Om vår moral

Medlem
Om vår moral

Allas vår Dawkins och Sam Harris har en väldigt intressant diskussion om människans moral på en vetenskaplig nivå. Riktigt bra frågor från publiken dessutom.

#blogg

Inaktiv
Om vår moral

OCH DU SJÄLV?;)

Medlem
Skrivet av Martyrerna:

OCH DU SJÄLV?;)

Jo tack, jag mår bra! Har slut på té dock.

Jag såg den tidigare i år. Rekommenderas.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Synd att det inte var någon engelsk textning bara. Har det lite svårt att höra vad han säger ibland

(Youtubes textning funkar ibland men är i stort sett värdelös.)


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv

Älskar sånna här diskussioner. Har plöjt igenom youtube och sett det mesta tror jag haha,.

Medlem
Skrivet av bleak:

Älskar sånna här diskussioner. Har plöjt igenom youtube och sett det mesta tror jag haha,.

Samma här! Letar febrilt efter något nytt varje kväll, och ibland hittar man någon guldklimp.

Medlem

Hur kan moral vara en vetenskaplig diskussion? Är det inte högst förknippat med kultur och uppfostran?
Vi ser inte samma moraliska principer i Sverige som i Kina exempelvis. (Även om några säkerligen stämmer överens, dock långt ifrån alla. Finns stora skillnader.)

Medlem
Skrivet av Fargo:

Hur kan moral vara en vetenskaplig diskussion? Är det inte högst förknippat med kultur och uppfostran?
Vi ser inte samma moraliska principer i Sverige som i Kina exempelvis. (Även om några säkerligen stämmer överens, dock långt ifrån alla. Finns stora skillnader.)

Hur kan moral inte vara en vetenskaplig diskussion? Moral och mycket därtill är absolut förknippat med det mesta vi får intryck från, men är det också mätbart? Neurologerna jobbar vidare.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Fargo:

Hur kan moral vara en vetenskaplig diskussion? Är det inte högst förknippat med kultur och uppfostran?
Vi ser inte samma moraliska principer i Sverige som i Kina exempelvis. (Även om några säkerligen stämmer överens, dock långt ifrån alla. Finns stora skillnader.)

Hur kan moral inte vara en vetenskaplig diskussion? Moral och mycket därtill är absolut förknippat med det mesta vi får intryck från, men är det också mätbart? Neurologerna jobbar vidare.

Fast moraliska principer skiljer sig från människa till människa. Åtminstone om vi tittar på olika områden i världen. Har vi samma moraliska principer i Sverige som i Saudi Arabien?
Har vi samma moraliska principer idag som för 50 år sedan?
I vad ligger det vetenskapliga?

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Fargo:

Hur kan moral vara en vetenskaplig diskussion? Är det inte högst förknippat med kultur och uppfostran?
Vi ser inte samma moraliska principer i Sverige som i Kina exempelvis. (Även om några säkerligen stämmer överens, dock långt ifrån alla. Finns stora skillnader.)

Hur kan moral inte vara en vetenskaplig diskussion? Moral och mycket därtill är absolut förknippat med det mesta vi får intryck från, men är det också mätbart? Neurologerna jobbar vidare.

Fast moraliska principer skiljer sig från människa till människa. Åtminstone om vi tittar på olika områden i världen. Har vi samma moraliska principer i Sverige som i Saudi Arabien?
Har vi samma moraliska principer idag som för 50 år sedan?
I vad ligger det vetenskapliga?

Jag utgår från att det är individuellt, med nationell och förälderlig påverkan såklart beroende av kultur, trosuppfattning med mera, självklart. Moral i sig är väl inte vetenskapligt, men man kan fortfarande ha en vetenskaplig diskussion om den, vad som händer i hjärnan när vi gör våra val - vad som gör att vi gör våra val.

Medlem

Vad som gör att vi gör våra val har ju ingenting med kroppen att göra. Däremot kan jag se relevansen att vetenskapen tittar på VAD som händer när vi gör val baserat på moral i hjärnan. Det kan jag förstå.
Har som sagt inte sett klippet, var bara nyfiken.

Medlem

Inte? Rent fysiskt på något plan har allt vi gör med kroppen att göra, så även tankar och val. Det är en riktigt intressant debatt för övrigt, kika gärna på videon när du har tid!

1
Skriv svar