PS4 utklassar Xbox One i installationstider

Robot
PS4 utklassar Xbox One i installationstider

Samtliga testade PS4-titlar spelbara på en halvminut, medan Xboxen ibland håller i spelet i mer än en kvart.

#sony, #assassins-creed-iv-black-flag, #need-for-speed-rivals, #just-dance-2014, #nba-live-14, #fifa-14, #madden-25


Medlem
PS4 utklassar Xbox One i installationstider

Som om Xbone behöver fler negativa sidor gentemot ps4.
Nu är väl inte detta hela världen, då det bara sker en gång per spel. Men nog sitter man och stör sig på sega installationer.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Den största fördelen med snabb laddningstid är att man inte behöver lika stor hårddisk.
Om det bara tar 30 sekunder att installera så har jag inte något problem med att ta bort spel från konsollen om jag behöver plats till annat. Men när det tar 15-20 minuter att få igång ett spel då vill man gärna ha installationen på disken för att slippa vänta innan man kan spela.

Medlem

Installationstider har aldrig varit något problem för mig, plus att även om XboxOne tar längre tid på sig, så är den fortfarande snabbare än pc på att installera.

Medlem

Ännu ett slag i ansiktet för Xbone! Inte för att jag tänker mycke på installationstiderna men 10-15min gentemot mindre än 1min är ju bara drygt!

Min personliga åsikt är att PS4an har vunnit alla möjliga kamper mot Xbone. (Jag är inget Ps fanboy då jag har både 360 och ps3)

Medlem

16 minuter är väl inte farligt, ni får ju nöjet att äga en Xboner!, var glada istället, kunde varit värre, kunde tagit 17 minuter.

Hmmm, lite lustigt, en Xbox 360 Dev med SSD tar exakt 10 minuter att dra in ett dubbelplattat spel. d.v.s 15 gb eller mer, och jag antar att PS4 alt Xboner inte har större storlek på sina spel. iaf inte om man tittat på tidigare generationer.

man skickar ut ett 450mb spel på ett 7.4 gb dubbellagrad dvd och tar 350 kr för detta.

Bluray kan fylla rejält, men det tror jag inte man gör med den tidigare filosofi man uppvisat, men det lär vi märka hur det förhåller sig med det.

Allt skall rymmas i "molnet" så att inget behövs i spelaren och man har full kontroll på vad ni spelar och hur ni beter er.

För ni skall vara övertygade att kontrollera och övervakar er gör man hela tiden, hur ni spelar, vad ni spelar, hur ni uppför er, spionerar via kamror och teamspeak mm, så länge man inte har en barebone alltså separerat nätverk som styrs enbart utav er, så kan nästan vem som helst övervaka.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Installationstider har aldrig varit något problem för mig, plus att även om XboxOne tar längre tid på sig, så är den fortfarande snabbare än pc på att installera.

Vet inte vad du har för PC men min tar varken 6 eller 15min på sig för att installera ett spel. Jo kanske om jag måste tanka 4gig först.

k3m
Medlem
Skrivet av Kajlie:
Skrivet av gundemannen:

Installationstider har aldrig varit något problem för mig, plus att även om XboxOne tar längre tid på sig, så är den fortfarande snabbare än pc på att installera.

Vet inte vad du har för PC men min tar varken 6 eller 15min på sig för att installera ett spel. Jo kanske om jag måste tanka 4gig först.

mhm! pc är fortfarande bäst

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Installationstider har aldrig varit något problem för mig, plus att även om XboxOne tar längre tid på sig, så är den fortfarande snabbare än pc på att installera.

Fel. Så otroligt fel.

Medlem

PS4 äger... Igen och igen och igen...


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem

Men va det inte så att man kunde börja spela på Ps4 innan hela spelet laddas klart, så det kanske tar typ lika lång tid att installera på båda maskinerna men Xboner inte har den funktionen att spela innan det är helt klart.

Avstängd
Skrivet av Gaara:

Men va det inte så att man kunde börja spela på Ps4 innan hela spelet laddas klart, så det kanske tar typ lika lång tid att installera på båda maskinerna men Xboner inte har den funktionen att spela innan det är helt klart.

So both consoles have a feature that allows you to launch a game as soon as enough content is installed to begin running it, while the rest of the data continues to install in the background. Our test was how long it takes to launch the game from the time you insert a disc,


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Installationstider har aldrig varit något problem för mig, plus att även om XboxOne tar längre tid på sig, så är den fortfarande snabbare än pc på att installera.

Det här har väl ändå inte varit sant på ungefär 10 år nu?

Medlem

Men hur?.. (ultraseg BD-spelare i båda).

Antingen seg-skivladdar PS4 alltid spel mycket mer än XBone.. ELLER
så installerar PS4 det den kunde avvara medans spelet körs, efter behov eller allt på en gång.
(fungerar ju inte alltid men ofta).

Det senare är ju att föredra. (Kan väl inte va mycket annat?)


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Installationstider har aldrig varit något problem för mig, plus att även om XboxOne tar längre tid på sig, så är den fortfarande snabbare än pc på att installera.

Istället vänder jag på det och säger så här; anledningen att jag inte köper en konsol är för att jag aldrig sett en konsol som har snyggare spel, är snabbare, mer mångsidig än en PC. Billigare? Absolut. Mindre? Självklart. Mindre valmöjligheter? Definitivt. Mer avslappnad spelupplevelse med handkontroller? Vanesak men kanske det. Aldrig fundamentalt bättre dock på något plan.

En simpel ekvation egentligen. Man får alltid det man betalar för. Vill man endast spela så är konsol troligen det som är mest pris-effektivt. Men med sådana mål har PCn aldrig varit det självklara valet, alltid varit dyrt, krävt kunskaper utöver hitta en knapp det står start på osv.

Kom bara inte och släng ur dig massa strunt. Inget fel på varken PC eller konsol, dom har bara olika styrkor och svagheter. Vill du lira konsol gör absolut det men inbilla dig inte att du äger något unikt. Produkten må vara ny men innandömet är redan gammalt.

Väl mött!
/Fozzie

Medlem

Då har Sony alltså lärt sig något från den förra generationen, för installationstiderna på ps3an var rent åt helvete.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Märkligt att det är så stor skillnad, har även hört viss klagan på att laddtiderna för spel varierar rätt kraftigt och kan vara rätt höga. Speciellt i dead rising 3. Man får ju hoppas att dom fixar till det i någon kommande patch.

Skönt att Ps4:an har snabba tider i alla fall för det var ju som tidigare sagt bedrövligt på ps3:an.

Medlem

Känns som att XBone installerar hela spelet medan PS4 bara installerar de viktigaste filerna. Vilket som så är det ännu en dålig nyhet för XBone som kommer mata alla PS-fanboys.

Medlem

herregud.... nyhetstorka eller?

Redaktör
Skrivet av KaptenKanel:

herregud.... nyhetstorka eller?

18 kommentarer så här långt säger att det finns ett läsarintresse. Och om jag själv stod i valet och kvalet mellan konsolerna skulle jag gärna vilja veta såna här saker innan köp.


signatur
Medlem

Hade vart intressantare med varför det är så stor skillnad. På en teknisk nivå

Medlem

Snabbare än pc.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det är ju samma skillnad på PS3 och Xbox360.

Xbox gör total installation av imagen, och PS3 partiella installationer.

Det märkt tydligt på hur många spel du får in på disken också. PS3 fick väl in 100 spel på 250G, och Xbox full redan efter 30.

Så vad det betyder är ju att Playstation 4 alltid tuggar BD-disk mer än Xbone.

Medlem
Skrivet av Fozboz:
Skrivet av gundemannen:

Installationstider har aldrig varit något problem för mig, plus att även om XboxOne tar längre tid på sig, så är den fortfarande snabbare än pc på att installera.

Istället vänder jag på det och säger så här; anledningen att jag inte köper en konsol är för att jag aldrig sett en konsol som har snyggare spel, är snabbare, mer mångsidig än en PC. Billigare? Absolut. Mindre? Självklart. Mindre valmöjligheter? Definitivt. Mer avslappnad spelupplevelse med handkontroller? Vanesak men kanske det. Aldrig fundamentalt bättre dock på något plan.

En simpel ekvation egentligen. Man får alltid det man betalar för. Vill man endast spela så är konsol troligen det som är mest pris-effektivt. Men med sådana mål har PCn aldrig varit det självklara valet, alltid varit dyrt, krävt kunskaper utöver hitta en knapp det står start på osv.

Kom bara inte och släng ur dig massa strunt. Inget fel på varken PC eller konsol, dom har bara olika styrkor och svagheter. Vill du lira konsol gör absolut det men inbilla dig inte att du äger något unikt. Produkten må vara ny men innandömet är redan gammalt.

Väl mött!
/Fozzie

Fast det du skriver har ju dock inget med min kommentar att göra alls, om du vill få ur dig något, så skriv bara det utan att citera.

PLus att jag spelar ungefär lika mycket på min pc som på min 360 och min 3DS, så jag har inget emot någon av dom.

Skrivet av zoid:
Skrivet av gundemannen:

Installationstider har aldrig varit något problem för mig, plus att även om XboxOne tar längre tid på sig, så är den fortfarande snabbare än pc på att installera.

Fel. Så otroligt fel.

Fast det är ju inte det, mitt BF4 tog upp emot en kvart för mig att installera och Ac4 tog iaf 10min (plus att dom kommer på DVD så att jag måste tänka på att byta skiva).

Inaktiv

15min? Ja det var tider det

Medlem

Är inte den titeln väldigt missvisande? Installationstiden är lika lång som den alltid varit. Skillnaden nu är att du kan spela under tiden den installerar, vilket Xbone också ska klara av för övrigt. http://www.polygon.com/2013/7/16/4527998/xbox-one-play-after-...

Varför videon inte presenterar det är oklart.

Medlem

Som tobs säger ovanför är det att du kan spela på Ps4 medans den installerar, men då utan tex HD texturer. Så kommer det vara på CoD, sätter du igång att spela kommer det se ut som på ps3 och 45min in i spelandet kommer HD texturerna kicka in.

Medlem
Skrivet av Jiddret:

Som tobs säger ovanför är det att du kan spela på Ps4 medans den installerar, men då utan tex HD texturer. Så kommer det vara på CoD, sätter du igång att spela kommer det se ut som på ps3 och 45min in i spelandet kommer HD texturerna kicka in.

Det hade jag missat. Kan du länka till vart du läst det?

Verkar skumt eftersom det inte gäller för någon av dom titlar Kotaku testade med.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:
Skrivet av Jiddret:

Som tobs säger ovanför är det att du kan spela på Ps4 medans den installerar, men då utan tex HD texturer. Så kommer det vara på CoD, sätter du igång att spela kommer det se ut som på ps3 och 45min in i spelandet kommer HD texturerna kicka in.

Det hade jag missat. Kan du länka till vart du läst det?

Verkar skumt eftersom det inte gäller för någon av dom titlar Kotaku testade med.

Från infinity wards twitter:
To our PS4 fans, #CODGhosts installs the high-res textures in the background once the disk is in your system. We estimate it takes about 10-15 minutes. And possibly 30+ if you’re playing while it’s still installing. Unfortunately, there’s no way to see the progress of when it’s complete. Once complete, you’ll see the high-res textures in-game.

Medlem

Efter flera år av forskning och experiment har jag kommit fram till slutsatsen att en stor del av världens befolkning LIVNÄR sig på att jämföra. Utan att kunna jämföra och hävda att de har den bästa tekniken hade de helt enkelt dött på fläcken.

Dessa människor är aktiva både under dagtid och nattid men är som mest aktiva under varje generationsskifte vart ungefärliga tionde år och de är även som mest aggressiva under den perioden. Att närma sig en av dessa människor under generationsskiften är extremt farligt och kan sluta med att man blir förolämpad och utskälld.

Personligen vill jag ha WiiU framför Ps4 och Xbone. Den är betydligt klenare än sina motståndare. Men jag gillar spelen på den.


signatur

Everybody needs help.

123
Skriv svar