DayZ blir inte något mästerverk – i början

Robot
DayZ blir inte något mästerverk – i början
Medlem
DayZ blir inte något mästerverk – i början

börjar bli riktigt trött på att dom skjuter på detta. känns nästan som ett Duke nukem forever.

Inaktiv

Kanske väntar på bättre tider, med bättre hårdvara som hanterar ArmA bättre?

Det är i alla fall vad jag gör, spelet är ospelbart.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av stormarn:

börjar bli riktigt trött på att dom skjuter på detta. känns nästan som ett Duke nukem forever.

Ja, för ett år känns som 15.


signatur

"When there is no more room in hell, the dead will walk the earth."

Medlem
Skrivet av stormarn:

börjar bli riktigt trött på att dom skjuter på detta. känns nästan som ett Duke nukem forever.

Har du följt utvecklingen alls?
Allt de har lyckats göra under detta år är imponerande, leta reda på vodsen från de livestreams som rocket har gjort de senaste veckorna, läs dev bloggen

Antalet features som de har lagt till utöver det som fanns i modden är imponerande, saker som att din diet kommer påverka din uthållighet och den totala overhaulen av närstrids systemet

Medlem

Han har dragit ut på det förlänge, det finns redan moddar till Dayz som är betydligt bättre och gjorda av betydligt färre människor. Varför tar det så j*vla lång tid? Titta bara på DayZ Epoch, det kommer förmodligen vara betydligt bättre än DayZ standalone när det kommer.

Medlem

Den som väntar på nå gott....!

Medlem

Delar min uppfattning med Amilo. anledningen till att det känns som ett DNF är att dom har i ett års tid sagt att det "släpps om en månad" på ett ungefär. Och alla överhypar det också. Spelet kommer inte vara den dröm vi börjat föreställa oss att det ska bli.

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Kanske väntar på bättre tider, med bättre hårdvara som hanterar ArmA bättre?

Det är i alla fall vad jag gör, spelet är ospelbart.

Har själv inga problem med arma but oh well...plus Dayz standalone är INTE Arma.

Inaktiv

Jag spelade utan problem utan lång tid, men sen kom uppdateringar som slukade CPU. Både hos mig och på servern, vilket gjorde det ospelbart. Förmodligen antifuskscripts.

ArmA3 som DayZ nu bygger på kräver bättre datorer överlag.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av Amilo:

Varför tar det så j*vla lång tid?

Anledningen till att de tar "så j*vla lång tid" är för att vad som började med att de bara skulle porta moddet till ett standalone spel blev ett mycket större projekt.

AI'n skrivs om
All netcode skrivs om
Mer skydd mot hackers
Alla byggnader ska ha inredningar
Alla vapen görs om
Modulära vapen och fordon
Ny interface
Nya animationer
Nya ljud effekter
Nytt spawn system
Och en j*vla massa andra detaljer

Sen en fun fact of the day efter som du tror att hela bohemia arbetar på standalone.
På dayz bloggen (http://dayzdev.tumblr.com/) så listar rocket vilka som arbetar på spelet
Det är 5 personer
Det är 6 personer som arbetar på Epoch
Utöver det så använder Epoch en massa addons som är gjorde av andra community medlemmar.

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Jag spelade utan problem utan lång tid, men sen kom uppdateringar som slukade CPU. Både hos mig och på servern, vilket gjorde det ospelbart. Förmodligen antifuskscripts.

ArmA3 som DayZ nu bygger på kräver bättre datorer överlag.

Där har du fel, Dayz bygger på en modifierad version av motorn som användes i take on helicopter

FM-guru
F.d. Sisyr

Förstår inte riktigt hypen. Gillade inte ens modden.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Förstår inte riktigt hypen. Gillade inte ens modden.

Ja du alla har olika smak

Medlem
Skrivet av XxshadowxX:
Skrivet av Jakobinklubben:

Kanske väntar på bättre tider, med bättre hårdvara som hanterar ArmA bättre?

Det är i alla fall vad jag gör, spelet är ospelbart.

Har själv inga problem med arma but oh well...plus Dayz standalone är INTE Arma.

Det är väl precis samma grafikmotor som i arma 2 eller?

Medlem

Jag kommer ihåg när han gick ut och sa att det troligen skulle bli klart före jul. Förra julen alltså Och tänkte då, att det lät optimistiskt!

Medlem
Skrivet av Glaran:
Skrivet av stormarn:

börjar bli riktigt trött på att dom skjuter på detta. känns nästan som ett Duke nukem forever.

Ja, för ett år känns som 15.

Spot on, förstår inte att folk har mage att klaga, iom att det är ett litet utvecklar team som har jobbat röven av sig.

Skrivet av BlaKer:
Skrivet av XxshadowxX:
Skrivet av Jakobinklubben:

Kanske väntar på bättre tider, med bättre hårdvara som hanterar ArmA bättre?

Det är i alla fall vad jag gör, spelet är ospelbart.

Har själv inga problem med arma but oh well...plus Dayz standalone är INTE Arma.

Det är väl precis samma grafikmotor som i arma 2 eller?

Inte exakt samma, den är snäppet bättre(men inte grafiskt vad jag vet). Sen har man lånat en del saker från just arma 3 så det kommer bli något av en blandning.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av BlaKer:
Skrivet av XxshadowxX:
Skrivet av Jakobinklubben:

Kanske väntar på bättre tider, med bättre hårdvara som hanterar ArmA bättre?

Det är i alla fall vad jag gör, spelet är ospelbart.

Har själv inga problem med arma but oh well...plus Dayz standalone är INTE Arma.

Det är väl precis samma grafikmotor som i arma 2 eller?

Inte exakt samma, den är snäppet bättre(men inte grafiskt vad jag vet). Sen har man lånat en del saker från just arma 3 så det kommer bli något av en blandning.

Precis, som jag sa i ett tidigare inlägg så använder dom en modifierad version av take on helicopter motorn

Medlem
Skrivet av ingen aning:
Skrivet av Amilo:

Varför tar det så j*vla lång tid?

Anledningen till att de tar "så j*vla lång tid" är för att vad som började med att de bara skulle porta moddet till ett standalone spel blev ett mycket större projekt.

AI'n skrivs om
All netcode skrivs om
Mer skydd mot hackers
Alla byggnader ska ha inredningar
Alla vapen görs om
Modulära vapen och fordon
Ny interface
Nya animationer
Nya ljud effekter
Nytt spawn system
Och en j*vla massa andra detaljer

Sen en fun fact of the day efter som du tror att hela bohemia arbetar på standalone.
På dayz bloggen (http://dayzdev.tumblr.com/) så listar rocket vilka som arbetar på spelet
Det är 5 personer
Det är 6 personer som arbetar på Epoch
Utöver det så använder Epoch en massa addons som är gjorde av andra community medlemmar.

Jag vet att Rocket började samarbeta med några stycken från Bohemia. Vad jag menar är att det inte hade behövt ta så sjukt lång tid som det nu gjort. Epoch lockar fler spelare än vanliga dayz för att det är så sjukt mycket roligare. Det är allt soms krävs. Kanske så drar det åt sig fler än standalone kommer göra. Det känns som de mest håller på med kosmetiskt trams, något som jag inte hade prioriterat överhuvudtaget. Folk spelar skiten ur dayz och saker som kläder och sånt kan definitivt komma senare. Allt fokus borde ligga på smidigare menyer och fler funktioner. Sen hjälper ju inte Rockets tidsoptimism heller.

Medlem

Tycker DayZ är sjukt skoj och hoppas det blir ännu bättre

Medlem
Skrivet av Amilo:
Skrivet av ingen aning:
Skrivet av Amilo:

Varför tar det så j*vla lång tid?

Anledningen till att de tar "så j*vla lång tid" är för att vad som började med att de bara skulle porta moddet till ett standalone spel blev ett mycket större projekt.

AI'n skrivs om
All netcode skrivs om
Mer skydd mot hackers
Alla byggnader ska ha inredningar
Alla vapen görs om
Modulära vapen och fordon
Ny interface
Nya animationer
Nya ljud effekter
Nytt spawn system
Och en j*vla massa andra detaljer

Sen en fun fact of the day efter som du tror att hela bohemia arbetar på standalone.
På dayz bloggen (http://dayzdev.tumblr.com/) så listar rocket vilka som arbetar på spelet
Det är 5 personer
Det är 6 personer som arbetar på Epoch
Utöver det så använder Epoch en massa addons som är gjorde av andra community medlemmar.

Jag vet att Rocket började samarbeta med några stycken från Bohemia. Vad jag menar är att det inte hade behövt ta så sjukt lång tid som det nu gjort. Epoch lockar fler spelare än vanliga dayz för att det är så sjukt mycket roligare. Det är allt soms krävs. Kanske så drar det åt sig fler än standalone kommer göra. Det känns som de mest håller på med kosmetiskt trams, något som jag inte hade prioriterat överhuvudtaget. Folk spelar skiten ur dayz och saker som kläder och sånt kan definitivt komma senare. Allt fokus borde ligga på smidigare menyer och fler funktioner. Sen hjälper ju inte Rockets tidsoptimism heller.

Hur låter det där som mest "kosmetisk trams" smidigare menyer och fler funktioner är ju precis vad dom håller på med?

Medlem
Skrivet av XxshadowxX:
Skrivet av Amilo:
Skrivet av ingen aning:
Skrivet av Amilo:

Varför tar det så j*vla lång tid?

Anledningen till att de tar "så j*vla lång tid" är för att vad som började med att de bara skulle porta moddet till ett standalone spel blev ett mycket större projekt.

AI'n skrivs om
All netcode skrivs om
Mer skydd mot hackers
Alla byggnader ska ha inredningar
Alla vapen görs om
Modulära vapen och fordon
Ny interface
Nya animationer
Nya ljud effekter
Nytt spawn system
Och en j*vla massa andra detaljer

Sen en fun fact of the day efter som du tror att hela bohemia arbetar på standalone.
På dayz bloggen (http://dayzdev.tumblr.com/) så listar rocket vilka som arbetar på spelet
Det är 5 personer
Det är 6 personer som arbetar på Epoch
Utöver det så använder Epoch en massa addons som är gjorde av andra community medlemmar.

Jag vet att Rocket började samarbeta med några stycken från Bohemia. Vad jag menar är att det inte hade behövt ta så sjukt lång tid som det nu gjort. Epoch lockar fler spelare än vanliga dayz för att det är så sjukt mycket roligare. Det är allt soms krävs. Kanske så drar det åt sig fler än standalone kommer göra. Det känns som de mest håller på med kosmetiskt trams, något som jag inte hade prioriterat överhuvudtaget. Folk spelar skiten ur dayz och saker som kläder och sånt kan definitivt komma senare. Allt fokus borde ligga på smidigare menyer och fler funktioner. Sen hjälper ju inte Rockets tidsoptimism heller.

Hur låter det där som mest "kosmetisk trams" smidigare menyer och fler funktioner är ju precis vad dom håller på med?

De lägger onödig tid på kläder och att loot ska ligga på saker etc.

Medlem

[quote=Amilo]

Skrivet av XxshadowxX:
Skrivet av Amilo:
Skrivet av ingen aning:
Skrivet av Amilo:

Varför tar det så j*vla lång tid?

Anledningen till att de tar "så j*vla lång tid" är för att vad som började med att de bara skulle porta moddet till ett standalone spel blev ett mycket större projekt.

AI'n skrivs om
All netcode skrivs om
Mer skydd mot hackers
Alla byggnader ska ha inredningar
Alla vapen görs om
Modulära vapen och fordon
Ny interface
Nya animationer
Nya ljud effekter
Nytt spawn system
Och en j*vla massa andra detaljer

Sen en fun fact of the day efter som du tror att hela bohemia arbetar på standalone.
På dayz bloggen (http://dayzdev.tumblr.com/) så listar rocket vilka som arbetar på spelet
Det är 5 personer
Det är 6 personer som arbetar på Epoch
Utöver det så använder Epoch en massa addons som är gjorde av andra community medlemmar.

Jag vet att Rocket började samarbeta med några stycken från Bohemia. Vad jag menar är att det inte hade behövt ta så sjukt lång tid som det nu gjort. Epoch lockar fler spelare än vanliga dayz för att det är så sjukt mycket roligare. Det är allt soms krävs. Kanske så drar det åt sig fler än standalone kommer göra. Det känns som de mest håller på med kosmetiskt trams, något som jag inte hade prioriterat överhuvudtaget. Folk spelar skiten ur dayz och saker som kläder och sånt kan definitivt komma senare. Allt fokus borde ligga på smidigare menyer och fler funktioner. Sen hjälper ju inte Rockets tidsoptimism heller.

Hur låter det där som mest "kosmetisk trams" smidigare menyer och fler funktioner är ju precis vad dom håller på med?

De lägger onödig tid på kläder och att loot ska ligga på saker

Skrivet av Amilo:
Skrivet av XxshadowxX:
Skrivet av Amilo:
Skrivet av ingen aning:
Skrivet av Amilo:

Varför tar det så j*vla lång tid?

Anledningen till att de tar "så j*vla lång tid" är för att vad som började med att de bara skulle porta moddet till ett standalone spel blev ett mycket större projekt.

AI'n skrivs om
All netcode skrivs om
Mer skydd mot hackers
Alla byggnader ska ha inredningar
Alla vapen görs om
Modulära vapen och fordon
Ny interface
Nya animationer
Nya ljud effekter
Nytt spawn system
Och en j*vla massa andra detaljer

Sen en fun fact of the day efter som du tror att hela bohemia arbetar på standalone.
På dayz bloggen (http://dayzdev.tumblr.com/) så listar rocket vilka som arbetar på spelet
Det är 5 personer
Det är 6 personer som arbetar på Epoch
Utöver det så använder Epoch en massa addons som är gjorde av andra community medlemmar.

Jag vet att Rocket började samarbeta med några stycken från Bohemia. Vad jag menar är att det inte hade behövt ta så sjukt lång tid som det nu gjort. Epoch lockar fler spelare än vanliga dayz för att det är så sjukt mycket roligare. Det är allt soms krävs. Kanske så drar det åt sig fler än standalone kommer göra. Det känns som de mest håller på med kosmetiskt trams, något som jag inte hade prioriterat överhuvudtaget. Folk spelar skiten ur dayz och saker som kläder och sånt kan definitivt komma senare. Allt fokus borde ligga på smidigare menyer och fler funktioner. Sen hjälper ju inte Rockets tidsoptimism heller.

Hur låter det där som mest "kosmetisk trams" smidigare menyer och fler funktioner är ju precis vad dom håller på med?

De lägger onödig tid på kläder och att loot ska ligga på saker etc.

De lägger väll inte så mycket tid på kläder, det dom har jobbat mest med är väll nätverksbubblan, Ai paths, göra världen större och damagesystemet..och det där med loot är ju bara bra, för mig iallafall, störde mig lite att all loot och sånt bara låg på backen

Medlem

En av de större och mest intressanta grejorna är att de nu gjort så att servern är den som bestämmer över klienterna. I Arma2/Dayz kan klienten bestämma över andra klienter genom att i princip säga "jag dödade dig" när som helst etc. Detta ledde till väldiga problem med fuskare etc och den nya arkitekturen borde eliminera mycket av dessa problemen.

Ni som tycker de bara håller på med kosmetiskt trams vet inte vad ni snackar om.

Medlem

Men guu va ni grinar i kommentarerna.. Vänta, spela eller bara va tyst.

Medlem
Skrivet av Amilo:

Han har dragit ut på det förlänge, det finns redan moddar till Dayz som är betydligt bättre och gjorda av betydligt färre människor. Varför tar det så j*vla lång tid? Titta bara på DayZ Epoch, det kommer förmodligen vara betydligt bättre än DayZ standalone när det kommer.

Jag hoppas verkligen du trollar, för om du är så här ignorant är jag orolig för din framtid.

Medlem

Här är en lista på några av ändringarna i SA:

Det är en gammal lista (när mycket inte var bekräftat, vilket det är nu) för några dagar sedan började de bland annat med motion capture för hästar och hundar.

ENVIRONMENT

All buildings enterable (confirmed)
Develop the northern portion of the map (confirmed)
Balance the “attractions” across the map (confirmed based on Rocket’s statements)
Sewer system under a few a few of the major Towns (discussed by Rocket, nothing concrete)
Additional ways to store items (Inventory system)
Edible berries and mushrooms of which some are poisonous (discussed, possibly confirmed)
Extreme weather and conditions (M.L has discussed the weather system being ported from TOH)
New buildings (police stations, malls, amusements parks, hardware stores, mechanics garages, military surplus stores, clothing stores, prison, small med clinics for small towns, etc)
(Rocket has spoke on some of these, prison confirmed)
Functional windows (can’t be done until a new map, would have to redo all textures)
Grass at farther distances away….essentially better character concealment from far away players.
(Rocket has mentioned looking into it, nothing concrete)
More animals (Deers, rats confirmed)
Customizable houses. ie barricade windows with planks (Rocket has mentioned this, not confirmed)
More islands (Utes has been added)
Some form of painting/marking the world (Rocket is worried about vulgar markings)
Seasons (Matt Lightfoot has stated that to be done properly, season will need a new map)

TEAMWORK

Better group mechanics (some form of teaming up) (Being discussed, nothing notable yet)
Wearing common clothing will help spot teammates better
(Rocket has mentioned “clan tatoos” and other forms of identification)

VEHICLES/MECHANICS

Horses (Rocket loves the idea, but very hard to animate)
Cannibalization of parts (confirmed)
Helicopters MUCH harder to fly/maintain
(Rocket has mentioned taking the mechanics from TOH essentialy making it much more difficult to fly)

WEAPONS/MECHANICS

Chainsaws (Rocket has damn near confirmed, not working on it yet though)
Quivers (confirmed)
Punching (confirmed)
Pushing (been discussed, not quite a confirmation)
Bows (discussed, wants it, but has massive technical challenges)
High grade weapons much more rare (pretty sure confirmed by Rocket)
Various weapon conditions (confirmed)
Hunting knife as weapon (confirmed)
Tasers (confirmed I think)
Non-lethal ways of-incapacitating players (confirmed)
Cleaning kits (confirmed)
More diverse civilian guns (confirmed)
Clip/Mag combining (confirmed)

WEAPON ATTACHMENTS

(most of these items are loosely confirmed, this is pretty much his list that they’re working on)

Bayonette
Flashlight
Laser pointer/IR Pointer
Stock Cartidge/Magazine Holder
Underslung Grenade Launcher
Beanbag Underslung – Non lethal
Tactical forearms (For multiple attachments)
Foregrips
Scopes (4x,8x,12x, Acog, SUSAT, Red Dot etc.)
Silencers
Muzzle/Flash Surpressors
Support mounts/Bipods etc.
Straps/Holsters/Slings
Ammunition types
Different mag types
Some form of cammoing your weapon
Tape as make-shift adhesive for items
Cleaning kits
Longer/Shorter barrels
NVG scopes

ZOMBIES/MECHANICS

Survivors will NEVER become zeds, this is an anti-idea (confirmed by Rocket)
Massive hordes of zombies wandering aimlessly
(Rocket has mentioned working towards this, no confirmation however)
Better animations (confirmed)

FOOD/MECHANICS

More emphasis on the hunting aspect rather than the looting of a market
(Rocket has stated that he is personally doing this portion, the hunting stuff at least)
Water better for your health/character than sodas (which comes with the risks of disease)
(totally new health system which tracks what you eat/drink confirmed)

HUD/GRAPHICS

When knocked unconscious, your screen goes black w/ muffled sounds
(Rocket has mentioned looking into this and that it’s added to his “list”)
NO side chat unless you have a radio and you’re on a freq people are talking
(Rocket said this is changing based on the new radio features)
Add noise to the opening of a backpack (Stated that he likes it, not confirmed though)
HUD Colorblind mode (Rocket has stated that it is on the table and will be implemented)
Make the weapon lowered by default (Confirmed @ PAX, still a WIP though)
Better inventory system (confirmed)
No 1st person (not OP’s suggestion!)’ (Rocket has confirmed that both POV’s will stay)
No 3rd person (Rocket has confirmed that both POV’s will stay)
Add a use key, “E” opens a door….no more scrolling system
(Rocket has stated that they haven’t decided on this function yet, leaving it open)

NIGHTTIME

Headlamps, can actually be attached to points in the world (confirmed)
Generators for nighttime lighting that must be powered by flatbed gasoline trucks (towed flatbeds?) (Discussed by Rocket)

ITEMS

Shortwave radio system with multiple channels (confirmed)
Varied maps (from military high grade maps to civilian tourist maps)
(Rocket has stated that they aim to do something with maps no one has seen before, so he’s leaving it hush hush for now)
Varied watches/compasses (high grade military combine both in one) (digital & analog variants…..watches need AM & PM) (confirmed, Rocket has mentioned creating many variants)
Pens/Pencils (confirmed)
Portable Cookers (confirmed I think)
Can Openers (confirmed)
In-game mini games (Rocket has discussed this and would like to do something, not confirmed)
Diary system (confirmed)
Spray paint (Rocket is worried about how long it takes until players do vulgar things)
Batteries (confirmed)
Various NVG’s; from simple civilian to amazing military
(NVG’s at least confirmed, not sure on variants)

SURVIVORS/MECHANICS

A survivor “background”…..not every person on the planet knows how to change an engine or fly a heli (has thought about it, nothing concrete here)
Strip dead survivors of their clothing
(pretty sure this is confirmed, he’s mentioned getting diseases from it)
Fishing (Rocket has discussed, nothing confirmed)
Male beards (that grow with in-game time) (Possibly confirmed)
Persistent injuries and scarring (Mentioned, nothing confirmed)
Vaulting while running (confirmed and on the a vidblog)
Key binding options on the #’s. So I could assign #1 as bandaging and #2 as eating….and so on (confirmed @ PAX)
Games to play during downtime (Discussed, nothing confirmed)
Communications channel – Shout (has acknowledged, not confirmed)
Communications channel – Whisper (has acknowledged, not confirmed)
Cannibalism (Rocket said it will probably be in there, eventually)
Trading System (being looked at
Player tracking
(“confirmed”….players leave can, some sort of “finger print system” in the future)
Dog companions (confirmed)
Autorun (for the love of everything please confirm this Rocket)
See breathing when cold out (confirmed, not in initially release though)

SURVIVOR CLOTHING/MECHANICS

Various masks to hide your face (confirmed)
Various speeds based on shoe type (no shoes you’ll run slower)
(Rocket has stated that shoes will have a major role, so well see)
Clothing that protects from environment (think weather/disease) and player items (think flash bang/gas grenade) (confirmed to an extent)
If shaded visor/glasses are worn, you actual screen is tinted and protects from inclements/player items (has discussed, haven’t quite seen a confirmation)
Gasmasks (confirmed)
Crafting (confirmed)
Ballistic vests and helmets (confirmed)
Hats types (boonie hats, regular ball cap, top hat, cowboy hat, beanie/skull caps, Russian hats w/ ear covers, fedora, etc) (some confirmed)
Leg types (jeans, leather pants, khakis, shorts, cargo pants, camouflaged pants, motorcycle pants, etc) (some confirmed)
Torso types (rain gear, camouflaged, t-shirt, long sleeve button up, polo, hoodies, cold weather pants, etc) (some confirmed)

ANIMATIONS

Vomiting (possibly confirmed, Rocket has discussed)
Pooping (confirmed)
Waving (confirmed in vidblog)

BALANCING

Remove spawn locations
(Rocket has stated that keeping coastal spawn is ideal to give a reputation to northern areas)
Increased sound range for guns
(Rocket has stated that sounds are “easy to do” but will be hit up after initial release, getting big stuff out of way)
Less ammo (Rocket has discussed)
Vehicles more common, but gas hard to come by (Rocket “I like it”)

ENDGAME

Generators (large and small) for night time lighting
(Rocket has discussed and looked into it; this article was/is his inspiration)
Radio towers allowing people to broadcast messages to other towers (Radios confirmed)
Base construction (above & below ground)
(Below ground confirmed for future, above ground discussed only as boarding windows and such)
Portions of the map that crossover onto other maps/servers (different “worlds”)
(Rocket has stated that would be desirable in the future)

MEDICAL/MEDICAL MECHANICS

Splints (confirmed)
Defibrillator (confirmed @ PAX)
Improved health system (confirmed by Rocket)

Medlem

När modden är klar så har det kommit 15 nya Zombie spel.

Medlem

man har ju tappat intresset.. De här borde ha släppts iaf MINST för 1 år sen.

12
Skriv svar