CPU jobbar för fullt hela tiden

Medlem
CPU jobbar för fullt hela tiden

Hallå där!
Nu är det så att min dator har helt plötsligt har blivit sämre, kan knappt spela några mer avancerade spel längre.. battlefield 4 är knappt spelbart längre, har även problem med att spela gta 4.
Allt började för några dagar sen, innan dess funkade det alldelles utmärkt. Kunde spela battlefield 4 på high, sen började det lagga ibland på vissa banor, och sen kunde jag inte äns komma in i striden innan det krashade. Nu kan jag komma in igen på servrar, men det laggar balle! Jag har prövat olika saker, så som att leta efter virus med diverse program, bland annat med avast och malwarebyte. Hittade inga virus alls. Jag har prövat att öppna upp datorn och rensa damm, men det är inte bättre för det. Tvärtom så jobbade processorn mer när jag inte har något igång än innan jag öppnade upp den (Innan jag rensade datorn från damm så jobbade den mellan 7-20%, efter att jag rensat damm så är det mellan 7-50%) Helskumt tycker jag! Jag funderar på om det kanske är hårddisken som krånglar.. Ska försöka att formatera om den om jag inte lyckas fixa det med eran hjälp.
Mina specs är
GTX 660
AMD fx 4100
8 gb ram
1 TB hårddisk (kan inte leta rätt på namn på hårddisken för tillfället)

Om ni behöver mer information så säg till så fixar jag det! Tycker ni att det är värt att lämna in den hos datadoktorn? Datadoktorn är en affär här i småland som fixar datorer för er som undrar.
Eller borde jag avvakta? Vet inte vad jag ska göra.. *suck*

Här har ni en bild över aktivitetshanteraren. Inget direkt onödigt igång. Och jag har kunnat ha igång mer skit utan att datorn har börjat bli seg.
http://imgur.com/PyOVHcH

Edit 1 2013-11-28 19:49
Jag kände att jag inte orkade hålla på och vänta på svar, så jag formaterade om burken. Just nu utan något installerat så är den mellan 0-5% load, men åker upp nån sekund till 25%. Kommer uppdatera tråden med mer resultat så fort som möjligt! Stay tuned

Edit 2 2013-11-28 20:17
Har laddat ner Origin och teamspeak och har båda programmen uppe. På origin är jag inne på fliken "mina spel" och på teamspeak så är jag inne på en kanal med 1 annan person.
CPU-Användning varierar mellan 7 - 18% och kommer ibland upp till runt 28% i nån sekund. Är detta normalt? Jag vet inte riktigt vad som är normalt då jag inte brukar hålla koll på hur mycket den använder i vanliga fall. Får bli att tanka ner battlefield 4 och se om det blivit något bättre nu. Annars blir det att lämna in den på reparation, om ni nu inte har kommit på nånting som löser problemet.

Edit 3 2013-11-28 21:49
Laddat ner world of tanks, och medans den installerar patchen så är cpu:n på 100%. Nånting är verkligen galet med processorn! Är det kanske kylpastan som det är fel på?
Gjorde nyss en upptäckt när jag gick in på enhetshanteraren och kollade under fliken "Processorer", här borde jag se 4 st "AMD FX(tm)-4100 Quad-Core Processor" eftersom jag har en QUAD core processor, men jag ser av någon anledning bara 2 stycken?!? Är det bara jag som tänkt fel här eller? Om detta nu är felet, hur fixar jag det`?

Medlem

Att datorn jobbar mellan 7-20% är ju knappast något extremt... Vet inte riktigt var du hittar att CPU'n är orsaken. Har du program igång som gör saker så tar den cpu-tid, inget konstigt med det.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Att datorn jobbar mellan 7-20% är ju knappast något extremt... Vet inte riktigt var du hittar att CPU'n är orsaken. Har du program igång som gör saker så tar den cpu-tid, inget konstigt med det.

Saken är ju den att den går på högvarv för ingenting. Försökte som sagt nyss installera patchen till world of tanks, men den stannade på 36% efter att processorn började jobba 100%. Men om du läser min senaste edit (nr3) så verkar det som jag hittat problemet.. Verkar som 2 kärnor har deaktiverats.. Kanske brända i värsta fall.. Något sätt att kolla upp detta på?

Medlem

Precis som jag befarade.. 2 kärnor har bränts sönder så jag kommer behöva köpa ny processor.. Nån som har nåt tips på nån bra? En AM3+ . Funderar på att köpa amd fx-6300 6c 3.5ghz black edition. Nån som har några invändningar mot detta? eller kanske nåt annat tips på en ännu bättre cpu. Helst inte alltför mkt över 1000 kr. Behöver svar snarast möjligt!

Tycker du ska spara till en riktig Intel (i5) istället, det är ju jul snart dessutom.

Hur kan du veta att det är fel på processorn, hur gjorde du för att felsöka det?


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av TheShadyShader:

Tycker du ska spara till en riktig Intel (i5) istället, det är ju jul snart dessutom.

Hur kan du veta att det är fel på processorn, hur gjorde du för att felsöka det?

Om jag går in på enhetshanteraren och kollar under "processorer" så ska det finnas 4 stycken saker, eftersom jag har quadcore, varje sak som står där är en av kärnorna. Sen gick jag in på aktivitetshanteraren och resursövervakaren och kollade under "processor", på höger sida så ska det finnas cpu 0 cpu 1 cpu 2 cpu 3, men jag kan bara se 2 st, cpu 0 och cpu 1. Alltså så drag jag slutsatsen att processorn är paj. Iallafall dom 2 kärnorna som man inte kan se. Men det återstår bara att se efter att jag inköpt en ny processor.

Inaktiv

Det här kan lika gärna bero på något annat, men har du nu ominstallerat operativsystemet så ska allt vara löst egentligen. Sen att BF4 krånglar kan ju vara pga spelet enligt många inte är riktigt färdigt.

Surt bara att köpa ny processor om det nu inte är den som felar, kanske behöver du uppgradera bios, sakna någon drivrutin, saknar patcher till ditt OS? Hade jag varit du hade jag kopierat in tråden till Sweclockers forum och se vad dom säger där.

Eller om du ändå ska uppgradera, byt ut eländet

Medlem

De flesta processorer har inte alla kärnor igång hela tiden. Sånt sköter Windows åt dig. Det kallas för parkering, och det går att avparkera, men är som sagt något som Windows sköter.

Ska du uppgradera säger jag som de andra, köp en Intel då.

Felsök dock mer innan du uppgraderar bara för att komma runt det problemet.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Nu har du uppdaterat en del, men när stabila system helt plötsligt ändrar sig, så är ofta orsaken en infektion eller ännu mer systemkrävande, dubbla antivirus som hela tiden läser av vad det andra antiviruset håller på med. Såg dock ej ngt utav din skärmdump.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Det här kan lika gärna bero på något annat, men har du nu ominstallerat operativsystemet så ska allt vara löst egentligen. Sen att BF4 krånglar kan ju vara pga spelet enligt många inte är riktigt färdigt.

Surt bara att köpa ny processor om det nu inte är den som felar, kanske behöver du uppgradera bios, sakna någon drivrutin, saknar patcher till ditt OS? Hade jag varit du hade jag kopierat in tråden till Sweclockers forum och se vad dom säger där.

Eller om du ändå ska uppgradera, byt ut eländet

Jag har inte prövat att spela battlefield 4 ännu då jag inte kunnat ladda ner det.. Ska pröva det såfort det funkar. Lite konstigt om battlefield 4 funkar utan fps drop eller några andra liknande problem (förutom nån krash varannan timme) från sekunden jag laddat ner det tills för några dagar sen.. Låter lite skumt.
Har uppdaterat drivers till moderkortet och gpu utan nåt resultat på förbättring.

Skrivet av Stag:

De flesta processorer har inte alla kärnor igång hela tiden. Sånt sköter Windows åt dig. Det kallas för parkering, och det går att avparkera, men är som sagt något som Windows sköter.

Ska du uppgradera säger jag som de andra, köp en Intel då.

Felsök dock mer innan du uppgraderar bara för att komma runt det problemet.

Om jag ska köpa en intel måste jag ju köpa ett nytt moderkort också, och det tillåter inte min plånbok för tillfället. Och jag behöver en fungerande dator. Visst, den funkar för riktigt lågkrävande spel, så som world of warcraft private servers osv. Men inte mer än så.
Sen att den "parkar" processorer låter ju bara idiotiskt, och varför hände det helt plötsligt isåfall? Gjorde inget speciellt på datorn under tiden detta inträffade, spelade mest. Och sen har jag ju dessutom formaterat om hela datorn, då borde ju även det resetas, vilket det nu inte har gjort isåfall.. Hur ska jag gå vidare med felsökningen? Prövat att öppna upp burken och kolla på den, men ingen skillnad.. Och vad jag än söker angående paj processor så får jag bara upp folk som har tagit sönder sina processorer, men inget som skulle hjälpa mig. Ge mig lite råd också tack!

Skrivet av Konfucius:

Nu har du uppdaterat en del, men när stabila system helt plötsligt ändrar sig, så är ofta orsaken en infektion eller ännu mer systemkrävande, dubbla antivirus som hela tiden läser av vad det andra antiviruset håller på med. Såg dock ej ngt utav din skärmdump.

Jag skannar regelbundet med avast och malewarebyte. Har inga andra antivirus installerade + att jag formaterade om hela datorn, då borde ju ändå alla virus som gömt sig vara borta.

Kan väl försöka öppna upp datorn och pilla lite mer och se om det löser sig! Tack för all feedback

Medlem

Jag kan tyvärr inte ge så mycket tips på det problem du beskriver då jag aldrig varit med om att enbart två kärnor i en CPU pajar, utan det har varit full on apocalypse då.

Parkeringen är automatisk, och de avparkeras vid behov osv. Det är alltså inte så att datorn stryper prestandan på ett sätt som påverkar prestanda i spel iofs. Det är något som sker aktivt.

Därför jag tyckte att du skulle felsöka mer, se om du eventuellt hittar andra fel, eller mer specifika typ felkoder och liknande.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Tack för att du svarar vänligt till de som försöker hjälpa dig, det är inte alla som gör det.

Först, såg att loaden på BF4 låg på 94% : http://i.imgur.com/PyOVHcH.png
I den specen ovan, kan även skit dölja sig, vid tex tankad kopia och malware.

När du formaterar och skapar nytt system, gjorde du en kallboot? Dvs stängde av hela systemet med ev skit i ramminet? (och inget annat skit i dina Win och drivers cd? Se till att du INTE är uppkopplad när du skapar nytt system och att fungerande brandvägg existerar när du kopplar upp dig för att uppdatera detta)

Ditt nätagg...är det okay, även bra nätagg åldras och iofs är inte ditt system så elhungrigt, men du nämner inget om detta i din spec, fått udda varningar ifrån tex gkort?

Sitter du en märkes dator som du uppdaterat med tyngre mer krävande hårdvara, så vet att dessa nätagg oftast är anpassade för EXAKT den loaden, och udda fenomen typ detta kan förekomma.

Edit: Kolla din brandvägg och hur det ser ut med antal anslutningar, load etc.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Stag:

Jag kan tyvärr inte ge så mycket tips på det problem du beskriver då jag aldrig varit med om att enbart två kärnor i en CPU pajar, utan det har varit full on apocalypse då.

Parkeringen är automatisk, och de avparkeras vid behov osv. Det är alltså inte så att datorn stryper prestandan på ett sätt som påverkar prestanda i spel iofs. Det är något som sker aktivt.

Därför jag tyckte att du skulle felsöka mer, se om du eventuellt hittar andra fel, eller mer specifika typ felkoder och liknande.

Problemet är att jag inte får några felkoder... Spel bara laggar riktigt mycket, även eventuella krasher där det står att jag blivit kickad från servern redan vid loading screen.. Tycker också att det är konstigt att just 2 st kärnor pajar, men vad jag än gör så leder allt till processorn. Har även skapat en tråd på sweclockers nu, så vi får se vad dom säger. Ska även öppna upp burken så får vi se vart det leder sen efter det! Försöker inte låsa mig på att det är just processorn som det är fel på, men allt tyder ju på att det är just den som är paj :/
Men man får tacka för alla tips och råd och information som du gett mig än så länge!

Medlem
Skrivet av Konfucius:

Tack för att du svarar vänligt till de som försöker hjälpa dig, det är inte alla som gör det.

Först, såg att loaden på BF4 låg på 94% : http://i.imgur.com/PyOVHcH.png
I den specen ovan, kan även skit dölja sig, vid tex tankad kopia och malware.

När du formaterar och skapar nytt system, gjorde du en kallboot? Dvs stängde av hela systemet med ev skit i ramminet? (och inget annat skit i dina Win och drivers cd? Se till att du INTE är uppkopplad när du skapar nytt system och att fungerande brandvägg existerar när du kopplar upp dig för att uppdatera detta)

Ditt nätagg...är det okay, även bra nätagg åldras och iofs är inte ditt system så elhungrigt, men du nämner inget om detta i din spec, fått udda varningar ifrån tex gkort?

Sitter du en märkes dator som du uppdaterat med tyngre mer krävande hårdvara, så vet att dessa nätagg oftast är anpassade för EXAKT den loaden, och udda fenomen typ detta kan förekomma.

Edit: Kolla din brandvägg och hur det ser ut med antal anslutningar, load etc.

Var inte uppkopplad när jag formaterade om datorn.
Mitt nätagg verkar det inte vara några fel på. Inte för jag vet direkt hur jag kollar upp detta Tror den ligger på runt 5-700 watt iallfall.
Nej, detta är ingen märkesdator, egen byggd.

Medlem

Oh shit, lämnade datorn på inatt för att ladda ner ett program. Vaknade till vid kl 8 av att den stängdes av, struntade i det och somnade igen och gick upp kl 10:30, startar upp datorn och möts av en svart skärm. Jag ser inte nånting, nothing at all. Konstant svart skärm..
När jag startar upp datorn så ska fläktarna först gå upp i varv nån sekund innan dom åker ner till rätt hastighet, fast nu gör dom inte det.. Detta är all information jag har om problemet för tillfället, har sökt på google och folk har liknande problem.
Vad jag har prövat än så länge:
- Koppla in skärmen direkt till moderkortet (Detta utesluter väl ett paj grafikkort?)
- flytta runt på ram

Piper datorn vid uppstart (kräver givetvis att du har något inkopplat på speaker, på moderkortet)? Startar datorn om hela tiden om du låter den vara påslagen?

Vad har du för moderkort och nätagg mer specifikt?


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av jimsam100234:

Oh shit, lämnade datorn på inatt för att ladda ner ett program. Vaknade till vid kl 8 av att den stängdes av, struntade i det och somnade igen och gick upp kl 10:30, startar upp datorn och möts av en svart skärm. Jag ser inte nånting, nothing at all. Konstant svart skärm..
När jag startar upp datorn så ska fläktarna först gå upp i varv nån sekund innan dom åker ner till rätt hastighet, fast nu gör dom inte det.. Detta är all information jag har om problemet för tillfället, har sökt på google och folk har liknande problem.
Vad jag har prövat än så länge:
- Koppla in skärmen direkt till moderkortet (Detta utesluter väl ett paj grafikkort?)
- flytta runt på ram

Ajj!

Ditt mobo? vilket fabrikat och har du inga "beep-ljud" ?
Moderkort brukar pipa när det är fel (har du kopplat så den lilla högtalaren som ofta finns i chassit kan "beepa"? )

Beroende på fabrikat (typ Asus eller Gigabyte, etc) så piper det vid fel och pipen är "kodade" ( typ tre pip, kanske kort-kort-lång pip) och du får en ledtråd utav pipen vad som är fel (minnen/gkort/cpu/el/etc...)

Moderkort utav högre klass har ofta en "mini display" där ett siffer nummer anges, så du vet mer exakt vad som är felet.

Du borde börjat med att resetta bios/cmos. Titta i din manual hur du gör detta.

Edit: tvåa på pucken i del av svar, Ozzy vaknade tydligen medans jag skrev mitt svar


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av TheShadyShader:

Piper datorn vid uppstart (kräver givetvis att du har något inkopplat på speaker, på moderkortet)? Startar datorn om hela tiden om du låter den vara påslagen?

Vad har du för moderkort och nätagg mer specifikt?

Kommer inga pip ljud. Datorn är på hela tiden tills jag stänger av den.

Moderkort: Gigabyte Technology Co., Ltd. GA-78LMT-S2

Kollar innuti datorn just nu på nätagget, men det står ingenting på den..Bara en streckkod..

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av jimsam100234:

Oh shit, lämnade datorn på inatt för att ladda ner ett program. Vaknade till vid kl 8 av att den stängdes av, struntade i det och somnade igen och gick upp kl 10:30, startar upp datorn och möts av en svart skärm. Jag ser inte nånting, nothing at all. Konstant svart skärm..
När jag startar upp datorn så ska fläktarna först gå upp i varv nån sekund innan dom åker ner till rätt hastighet, fast nu gör dom inte det.. Detta är all information jag har om problemet för tillfället, har sökt på google och folk har liknande problem.
Vad jag har prövat än så länge:
- Koppla in skärmen direkt till moderkortet (Detta utesluter väl ett paj grafikkort?)
- flytta runt på ram

Ajj!

Ditt mobo? vilket fabrikat och har du inga "beep-ljud" ?
Moderkort brukar pipa när det är fel (har du kopplat så den lilla högtalaren som ofta finns i chassit kan "beepa"? )

Beroende på fabrikat (typ Asus eller Gigabyte, etc) så piper det vid fel och pipen är "kodade" ( typ tre pip, kanske kort-kort-lång pip) och du får en ledtråd utav pipen vad som är fel (minnen/gkort/cpu/el/etc...)

Moderkort utav högre klass har ofta en "mini display" där ett siffer nummer anges, så du vet mer exakt vad som är felet.

Du borde börjat med att resetta bios/cmos. Titta i din manual hur du gör detta.

Vet inte om nån högtalare i mitt chassi. Har nzxt hades eller vad den nu hette. Och hur ska jag lyckas reseta bios om jag inte ser ett skit på skärmen? Ser bara absolut svart hela tiden. Fläktarna går, men dom går inte upp i varv som dom brukar vid uppstart.

Medlem

Skulle det kunna vara så att det är processorn som pajat helt? Är inte den bäste inom datorer, men jag lär mig sakta men säkert.

Jag tycker det låter som moderkortet (mest troligt), men det kan också vara processorn (mindre troligt) eller nätagget (minst troligt). Enda sättet att få reda på det säkert är att byta ut delar och testa, tyvärr. RAM och grafikkort är inte speciellt troligt eftersom moderkortet isåfall brukar ge ifrån sig en felkod i form av korta och långa pip-signaler vid uppstart.

Gigabytes moderkort har jag haft väldigt dåliga erfarenheter av, ägt totalt fyra och endast ett lever fortfarande. Det är inte jättegammalt heller så det känns som en tidsfråga innan det dör också. Ett av korten dog helt (andra dog delar av moderkortet på, t.ex. ljudkort), och när det dog så var det samma symptom som din dator uppvisar just nu.
Det betyder givetvis inte att Gigabyte gör dåliga moderkort - bara att jag har haft otur med just deras produkter.

Om du har en högtalare i ditt chassi (vilket nästan alla har) så kopplas den in i moderkortet genom en fyrpins-kontakt, i 'front-panel' sektionen av moderkortet (där du även kopplar in power- och reset-knappen, t.ex.).


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av TheShadyShader:

Jag tycker det låter som moderkortet (mest troligt), men det kan också vara processorn (mindre troligt) eller nätagget (minst troligt). Enda sättet att få reda på det säkert är att byta ut delar och testa, tyvärr. RAM och grafikkort är inte speciellt troligt eftersom moderkortet isåfall brukar ge ifrån sig en felkod i form av korta och långa pip-signaler vid uppstart.

Gigabytes moderkort har jag haft väldigt dåliga erfarenheter av, ägt totalt fyra och endast ett lever fortfarande. Det är inte jättegammalt heller så det känns som en tidsfråga innan det dör också. Ett av korten dog helt (andra dog delar av moderkortet på, t.ex. ljudkort), och när det dog så var det samma symptom som din dator uppvisar just nu.
Det betyder givetvis inte att Gigabyte gör dåliga moderkort - bara att jag har haft otur med just deras produkter.

Om du har en högtalare i ditt chassi (vilket nästan alla har) så kopplas den in i moderkortet genom en fyrpins-kontakt, i 'front-panel' sektionen av moderkortet (där du även kopplar in power- och reset-knappen, t.ex.).

Kom på att jag kan skicka in det för lagning. Köpte datorn hos itsale.se. Då köpte jag http://itsale.se/p/Speldatorer/Gamer-Serien/Gamer-Quad/ , fast med en anning sämre delar och jag har bytt grafikkort till gtx 660. När jag skickar iväg den, vorre det kanske smart att lägga in det gamla grafikkortet så han inte kan klaga på det? Eller hur borde jag göra?

Skrivet av jimsam100234:

Kom på att jag kan skicka in det för lagning. Köpte datorn hos itsale.se. Då köpte jag http://itsale.se/p/Speldatorer/Gamer-Serien/Gamer-Quad/ , fast med en anning sämre delar och jag har bytt grafikkort till gtx 660. När jag skickar iväg den, vorre det kanske smart att lägga in det gamla grafikkortet så han inte kan klaga på det? Eller hur borde jag göra?

Känns som den bästa lösningen, om du har garanti kvar. Det borde inte spela någon roll, men det är kanske lika bra. Tar ju inte många sekunder att byta tillbaka.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Lyckades fixa problemet!! Både med processorn och bilden. Visade sig att min skärm var paj, kör just nu via tv i vardagsrummet. Tur att man är ensam hemma i helgen :D!
Blir väl att köpa ny skärm istället.
Tack för all hjälp och tålamod! Det uppskattas!
Btw, nu när datorn är kopplad till tv:n så är bilden lite utanför.. Går detta att fixa på nåt sätt?

Medlem
Skrivet av jimsam100234:

Lyckades fixa problemet!! Både med processorn och bilden. Visade sig att min skärm var paj, kör just nu via tv i vardagsrummet. Tur att man är ensam hemma i helgen :D!
Blir väl att köpa ny skärm istället.
Tack för all hjälp och tålamod! Det uppskattas!
Btw, nu när datorn är kopplad till tv:n så är bilden lite utanför.. Går detta att fixa på nåt sätt?

Den typen av problem kan man få ibland med HDMI. Det brukar finnas alternativ för att korrigera i nVidias programvara. Jag har kört ATI sista åren så jag kan inte säga exakt var du ska leta men det brukar heta Scaling options eller nåt liknande.

Medlem

Bra att det löste sig! Anade att det var annat än processorn.

Att rätta till bilden på en TV kan vara h*lvetiskt.. Jag har pillat med det länge på min TV men inte fått till det perfekt. Nu accepterar jag att det saknas 5-10 pixlar på över- och vänster-kanten..


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skrivet av jimsam100234:

Lyckades fixa problemet!! Både med processorn och bilden. Visade sig att min skärm var paj, kör just nu via tv i vardagsrummet. Tur att man är ensam hemma i helgen :D!
Blir väl att köpa ny skärm istället.
Tack för all hjälp och tålamod! Det uppskattas!
Btw, nu när datorn är kopplad till tv:n så är bilden lite utanför.. Går detta att fixa på nåt sätt?

Oj, jag missade helt att du skrev att fläktarna INTE går upp i varv... Datorn når inte POST om fläktarna går på max hela tiden och aldrig går ned till normala varvtal. Och när datorn inte når POST är det något hårdvarufel som är boven.

Skönt att du lyckades lösa det, fungerar processorn också bra nu då?
Problemet med att bilden är lite utanför går att lösa med nVidias programvara precis som Bennii säger, förekommer ofta när man använder en TV som skärm.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av TheShadyShader:
Skrivet av jimsam100234:

Lyckades fixa problemet!! Både med processorn och bilden. Visade sig att min skärm var paj, kör just nu via tv i vardagsrummet. Tur att man är ensam hemma i helgen :D!
Blir väl att köpa ny skärm istället.
Tack för all hjälp och tålamod! Det uppskattas!
Btw, nu när datorn är kopplad till tv:n så är bilden lite utanför.. Går detta att fixa på nåt sätt?

Oj, jag missade helt att du skrev att fläktarna INTE går upp i varv... Datorn når inte POST om fläktarna går på max hela tiden och aldrig går ned till normala varvtal. Och när datorn inte når POST är det något hårdvarufel som är boven.

Skönt att du lyckades lösa det, fungerar processorn också bra nu då?
Problemet med att bilden är lite utanför går att lösa med nVidias programvara precis som Bennii säger, förekommer ofta när man använder en TV som skärm.

Processorn funkar bra hittills, inte hunnit pröva nånting än. Tankar battlefield 4. Alla kärnor visas nu iallafall! Och den ligger mellan 1-5% i idle. Mkt bättre!
Jag tog näst störst resolution, blir något svart i kanterna, men hellre det så jag ser hela skärmen

Medlem

Fint att det löste sig.

Skrivet av jimsam100234:

Och hur ska jag lyckas reseta bios om jag inte ser ett skit på skärmen? Ser bara absolut svart hela tiden. Fläktarna går, men dom går inte upp i varv som dom brukar vid uppstart.

Genom att "nolla" (kortsluta) ett par pinns, vilka ser du i din manual.
Har du inte denna resetten, så kan du helt enkelt ta ut det lilla silvriga batteriet du har på moderkortet. en liten stund.
Du skall givetvis dra ut elen ur nätagget först.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:

Fint att det löste sig.

Skrivet av jimsam100234:

Och hur ska jag lyckas reseta bios om jag inte ser ett skit på skärmen? Ser bara absolut svart hela tiden. Fläktarna går, men dom går inte upp i varv som dom brukar vid uppstart.

Genom att "nolla" (kortsluta) ett par pinns, vilka ser du i din manual.
Har du inte denna resetten, så kan du helt enkelt ta ut det lilla silvriga batteriet du har på moderkortet. en liten stund.
Du skall givetvis dra ut elen ur nätagget först.

Hehe, löste problemet genom att hålla i strömknappen på skärmen i 30 sek.. Förstår inte hur det fixade problemet.. Aja, jag klagar iallafall inte.

Säger det igen, ett stort tack allihoppa som bidragit med hjälp och information! Jag uppskattar det verkligen!

1
Skriv svar