Matematiska kunskaper i allmänheten: Part 2
Ännu ett exempel.
Problemet ser ut såhär;
10+10x0=?
Alternativen är 0, 10 och 20.
En skrämmande hög andel, kraftig majoritet, säger 0 eller 20.
Vad händer med den allmänna utbildningen? Detta är ett matteproblem man löser i relativt tidig matteutbildning, och alla borde klara detta. Det är otroligt skrämmande.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=618729971498034&set=a...
Ett till exempel på precis samma matteproblem.
Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.
fast detta har ju inget med räknekunskaper att göra egentligen utan läskunskap.
alltså, varför är det konstigt att folk som inte är insatta i ämnet naturlig läser 10+10~20x0=20 istället för 10+(20x0)=10 som inte ens skrivs ut för att inte kunna misstolkas?
lite som att bli chockad över att en finne inte kan läsa japanska för att det låter ungefär likadant för en spanjor.
Det är allmän kunskap i min mening att man gör multiplikation först, och man ska inte behöva vara insatt i ämnet för att veta det.
Din jämförelse är också helt uppåt väggarna galen då den är långt mer extrem än problemet som presenteras.
Det är verkligen inte ett svårt problem, och folk skriver i kommentarerna att om det inte finns parenteser så gör man inte multiplikation först. Det har allt med räknekunskaper att göra.
Ska man skriva ut det så att det inte kan misstolkas skriver man inte 10+(20x0)=10, utan 10+(10x0)=y . Ja, självklart skriver man normalt sett med parenteser i ett exempel som detta, men det förändrar inte att man ska kunna göra det utan de. Dessutom var det en kraftig majoritet som inte klarade av det.
Edit: Om det har med läskunskap att göra är det alltså ännu värre, får då kan folk inte ens läsa 10+10x0=? rätt. Nej, i min mening håller inte dina resonemang alls.
Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.
Vänta, var det inte du som gjorde en post för några veckor sen om hur du tyckte det var förskräckligt att folk kallade andra "retards" m.m. på nätet och forum? Det är ju i princip vad du håller på med och att gå så långt att posta det på facebook.
Många behöver inte kunna lösa matematiska ekvationer någonsin för att klara sig i livet och många ser inte livet som en livslångt lärande. En stor majoritet mår antagligen bättre än dig, vad tycker du då syftet är med att lära sig att lösa matematiska ekvationer som du aldrig kommer ha behov av?
Jag har inte kallat någon för retard. Alls. Jag skrev och frågad en annan person vem han ansåg är retard.
Snacka om att missa hela poängen med posten. Med dina resonemang kan vi alltså lägga ner stora delar av den allmänna utbildningen i matte, för de flesta kommer ändå inte använda den.
Poängen är, okej om du inte är bra på matte, och inte anser dig behöva det. Men då ska man väl heller inte sitta och skriva felaktiga svar och sprida de till andra, vilka då också tror att de är rätt?
Att titta på när någon annan gör fel och rätta de är inte att t.ex vara en besserwisser, utan snarare att visa att man bryr sig om den allmänna kunskapsbanken, att främja kunskap före okunskap, och vilja hjälpa andra att rätta det de har missförstott eller har fel i. Det handlar inte om att vara bättre eller visa sig bra över huvudtaget.
Matematik handlar dessutom om mer än att kunna räkna. Logiska mönster är direkt och konstant kopplade till hantering av siffror och ekvationer.
Det är den klassiska argumentationen att man inte använder något i livet, och därför är det onödigt att göra det eller lära sig det. Varför har vi då syslöjd och träslöjd? Varför lär sig de flesta språk som de inte kommer ha någon nytta av (exempel tyska och franska) och varför fick alla (iallafall "på min tid") lära sig skriva kursivt, när de flesta praktiskt taget aldrig gör det genom hela livet?
Desto mer du vet desto rikare är du, och det håller faktiskt sant i de flesta situationerna. De flesta som säger att t.ex mer avancerad matte är onödigt säger det just för att de inte har lärt sig det, och då heller kan använda det. Men om du kunde det skulle du säkerligen använda det mer i vardagen, uppenbarligen blir det lättare då.
Jag gick NV, och har därför en väldigt öppen syn på matematik, men jag kan också bekräfta direkt att alla vi som läste högre matte, upp till D och E, faktiskt använder den i vardagen, för att vi kan.
Edit: Eftersom ni öppnade kakburken här nu, så kanske ni också vill ta tiden att läsa ett väl formulerat svar?
http://mathforum.org/library/drmath/view/52293.html
Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.
Att säga att det handlar om läskunnighet tycker jag är fel. Det logiska är ju, om man kan läsa, att lösa talet från vänster till höger och då blir det 0, för att 10+10 är 20 och 20x0 är noll.
Kan man matematik så vet man att multiplikation görs först, oavsett parenteser.
Det som stör mig mest är Hayley som litar blint på sin miniräknare. Hon är troligtvis en sån person som följer sin GPS slaviskt och hamnar i diket bredvid vägen.
Att säga att det handlar om läskunnighet tycker jag är fel. Det logiska är ju, om man kan läsa, att lösa talet från vänster till höger och då blir det 0, för att 10+10 är 20 och 20x0 är noll.
felformulerat av mig. (liksom felnumrerat ser jag nu, 20 skulle naturligtvis vara 10) hursom, vad jag menade var "språkkunskap", vilket gör min liknelse helt "logisk" vad än Stag läser den som. för om vi ska utgå från logik i alla uträkningar så behövs ju rimligen inte förkunskap alls, allt bör då vara ämne för självbevisning.
Det är allmän kunskap i min mening att man gör multiplikation först, och man ska inte behöva vara insatt i ämnet för att veta det.
Din jämförelse är också helt uppåt väggarna galen då den är långt mer extrem än problemet som presenteras.
hade det varit allmän kunskap hade det ju rent statistiskt inte förekommit felsvar i vad som ryms på en skärmdump i vanlig upplösning.
nej den är perfekt. problemet är att finnen inte förstår japanska. genomsnittsfinnen har heller ingen nytta av att kunna japanska, varför japanska inte är allmän kunskap i Finland. (trots all hype deras utbildningssystem fått)
Som lärare i matematik på gymnasienivå möter jag elever dagligen som under 9 år i skolan inte greppat det mest grundläggande reglerna....
Matematik var utan jämförelse det absolut tråkigaste ämnet jag någonsin läst i skolan. Det tyckte de flesta andra också. Dessutom var det från början till slut fullständigt opedagogiskt utlärt. Om man fick folk intresserade av ämnet så skulle fler säkert klara av det. Att lära ut matematik genom spel skulle t ex säkert lyckas mycket bättre än det bildningssätt jag fick.
Burn in the light.
Jag anser att den främsta anledningen till att Matematik är svårt är hur det är formulerat, istället för att vara pedagogiskt och lättöverskådligt så är det tvärtom.
Visst är det som finns i böckerna matematiskt korrekt, men det är inte detsamma som att det är lätt. Det behöver inte vara svårt, så varför är det inte lätt?
Jag har själv en viss nivå dyskalkyli och efter ett nyligen snack med matteläraren så ligger Skolverket väldigt mycket bakåt på den punkten.
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch
Som lärare i matematik på gymnasienivå möter jag elever dagligen som under 9 år i skolan inte greppat det mest grundläggande reglerna....
När jag gick högstadiet så var ett stort problem att det vi lärde oss inte sattes i något sammanhang och därför aldrig fick något praktisk användningsområde. Att lära sig algebra är ointressant om lärarna misslyckas med att föra fram varför man ska lära sig det.
På gymnasiet läste jag matematik och programmering. Helt plötsligt fick jag en annan syn på matematiken när jag praktiskt kunde använda den i programmeringen.
Som lärare i matematik på gymnasienivå möter jag elever dagligen som under 9 år i skolan inte greppat det mest grundläggande reglerna....
Matematik var utan jämförelse det absolut tråkigaste ämnet jag någonsin läst i skolan. Det tyckte de flesta andra också. Dessutom var det från början till slut fullständigt opedagogiskt utlärt. Om man fick folk intresserade av ämnet så skulle fler säkert klara av det. Att lära ut matematik genom spel skulle t ex säkert lyckas mycket bättre än det bildningssätt jag fick.
Detta är det största problemet. Folk förväntar sig att man ska få intresset av ett ämne från läraren vilket är sant till viss del men mycker handlar om man på egen hand hittar sitt intresse. Detta gjorde jag tidigt i skolan dvs hittade ett eget intresse för matematik och naturvetenskap. Sen ska man verkligen knyta samman alla ämnen som innehåller matematik men alla vill ju göra allt det häftiga man kan göra när man kan något utan att göra det tråkiga och lära sig grunderna.
Som lärare i matematik på gymnasienivå möter jag elever dagligen som under 9 år i skolan inte greppat det mest grundläggande reglerna....
När jag gick högstadiet så var ett stort problem att det vi lärde oss inte sattes i något sammanhang och därför aldrig fick något praktisk användningsområde. Att lära sig algebra är ointressant om lärarna misslyckas med att föra fram varför man ska lära sig det.
På gymnasiet läste jag matematik och programmering. Helt plötsligt fick jag en annan syn på matematiken när jag praktiskt kunde använda den i programmeringen.
Problemet börjar som du säger på högstadiet då matematiken kliver in i det abstrakta rummet vilket alla inte har den naturliga fallenheten för och för att komma över detta måste man träna sig i det. Dock vill man ju ha resultat NU inte om ett par veckor, månader eller år vilket gör att man ger upp istället för att lägga ner energi på att lära sig.