Den bästa sortens överambition

Medlem
Den bästa sortens överambition

Det är något med Black Cloud Studios kickstarterkampanj för sitt "old-school sci-fi apocalyptic roleplaying game" After Reset som gör mig sådär barnsligt glad. Jag menar inte att jag är intresserad av att stödja det (det kommer jag inte), eller att jag ens tror att det kommer att bli särskilt bra (det tror jag inte), men jag blir glad av att se utvecklarna beskriva det.

Det är sådan hysteriskt underbar hybris.

Spelet är en sorts spirituell hyllning till Black Isle Studios nedlagda tredje Fallout-spel, som gick under kodnamnet "Van Buren". Det tar sin inspiration dels från det som är känt från det spelet, dels från tidigare Fallout-spel och slutligen även från ett flertal Infinity Engine-spel såsom Baldur's Gate och Planescape: Torment. Om man bortser från den gigantiska skillnaden mellan att vilja göra ett spel och att kunna göra ett spel, är det en sorts drömkompott i mina ögon. Jag tycker visserligen att det ligger lite för nära Fallout-settingen för min smak - jag är ganska trött på postapokalyps i spel - men på det stora hela är det svårt att tänka sig bättre inspirationskällor än de som Black Cloud Studios listar.

Ju mer man läser av deras vision, desto bättre blir det. Spelet erbjuder bland annat:

Citat:

• A POST-APOCALYPTIC ATMOSPHERE, developed with scientific realism and with more places to explore than Fallout 1 and 2 together had.

Jag vet inte vad de har för erfarenhet av spelutveckling, men av det lilla jag lyckats gräva fram så verkar de komma mer från moddscenen än utvecklarsidan. Deras frontman stoltserar med att han byggt upp ett internationellt möbelföretag. Jag säger inte att det inte är imponerande, men om det är allt man har att komma med för att försäkra mig om att stödja projektet så, tja, får det mig inte att kasta pengar på dem.

Att då, om den säkerhet man visar upp inte på något sätt är spelutvecklingsrelaterad, göra ett spel som är större än de två första Fallout-spelet tillsammans känns som ett väldigt ambitiöst mål för en helt okänd studio. Det är lätt att jämföra med ett spel som Irontower Studios Age of Decadence, som After Reset i viss mån delar "vi är fans som vill göra ett sådant spel som inte längre görs"-DNA med. Trots att Age of Decadence varit i produktion i flera år kommer det (av det senaste jag hörde) inte vara särskilt långt med rollspelsmått mätt, utan satsar snarare på ett djup som moderna rollspel sällan mäktar med.

Nu har Age of Decadence ingen lyckad kickstarterkampanj i ryggen, vilket säkert hade kunnat förändra Irontower Studios målsättning något om så varit fallet. Med några dagar och 850 000 dollar kvar är Black Cloud Studios i nuläget väldigt långt bort från att ha en lyckad kickstarterkampanj i ryggen de med, men att de (med eller utan den) siktar på både längd och djup känns som en orimlig ambition.

Inte minst när detta djup skulle sträcka sig även bortom spelets gränser:

Citat:

• A NONLINEAR STORY with freedom of choice and a ton of branches and endings, which influence the whole setting even beyond the game you play.

Det känns ganska vågat att som ny utvecklare överhuvudtaget ens nämna "konstant internetuppkoppling" i en kickstarterpitch, och än mer att lista det som en av tre viktiga pelare för spelet, men sådana våghalsar är Black Cloud Studios. Nu är den uppkopplingen valbar, men det är lite svårt att inte känna att de kanske borde fokusera mer på spelet som sådant i stället för att expandera det utanför enspelarkampanjen.

Nu låter det kanske som att anledningen till att jag lyfter fram deras kickstarterkampanj är för att skratta åt den. Inget skulle kunna vara längre från sanningen. För trots att de lagt ambitionen så högt att de skulle behöva jetpack för att nå dit, är den ändå ganska inspirerande. Det är någonting med idén om att någon vill göra ett spel inspirerat av alla de spel som inspirerade mig som ung, som gör mig väldigt glad. Inte tillräckligt glad för att stödja dem, eller för att uppmana någon annan att stödja dem, men glad hursomhelst.

På sätt och vis påminner kampanjen om vad jag skulle göra för kampanj om jag skulle samla resurser för att göra ett spel, vilket kanske låter trevligare än vad det egentligen är. Problemet är bara att jag skulle vara den första att erkänna att det förmodligen aldrig vore en bra idé att ge mig pengar för att göra ett spel.

Då kanske slutprodukten ser ut ungefär så här, och vem skulle vilja betala för det?

#blogg

Den bästa sortens överambition

Hoppas det går vägen för dem, det låter intressant.

Hoppas vi får läsa fler blogginlägg av dig


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Det ska nog mycket till för att kickstarterkampanjen ska lyckas, men de kanske kan få ut det även utan den. Det vore intressant att se hur de faktiskt skulle förverkliga sin vision.

Och tack. Jag hoppas också att det kan bli lite fler blogginlägg framöver.

1
Skriv svar