När är man en "Gamer"?

Medlem
När är man en "Gamer"?

Tänkte starta en tråd där jag vill se vad folk tycker stämmer in på "Gamer"
Anledningen till att jag vill fråga detta är att jag personligen får dåliga tankar, "jag vet ej varför" men jag får något som bubblar till i mig när folk kallar sig för "Gamer" när dom t,ex sitter i sin mobil och spelar hejdlöst Angry birds 24/7.

vill gärna veta om andra får samma känsla eller bara jag som är lite elitist för att jag ser mig själv som "gamer" och jag vill att det ska betyda en viss sak.

Medlem

Att vara gamer är ju inte svart eller vitt. För 10 år sedan spelade jag alla nya stortitlar när dom släpptes och totalt spelade jag nog 40+ timmar i veckan. Nu spelar jag kanske ett spel i månaden och sällan mer än ett par timmar varje kväll. Jag identifierar mig fortfarande som Gamer men inte alls i samma utsträckning som tidigare.

Gamer, för mig, är någon som intresserar sig för spel, utöver själva spelandet, och som identifierar sig med spel som livsstil. Någon som har en åsikt om spel som är djupare än "Det spelet suger verkligen". Någon som kan bli lyrisk av längtan av att läsa en förhandstitt. Det stämmer in på mig trotts att jag inte spelar alls lika många spel som tidigare. Är alla som tittar på film cineaster? Nej!

Ofta när man läser vad som skrivs så delas vi, gamers, upp i två klasser: Casual och hardcore. Casual gamer för mig innebär att du kan njuta av spel och tycka att det är roligt men du har inte spel som livsstil, du identifierar dig inte med spel. Åh andra sidan är "Gamer" bara ett ord som används i brist på bättre om någon som spelar, eller som används i okunskap. Ofta när man läser uttrycket casual gamer så betyder det "Han har en Wii-konsoll och spelar Plants vs Zombies i mobilen. Kan man inte vara hardcore då? Jo, för tusan. Av samma anledning som du kan vara cineast trotts att du inte bara kollar på fransk drama och Bergman.

Som sagt - Begreppet gamer har nog blivit lite bredare sista tiden eftersom antalet möjligheter att spela bra spel blivit fler. Mellan "totalt ointresserad" och "totalt insnöad" finns en gråskala av "gamers" men begreppet kan vara lite luddigt och svårdefinierat ibland.

Medlem

Min första spontana tanke är någon som spelar ett brett utbud av spel, och gillar många olika typer plattform, äventyr och alltså inte bara fastnat i ett spel som många gör ex. de som bara lirar WoW osv.

Men det är min spontana tanke.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

phi
Medlem

Innan spelandet blev mainstream och innan man kunde hitta en smartphone, konsol eller speldator i vartannat hem så kände vi nördar oss speciella, vi hade ett lite udda intresse som vi kunde identifiera oss med och vi började se oss själva som "gamers". Lite som en osäker tonåring som försöker hitta sin egen identitet.

Idag när spelandet däremot är mainstream så verkar det vara många av oss nördar från den gamla skolan gått och blivit lite småkinkiga för att nästan vem som helst spelar eller har spelat något på ett eller annat sätt. Vi är helt plötsligt inte så speciella längre med vårt intresse, vår passion och entuasiasm för spel och spelandet. Vi började istället att kategorisera gamers som "casual" och "hardcore" där så gott som allt som inte har med PC-spel att göra är "casual".

Mobilspel och konsoler är för barn och för dessa dåliga "casual"-spelare som inte kan eller vet något om spel. Återigen kan vi "riktiga gamers" känna oss speciella och elitiska igen och kan numera identifiera oss som "the glorious pc master race".

Sen har ju lyckligtvis vissa av oss vuxit upp och behöver inte identifiera oss med spel och spelandet längre utan vi sitter mestadels vid sidan av med alla plattformerna och tittar på spektaklet och får oss ett gott skratt ibland.

Medlem

Har spel som ett intresse, räcker för att anses som en gamer för mig!

Medlem

Har man ett intresse för TV/Data/Mobil spel så är man en gamer.

Sen så tycker jag att det finns "bra och dåliga gamers"

Bra gamers kan uppskatta ett bra spel oavsett platform eller respekterar att andra gillar ett spel eller en platform även om du inte gillar dom.
Plus att man inte är ett rövhål online.

Går inte in på dåliga gamers då det bara är mer eller mindre det motsatta.

Medlem
Skrivet av phi:

Innan spelandet blev mainstream och innan man kunde hitta en smartphone, konsol eller speldator i vartannat hem så kände vi nördar oss speciella, vi hade ett lite udda intresse som vi kunde identifiera oss med och vi började se oss själva som "gamers". Lite som en osäker tonåring som försöker hitta sin egen identitet.

Idag när spelandet däremot är mainstream så verkar det vara många av oss nördar från den gamla skolan gått och blivit lite småkinkiga för att nästan vem som helst spelar eller har spelat något på ett eller annat sätt. Vi är helt plötsligt inte så speciella längre med vårt intresse, vår passion och entuasiasm för spel och spelandet. Vi började istället att kategorisera gamers som "casual" och "hardcore" där så gott som allt som inte har med PC-spel att göra är "casual".

Mobilspel och konsoler är för barn och för dessa dåliga "casual"-spelare som inte kan eller vet något om spel. Återigen kan vi "riktiga gamers" känna oss speciella och elitiska igen och kan numera identifiera oss som "the glorious pc master race".

Sen har ju lyckligtvis vissa av oss vuxit upp och behöver inte identifiera oss med spel och spelandet längre utan vi sitter mestadels vid sidan av med alla plattformerna och tittar på spektaklet och får oss ett gott skratt ibland.

Tumme upp*

Personligen ser jag en "gamer" som en person som helt enkelt har ett stort intresse för spel. Sedan om dessa spel är casual eller hardcore finner jag irrelevant. Jag gillar att lira Super Mario och Halo, två spelserier som brukar räknas som casual. Är jag ingen gamer för det?


signatur

Everybody needs help.

Medlem

I mina ögon är en gamer helt enkelt någon med ett stort intresse för spel. Sen om det e-sport, konsol, PC, mobil, många titlar eller bara en som man spelar väldigt mycket är inte så viktigt. Någon som brinner för hobbyn helt enkelt. Det är viktigare än att spela någon speciell tid, mängd, titel eller plattform.

Medlem
Skrivet av phi:

Vi började istället att kategorisera gamers som "casual" och "hardcore" där så gott som allt som inte har med PC-spel att göra är "casual".

Vilket för oss in på det underbart dåliga uttrycket "konsollifierat". Helt plötsligt så är alla spel som inte är tilltalar den nämnda hardcorepubliken konsollifierade. För enkla, för fula, för strömlinjeformade, för pastellfärgade..

Jag kan tillägga att jag spelar mest på PC själv. Min XB360 har inte startat på snart ett år. Men samtidigt inser jag att inte alla spel måste vara lika djupa som Europa Universalis. Ibland kan lite hederligt Total War eller Civ 5 vara kul också.

när man kissar pacman symboler och dricker nuke cola


signatur

New life, New hope

Inaktiv
Skrivet av kalle.lindestrom:

när man kissar pacman symboler och dricker nuke cola

nuka cola* för tusan

Skrivet av grollo_92:
Skrivet av kalle.lindestrom:

när man kissar pacman symboler och dricker nuke cola

nuka cola* för tusan

det var ju ett dolt gamer test grattis du är en gamer:D


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av phi:

Innan spelandet blev mainstream och innan man kunde hitta en smartphone, konsol eller speldator i vartannat hem så kände vi nördar oss speciella, vi hade ett lite udda intresse som vi kunde identifiera oss med och vi började se oss själva som "gamers". Lite som en osäker tonåring som försöker hitta sin egen identitet.

Idag när spelandet däremot är mainstream så verkar det vara många av oss nördar från den gamla skolan gått och blivit lite småkinkiga för att nästan vem som helst spelar eller har spelat något på ett eller annat sätt. Vi är helt plötsligt inte så speciella längre med vårt intresse, vår passion och entuasiasm för spel och spelandet. Vi började istället att kategorisera gamers som "casual" och "hardcore" där så gott som allt som inte har med PC-spel att göra är "casual".

Mobilspel och konsoler är för barn och för dessa dåliga "casual"-spelare som inte kan eller vet något om spel. Återigen kan vi "riktiga gamers" känna oss speciella och elitiska igen och kan numera identifiera oss som "the glorious pc master race".

Sen har ju lyckligtvis vissa av oss vuxit upp och behöver inte identifiera oss med spel och spelandet längre utan vi sitter mestadels vid sidan av med alla plattformerna och tittar på spektaklet och får oss ett gott skratt ibland.

Man kan ju säga att vi är nördiga gamers istället, hehe. Nörd och gamer är ju två olika saker fast de ändå har en relevans till varandra. Men jag tycker också som du att det fanns en tid då det var mer unikt att vara en gamer.

Jag tror främst det beror på att spelandet är lättillgängligt idag och bjuder in en bredare publik. Dvs de som inte har ett intresse även för tekniken bakom det som driver spelet. Förr var det ju ett jädra meck att ens starta ett spel. Diverse kommandon i C64, DOS, win 3.1 osv och ständigt strulande med minnesallokering, drivrutiner och helvetet med tidiga nätverk. Det var för meckigt och för nördigt helt enkelt. Sånt som den rastlösa mainstream-gruppen inte fixar, hehe.

Klart att NES och arkadhallar osv tidigt bjöd in en bred spelpublik, och där fanns ju både hardcore och casuals gamers.

Personligen så känns det som att vara en PC-gamer är lite mer old-school och hardcore ur gamer-nördsynpunkt. Det kräver större ekonomisk investering och ett någorlunda intresse för teknik.


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem
Skrivet av phi:

Vi började istället att kategorisera gamers som "casual" och "hardcore" där så gott som allt som inte har med PC-spel att göra är "casual".

Fast det där stämmer ju ändå inte? "Casual" och "hardcore" är ju snarare begrepp som vuxit fram för att identifiera olika målgrupper. Hur man än vrider och vänder på det för att placera alla spelare i samma regnbågsfärgade fack så finns det fortfarande de som sitter med Angry Birds på bussen och varav det med Wii Sports på nyår medan andra vet exakt vilka spel som släpps de närmsta veckorna (åren?) och jagar fps genom uppdaterad hårdvara och överklockning. Skillnaden mellan dessa är ganska enorm.

Gillar egentligen inte uttrycket "gamers" då det känns ganska överflödigt när vi har termer som "casual" och "hardcore", jag skulle dock identifiera dessa (gamers) som personer som spelar för upplevelsen och utmaningen (The Last of Us, Bioshock, Civilization) snarare än att spela som tidsfördriv (Angry Birds, Farmville, Candy Crush).

Medlem
Skrivet av Bennii:

Att vara gamer är ju inte svart eller vitt. För 10 år sedan spelade jag alla nya stortitlar när dom släpptes och totalt spelade jag nog 40+ timmar i veckan. Nu spelar jag kanske ett spel i månaden och sällan mer än ett par timmar varje kväll. Jag identifierar mig fortfarande som Gamer men inte alls i samma utsträckning som tidigare.

Gamer, för mig, är någon som intresserar sig för spel, utöver själva spelandet, och som identifierar sig med spel som livsstil. Någon som har en åsikt om spel som är djupare än "Det spelet suger verkligen". Någon som kan bli lyrisk av längtan av att läsa en förhandstitt. Det stämmer in på mig trotts att jag inte spelar alls lika många spel som tidigare. Är alla som tittar på film cineaster? Nej!

Ofta när man läser vad som skrivs så delas vi, gamers, upp i två klasser: Casual och hardcore. Casual gamer för mig innebär att du kan njuta av spel och tycka att det är roligt men du har inte spel som livsstil, du identifierar dig inte med spel. Åh andra sidan är "Gamer" bara ett ord som används i brist på bättre om någon som spelar, eller som används i okunskap. Ofta när man läser uttrycket casual gamer så betyder det "Han har en Wii-konsoll och spelar Plants vs Zombies i mobilen. Kan man inte vara hardcore då? Jo, för tusan. Av samma anledning som du kan vara cineast trotts att du inte bara kollar på fransk drama och Bergman.

Som sagt - Begreppet gamer har nog blivit lite bredare sista tiden eftersom antalet möjligheter att spela bra spel blivit fler. Mellan "totalt ointresserad" och "totalt insnöad" finns en gråskala av "gamers" men begreppet kan vara lite luddigt och svårdefinierat ibland.

Ser poängen du säger och måste instämma faktist, väldigt bra skrivet.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av phi:

Vi började istället att kategorisera gamers som "casual" och "hardcore" där så gott som allt som inte har med PC-spel att göra är "casual".

Fast det där stämmer ju ändå inte? "Casual" och "hardcore" är ju snarare begrepp som vuxit fram för att identifiera olika målgrupper. Hur man än vrider och vänder på det för att placera alla spelare i samma regnbågsfärgade fack så finns det fortfarande de som sitter med Angry Birds på bussen och varav det med Wii Sports på nyår medan andra vet exakt vilka spel som släpps de närmsta veckorna (åren?) och jagar fps genom uppdaterad hårdvara och överklockning. Skillnaden mellan dessa är ganska enorm.

Gillar egentligen inte uttrycket "gamers" då det känns ganska överflödigt när vi har termer som "casual" och "hardcore", jag skulle dock identifiera dessa (gamers) som personer som spelar för upplevelsen och utmaningen (The Last of Us, Bioshock, Civilization) snarare än att spela som tidsfördriv (Angry Birds, Farmville, Candy Crush).

Var fan bra sagt det där med dom som spelar för utmaning inte för tidsfördriv, ... PS du glömde Dark souls ^^

Medlem

När man har spel som intresse. Tycker inte att det spelar nån roll hur många timmar i veckan man spelar. Så länge man njuter av det så är man en gamer Sen är det ju frågan om vad för sorts gamer du är. Är du casual eller hardcore? Själv ser jag mig själv som en casual gamer då jag inte lever för spelen. Jag måste inte stanna hemma för att spela. Jag spelar inte i någon klan och har aldrig gjort och jag är noll intresserad av e-sport.

Detta hindrar mig dock inte från att spela flera timmar i streck när jag väl sätter mig ner och spelar något. Men det finns många andra saker som kommer före spelandet nu när man är vuxen och familjefar osv.

Medlem

När man torkar sig, vid ett toabesök, med spelmanualer.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

När man torkar sig, vid ett toabesök, med spelmanualer.

Det låter obekvämt. Och den glatta ytan i spelmanualer är nog inte idealisk att torka sig med. Men om du provar så kan du återkomma och rapportera om resultatet.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av SunShine:

När man torkar sig, vid ett toabesök, med spelmanualer.

Det låter obekvämt. Och den glatta ytan i spelmanualer är nog inte idealisk att torka sig med. Men om du provar så kan du återkomma och rapportera om resultatet.

haha, Nu skrev jag iofs inte vart man torkar sig, kan ju ha menat händerna, vilket iofs ger ett dåligt torkresultat när, som du säger, papprena är så glatta.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Svaret verkar vara det samma för alla, den som har ett ordentligt intresse för spel är en "gamer". En lite mer intressant fråga skulle vara: När är man "Hardcore"?


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av flamgorilla:

Svaret verkar vara det samma för alla, den som har ett ordentligt intresse för spel är en "gamer". En lite mer intressant fråga skulle vara: När är man "Hardcore"?

Jag skulle säga att hardcore-stämpeln sätts på de spelarna som strävar efter att bli bra/bättre/bäst på sina spel. Givetvis med många timmars spelande. Genuint nötande helt enkelt,


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Marknadsundersökningar verkar definiera "gamer" som den som har spelat något sorts elektroniskt spel de senaste 12 månaderna.

Så har du spelat Patiens på datorn för 9 månader sedan så är du en gamer.

Medlem

Skulle säga att man är en gamer, när spel är ett stort intresse

Inaktiv

Om man är här inne och surrar så är man en gamer.

Inaktiv

NÄR MAN SPELAR ETT SPEL,DET ÄR ETT TIDSFÖRDRIV;)

Medlem
Skrivet av Martyrerna:

NÄR MAN SPELAR ETT SPEL,DET ÄR ETT TIDSFÖRDRIV;)

Det är något fel på ditt tangentbord. Alla bokstäver blir versaler när du skriver.

om någon sitter 24/7 och spelar angry birds så skulle jag nog kalla dom gamers.
eller besatta kanske.

när modelltjejer sätter på sig glasögon och säger att dom är "omg im such a nerd" eller när tjejer spelar mario eller link spel på 8bit nintendo för att vara trendiga,det kallar jag inte gamers.
däremot när man som t ex jag sitter och hårdnöter playstation 2 spel i flera veckor(köpte en begagnad sådan,och har hitills spelat 3 syphon filter spel,god of war 1+2, black,time splitters 1-3,snake eater och flera till) DÅ är man en gamer.

Medlem

Spelar du ett spel regelbundet och är intresserad av saker runt spelet, utvecklare, lores osv. Man ska även kunna en del om datorer, grunderna, då är man en gamer. Sen finns det ju olika grader gamers.


signatur

Man måste klippa det långa strået långsamt, annars halkar man i hinken.

Skrivet av Bennii:
Skrivet av Martyrerna:

NÄR MAN SPELAR ETT SPEL,DET ÄR ETT TIDSFÖRDRIV;)

Det är något fel på ditt tangentbord. Alla bokstäver blir versaler när du skriver.

Killen är kanske synskadad, då behöver man all hjälp man kan få. Större bokstäver underlättar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar