Hur lång ska en konsolcykel vara?

Robot
Hur lång ska en konsolcykel vara?

Det råder delade meningar om när konsoler ska pensioneras och ersättas med nya.

#dice, #electronic-arts, #beyond-two-souls, #the-last-of-us-remastered


Medlem
Hur lång ska en konsolcykel vara?

2 meter.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Sista konsolgenerationen hoppas jag på.

5-6 år. Men ser gärna längre fortsatt stöd även när nya konsoler lanseras.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Tror inte det finns något magiskt tal för sådant. Det som spelar in är teknisk utveckling och prestandans förhållande till priset.

Medlem

4 år känns relevant, för det är ungefärligt så ofta man bör uppdatera sin PC för att hålla sig i mån till det "senaste" på spelmaknaden med duglig fps.

8 år om möjligheten finns att uppgradera komponenterna i sin konsol åtminstone vart andra eventuellt tredje år för de som är intresserade att vara nåtsånär "up to date" med sin maskin och inte har någon större lust att binda sig på lägre fps.

Medlem

Det fungerar säkerligen utmärkt, men för sjutton gör maskinerna bakåtkompatibla, det handlar inte om att hårdvaran inte klarar av det utan ren och skär lathet och pengar, pengar, pengar, pengar.

Vill man inte, fine ge då verktygen till moddarna så de kan göra vad de vill, men oooh det går ju inte det heller.

Xbox och Xbox 360 kommer överleva p.g.a ett stort utbud av moddare och kodare, nästan alla spel, arkad som tvspel går att spela, PS1 tekken var inga problem att få att flyta heller.

Men Xboner "Nextgen" klarar inte att köra ett Xgen 1 spel, som black eller halo gen 1
BOTTEN!

Skall bli intressant när man kan läsa om den första hackade X1n, för det kommer, det kommer!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nelfie:

4 år känns relevant, för det är ungefärligt så ofta man bör uppdatera sin PC för att hålla sig i mån till det "senaste" på spelmaknaden med duglig fps.

8 år om möjligheten finns att uppgradera komponenterna i sin konsol åtminstone vart andra eventuellt tredje år för de som är intresserade att vara nåtsånär "up to date" med sin maskin och inte har någon större lust att binda sig på lägre fps.

Fast kan man dra en parallell mellan pc och konsoler på det viset? Det har uppenbarligen släppts jäkligt bra spel på konsoler även i år?


signatur
Medlem

4-5år sen är dom så förlegade så det knappt är spelbart längre.

Medlem

Max 4 år.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

jkw
Medlem

Skulle säga 5 år.

Medlem
Skrivet av Hannu:

Sista konsolgenerationen hoppas jag på.

och varför det ?? Är själv en pc gamer, men orka o kasta skit på konsoler hela tiden... Måste finnas alternativ för alla

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Nelfie:

4 år känns relevant, för det är ungefärligt så ofta man bör uppdatera sin PC för att hålla sig i mån till det "senaste" på spelmaknaden med duglig fps.

8 år om möjligheten finns att uppgradera komponenterna i sin konsol åtminstone vart andra eventuellt tredje år för de som är intresserade att vara nåtsånär "up to date" med sin maskin och inte har någon större lust att binda sig på lägre fps.

Fast kan man dra en parallell mellan pc och konsoler på det viset? Det har uppenbarligen släppts jäkligt bra spel på konsoler även i år?

håller med. på konsolsidan skräddarsys ju spelen efter hårdvaran medans man på pcsidan snarare köper hårdvara efter vad man vill spela.

Ozo
Medlem
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Hannu:

Sista konsolgenerationen hoppas jag på.

och varför det ?? Är själv en pc gamer, men orka o kasta skit på konsoler hela tiden... Måste finnas alternativ för alla

Konsoler i all ära. Men när de betalar för att få spel exklusiva till sin egen konsol, då känner jag samma sak, hoppas att konsolerna dör ut. Snart kommer Steam machines så du kan vara lugn

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Nelfie:

4 år känns relevant, för det är ungefärligt så ofta man bör uppdatera sin PC för att hålla sig i mån till det "senaste" på spelmaknaden med duglig fps.

8 år om möjligheten finns att uppgradera komponenterna i sin konsol åtminstone vart andra eventuellt tredje år för de som är intresserade att vara nåtsånär "up to date" med sin maskin och inte har någon större lust att binda sig på lägre fps.

Fast kan man dra en parallell mellan pc och konsoler på det viset? Det har uppenbarligen släppts jäkligt bra spel på konsoler även i år?

Jupps, släpps bra spel, men spel till PC blir ju bevisligen lidande av konsolernas ovilja att uppgraderas oftare. ^^

Jag skulle gärna se nya konsoler vart tredje år, hur omöjligt det än är..
Teknikfreak som man är..

Inaktiv
Skrivet av Hannu:

Sista konsolgenerationen hoppas jag på.

Nu har jag faktiskt ändrat uppfattning gällande detta. Jag tror faktiskt att detta är sista konsolgenerationen. Systemchippen i våra plattor blir kraftfullare än PS3/Xbox360 nästa år, och om 4 år är de kraftigare än den nya generationen.

MS flyttar sakta över Xbox Live till Windows 8, och de marknadsförde sin nya Xbox som en allt i ett-box för vardagsrummet. De vet att detta är sista generationen.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Hannu:

Sista konsolgenerationen hoppas jag på.

Nu har jag faktiskt ändrat uppfattning gällande detta. Jag tror faktiskt att detta är sista konsolgenerationen. Systemchippen i våra plattor blir kraftfullare än PS3/Xbox360 nästa år, och om 4 år är de kraftigare än den nya generationen.

MS flyttar sakta över Xbox Live till Windows 8, och de marknadsförde sin nya Xbox som en allt i ett-box för vardagsrummet. De vet att detta är sista generationen.

Finns väl ingen anledning till att de inte samexistera? Precis som konsoler och PC gör idag.

Medlem
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Hannu:

Sista konsolgenerationen hoppas jag på.

och varför det ?? Är själv en pc gamer, men orka o kasta skit på konsoler hela tiden... Måste finnas alternativ för alla

Och det alternativet kommer steam med.

Medlem

10 år!!
konsolen är den ända teknikprylen som står sig länge idag.
allt blir fan gammalt så fort idag, tråkig när man jobbar och sliter ihop för en fin pryl så är den slut och helt ute inom ett år eller två.

folk borde värdera sin saker bättre och värna om dom istället för att konsumera mera mera efter nytt nytt.

Medlem
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Hannu:

Sista konsolgenerationen hoppas jag på.

och varför det ?? Är själv en pc gamer, men orka o kasta skit på konsoler hela tiden... Måste finnas alternativ för alla

Håller med... Väldigt moget att kasta ur sig sådana kommentarer, själv så har jag nästan helt och hållet gått över till konsol. Inte uppgraderat min PC på 5 år, men för tillfället spelar jag bara EvE Online och programmerar på den. I tvbänken står dock mina favoriter sedan ett tag tillbaka, 360, PS3 och nu även en sprojlans ny PS4. Kommer garanterat fylla på med en XBOX ONE om några månader.

Medlem

Har en ps3a och jag använder den än idag. Köpt en ps4a idag och använder den gärna lika länge som ps3an. Jag spelar så gott som endast på konsol och är inte intresserad av steam eller steambox.
Steam är faktiskt en av anledningarna till att jag inte vill gå tillbaka till pc.

KoP
Medlem

5 år, 23 dagar, 7 timmar och 43 minuter.

Medlem

Nu när konsolerna är rena PC-hårdvaran bör det inte vara större problem att släppa snabbare konsoler på kortare basis och behålla kompabiliteten.

Medlem
Skrivet av Swedenrock:

Nu när konsolerna är rena PC-hårdvaran bör det inte vara större problem att släppa snabbare konsoler på kortare basis och behålla kompabiliteten.

Håller helt med. Både CPU, GPU, Minne och Lagring bör således kunna uppgraderas allteftersom för att hålla maskinen något så när "up to date" jämfört med rena PC maskiner.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Swedenrock:

Nu när konsolerna är rena PC-hårdvaran bör det inte vara större problem att släppa snabbare konsoler på kortare basis och behålla kompabiliteten.

Håller helt med. Både CPU, GPU, Minne och Lagring bör således kunna uppgraderas allteftersom för att hålla maskinen något så när "up to date" jämfört med rena PC maskiner.

Precis vad jag tänkte skriva. Det är ju redan PCs nu.. kan man inte bara köpa uppgraderingspaket eller byta ut HD och grfaikkort efter några år.. borde varit nån fin modulär lösning där det varit enkelt att göra detta.

Medlem
Skrivet av Zpartan:

Det fungerar säkerligen utmärkt, men för sjutton gör maskinerna bakåtkompatibla, det handlar inte om att hårdvaran inte klarar av det utan ren och skär lathet och pengar, pengar, pengar, pengar.

Vill man inte, fine ge då verktygen till moddarna så de kan göra vad de vill, men oooh det går ju inte det heller.

Xbox och Xbox 360 kommer överleva p.g.a ett stort utbud av moddare och kodare, nästan alla spel, arkad som tvspel går att spela, PS1 tekken var inga problem att få att flyta heller.

Men Xboner "Nextgen" klarar inte att köra ett Xgen 1 spel, som black eller halo gen 1
BOTTEN!

Skall bli intressant när man kan läsa om den första hackade X1n, för det kommer, det kommer!

Det handlar dock om hårdvaran.
Xbox 1 var som en PC, medans Xbox 360 har en egen hårdvara, XBone är tillbaka till PC.
Därför det blir så advancerat, dom har olika tekniker o programmeringssätt på sakerna. Men visst, hade det varit möjligt, så skulle det varit guld.

Sen kan jag tycka att dom nog släppte dessa konsoler lite försent denna gen. Eller att dom inte var tillräckligt fräscha, man kan se det lite hur man vill.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Nelfie:

4 år känns relevant, för det är ungefärligt så ofta man bör uppdatera sin PC för att hålla sig i mån till det "senaste" på spelmaknaden med duglig fps.

8 år om möjligheten finns att uppgradera komponenterna i sin konsol åtminstone vart andra eventuellt tredje år för de som är intresserade att vara nåtsånär "up to date" med sin maskin och inte har någon större lust att binda sig på lägre fps.

Fast kan man dra en parallell mellan pc och konsoler på det viset? Det har uppenbarligen släppts jäkligt bra spel på konsoler även i år?

Det har jag aldrig sagt emot, där finns många bra titlar till ps3/360. Men jag hoppas verkligen inte det blir en trend att det ska ta ~8år mellan varje konsolgeneration, när i princip tekniken ökar markant vart 5:e år.

Däremot förstår jag från ett affärsmässigt beslut att det är bättre att mjölka en produkt under en längre period, för om 3 år så är komponenterna i PS4/360 så pass billiga så de går lagom med vinst.

Men som konsument så hade jag hellre åtminstone personligen föredragit att uppgradera konsol vart 4:e år för att åtminstone hålla mig någotsånär "up-to-date".

Medan en konsol som haft möjligheten att uppdatera komponenterna hade kunnat tillförse möjligheten till de som bryr sig om anti-aliasing och 60+ fps, medan de som inte bryr sig speciellt mycket ändå bör kunna spela spelen om 6 - 8 år, fast med sämre grafik i 60fps, eller bättre grafik i 30fps.

Även då givetvis grafiken sällan betyder något, så vill jag personligen köra spelet så som det var tänkt att vara. Inte något som dragits i lera för att fungera i en 7 år gammal konsol.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Nelfie:

4 år känns relevant, för det är ungefärligt så ofta man bör uppdatera sin PC för att hålla sig i mån till det "senaste" på spelmaknaden med duglig fps.

8 år om möjligheten finns att uppgradera komponenterna i sin konsol åtminstone vart andra eventuellt tredje år för de som är intresserade att vara nåtsånär "up to date" med sin maskin och inte har någon större lust att binda sig på lägre fps.

Fast kan man dra en parallell mellan pc och konsoler på det viset? Det har uppenbarligen släppts jäkligt bra spel på konsoler även i år?

Det argumentet håller ju inte riktigt. Om det skulle släppas ett nytt Megaman till NES skulle säkert jag uppskatta det mycket även om konsollen nu väl har närmare 20år på nacken. Börjar vi då istället göra en grafisk/estetisk jämförelse så faller argumentet än mer pladask, då samma spel säkerligen skulle fått än mer ögongodis om det istället utvecklats till en yngre plattform.

Det generella problemet med dessa konsolgenerationer är att allt blir på tok för strypt och styrt. Jag hoppas innerligt att Valve med Steambox rör om ordentligt i grytan! Only time will tell...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Man lär tyvärr snegla på andra konkurrenter, och bedöma när ens plattform inte hänger med längre utan agerar ankare för utvecklingen. Det finns inte en fast tidsram för hur lång en konsolcykel är. Trist nog kan man inte heller jämföra cykler med pc-plattformen heller, för en pc's liv mäts inte i cykler utan i summan av dess delar, delar som kontinuerligt byts ut. 4 år kanske de nya konsolerna orkar hänga på, vi får se om de orkar med 64 spelare på bf5 och bf6.

Jag tror att konsolerna skulle må bra av att kunna uppgraderas som Steam Machines, det är det enda sättet att hänga med, om man inte försöker sänka konkurrenterna genom att göra plattformsunika spel alternativt kränga ut kassa portar

12
Skriv svar