken.se/catalog/product/79257-battlefield-...


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Inaktiv

FUCK YOU EA:down:

Medlem

Giriga jävla EA, som bf4 på origin går lös på 699kr och ca 330 på g2play... skandal

jkw
Medlem

Ska de fortsätta planera som arslen så kommer de inte få sålt på spel heller. Får jag bättre pris på en förpackning med manual hem i brevlådan - vilket argument finns då För att köpa digital utgåva?

12
Skriv svar