Den sjunde konsolgenerationen

Medlem
Den sjunde konsolgenerationen

oj vilken mastodontartikel, nu blir det kvällsläsning!

Medlem

"Microsofts första, bastanta pjäs." Deras nya är väl t.om. större?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NaxoS:

"Microsofts första, bastanta pjäs." Deras nya är väl t.om. större?

Jo, men den första blir ju inte mindre bastant för det


signatur
Medlem

Har inte haft någon konsol öht från förra generationen, får kanske bli en från denna


signatur

"Blott den är vis som förstår att han inget begriper"

Medlem

Välskriven artikel, intressant tillbakablick!

Wii-bilden med bildtext var klockren.

Skrivet av Mattias Frost:

Kanske har vi nått en punkt då det inte längre går att konkurrera med datorerna på hårdvarufronten?

Det har de aldrig kunnat.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Välskriven artikel, intressant tillbakablick!

Wii-bilden med bildtext var klockren.

Skrivet av Mattias Frost:

Kanske har vi nått en punkt då det inte längre går att konkurrera med datorerna på hårdvarufronten?

Det har de aldrig kunnat.

http://fc04.deviantart.net/fs70/f/2012/275/4/d/pc_master_race...


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Det var med ps3an som jag gick ifrån att vara pc spelare till konsol spelare, har haft förbannat mycket roligt med den konsollen.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av NaxoS:

"Microsofts första, bastanta pjäs." Deras nya är väl t.om. större?

Jo, men den första blur ju inte mindre bastant för det

Om konsollen var bastant så var den första XB-handkontrollen en passande maka.

Medlem

Artikeln får det att kännas som om den här generationen är slut vilket det inte är. Kommer nog komma en del bra spel till nuvarande generation fram mot slutet av 2014 skulle jag gissa på.
Hårdvaran kanske är gammal men är man en riktig gamer så bryr man sig mer om spelet än grafiken.

EDIT: Äntligen är min PS4 påväg! Adjö PS3!!!!!111111111


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av NaxoS:

"Microsofts första, bastanta pjäs." Deras nya är väl t.om. större?

Jo, men den första blur ju inte mindre bastant för det

Om konsollen var bastant så var den första XB-handkontrollen en passande maka.

Indeed! Till och med den mindre versionen var grotesk!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av NaxoS:

"Microsofts första, bastanta pjäs." Deras nya är väl t.om. större?

Jo, men den första blur ju inte mindre bastant för det

Om konsollen var bastant så var den första XB-handkontrollen en passande maka.

Indeed! Till och med den mindre versionen var grotesk!

Grotesk? Underbar! Den ynkliga lilla Dualshock 2 hade inget att komma med!

OnT: Helt sjukt hur länge den förra generationen (kan man kalla den för det nu?) höll sig kvar. Nu kanske jag ser tillbaka på det med nostalgiglasen på men jag vill minnas att det verkligen kändes som ett generationsskifte när Xbox 360 kom. Allt var så nytt, så snyggt, så spännande.

Bytet till den nya generationen, med Wii U, PS4 och Xbone känns överlag mer "meh", kanske för att utvecklingen på något sätt stagnerat. Varför? Kan det vara en följd av att den förra generationens konsoler just höll sig kvar så pass länge, och "bromsade utvecklingen" som många PC-dyrkare kanske skulle kalla det. Eller har det liksom bara skett?

Jag vet inte själv. Som sagt kan det ju vara nostalgin som blockerar förnuftet.

Medlem
Medlem
Citat:

Säg vad du vill om Call of Duty – för många är det synonymt med multiplayer på konsol.

Säg vad du vill om hamburgare – för många är det synonymt med Mcdonalds.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Välskriven artikel, intressant tillbakablick!

Wii-bilden med bildtext var klockren.

Skrivet av Mattias Frost:

Kanske har vi nått en punkt då det inte längre går att konkurrera med datorerna på hårdvarufronten?

Det har de aldrig kunnat.

http://fc04.deviantart.net/fs70/f/2012/275/4/d/pc_master_race...

PS2 gjorde det och även 360 och PS3 så visst har det skett innan men lär nog inte hända igen.

Medlem
Skrivet av Xzander:

Bytet till den nya generationen, med Wii U, PS4 och Xbone känns överlag mer "meh", kanske för att utvecklingen på något sätt stagnerat. Varför? Kan det vara en följd av att den förra generationens konsoler just höll sig kvar så pass länge, och "bromsade utvecklingen" som många PC-dyrkare kanske skulle kalla det. Eller har det liksom bara skett?

Jag vet inte själv. Som sagt kan det ju vara nostalgin som blockerar förnuftet.

Utvecklingen stagnerade för att laptops blev allt mer populära och spelen helst skulle optimeras till tvåkärniga bärbara datorer med svaga CPUer.

Konsolerna var optimerade efter flerkärniga CPUer med sämre grafikchip så när spel portades över och var optimerade efter 4 kärnor blev det mycket klagomål från PC-spelare med sina tvåkärniga datorer. Bara se bakåt på GTA 4 och BFBC2.

Vi får hoppas på att dagens spel inte optimeras allt för mycket efter 32 bitars system med två starka kärnor nu när konsolerna erbjuder 8 svaga kärnor i 64 bitars miljö.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Xzander:

Bytet till den nya generationen, med Wii U, PS4 och Xbone känns överlag mer "meh", kanske för att utvecklingen på något sätt stagnerat. Varför? Kan det vara en följd av att den förra generationens konsoler just höll sig kvar så pass länge, och "bromsade utvecklingen" som många PC-dyrkare kanske skulle kalla det. Eller har det liksom bara skett?

Jag vet inte själv. Som sagt kan det ju vara nostalgin som blockerar förnuftet.

Utvecklingen stagnerade för att laptops blev allt mer populära och spelen helst skulle optimeras till tvåkärniga bärbara datorer med svaga CPUer.

Konsolerna var optimerade efter flerkärniga CPUer med sämre grafikchip så när spel portades över och var optimerade efter 4 kärnor blev det mycket klagomål från PC-spelare med sina tvåkärniga datorer. Bara se bakåt på GTA 4 och BFBC2.

Ja, så MÅSTE det vara. Eller så kanske det var för att vi i "THE MASTER RACE", redan vid det laget lämnat 720p träsket bakom oss.

Inaktiv

Äger alla tre, har haft väldigt roligt med samtliga.

Medlem
Skrivet av zappmeharder:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Xzander:

Bytet till den nya generationen, med Wii U, PS4 och Xbone känns överlag mer "meh", kanske för att utvecklingen på något sätt stagnerat. Varför? Kan det vara en följd av att den förra generationens konsoler just höll sig kvar så pass länge, och "bromsade utvecklingen" som många PC-dyrkare kanske skulle kalla det. Eller har det liksom bara skett?

Jag vet inte själv. Som sagt kan det ju vara nostalgin som blockerar förnuftet.

Utvecklingen stagnerade för att laptops blev allt mer populära och spelen helst skulle optimeras till tvåkärniga bärbara datorer med svaga CPUer.

Konsolerna var optimerade efter flerkärniga CPUer med sämre grafikchip så när spel portades över och var optimerade efter 4 kärnor blev det mycket klagomål från PC-spelare med sina tvåkärniga datorer. Bara se bakåt på GTA 4 och BFBC2.

Ja, så MÅSTE det vara. Eller så kanske det var för att vi i "THE MASTER RACE", redan vid det laget lämnat 720p träsket bakom oss.

Det är väl självklart. Ingen seriös gamer på PC har mindre än 3 skärmar och 3 grafikkort i SLI/CF.
Att sitta på en laptop eller spela på en enda 1080p skärm är för facebook casuals som spelar farmville och bejeweled och förtjänar inte att tillhöra PC Gamer master race.

Men det tråkiga är att den där casualgruppen blir allt större och behovet av en gamingpc minskar och spelen optimeras där efter.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

PC master race borde vara tacksamma för konsolerna, det är dom driver försäljningen av spel och generera vinster för bolagen..ûber elit 1337 pc marknaden minskar stadigt för surfplattor och laptops istället...konsol marknaden? knappast!! se bara Sonys PS4, försäljning och hype som skulle få vilken Apple chef som helst att blir till avund.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Jag har svårt att tro att denna generations konsoller är den sista, med tanke på att konsolerna verkar sälja som smör.

Medlem
Skrivet av Fille_SWE:

Jag har svårt att tro att denna generations konsoller är den sista, med tanke på att konsolerna verkar sälja som smör.

Ja här hör man om rekord hit och dit så jag undrar verkligen vad Mattias snackar om.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

PC master race borde vara tacksamma för konsolerna, det är dom driver försäljningen av spel och generera vinster för bolagen..ûber elit 1337 pc marknaden minskar stadigt för surfplattor och laptops istället...konsol marknaden? knappast!! se bara Sonys PS4, försäljning och hype som skulle få vilken Apple chef som helst att blir till avund.

Va fan spelar det för roll om spelen bara blir sämre ändå?

Kvalité > kvantitet

Skulle klarat mig utmärkt utan 99% av alla mulitplatforms titlar den här generationen. För det mesta bara själlöst skit man glömmer bort en vecka efter man lirat det. Spel som HL2, Gary's Mod, Stalker, Minecraft, SupCom, Portal, Dayz osv är det man kommer ihåg. Spel som ändå hade funnits utan konsoler.

Sen kan man dessutom göra samma argument med vad som...
Det är Mcdonalds som driver resturangindustrin
Det är Justin Beiber som driver musikindustrin
Det är wow, facebook spel och mobilspel som driver spelindustrin
osv...

Och det är lika dåligt och omotiverat i alla dem fallen. På vilket sätt har tex FPS genren förbättras dem senaste åren pga konsolernas popularitet?

Har EA's miljarder vinster på sportspel och The Sims expansionener förbättrat deras andra ipn?

Har WoWs framgång förbättrat rpg genren?

Är så jävla trött på det här "ni borde vara tacksamma för x", när det i själva verken oftast är helt tvärtom :/.

Plus MS och Sonys halvtaskiga plastlådor hade inte ens varit möjliga om det inte vore för PC hårdvarumarknaden. Samt nästan alla större västerländska spelutvecklare började på PC och dem flesta gjorde bra mycket bättre saker innan dem började utveckla konsolspel.

Så, jag vet verkligen inte varför man ska vara tacksam för något av det...

http://www.youtube.com/watch?v=TfFSxyrCnLk&t=2m40s

Medlem

Spelen till konsolerna utvecklas på PCs?


signatur

Niet.

Medlem

Tack för en intressant och väl skriven artikel!

Medlem

Kanske ska vänta med att dödförklara förra generationen tills den nya har ett större, bättre och mer omfattande spelbibliotek? Har fortfarande kul med min Wii/GC/DS och PS3.

Fast vad vet jag? Den handfull launchtitlar som stressats ut lagom till julafton kanske håller såpass hög kvalitet att 8 års spelutveckling kan avfärdas som irrelevant.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av KatOne:

Välskriven artikel, intressant tillbakablick!

Wii-bilden med bildtext var klockren.

Skrivet av Mattias Frost:

Kanske har vi nått en punkt då det inte längre går att konkurrera med datorerna på hårdvarufronten?

Det har de aldrig kunnat.

http://fc04.deviantart.net/fs70/f/2012/275/4/d/pc_master_race...

PS2 gjorde det och även 360 och PS3 så visst har det skett innan men lär nog inte hända igen.

Umh nej. 640x480 på PS2 såg inte speciellt bra ut i jämförelse med PC. Inget på 360 och PS3 var direkt "wow" heller.

ZF
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Samt nästan alla större västerländska spelutvecklare började på PC och dem flesta gjorde bra mycket bättre saker innan dem började utveckla konsolspel.

lols nej.. när spelutvecklingen verkligen exploderade rejält var ju datorerna på de flesta sätt strukturellt sett mer konsoller än PC. ganska historielöst att missa nått sånt faktiskt.

Skrivet av Theade:

Spelen till konsolerna utvecklas på PCs?

ofta ja, men med alltid med Windows på?

i vilket fall, maten odlas alltid på åkern, ät ute.

Medlem

Alla köpte wii,alla! .........nix, vart inte ens lite nära att gå på den lätta

Medlem
Skrivet av KatOne:

Det har de aldrig kunnat.

Visst måste man gå tillbaka lite, men "aldrig" är en ganska lång tid. Innan Wing Commander släpptes till DOS i slutet 1990 så var PC-spelandet ett stort skämt jämfört med andra platformar.

12
Skriv svar