Inaktiv
Moderatorer?

Vart har moderatorerna tagit vägen? Flera trådar som hamnat i helt fel del av forumet och som ej flyttas?

Medlem

Verkar råda lite brist på moderatorer, behöver ni fler frivilliga FZ?

Det behövs någon som kan slå ned näven och skrämma vettet ur oss, men även hålla ordning på saker och ting


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

We have lifes of our own, you know.

Men ärligt, det är högtryckstider nu och många av oss har massor av saker som ska göras, trötthet är en orsak att vi inte syns så mycket, en annan är att förutom på artikelkommentarer så är det relativt lugnt, faktiskt även på artikelkommentarerna, de elakaste och dummaste kommentarerna kommer oftast från samma personer.

Det som vi vill se är att om något inte stämmer eller det spårar ur totalt, så anmäl gärna, det behöver inte alltid vara det exakta inlägget, vi läser allt och följer den röda linjen som ledde till "urspårningen".

Men det allra bästa är om alla tänker på att det sitter en person bakom skärmen, med eget liv och dåliga dagar, kanske reflektera över sin egen dag och humör innan man skriver. Oftast blir det bättre om man inte kastar sig över tangentbordet vid första läsningen, utan funderar på varför eller hur det skrevs och sen svarar.

God jul på er alla!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av walter_iego:

Det behövs någon som kan slå ned näven och skrämma vettet ur oss, men även hålla ordning på saker och ting

Föredrar att göra lite detektiv arbete och försöka se om det finns någon anledning bakom, och sen ta det personligt med den det berör.
personligen håller jag band på mig själv, jag har möjligheten att slå ned ordentligt, men föredrar andra alternativ, däremot finns det ämnen som inte tolereras, då faller hammaren.

Det gör så ont att slå näven i bordet, det är ren Mahogany (arvegods).


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av walter_iego:

Det behövs någon som kan slå ned näven och skrämma vettet ur oss, men även hålla ordning på saker och ting

Föredrar att göra lite detektiv arbete och försöka se om det finns någon anledning bakom, och sen ta det personligt med den det berör.
personligen håller jag band på mig själv, jag har möjligheten att slå ned ordentligt, men föredrar andra alternativ, däremot finns det ämnen som inte tolereras, då faller hammaren.

Det gör så ont att slå näven i bordet, det är ren Mahogany (arvegods).

En sheriff med hjärta gör ett bättre jobb, bra arbetsmetod.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ett förslag vore ju att helt enkelt ta bort "Allmänt Snack" forumet, som brukar vara det forum som behöver modereras hårdast. Det skulle lätta arbetsbördan och förmodligen även höja stämningen på FZ med mindre bråk.

Inaktiv

Varför inte bara fixa fler moderatorer? Är säker på att det finns de som gör jobbet gratis i brist på annat. En hel del arbetslösa på FZ dessutom.

Sedan ett exempel på fel trådplats:
http://www.fz.se/forum/pc/funderar-pa-att-kopa-en-ny-dator-ti...

För övrigt så är Pcgamers forum rätt prydligt. Men beror väl på mindre användare.

Inaktiv
Skrivet av Athaleos:

Ett förslag vore ju att helt enkelt ta bort "Allmänt Snack" forumet, som brukar vara det forum som behöver modereras hårdast. Det skulle lätta arbetsbördan och förmodligen även höja stämningen på FZ med mindre bråk.

Säkerligen, en del saker platsar nog på Flashback istället. Dock synd att en del trådar spårar ur som den där angående träning.

Medlem
Skrivet av Grimley:
Skrivet av Athaleos:

Ett förslag vore ju att helt enkelt ta bort "Allmänt Snack" forumet, som brukar vara det forum som behöver modereras hårdast. Det skulle lätta arbetsbördan och förmodligen även höja stämningen på FZ med mindre bråk.

Säkerligen, en del saker platsar nog på Flashback istället. Dock synd att en del trådar spårar ur som den där angående träning.

Även om jag själv inte skriver där så mycket, så tycker jag inte att Allmänt Snack ska bort. Finns bra saker att hämta där med.

Inaktiv
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Grimley:
Skrivet av Athaleos:

Ett förslag vore ju att helt enkelt ta bort "Allmänt Snack" forumet, som brukar vara det forum som behöver modereras hårdast. Det skulle lätta arbetsbördan och förmodligen även höja stämningen på FZ med mindre bråk.

Säkerligen, en del saker platsar nog på Flashback istället. Dock synd att en del trådar spårar ur som den där angående träning.

Även om jag själv inte skriver där så mycket, så tycker jag inte att Allmänt Snack ska bort. Finns bra saker att hämta där med.

Jag själv menade dock ej att allmänt skulle bort.

Medlem
Skrivet av Grimley:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Grimley:
Skrivet av Athaleos:

Ett förslag vore ju att helt enkelt ta bort "Allmänt Snack" forumet, som brukar vara det forum som behöver modereras hårdast. Det skulle lätta arbetsbördan och förmodligen även höja stämningen på FZ med mindre bråk.

Säkerligen, en del saker platsar nog på Flashback istället. Dock synd att en del trådar spårar ur som den där angående träning.

Även om jag själv inte skriver där så mycket, så tycker jag inte att Allmänt Snack ska bort. Finns bra saker att hämta där med.

Jag själv menade dock ej att allmänt skulle bort.

Fantastiskt.

Inaktiv
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av walter_iego:

Det behövs någon som kan slå ned näven och skrämma vettet ur oss, men även hålla ordning på saker och ting

Föredrar att göra lite detektiv arbete och försöka se om det finns någon anledning bakom, och sen ta det personligt med den det berör.
personligen håller jag band på mig själv, jag har möjligheten att slå ned ordentligt, men föredrar andra alternativ, däremot finns det ämnen som inte tolereras, då faller hammaren.

Det gör så ont att slå näven i bordet, det är ren Mahogany (arvegods).

Jag skriver en del, ibland säkerligen för långt och för mycket, men det tar givetvis en del tid i anspråk. Därför är det tråkigt att se att trådar raderas helt hux flux. Vore det inte bättre att bara låsa tråden och ge en anledning till varför?

Givetvis ska påhopp, hot osv raderas, och jag är medveten om att det är FZs moderatorer som styr. Känns bara lite sådär att ge tid åt forumet för att sen få sin åsikt raderad för att någon annan inte kan hålla sig i skinnet.

Medlem

Jag undrar var den där tråden som Athaleos startade tog vägen. Den var mycket intressant att läsa, är det så att moderatorerna är rädda för lite hårt arbete?

Jag har själv jobbat som forummoderator/admin på en sida och tycker väl inte arbetet var så jobbigt. Och det var mycket mer aktivt än vad FZ är.


signatur

IDKFA

Skrivet av Aresz:
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av walter_iego:

Det behövs någon som kan slå ned näven och skrämma vettet ur oss, men även hålla ordning på saker och ting

Föredrar att göra lite detektiv arbete och försöka se om det finns någon anledning bakom, och sen ta det personligt med den det berör.
personligen håller jag band på mig själv, jag har möjligheten att slå ned ordentligt, men föredrar andra alternativ, däremot finns det ämnen som inte tolereras, då faller hammaren.

Det gör så ont att slå näven i bordet, det är ren Mahogany (arvegods).

Jag skriver en del, ibland säkerligen för långt och för mycket, men det tar givetvis en del tid i anspråk. Därför är det tråkigt att se att trådar raderas helt hux flux. Vore det inte bättre att bara låsa tråden och ge en anledning till varför?

Givetvis ska påhopp, hot osv raderas, och jag är medveten om att det är FZs moderatorer som styr. Känns bara lite sådär att ge tid åt forumet för att sen få sin åsikt raderad för att någon annan inte kan hålla sig i skinnet.

Nu det kan jag förstå, det har hänt mig många gånger så jag förstår irritationen du och andra kan känna.
Tyvärr så finns det dem som inte kan respektera forumregler eller bara går långt över gränsen för accepterad ton. Hot, hat eller trådar som i sig uppviglar till sådana svar stängs oftast av anledningen att vi känner att det inte hör hemma i forumet, bryter regler eller bara trollar och inte visar på några tecken på att bli bättre. Det finns ämnen som vi absolut inte vill se och de kommer att stängas vid första anblick.

Jag tycker att anledningar alltid ska ges, även om de kan ses som korta eller ibland vaga så vill jag ändå se någon förklaring till varför en tråd låses. Men det händer inte alltid, då undrar jag varför, men det är inte en regel eller tvång. Men visst vill man veta.

Nyligen låstes några trådar som blev eller var rent politiska från början där kommentarerna blev argare efter tid. Då beslutades att stänga på grund av att "passar detta innehåll verkligen i vårt spelforum".
Det kan ses som orättvist, förståeligt, men det är valet vi gjorde efter att ha diskuterat det först.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Som Traveller in Time skriver är det just nu slutspurt på olika projekt och tentamensperioder. Detta gör att moderatoraktiviteten sjunker temporärt. Under terminerna brukar det fungera väldigt bra. Men som sagt, anmäls saker brukar det gå mycket snabbare att moderera med implikationen att forumet håller en högre standard. Om saker inte anmäls måste jag och andra moderatorer läsa igenom precis allt som skrivs för att försäkra oss om att alla inlägg som görs faller innanför reglerna. Det är inte endast ett forum som ska modereras, utan även bloggar, bildköer, artikelkommentarer och annat smått och gott.

En lösning hade kanske varit att ta in extramoderatorer som fokuserar på moderering under tentamensperioder och speciella dagar eller helger (julafton, nyår, etc). Alla moderatorer arbetar förövrigt helt ideelt.


signatur

Have a good time!

Inaktiv
Skrivet av Traveller in time:

text ovan

Skrivet av Brain:

text ovan

Gott då blir det klarare, tack för era svar.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Ett förslag vore ju att helt enkelt ta bort "Allmänt Snack" forumet, som brukar vara det forum som behöver modereras hårdast. Det skulle lätta arbetsbördan och förmodligen även höja stämningen på FZ med mindre bråk.

Dont speak about such things! Allmänt snack är det bästa forumet. Den har om någon all rätt att stanna kvar!

Skrivet av Traveller in time:

We have lifes of our own, you know.

Vafalls!? Omöjligt.


signatur

Everybody needs help.

FM-guru
F.d. Sisyr

Man undrar lite kring aktiviteten bland moderatorerna, ja. För ungefär en vecka sen anmälde jag någon som sysslat med hets mot folkgrupp och liknande, och den individen ränner fortfarande runt och postar inlägg.

Skägg.
10 Chambers

Vi har behov av fler moderatorer, så om någon känner sig manad är det bara att höra av sig till mig. Kan inte garantera att just "du" får möjligheten, vi utvärderar alla ansökningar noga.


signatur
1
Skriv svar