Veckans betyg – Första Xbox One-recensionerna

Robot
Veckans betyg – Första Xbox One-recensionerna

Det dröjer innan Xbox One lanseras på våra breddgrader, men det hindrar inte oss från att hårdtesta de största releasetitlarna.

#sony, #microsoft, #super-mario-3d-world, #nintendo, #killzone-shadow-fall, #super-mario-galaxy-2, #house-of-the-dead-overkill-the-lost-reels, #chemical-spillage-simulation


Inaktiv
Veckans betyg – Första Xbox One-recensionerna

Av samtliga betyg på Forza jag sett så är FZ´s det lägsta, ni gjorde en liten lista på diverse ställen som betygsatt nya Forza och dom flesta gav typ 9 av 10, några gav 7 av 10,
erat betyg är bland dom lägsta betygen, och det ni ogillade mest var ju Micro köpen annars bedömde ni det vara ett bra spel.

Undra hur många fler spel som kommer få minus på microtransanktioner,
den varan lär ju vara en del spel på både ps4 och Xbox One som kommer ha denna styggelse,
fast om spelet kan spelas som vanligt och man kan jobba till sig samma sak som microköpen innehåller då är det ju lugnt,
för en riktig gamer vill ju ha en utmaning och gör inga microköp.

Skrivet av StraxDax:

Av samtliga betyg på Forza jag sett så är FZ´s det lägsta, ni gjorde en liten lista på diverse ställen som betygsatt nya Forza och dom flesta gav typ 9 av 10, några gav 7 av 10,
erat betyg är bland dom lägsta betygen, och det ni ogillade mest var ju Micro köpen annars bedömde ni det vara ett bra spel.

Undra hur många fler spel som kommer få minus på microtransanktioner,
den varan lär ju vara en del spel på både ps4 och Xbox One som kommer ha denna styggelse,
fast om spelet kan spelas som vanligt och man kan jobba till sig samma sak som microköpen innehåller då är det ju lugnt,
för en riktig gamer vill ju ha en utmaning och gör inga microköp.

En "riktig" gamer gör sina egna spel, bygger sina egna datorer och bor på andra planter

Skämt åsido. Klart att spelutvecklarna och distributörerna vill tjäna pengar, sedan är det upp till oss att svälja betet eller inte. Dvs. precis som med allt annat, en affärsmodell som säkert har funnits i två tusen år.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Går inte försvara fallet Forza.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av StraxDax:

fast om spelet kan spelas som vanligt och man kan jobba till sig samma sak som microköpen innehåller då är det ju lugnt, för en riktig gamer vill ju ha en utmaning och gör inga microköp.

Tyvärr är det inte så lätt och oftast på grund av en enda anledning, att spel designas med åtanke på att du ska använda dessa micro transaktioner. nej de är inte där för att göra dig en tjänst, utan de är där för att spelen har i sin grund designats för att du ska lockas av att använda dom.

Många av dessa micro transaktioner har inget med en utmaning i huvud taget att göra, I forzas fall handlar det om ren Grind. aka att spela otroligt mycket för att få ut de bilarna, men som du kan köpa för riktiga pengar och få ut på en gång. Detta har inget med utmaning att göra utan bara tid.

Problemet är att de flesta spel som gjorts med micro transaktioner ( kolla speciellt på de spel till mobiler ) har oftast en tids delay eller annan form av grind som är själva hindret. MEN MED lite pengar kan du ta dig förbi detta och få tillgång till allt på en gång.

Sedan 35$ som vissa bilar kostar i Forsa är ALLT annat en micro transaktioner, utan snarare Mega transaktioner ifall du frågar mig.

Det är klart ett ENORMT MINUS, speciellt när det återspeglas i designen i själva spelet.

Medlem
Skrivet av StraxDax:

Av samtliga betyg på Forza jag sett så är FZ´s det lägsta, ni gjorde en liten lista på diverse ställen som betygsatt nya Forza och dom flesta gav typ 9 av 10, några gav 7 av 10,
erat betyg är bland dom lägsta betygen, och det ni ogillade mest var ju Micro köpen annars bedömde ni det vara ett bra spel.

Undra hur många fler spel som kommer få minus på microtransanktioner,
den varan lär ju vara en del spel på både ps4 och Xbox One som kommer ha denna styggelse,
fast om spelet kan spelas som vanligt och man kan jobba till sig samma sak som microköpen innehåller då är det ju lugnt,
för en riktig gamer vill ju ha en utmaning och gör inga microköp.

Jag har inget emot microköpen. Tex. League of Legends så KAN man om man vill köpa karaktärerna till spelet för att spara tid. Vill man inte kan man köpa dom för IP och förtjäna sina karaktärer.

Men om det påverkar spelet som i D3 där mer eller mindre RMAH är en viktig del av multiplayerdelen så MÅSTE man gå till RMAH. Den typen av transaktioner tycker jag är lite väl mycket.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

vi får väl inte xbox one tidigast nästa år lr har jag missat något, är det någon idè å läsa recensioner på spel som vi inte kan spela på 3-4 månader iallfall

Medlem
Skrivet av mantis87:

vi får väl inte xbox one tidigast nästa år lr har jag missat något, är det någon idè å läsa recensioner på spel som vi inte kan spela på 3-4 månader iallfall

Det är december och nästa år är redan om 1 månad. När exakt vi får se krysslådan i sverige vet vi inte men borde inte vara allt för långt borta. Tänk på alla svenskar julpengar och mellandagspengar som kommer gå till konsoler. Tror inte MS vill missa allt för mycket av dom slantarna.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av StraxDax:

Av samtliga betyg på Forza jag sett så är FZ´s det lägsta, ni gjorde en liten lista på diverse ställen som betygsatt nya Forza och dom flesta gav typ 9 av 10, några gav 7 av 10,
erat betyg är bland dom lägsta betygen, och det ni ogillade mest var ju Micro köpen annars bedömde ni det vara ett bra spel.

Undra hur många fler spel som kommer få minus på microtransanktioner,
den varan lär ju vara en del spel på både ps4 och Xbox One som kommer ha denna styggelse,
fast om spelet kan spelas som vanligt och man kan jobba till sig samma sak som microköpen innehåller då är det ju lugnt,
för en riktig gamer vill ju ha en utmaning och gör inga microköp.

Jag har inget emot microköpen. Tex. League of Legends så KAN man om man vill köpa karaktärerna till spelet för att spara tid. Vill man inte kan man köpa dom för IP och förtjäna sina karaktärer.

Men om det påverkar spelet som i D3 där mer eller mindre RMAH är en viktig del av multiplayerdelen så MÅSTE man gå till RMAH. Den typen av transaktioner tycker jag är lite väl mycket.

Viktig del är relativt och i detta fall subjektivt. Jag tjänade pengar på d3, inte spelat på ½- 1 ish år men klarar utan problem att köra DH på mp 8+, oberoende antal spelare. Jag gjorde ändå dumma beslut och sådant ibland som kostade mig "riktiga" pengar tack vare RMAH men allt som allt tjänade man ändå några k. Jag har aldrig haft eller sett ett behov av att köpa för riktiga pengar i D3, ingen av mina kamrater som spelat det heller. Kanske om man vill köra hardcore pvp men då får de anpassa spelet lite mer till pvp först.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av mantis87:

vi får väl inte xbox one tidigast nästa år lr har jag missat något, är det någon idè å läsa recensioner på spel som vi inte kan spela på 3-4 månader iallfall

Import från övriga Europa funkar fint. Då kan man spela redan nu.

Inaktiv
Skrivet av Lycksen:
Skrivet av mantis87:

vi får väl inte xbox one tidigast nästa år lr har jag missat något, är det någon idè å läsa recensioner på spel som vi inte kan spela på 3-4 månader iallfall

Import från övriga Europa funkar fint. Då kan man spela redan nu.

Eller så har man tur som jag och fick min bokade Xbox One från Gamestop för dom importerade några maskiner från England.
Har kört Fifa 14 och Need for speed rivals offline och online, går utmärkt.

Medlem
Skrivet av StraxDax:

Eller så har man tur som jag och fick min bokade Xbox One från Gamestop för dom importerade några maskiner från England.
Har kört Fifa 14 och Need for speed rivals offline och online, går utmärkt.

Jag importerade från simplygames.com. Fick den i början av veckan och spelat bf4, FIFA och Forza. Trevlig maskin.

Medlem
Skrivet av StraxDax:
Skrivet av Lycksen:
Skrivet av mantis87:

vi får väl inte xbox one tidigast nästa år lr har jag missat något, är det någon idè å läsa recensioner på spel som vi inte kan spela på 3-4 månader iallfall

Import från övriga Europa funkar fint. Då kan man spela redan nu.

Eller så har man tur som jag och fick min bokade Xbox One från Gamestop för dom importerade några maskiner från England.
Har kört Fifa 14 och Need for speed rivals offline och online, går utmärkt.

Hur fungerar det med import från england? Blir det problem sen när du ska spela spel köpta i Sverige?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av StraxDax:
Skrivet av Lycksen:
Skrivet av mantis87:

vi får väl inte xbox one tidigast nästa år lr har jag missat något, är det någon idè å läsa recensioner på spel som vi inte kan spela på 3-4 månader iallfall

Import från övriga Europa funkar fint. Då kan man spela redan nu.

Eller så har man tur som jag och fick min bokade Xbox One från Gamestop för dom importerade några maskiner från England.
Har kört Fifa 14 och Need for speed rivals offline och online, går utmärkt.

Hur fungerar det med import från england? Blir det problem sen när du ska spela spel köpta i Sverige?

Nej inga problem, Gamestop sa att köper man en maskin typ från England och väljer att vara engelsman så är det en baggis att byta nationalitet till Sverige när väl den svenska onlineshoppen medmera kommer igång,
man bara byter till Sverige och väljer omstart av maskinen inne i valmenyerna på Xbox One, sen klart.
Och du kan självklart köra dina importerade spel från typ England när du väl blivit svensk.

Har inte klurat ut hur man köper spel online när man nu är engelsk, våra bankort funkar inte på den engelska shoppen.

Medlem
Skrivet av StraxDax:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av StraxDax:
Skrivet av Lycksen:
Skrivet av mantis87:

vi får väl inte xbox one tidigast nästa år lr har jag missat något, är det någon idè å läsa recensioner på spel som vi inte kan spela på 3-4 månader iallfall

Import från övriga Europa funkar fint. Då kan man spela redan nu.

Eller så har man tur som jag och fick min bokade Xbox One från Gamestop för dom importerade några maskiner från England.
Har kört Fifa 14 och Need for speed rivals offline och online, går utmärkt.

Hur fungerar det med import från england? Blir det problem sen när du ska spela spel köpta i Sverige?

Nej inga problem, Gamestop sa att köper man en maskin typ från England och väljer att vara engelsman så är det en baggis att byta nationalitet till Sverige när väl den svenska onlineshoppen medmera kommer igång,
man bara byter till Sverige och väljer omstart av maskinen inne i valmenyerna på Xbox One, sen klart.
Och du kan självklart köra dina importerade spel från typ England när du väl blivit svensk.

Har inte klurat ut hur man köper spel online när man nu är engelsk, våra bankort funkar inte på den engelska shoppen.

Lägg till ditt svenska visa-kort med en engelsk postadress. Tror det räcker med postnummer. Sen kan du handla.

ZF
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Dvs. precis som med allt annat, en affärsmodell som säkert har funnits i två tusen år.

ut med fiskmånglarna ur Tempest!

Inaktiv

Varför finns inte Nintendo Wii U på undersöknings frågan?

Skrivet av ZF:
Skrivet av walter_iego:

Dvs. precis som med allt annat, en affärsmodell som säkert har funnits i två tusen år.

ut med fiskmånglarna ur Tempest!

Joey Tempest?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

X-Bone tilltalar mig inte. Blir en PS4 den här gången om man nu alls skall köpa en ny konsol.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

ZF
Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av ZF:
Skrivet av walter_iego:

Dvs. precis som med allt annat, en affärsmodell som säkert har funnits i två tusen år.

ut med fiskmånglarna ur Tempest!

Joey Tempest?

or a man by any other name?

Aha, se där, J.W. Waterhouse gamla målning som refererar till Edward de Vere (den riktige Shakespeare). Kvinnan på bilden är "Miranda", som är fast i en "illusion" som hennes far har skapat.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av StraxDax:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av StraxDax:
Skrivet av Lycksen:
Skrivet av mantis87:

vi får väl inte xbox one tidigast nästa år lr har jag missat något, är det någon idè å läsa recensioner på spel som vi inte kan spela på 3-4 månader iallfall

Import från övriga Europa funkar fint. Då kan man spela redan nu.

Eller så har man tur som jag och fick min bokade Xbox One från Gamestop för dom importerade några maskiner från England.
Har kört Fifa 14 och Need for speed rivals offline och online, går utmärkt.

Hur fungerar det med import från england? Blir det problem sen när du ska spela spel köpta i Sverige?

Nej inga problem, Gamestop sa att köper man en maskin typ från England och väljer att vara engelsman så är det en baggis att byta nationalitet till Sverige när väl den svenska onlineshoppen medmera kommer igång,
man bara byter till Sverige och väljer omstart av maskinen inne i valmenyerna på Xbox One, sen klart.
Och du kan självklart köra dina importerade spel från typ England när du väl blivit svensk.

Har inte klurat ut hur man köper spel online när man nu är engelsk, våra bankort funkar inte på den engelska shoppen.

Kittla lite i köptarmen där men blir nog att avstå ändå. Blir det strul är det inte lika roligt att skicka iväg sin box. Hört en massa och sett videos på youtube om problem med cd-spelaren.
Blir nog bättre när den släpps på webhallen eller cdon.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

ZF
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Aha, se där, J.W. Waterhouse gamla målning som refererar till Edward de Vere (den riktige Shakespeare). Kvinnan på bilden är "Miranda", som är fast i en "illusion" som hennes far har skapat.

samt inspiration för ett avsnit av Star Trek, som ju också utspelas i rymden, i ett universum där monetära utbyten tydligen avskaffats. och då är det alltså cirkelargument som ska in på vågrätt 14.

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av StraxDax:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av StraxDax:
Skrivet av Lycksen:
Skrivet av mantis87:

vi får väl inte xbox one tidigast nästa år lr har jag missat något, är det någon idè å läsa recensioner på spel som vi inte kan spela på 3-4 månader iallfall

Import från övriga Europa funkar fint. Då kan man spela redan nu.

Eller så har man tur som jag och fick min bokade Xbox One från Gamestop för dom importerade några maskiner från England.
Har kört Fifa 14 och Need for speed rivals offline och online, går utmärkt.

Hur fungerar det med import från england? Blir det problem sen när du ska spela spel köpta i Sverige?

Nej inga problem, Gamestop sa att köper man en maskin typ från England och väljer att vara engelsman så är det en baggis att byta nationalitet till Sverige när väl den svenska onlineshoppen medmera kommer igång,
man bara byter till Sverige och väljer omstart av maskinen inne i valmenyerna på Xbox One, sen klart.
Och du kan självklart köra dina importerade spel från typ England när du väl blivit svensk.

Har inte klurat ut hur man köper spel online när man nu är engelsk, våra bankort funkar inte på den engelska shoppen.

Kittla lite i köptarmen där men blir nog att avstå ändå. Blir det strul är det inte lika roligt att skicka iväg sin box. Hört en massa och sett videos på youtube om problem med cd-spelaren.
Blir nog bättre när den släpps på webhallen eller cdon.

Eftersom Xbox One inte är släppt i Sverige än så då om min One skulle paja då finns ingen ersättningsmaskin att få,
istället får jag pengarna tillbaks på Gamestop där jag köpte den,
en helt ok överenskommelse.

Medlem

Kommer skaffa bägge fast jag väntar tills det finns minst 3-4 titlar jag vill spela på respektive konsoll. Lär nog ca ett år eller två.

Medlem
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av StraxDax:

fast om spelet kan spelas som vanligt och man kan jobba till sig samma sak som microköpen innehåller då är det ju lugnt, för en riktig gamer vill ju ha en utmaning och gör inga microköp.

Tyvärr är det inte så lätt och oftast på grund av en enda anledning, att spel designas med åtanke på att du ska använda dessa micro transaktioner. nej de är inte där för att göra dig en tjänst, utan de är där för att spelen har i sin grund designats för att du ska lockas av att använda dom.

Många av dessa micro transaktioner har inget med en utmaning i huvud taget att göra, I forzas fall handlar det om ren Grind. aka att spela otroligt mycket för att få ut de bilarna, men som du kan köpa för riktiga pengar och få ut på en gång. Detta har inget med utmaning att göra utan bara tid.

Problemet är att de flesta spel som gjorts med micro transaktioner ( kolla speciellt på de spel till mobiler ) har oftast en tids delay eller annan form av grind som är själva hindret. MEN MED lite pengar kan du ta dig förbi detta och få tillgång till allt på en gång.

Sedan 35$ som vissa bilar kostar i Forsa är ALLT annat en micro transaktioner, utan snarare Mega transaktioner ifall du frågar mig.

Det är klart ett ENORMT MINUS, speciellt när det återspeglas i designen i själva spelet.

Håller med definitivt. Och oavsett vem som använder det tycker jag det är ett riktigt lat sätt att spela på. Det blir hur tråkigt som helst om man har tillgång att låsa upp allting direkt. Man får inget att kämpa eller spela för. Då blir det bara ett onödigt köp då man inte för utnyttja sin pengar genom att spendera mer pengar!

OBS: Förlåt för ett slarvigt inlägg.

Redaktör
Skrivet av StraxDax:

Av samtliga betyg på Forza jag sett så är FZ´s det lägsta, ni gjorde en liten lista på diverse ställen som betygsatt nya Forza och dom flesta gav typ 9 av 10, några gav 7 av 10,
erat betyg är bland dom lägsta betygen, och det ni ogillade mest var ju Micro köpen annars bedömde ni det vara ett bra spel.

Undra hur många fler spel som kommer få minus på microtransanktioner,
den varan lär ju vara en del spel på både ps4 och Xbox One som kommer ha denna styggelse,
fast om spelet kan spelas som vanligt och man kan jobba till sig samma sak som microköpen innehåller då är det ju lugnt,
för en riktig gamer vill ju ha en utmaning och gör inga microköp.

Nja, det är en kombination av saker som gör att Forza 5 får så mycket kritik av mig. Den fula betalmodellen är en, men antalet banor känns nästan värre. Vill man inte betala för sig blir det till att grinda lopp, och då blir banbristen snabbt ett reellt problem.

Ser man bara till racingen och körkänslan är Forza 5 fantastiskt. Men det har så stora brister på andra plan att jag faktiskt inte förstår dem som sätter toppbetyg - Forza 1 hade ju fler bilar och banor! Med toppbetyg säger man att det är helt okej att antalet bilar och banor minskat med nära hälften sen Forza 4. Varför är det okej, för att det är en debuttitel...? De tar ju samma pris, och de kommer ta samma pris för Forza 6 som med all sannolikhet kommer ha fullgott med banor och bilar igen. Nej, det är inte okej med toppbetyg för sånt beteende.

Sen ska man aldrig översätta rent matematiskt mellan olika betygssystem; våra treor är sällan 5-6 på 10-skalan, och definitivt inte 50 på 100-skalan.


signatur
ZF
Medlem
Skrivet av Tompa:

Nja, det är en kombination av saker som gör att Forza 5 får så mycket kritik av mig. Den fula betalmodellen är en, men antalet banor känns nästan värre. Vill man inte betala för sig blir det till att grinda lopp, och då blir banbristen snabbt ett reellt problem.

fast det lömska i det hela kommer först när man får känslan att utbytet för malandet skruvats ner i den nya låtsasekonomin enkom just för att göra det mer motiverat att köpa sitt mjöl på ICA. är det så?

Redaktör
Skrivet av ZF:
Skrivet av Tompa:

Nja, det är en kombination av saker som gör att Forza 5 får så mycket kritik av mig. Den fula betalmodellen är en, men antalet banor känns nästan värre. Vill man inte betala för sig blir det till att grinda lopp, och då blir banbristen snabbt ett reellt problem.

fast det lömska i det hela kommer först när man får känslan att utbytet för malandet skruvats ner i den nya låtsasekonomin enkom just för att göra det mer motiverat att köpa sitt mjöl på ICA. är det så?

Jag blev sur på banbristen innan lömskheterna framträdde.


signatur
Medlem

Ja, men det är ju som så med Forza; de ska nötas och nötas lite till. Sen med banorna så vete fan. Det har ju bara varit samma hela tiden nästan.
Jag för min del hade gärna sett att man kunde göra egna banor istället...


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

1
Skriv svar