Elijah Wood spelar huvudrollen i Broken Age

Robot
Elijah Wood spelar huvudrollen i Broken Age
Medlem
Elijah Wood spelar huvudrollen i Broken Age

Spelet som fick mig att på allvar upptäcka Kickstarter och även fick andra stora utvecklare att göra samma sak. Kickstarter har varit som att bli barn på nytt, något jag ärligt talat inte trodde skulle ske med tanke på hur "fördummad" hela industrin verkar ha blivit.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det här spelet, har inte följt det lika mycket på senare tid som jag gjorde när de precis lyckades få igenom sin Kickstarter. Ser fram emot att spela det när första delen släpps i januari men samma månad släpps även Banner Saga och det spelet ser jag fram emot mycket mer. Fast det är klart, Jack Black gör ju rösten för en karaktär i spelet=).

Medlem

Personligen föredrar jag om det är lite mer okända karaktärer som gör spelen så att jag har enklare att sätta mig in i rollen av den karaktären jag själv spelar.
Hör jag en röst på en person jag känner igen så kommer jag automatiskt se personen framför mig och då förlora inlevelsen.

Medlem

Åhåhå, ångrar att jag inte backade detta. Men å andra sidan var jag ganska sen att backa nåt alls på kickstarter. Blir lätt att köpa när det kommer!!!

Medlem

Tim Schafer får inte pengarna att räcka till, och folk undra varför?

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Tim Schafer får inte pengarna att räcka till, och folk undra varför?

De kändisarna som ställt upp har säkert gjort det för mycket mindre pengar än normalt. Vi får inte glömma att t.ex. Elijah Wood är människa han också och kan ju vara ett fan av Tim Schafer och hans verk och tycker det är kul att ställa upp.

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Tim Schafer får inte pengarna att räcka till, och folk undra varför?

Äsch det där är ju bara ett dumt uttalande. För det första spelar man in rösterna sent i utvecklingen så större delen av budgeten har gått till själva utvecklingen och för det andra så jobbar skådespelarna "Essentially working for free". Black Jack gjorde det väl helt gratis till och med.

Personligen tycker jag spelet verkar underbart. Älskar stilen och det ser mysigt och intressant ut. Elijah är en favorit och hans röst verkar fungera utmärkt. Får vi se om de lyckas släppa det bara

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:
Skrivet av Pooslice:

Tim Schafer får inte pengarna att räcka till, och folk undra varför?

De kändisarna som ställt upp har säkert gjort det för mycket mindre pengar än normalt. Vi får inte glömma att t.ex. Elijah Wood är människa han också och kan ju vara ett fan av Tim Schafer och hans verk och tycker det är kul att ställa upp.

Det är inte helt omöjligt, men att han skulle arbeta billigt för att han gillar Schafers tidigare spel är ett antagande. Förmodligen tar han bra betalt, skulle inte du gjort det?

Skrivet av Pettor:
Skrivet av Pooslice:

Tim Schafer får inte pengarna att räcka till, och folk undra varför?

Äsch det där är ju bara ett dumt uttalande. För det första spelar man in rösterna sent i utvecklingen så större delen av budgeten har gått till själva utvecklingen och för det andra så jobbar skådespelarna "Essentially working for free". Black Jack gjorde det väl helt gratis till och med.

Personligen tycker jag spelet verkar underbart. Älskar stilen och det ser mysigt och intressant ut. Elijah är en favorit och hans röst verkar fungera utmärkt. Får vi se om de lyckas släppa det bara

Jack Black skulle göra det "gratis" för att han hade så förbaskat skoj sist. Förmodligen fick han riktigt bra betalt sist med. Dessutom gjorde han mycket marknadsförning för spelet.
Sen att Elijah Wood skulle arbeta "nästan gratis" är något som helt saknar grund. Visst kan det vara så att större delen av budgeten redan är bränd, men det gör endast situationen mer beklaglig.

Enbart på kickstarter och deras slacker-backers så drog dom in drygt 23 miljoner. Spelet finansierades 13 Mars förra året. Double FIne har 65 anställda. Arbetar alla på samma spel? Nej. Men anta att dom gör det. Antingen betalar han sina anställda för mycket, eller så hyr han in på tok för dyra konsulter. Förmodligen är det sistnämda det korrekta, då deras budget från början var $400k. Är jag ensam om att tycka det känns sjukt att dom brände 23 miljoner på ett år? Om du har rätt att det enbart är Double Fine anställda som pengarna gått till, så får dom en årslön på ungefär en miljon kronor. Inte hållbart, det säger ju sig självt.

Spelet kommer säkert bli bra. Om man säger sig kunna hålla en budget på 2,5 miljoner, och inte lyckas med en tiofaldigt så stor, så behöver man nog se över vem som är ekonomiansvarig.

Njut av min text-wall btw

Medlem

Först tyckte jag att det såg jävligt ut, men nu efteråt blev jag intresserad. Förmodligen ett köp, aldrig riktigt satt mig in ordentligt i denna typen av adventuregames tyvärr. Har nog missat ganska mycket.

Medlem
Skrivet av Pooslice:
Skrivet av Namn Namnsson:
Skrivet av Pooslice:

Tim Schafer får inte pengarna att räcka till, och folk undra varför?

De kändisarna som ställt upp har säkert gjort det för mycket mindre pengar än normalt. Vi får inte glömma att t.ex. Elijah Wood är människa han också och kan ju vara ett fan av Tim Schafer och hans verk och tycker det är kul att ställa upp.

Det är inte helt omöjligt, men att han skulle arbeta billigt för att han gillar Schafers tidigare spel är ett antagande. Förmodligen tar han bra betalt, skulle inte du gjort det?

Att han skulle ta bra betalt är också ett antagande. Elijah Wood har en bra inkomst till vardags och han har råd att ta sig an "pet projects" som han är intresserad av och som förbättrar hans image och cred. Alla i kreativa yrken gör det. Jag har gjort det flera gånger då jag gått med på mycket mindre än jag borde bara för att projektet låtit intressant eller för att jag fått chans att arbeta med folk jag ser upp till. Man gör även tjänster till vänner, som sedan kanske gör en en tjänst tillbaka när man behöver det. Det är smart.

Skrivet av Pooslice:

Enbart på kickstarter och deras slacker-backers så drog dom in drygt 23 miljoner. Spelet finansierades 13 Mars förra året. Double FIne har 65 anställda. Arbetar alla på samma spel? Nej. Men anta att dom gör det. Antingen betalar han sina anställda för mycket, eller så hyr han in på tok för dyra konsulter. Förmodligen är det sistnämda det korrekta, då deras budget från början var $400k. Är jag ensam om att tycka det känns sjukt att dom brände 23 miljoner på ett år? Om du har rätt att det enbart är Double Fine anställda som pengarna gått till, så får dom en årslön på ungefär en miljon kronor. Inte hållbart, det säger ju sig självt.

Jag vet inte, allt jag kan se är antaganden och spekulationer från din sida. Du skippar att nämna mer faktorer som kostar pengar än jag har tid att räkna upp.

Orginalbudgeten på $400k var för ett mycket mindre, kortare spel. Kickstartern drog in $3.5M och DF expanderade konceptet till ett mycket större, längre spel.

emj
Medlem

Om nu alla på företaget jobbar med spelet så tjänar de inga pengar alls, mycket mindre än ingångslön i Sverige iaf.

Nu sitter jag utan ljud så jag missade hela poängen med videon, men ser inte grafiken lite lo-fi ut.

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

Att han skulle ta bra betalt är också ett antagande. Elijah Wood har en bra inkomst till vardags och han har råd att ta sig an "pet projects" som han är intresserad av och som förbättrar hans image och cred.

Absolut, men mycket mer rimligare än att han skulle arbeta nästan gratis, eller gratis. Elijah är en förbannat duktig skådis, och tar rimligtvis en rimlig skumma pengar för sin tid och talang. Om ingen går ut hur det faktiskt ligger till så är allt antaganden. Självklart är vissa mer troliga än andra.

Skrivet av Namn Namnsson:

Alla i kreativa yrken gör det.

Nej.

Skrivet av Namn Namnsson:

Jag har gjort det flera gånger då jag gått med på mycket mindre än jag borde bara för att projektet låtit intressant eller för att jag fått chans att arbeta med folk jag ser upp till. Man gör även tjänster till vänner, som sedan kanske gör en en tjänst tillbaka när man behöver det. Det är smart.

De flesta har något att vinna på sina pet projects. Antingen är det deras företag så de arbetar billigt eller nästan gratis i hopp om en större vinst längre ner. Att Wood skulle få för sig att arbeta nästan gratis bara för han gillar Schafer är befängt. Jag älskar honom, men hade inte arbetat gratis för det.

Skrivet av Namn Namnsson:

Jag vet inte, allt jag kan se är antaganden och spekulationer från din sida..

Vilket var ett antagande? Att personalen kostat mindre än de talangfulla konsulterna. Ja det va det. Men antal anställa, när, hur och hur mycket dom tjänat är inga antaganden. Kolla upp de själv om du vill.

Skrivet av Namn Namnsson:

Du skippar att nämna mer faktorer som kostar pengar än jag har tid att räkna upp.

Det gjorde jag, men då antog jag istället att hela personalstyrkan arbetade med projektet, vilket inte är troligt. Då dom haft 7 projekt igång under denna tiden, varav ett flertal är färdiga.

Skrivet av Namn Namnsson:

Orginalbudgeten på $400k var för ett mycket mindre, kortare spel. Kickstartern drog in $3.5M och DF expanderade konceptet till ett mycket större, längre spel.

Detta förstår jag. Men då får man ju anpassa och göra ett spel som kostar $3.5M och inte ett som kostar 7.

Här svarade jag bara på vad du skrev, men ska försöka förtydliga vad jag menade från början och se om du förstår mig.
Om man har 1 miljon för att köpa ett hus, då köper man inte ett hus för 3 miljoner som man inte har råd med. Att agera på detta sättet är dåligt för genren, och jag blir orolig då jag älskar den. Ingen vågar investera i såna här projekt.

eld
Medlem
Skrivet av Pooslice:

Om man har 1 miljon för att köpa ett hus, då köper man inte ett hus för 3 miljoner som man inte har råd med. Att agera på detta sättet är dåligt för genren, och jag blir orolig då jag älskar den. Ingen vågar investera i såna här projekt.

Att göra spel är som att köpa hus utan att ha nån tillgång till inspektion, man kan bara hoppas på att inget är fel och att istället köpa mindre hus för 250 tusen istället för 1 miljon för att ha tillgång till pengar om saker går fel.

Kickstarters förväntar sig dock ett hus för 1 miljon.

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Tim Schafer får inte pengarna att räcka till, och folk undra varför?

Tror inte att Elijah är överdrivet dyr. Ett litet kanadensiskt hårdrockband, Danko Jones, fick med honom i tre av deras musikvideor i form av en kortfilm (han går omkring med hagelbrakare och jagar folk, kan vara kul att se). Tvivlar starkt på att dom budgeterade särskilt mycket för honom Jag tror att mycket av det han hittar på är sånt som han gillar helt enkelt.

Medlem

Jaja de gör som de vill med sina pengar, men om det inte räcker till så vet vi kanske varför. Personligen ser jag det inte det som mer lockade att spela spelet bara för en kändis är voice-actor i spelet. Det finns så många jätte bra voice-actors som inte dessutom var med i Sagan om Ringen som kunde valts.

1
Skriv svar