Pris och detaljer för Steam-maskinen från IBuyPower

Robot
Pris och detaljer för Steam-maskinen från IBuyPower
Medlem
Pris och detaljer för Steam-maskinen från IBuyPower

Låter som rätt prisklass för en Steam Machine, ska bli spännande att se hur detta slår när det släpps.

/ LordDaimos

Medlem

Det var ett bra pris. Jag är inte så insatt i detta men jag hoppas man kan uppgradera den.

Inaktiv

Synd bara att IBuyPower har ett enormt dåligt rykte när det kommer till byggkvalité.

Medlem
Skrivet av Hydraah:

Synd bara att IBuyPower har ett enormt dåligt rykte när det kommer till byggkvalité.

Visst spelar byggkvalité en roll för konsoller men det är ju inte så att man flyttar om kring den så ofta. Viktigare är väl isåfall design och hårdvara.

Medlem

Jag tycker det är lite missvisande att skriva 3300:- om amerikanska priset är 500 dollar.
Snarare 4500-5000 om man jämför med hur all annan elektronik faktiskt kostar i förhållande till amerikanska priser.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag tycker det är lite missvisande att skriva 3300:- om amerikanska priset är 500 dollar.
Snarare 4500-5000 om man jämför med hur all annan elektronik faktiskt kostar i förhållande till amerikanska priser.

Indeed. Man kan ju inte översätta amerikanska priser utan skatter direkt till svenska som i regel har skatterna inräknade i priset och inte läggs på efteråt.

Samma problem som när folk jämför amerikanska och europeiska steam-priser och gnäller över att 1 USD != 1 EUR när det europeiska priset har 20% moms/VAT inräknat.

Medlem

Jag har redan en Steam maskin.
Skriver detta inlägg på den.

Haft en Steam maskin sedan September 12, 2003 faktiskt.
Men uppgraderat den då och då.

Medlem

R9 270x ligger i klass med 7870 i prestanda alltså lite över GTX 660 och 7850 vilket ligger i klass med PS4.
Sen beroende på om den är bättre eller sämre optimerad än en PS4 så kan vi förvänta oss prestanda där efter.

Priset på ca 5000kr är lite väl högt för den låga prestandan men för att få en fullt fungerande HTPC out of the box är det kanske inte så dyrt.
Men fortfarande inte ens en bråkdel av prestandan av en medelmåttig spel-pc.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Blir väl 5500kr här då.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

R9 270x ligger i klass med 7870 i prestanda alltså lite över GTX 660 och 7850 vilket ligger i klass med PS4.
Sen beroende på om den är bättre eller sämre optimerad än en PS4 så kan vi förvänta oss prestanda där efter.

Priset på ca 5000kr är lite väl högt för den låga prestandan men för att få en fullt fungerande HTPC out of the box är det kanske inte så dyrt.
Men fortfarande inte ens en bråkdel av prestandan av en medelmåttig spel-pc.

Det framgår inte vilken processor som sitter i, men du bygger inte mycket bättre själv för de pengarna.

Snabbt höftade priser:
~1600 för grafiken
~1500 cpu/mb
~500 nätdel
~500 minne
~500 disk
~500 chassi


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Zpiritual:
Skrivet av Json_81:

Jag tycker det är lite missvisande att skriva 3300:- om amerikanska priset är 500 dollar.
Snarare 4500-5000 om man jämför med hur all annan elektronik faktiskt kostar i förhållande till amerikanska priser.

Indeed. Man kan ju inte översätta amerikanska priser utan skatter direkt till svenska som i regel har skatterna inräknade i priset och inte läggs på efteråt.

Samma problem som när folk jämför amerikanska och europeiska steam-priser och gnäller över att 1 USD != 1 EUR när det europeiska priset har 20% moms/VAT inräknat.

Nja, € priset är ju det samma för alla länder med den europeiska steamversionen ja, men alla har inte samma moms som vi i Sverige har. Det är dock en ganska liten skillnad men det är oftast lite dyrare att köpa spel för oss européer i jämförelse (vet inte hur det är med pund och britterna dock).

Och om nu $1 = 1€ så varför finns det då undantag från denna prissättning på fler och fler spel som finns på steam. Där det kostar t.ex. $ 15 men endast 13.xx €.?

Medlem
Skrivet av Json_81:
Skrivet av marcus8958:

R9 270x ligger i klass med 7870 i prestanda alltså lite över GTX 660 och 7850 vilket ligger i klass med PS4.
Sen beroende på om den är bättre eller sämre optimerad än en PS4 så kan vi förvänta oss prestanda där efter.

Priset på ca 5000kr är lite väl högt för den låga prestandan men för att få en fullt fungerande HTPC out of the box är det kanske inte så dyrt.
Men fortfarande inte ens en bråkdel av prestandan av en medelmåttig spel-pc.

Det framgår inte vilken processor som sitter i, men du bygger inte mycket bättre själv för de pengarna.

Snabbt höftade priser:
~1600 för grafiken
~1500 cpu/mb
~500 nätdel
~500 minne
~500 disk
~500 chassi

Nej men jämför du med en PS4 vars prestanda är rätt lik rent hårdvarumässigt och du betalar 30% lägre pris vilket ger dig en snarlik spelupplevelse beroende på optimering i mjukvaran.

Men om du inte är intresserad av spelande i första hand kan du bygga en HTPC med en AMD APU och dra ner priset med 1500kr.

Den är väl prisvärd om den riktar sig in på personer som vill ha en konsol som kan göra lite mer än bara spela spel som PS4/X1.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Förstår egentligen inte syftet med att köpa en "konsol" med steamOs på. SteamOs ska väl vara gratis att tanka hem så man kan i princip slänga in det på vilken burk som helst. Då är det bättre att antingen bygga en egen burk eller köpa en befintlig som är lättare att uppgradera hårdvarumässigt vid senare tillfälle.


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Json_81:
Skrivet av marcus8958:

R9 270x ligger i klass med 7870 i prestanda alltså lite över GTX 660 och 7850 vilket ligger i klass med PS4.
Sen beroende på om den är bättre eller sämre optimerad än en PS4 så kan vi förvänta oss prestanda där efter.

Priset på ca 5000kr är lite väl högt för den låga prestandan men för att få en fullt fungerande HTPC out of the box är det kanske inte så dyrt.
Men fortfarande inte ens en bråkdel av prestandan av en medelmåttig spel-pc.

Det framgår inte vilken processor som sitter i, men du bygger inte mycket bättre själv för de pengarna.

Snabbt höftade priser:
~1600 för grafiken
~1500 cpu/mb
~500 nätdel
~500 minne
~500 disk
~500 chassi

Nej men jämför du med en PS4 vars prestanda är rätt lik rent hårdvarumässigt och du betalar 30% lägre pris vilket ger dig en snarlik spelupplevelse beroende på optimering i mjukvaran.

Men om du inte är intresserad av spelande i första hand kan du bygga en HTPC med en AMD APU och dra ner priset med 1500kr.

Den är väl prisvärd om den riktar sig in på personer som vill ha en konsol som kan göra lite mer än bara spela spel som PS4/X1.

Nja, rätt lik vet jag inte. Det är en hel del som skiljer.

PS4: 1.84TFLOPS
270x: 2.69TFLOPS

Jag tror den här kommer prestera en aning bättre än PS4:an.
Men vi vet inte hur SteamOS beter sig än. Så det är bara vänta och se

Medlem

För ett kort ögonblick trodde jag att det var en penis på lådan


signatur

Jäh!

Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag tycker det är lite missvisande att skriva 3300:- om amerikanska priset är 500 dollar.
Snarare 4500-5000 om man jämför med hur all annan elektronik faktiskt kostar i förhållande till amerikanska priser.

Jag tycker att prissättningen på svenska marknaden är konstig. För 10-15 år sen när dollarn låg på 10-12 kronor. Om Playstation 2 kostade 300 dollar, då var priset 3000 kronor i Sverige. Man kunde alltid multiplicera det med 10. Då var det inga tillägg på moms, tull etc... MEN idag tillkommer dessa kostnader? Är det inte lite konstigt?

För priset är 500 dollar. Och där är väl den amerikanska tullavgift och moms inräknat? Den kan vi inte räkna med i Svenska prissättningen. Jag tror dom tar rejäla överpriser på elektronik i Sverige

Medlem
Skrivet av Miindz:
Skrivet av Hydraah:

Synd bara att IBuyPower har ett enormt dåligt rykte när det kommer till byggkvalité.

Visst spelar byggkvalité en roll för konsoller men det är ju inte så att man flyttar om kring den så ofta. Viktigare är väl isåfall design och hårdvara.

Design > Kvalité ?

Vad har hänt med världen, saknar fula Ps1:or och Xbox som var oförstörbara.


signatur

Rwa?

Medlem

Bra pris ändå, jag, cynisk som man blir ibland, gissade på ett pris i 6-9.000kr klassen mer eller mindre

Kan inte annat än bli mer sugen!

Medlem
Skrivet av pillveke:

Bra pris ändå, jag, cynisk som man blir ibland, gissade på ett pris i 6-9.000kr klassen mer eller mindre

Kan inte annat än bli mer sugen!

Kommer troligtvis finnas några som är bättre som ligger i den prisklassen. Man kommer säkert kunna få några med sämre delar för en billigare peng.

Medlem

Det jag hoppas på är att steam machines kommer medföra att man inte behäver uppgradera sin pc tillnärmelsevis lika ofta som nu.

Inaktiv
Skrivet av Ondo:

Förstår egentligen inte syftet med att köpa en "konsol" med steamOs på. SteamOs ska väl vara gratis att tanka hem så man kan i princip slänga in det på vilken burk som helst. Då är det bättre att antingen bygga en egen burk eller köpa en befintlig som är lättare att uppgradera hårdvarumässigt vid senare tillfälle.

Man får en färdig dator med liten formfaktor som lätt kopplas in i vardagsrummet.
Målgruppen SteamBox riktar in sig på är inte vi som kan, eller har orken att lära sig, bygga ihop en egen.

Medlem

Alltså hur kraftfull är den ? Är den en pc eller en consol ? =D förstår ingenting atm

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Alltså hur kraftfull är den ? Är den en pc eller en consol ? =D förstår ingenting atm

Hydraah beskrev det ganska bra.
Egentligen är det nog båda eller ingen av de två En box med PC-komponenter men helt anpassad för spel. Den är avsedd att användas med spel från Steam.
Den är inte tänkt att ersätta PC utan är nog mer ett sätt att konkurrera med befintliga konsoller på marknaden, alltså tilltala de som hellre spelar på en konsoll än en dator.

Prestandan beror på komponenterna precis som i en PC men det kommer att komma Steamboxar från flera tillverkare med olika grafikkort mm.

En grej som många verkar missa när prestandan diskuteras är avsaknaden av Windows. SteamOS kommer garanterat att kräva mycket mindre resurser än ett vanligt OS eftersom det också är helt fokuserat på spel och därmed befriat från massor av funktioner som måste hållas igång i ett vanligt OS.

Medlem

Det lær ju inte behøvas så tung hårdvara, iom att man kan streama spel från sin pc.

Men jag tycker att det ær lite konstigt att det ær ett radeon nær steam har snackat om att streamen kommer anvænda sig av nvidia teknik, någon som vet mer om det ?

Førøvrigt hade jag lætt kunnat tænka mig att køpa både ps 4 och xbone, ifall møjligheten att uppgradera den hade funnits, antingen vill man ha høgre uppløsning eller mer fps.

Finns ju en hel del 100 hz tv apparater dær ute, och att dom nya konsolerna kan inte ens kan utnyttja det, det ær ju lite skamligt, ær sjælv van vid att spela med 144 hz, då vill jag inte byta ned mig till 60 hz.

1
Skriv svar