Duellen – Playstation 4 mot Xbox One

Robot
Duellen – Playstation 4 mot Xbox One

Sony eller Microsoft, Killzone eller Dead Rising, lägst pris eller mest teknik? Lugn, följ FZ:s utförliga guide till den nya konsolgenerationen för ett aktuellt svar på den eviga frågan – vilken konsol är bäst?

#dead-rising-3, #forza-motorsport-5, #ryse-son-of-rome, #driveclub, #battlefield-4, #call-of-duty-ghosts, #assassins-creed-iv-black-flag, #killzone-shadow-fall, #trine-2, #sound-shapes, #knack, #project-spark, #fable-legends, #quantum-break, #titanfall, #naughty-dog, #uncharted, #gran-turismo-7


Medlem
Duellen – Playstation 4 mot Xbox One

"Men egentligen hann Microsoft först också denna gång "...

PS4 lanserades väl i USA redan för två veckor sedan?

Tack annars för bra och utförlig jämförelse.

Medlem

Så sjukt svårt att välja, fast det lutar åt ps4. Jag tycker att den har mycket bättre exklusiva titlar. Halo har jag tröttnat på, inget av de senare spelen i serien har varit något vidare.

Medlem

Efter ha läst en av bildtexterna så måste jag säga att den största förändringen av Playstationkontrollen var när de analoga spakarna las till.

KoP
Medlem

Här kommer svaret utan att behöva stöka sig igenom en guide:

Välj det du känner för. Håll sedan käften och var nöjd.

Medlem

Fin genomgång med många bra argument. Men att kontrollvinnaren är ps4 kommer jag aldrig förlåta er för!
Pekplatta... Pff

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:

Fin genomgång med många bra argument. Men att kontrollvinnaren är ps4 kommer jag aldrig förlåta er för!
Pekplatta... Pff

Håller med, xbox-kontrollens ergonomi är oslagbar!

Medlem

"lägst pris eller mest teknik"
PS4 har lägst pris och mest teknik.

"Men egentligen hann Microsoft först också denna gång – Xbox One lanserades i 13 länder redan förra fredagen"
PS4 lanserades för TVÅ VECKOR SEN

Bra research.

Medlem

Testade båda kontrollerna på gamex i år, och jag tycker de är likgiltiga, de är båda riktigt sköna.

Medlem
Skrivet av henks:

"lägst pris eller mest teknik"
PS4 har lägst pris och mest teknik.

"Men egentligen hann Microsoft först också denna gång – Xbox One lanserades i 13 länder redan förra fredagen"
PS4 lanserades för TVÅ VECKOR SEN

Bra research.

Om man ser ut svenskt perspektiv gick det att importera en Xbox One innan PS4 släpptes. Då allt annat i artikeln utgår från svenskt perspektiv gäller nog detta även det.

Visst har PS4 bättre specs, men Xbox har sina fördelar via Kincet och HDMI ingång tycker då jag.

Medlem

Jag måste säga att jag blev förvånad av PS4ans kontroll. Trots de små ändringarna måste jag påstå att kontrollern har förbättrats med ganska mycket. Ligger hur mycket bättre i handen som helst, samt att knapparna känns som de ligger bättre. Jag måste nog säga att de är rätt jämna denna generationen. (får inte ont i handen som jag fick med de gamla då de var så små).
Dock rent tekniskt och pågrund av funktionerna som jag kommer använda så ligger PS4 före xbone gigantiskt mycket (personligen). Ingen kamera, inget streamande osv. gör att de är helt onödiga för mig. Jag spelar för mig och bara för mig.

Inaktiv

Har redan Xbox One och siktet var inställt på den hela tiden ,
handkontrollen, polarna, achivmentspoängen är den viktigaste anledningen,
Spel som Halo och Gears of war har man aldrig gillat så nu ser man fram emot alla nya spel ip som är på G till One.

I väntan på att One spelen släpps i Sverige så tar man bara russinen ur kakan av dom spel som släpps på 360 kommande månader.
Ett av russinen är ju World of tanks som kommer snart på 360'n

Medlem
Skrivet av StraxDax:

Har redan Xbox One och siktet var inställt på den hela tiden ,
handkontrollen, polarna, achivmentspoängen är den viktigaste anledningen,
Spel som Halo och Gears of war har man aldrig gillat så nu ser man fram emot alla nya spel ip som är på G till One.

I väntan på att One spelen släpps i Sverige så tar man bara russinen ur kakan av dom spel som släpps på 360 kommande månader.
Ett av russinen är ju World of tanks som kommer snart på 360'n

Kör du betan ?

Inaktiv
Skrivet av KaptenKanel:
Skrivet av StraxDax:

Har redan Xbox One och siktet var inställt på den hela tiden ,
handkontrollen, polarna, achivmentspoängen är den viktigaste anledningen,
Spel som Halo och Gears of war har man aldrig gillat så nu ser man fram emot alla nya spel ip som är på G till One.

I väntan på att One spelen släpps i Sverige så tar man bara russinen ur kakan av dom spel som släpps på 360 kommande månader.
Ett av russinen är ju World of tanks som kommer snart på 360'n

Kör du betan ?

No, missade den chansen, vet inte om den spelas än ?
Spelet ska ju släppas snart vad man hört.

Medlem
Skrivet av StraxDax:
Skrivet av KaptenKanel:
Skrivet av StraxDax:

Har redan Xbox One och siktet var inställt på den hela tiden ,
handkontrollen, polarna, achivmentspoängen är den viktigaste anledningen,
Spel som Halo och Gears of war har man aldrig gillat så nu ser man fram emot alla nya spel ip som är på G till One.

I väntan på att One spelen släpps i Sverige så tar man bara russinen ur kakan av dom spel som släpps på 360 kommande månader.
Ett av russinen är ju World of tanks som kommer snart på 360'n

Kör du betan ?

No, missade den chansen, vet inte om den spelas än ?
Spelet ska ju släppas snart vad man hört.

Jadå jag kör den ännu. Varit ute i några månader nu. Tipsade såklart fz men de tyckte väl inte det var värt en nyhet

Medlem

Siktar nog mot en Xbox One även om man far vänta ett tag på den.

Vad hände med priset på PS4 förresten? hur kan den kosta nästan lika mycket som en xboxone nu, den legade ju betydligt billigare för ett tag sen. Utnyttjar Sony att xboxone inte har släppts här än ?

Medlem

Grabben lirar WoT betan, trodde bara det skulle vara över en helg, men han dundrar fortfarande på..

Medlem

Ni nämner att endast Thrusmaster ratten funkar till XBone men nämner inget om rattar till ps4. Jag har Logitech g27 och är väldigt intresserad om denna kommer att funka till någon av dem.

Medlem

Vad hände med bedömning av musik och film, gränsnittet och deras funktioner och användar vänligheter.
Chatt funktioner, kamera chatt osv. Vilken konsol passer bäst I TV bänken?
Supporten hur är den?
Fungerar Xboxen eller Ps4an bra på HD-Ready skärmar eller trivs den bäst med en full HD skärm?


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

För mig blir det PS4 först och främst, inte pågrund av något tjaffs med konsolen i sig att göra men spelen där tilltalar mig mer. Xbone kanske införskaffas eventuellt när suget blir oemotståndligt - fast vet inte riktigt än vilket spel det vore. Kanske något helt nytt? Vi får se!

Inaktiv

XBOX ONE = XBOX 720p

Medlem
Skrivet av StraxDax:

Har redan Xbox One och siktet var inställt på den hela tiden ,
handkontrollen, polarna, achivmentspoängen är den viktigaste anledningen,
Spel som Halo och Gears of war har man aldrig gillat så nu ser man fram emot alla nya spel ip som är på G till One.

I väntan på att One spelen släpps i Sverige så tar man bara russinen ur kakan av dom spel som släpps på 360 kommande månader.
Ett av russinen är ju World of tanks som kommer snart på 360'n

achivementspoängen?!? skojjar du med mig? är det verkligen bland det viktigaste ?

Medlem

För mig blir det Xbox one först pga Killer Instinct 3.
det är ett måste!. det tog dom 18 år för att göra en 3a om kollar på arkad version ofc!.
det var vad jag har spelat i några arkad ställe vid 90's.
idag lever spelet vidare för mig via mame emulator med en x-arcade stick för att uppleva arkad känslan igen.
KI1 Arcade (1994)
KI2 Arcade (1995)

Medlem

Undran för mig:

Xbox One - kommer de att ha brightness och kontrast i konsollen så man perfekt kan anpassa till TV's inställning.

Xbox360 har alltid blivit mörk - eller så måste jag titta på tv med lite för ljus bild som ser smetig ut.

PS4 - varför skiljer det 100 kr plötsligt på denna och Xbox.
Riktpris verkar vara 4390 SEK.
1000 kr nästan har jag hört hela tiden det skall skilja.

Hursomhelst, ingen brådska - i vår börjar titlarna komma på allvar.

Redaktör
Skrivet av stege99:

"Men egentligen hann Microsoft först också denna gång "...

PS4 lanserades väl i USA redan för två veckor sedan?

Tack annars för bra och utförlig jämförelse.

Stämmer, slarv av oss. Fixat nu.

Skrivet av KaptenKanel:

Fin genomgång med många bra argument. Men att kontrollvinnaren är ps4 kommer jag aldrig förlåta er för!
Pekplatta... Pff

Större, köttigare, skönare, och äntligen med triggerknappar som funkar. Pekplattan ignoreras utan problem.

Skrivet av henks:

"lägst pris eller mest teknik"
PS4 har lägst pris och mest teknik.

Xbox-ettan har fler tekniska grunkor att leka med (röststyrning, hdmi-in, medienav om man så vill. PS4 har pekplattan på kontrollen och kanske kraftigare teknik, men inte mer, inte som vi menar i alla fall.

Skrivet av Banditen:

Vad hände med bedömning av musik och film, gränsnittet och deras funktioner och användar vänligheter.
Chatt funktioner, kamera chatt osv. Vilken konsol passer bäst I TV bänken?
Supporten hur är den?
Fungerar Xboxen eller Ps4an bra på HD-Ready skärmar eller trivs den bäst med en full HD skärm?

Gränssnittet och användarvänligheten nämns (teknikdelen har jag för mig att det hamnade i). Musik, film och chatt fanns det för dålgit med tid och utrymme för att ta upp, och kamera finns ju inte till PS4:an om du inte köper den extra. Vi har inga hd-ready-skärmar att testa med, bara full-hd - blir alldeles för mycket jobb att göra tv-rekommendationer också. Support har vi inte kontaktat (vi läser inte manualer heller!)


signatur
Medlem

Bra genomgång! Kommer bli en PS4 för min del men avvaktar lite, kanske några månader på fler spel. Och att den ens finns tillgänglig att köpa.

Xbone vinner ronden inspelning och streaming?
Xbone spelar in de senaste 30 sek.
PS4 de senaste 15 min.


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Blir troligtvis en PS4 så småningom och det endast för spelens skull.

Har en 360 idag men har sneglat avundsjukt på PS3ans utbud med uncharted, last of us, LBP mm. Det känns som PS4 har och kommer att ha ett mer varierat utbud.

Xbox spelen känns som de är PC spel i första hand, dvs de spelas bäst på PC (fps m.m.) enligt mig.
Kinect har jag och det var väl kul för dottern och oss i någon månad men nu samlar den damm. Det vore förresten kul om ni kunde beskriva om kinecten funkar i lite trängre utrymmen än föregående version. Hos oss ser den inte 2 spelare eftersom det är ett för litet avstånd.

Med erfarenhet av den gamla kinecten så skulle jag aldrig skaffa en ny eftersom den inte fattar ett skit. Oftast tar man kontrollen för att det går smidigare att bläddra i menyer m.m..

Att dela med sig av det man har spelat är fan patetiskt. Skulle direkt banna/blocka den spam"vännen" direkt . Jag har tillräckligt med skit som "Din Vän har nått lvl 123 i Candycrush saga" . Jag behöver inte mer "din vän har fått achievment X" som om någon bryr sig.
Spam spam spam är vad jag kallar det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Xbone vinner ronden inspelning och streaming?
Xbone spelar in de senaste 30 sek.
PS4 de senaste 15 min.

Du kan spela in mer på One om du snappar Game DVR (5 minuter), har mer flexibilitet i och med råfilen till Skydrive samt har stöd för tredjepartscapture som ger dig "oändlig" inspelningstid. Playstation 4 kan streama och lägga upp dina 15 minuter på... Facebook endast.

Premisserna kan ändras med uppdateringar (Youtube?) men idag är Xbox One en mer kapabel maskin på den fronten.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Xbone vinner ronden inspelning och streaming?
Xbone spelar in de senaste 30 sek.
PS4 de senaste 15 min.

Du kan spela in mer på One om du snappar Game DVR (5 minuter), har mer flexibilitet i och med råfilen till Skydrive samt har stöd för tredjepartscapture som ger dig "oändlig" inspelningstid. Playstation 4 kan streama och lägga upp dina 15 minuter på... Facebook endast.

Premisserna kan ändras med uppdateringar (Youtube?) men idag är Xbox One en mer kapabel maskin på den fronten.

Jag kan garantera att det kommer en uppdatering som ser till att man kan ladda upp direkt till sitt konto på Youtube. Det gäller bara att få allt att klappa.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

12
Skriv svar