Dreamcast fyller 15 år idag

Robot
Medlem
Dreamcast fyller 15 år idag

Chu Chu rocket samt Shenmue <3

Medlem

Åh vilken underbar konsol!

Medlem

Floppade den inte även pga högt pris, eller har man hört fel med åren?


signatur

Game long and prosper

Medlem

Är det inte först om en månad den fyller 15 år då? I November var det väl ändå den släpptes.

Floppade nog mest pga piratkopieringen, sveken från de föregående konsolerna samt att PS2 låg och sniffade i horisonten.

Medlem

Underbar , har ägt alla sega konsoler , dumt att man sålt alla

Lätt å vara efterklok =P

Medlem
Skrivet av Javas:

Floppade den inte även pga högt pris, eller har man hört fel med åren?

Nej den var rätt billig. Tror det var högt pris vid release men sjönk snabbt efteråt. Fick mitt för 2500kr med chip tror jag.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det finns verkligen ett brett utbud av Dreamcast-konsoler och spel på tradera för den som är intresserad, samt vill väcka gamla spelminnen till liv igen. http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&se...


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Flakmonkey

Fantastisk konsol. Kanske glorifierar man det hela nu men det känns som att Dreamcast måste vara en av de konsoler som har haft högst andel bra spel. Soul Calbur, Ikaruga, Bangai-O, Shenmue, Virtua Tennis 2, Chu-Chu Rocket, Grandia 2, Powerstone, Skies of Arkadia, etc etc. Förtjänade helt klart ett bättre öde, men det är inte alltid det räcker med en bra produkt. Vet inte "folket" om att den finn och den är bra så är det ju svårt för dem att köpa den.

Medlem
Skrivet av Gangztra:

Är det inte först om en månad den fyller 15 år då? I November var det väl ändå den släpptes.

Det är November, lilla gubben.

Medlem
Medlem
Skrivet av gottfried:
Skrivet av Gangztra:

Är det inte först om en månad den fyller 15 år då? I November var det väl ändå den släpptes.

Det är November, lilla gubben.

Står ju dock December om man läser i första meningen

Medlem
Skrivet av Gangztra:
Skrivet av gottfried:
Skrivet av Gangztra:

Är det inte först om en månad den fyller 15 år då? I November var det väl ändå den släpptes.

Det är November, lilla gubben.

Står ju dock December om man läser i första meningen

Ah, my bad! Trodde just jag fann någon som var mer vilsen än mig själv, sorry!

Medlem
Skrivet av gottfried:

Ah, my bad! Trodde just jag fann någon som var mer vilsen än mig själv, sorry!

Jag är rätt vilsen med

Medlem

Bytte till mig min Dc mot en Diamond Rio mp3 (32 mb) spelare och nån slant, måsta varit runt 99-00. Soul Calibur är fortfarande riktig skoj. Det första som slog mig var den skarpa grafiken, tack Nec Power Vr 2 för det. Om jag nu minns rätt.

Its a beautiful machine!

Inaktiv

Åh Dreamcast vilka minnen du gav mig. Shenmue 1 och 2, Viruta Fighter 3, Grandia 2, Skies of Arcadia, Ready 2 Rumble 2, Resident Evil: Code Veronica och många många fler. Väldigt synd att den inte slog bättre. Det var på den tiden Sega gjorde allt rätt men ändå gick det så fel.

Men ändå ett stort grattis till Dreamcast, en konsol som gav mig många fina stunder:)

Medlem
Skrivet av Javas:

Floppade den inte även pga högt pris, eller har man hört fel med åren?

Nej den var faktiskt ganska billig för oss konsumenter. Både Xbox och PS2 var nästan dubbelt så dyr. Däremot så var Dreamcast en väldigt dyr konsol att tillverka och bara några år efter sin debut så kom PS2 och Xbox med stöd för DVD och ingen köpte Dreamcast vilket fick SEGA att krascha.

Ångrar mig än idag att jag sålde mitt Dreamcast. Tror inte ens att jag sålde det för mycket, under tusenlappen med en hel del spel om jag inte minns fel. Utan tvekan en bland dom bästa konsolerna jag ägt.

Grattis på 15års dagen Dreamcast!

Visserligen fel färg för oss européer, men nostalgi av högsta klass!

Medlem

Har min dreamcast fortfarande i närheten av TV'n och går snabbt att pluga in, man lässnar alldrig på bland annat Ikaruga kan spela om hur många gånger som hellst.

Utöver detta finns det många andra bra spel, Shenmue, SKies of arcadia o.s.v.

Soul Calibur fortfarande bästa fighting spelet nånsin


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Skies Of Arcadia, Grandia 2

ELF
Medlem

60FPS
Take that Playstation 4 and Xbox One


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Gillade verkligen mitt Dreamcast. Men även om Shenmue är en av de mäktigaste spelupplevelserna någonsin och Soul Calibur är världens bästa beat-em-up m.m., så gick de inte att komma från att spelen tog slut rätt snabbt. I slutändan var det bättre att pumpa ut många halvbra spel än en handfull fantastiska. Gamecube hade också några få fantastiska spel, men sedan tog det slut. Detta blev Segas fall och kanske blir det också Nintendos fall på sikt. Man tappar de som spelar mycket spel om spelen tar slut helt enkelt.

Jag spelade nog varenda bra och hyggligt bra spel som fanns på dreamcasten men det tog slut för fort...

Nej det är en framgångsaga att producera bra (men inte fantastiska) spel på löpande band. Gears of War, Halo etc. är lite av dagens lunch på en ok resturang. Det gör ingen besviken och man kan gärna äta samma sak om och om igen. Nu menar jag inte att Dreamcastens spel är så fantastiska idag om man ser till utvecklingen (det är de inte, de håller än idag men allt har gått framåt), utan mer att jag saknar spel som verkligen känns så unika och intressanta som de gjorde då. Och det är inte bara nostaligi. Ibland blir man överaskad på senare år också av något fantastiskt (Super Mario Galaxy, Walking dead) men allt som oftast är det bara mer av samma sak.... Tänk om de nya konsolerna hade en sådan bredd av unika och intressanta spel som Dreamcast när det kom, istället för bara spel som har en 3:a eller 4:a efter sig i namnet...

Medlem

Grattis Dreamcast Helt klart en av dom bästa konsolerna någonsin.

Congrats!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Virtua Tennis
Ready2Rumble
Shenmue
Soul Calibur

Ahh.. minnen.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag har min kvar fortfarande, så sjukt roliga spel att spela på denna underbara konsoll!

Inaktiv

Grandia 2 var skoj Men är jag ärlig med mig själv är det nog det sämsta tv-spelet jag ägt efter Amiga CD 32.

Medlem
Skrivet av naess91:

Chu Chu rocket samt Shenmue <3

Absolut, men skulle vilja lägga till worms blast oxå

Medlem

Grattis Dreamcast!

Shenmue, Skies of Arcadia, Grandia 2, Headhunter, Jet Set Radio och icke att förglömma, Sega Marine Fishing med fiskespö-kontroll.

Fantastisk konsol för sin tid och jag är rätt säker på att jag lagt fler timmar i den än i min PS2.

Medlem

Och jag har en med 65 spel, massor av handkontrollers och ljuspistoler.

1
Skriv svar