Microsoft ger användarna bättre Xbox Live-koll

Robot
Microsoft ger användarna bättre Xbox Live-koll

Allt som händer med ditt konto loggas.

#microsoft


Medlem
Microsoft ger användarna bättre Xbox Live-koll

De har alltså bara, till sist, släppt in användarna till en funktionsfattigare variant av den panel NSA brukat mot deras konton i åratal.

Tro inte att ni är admin nu, Live-användare. All your base are still belong to them.

Medlem
Skrivet av KatOne:

De har alltså bara, till sist, släppt in användarna till en funktionsfattigare variant av den panel NSA brukat mot deras konton i åratal.

Tro inte att ni är admin nu, Live-användare. All your base are still belong to them.

Varför skulle varje användare behöva sitta med en "NSA-panel"? Troligen skulle ingen fatta något av den ändå.
Och även om det vi skulle ha en sådan panel så skulle du garanterat hitta nått att gnälla på även då.

Min fråga är lite mer konstruktiv: Skulle de ta sig så långt som till ens konto, vore det inte troligt att de sopade bort alla spår efter sig?

Medlem
Skrivet av neohasse:

Varför skulle varje användare behöva sitta med en "NSA-panel"?

Något sådant har jag inte föreslagit. Anser du att det är det som Microsoft påbjuder i och med patchen?

Naturligtvis är mer kontroll till användarna bra. Men jag vill bara påpeka, som insatt, att den här panelen är mer av ett erkännande av de loggningsfunktioner som finns (vilka såklart aldrig förnekats) än en genuin förmåga för användaren att utöva integritetskontroll. Användaren är i praktiken Guest. Microsoft är i den liknelsen Admin, och NSA är System.

Skrivet av neohasse:

Troligen skulle ingen fatta något av den ändå.

Tala för dig själv, min gode herre. Och jag säger inte att de ska släppa "den riktiga panelen" eller något. Jag bara påpekar det uppenbara, att det här inte betyder att användaren faktiskt kan skydda sin integritet på något sätt via detta.

Skrivet av neohasse:

Och även om det vi skulle ha en sådan panel så skulle du garanterat hitta nått att gnälla på även då.

Skrivet av neohasse:

Min fråga är lite mer konstruktiv: Skulle de ta sig så långt som till ens konto, vore det inte troligt att de sopade bort alla spår efter sig?

"Skulle de ta sig"? De har redan root access till kontosystemet via avtal (du vet, Prism) och de nyttjar dessutom 0-day exploits.

Så de behöver inte ens någons godkännande. Såklart. Det är en underrättelsetjänst vi talar om.

Och naturligtvis sopar de redan bort sina spår efter sig (Microsoft är dessutom avtalsförpliktigat att dölja NSAs aktiviteter i sina interna loggar).

Medlem
Skrivet av KatOne:

...

Vilken imponerande översittar-talang du besitter.

Inaktiv
Skrivet av KatOne:

De har alltså bara, till sist, släppt in användarna till en funktionsfattigare variant av den panel NSA brukat mot deras konton i åratal.

Tro inte att ni är admin nu, Live-användare. All your base are still belong to them.

Vad har du för olika konton? Anser du att du är säkrare, eller menar du att det är samma skit vad man än väljer?

Inaktiv

Läste om detta igår, första tanken var att:

Varför loggar ni allt jag gör för att jag ska kunna skydda min personliga integritet? Oron ligger väl knappast i att någon tar över mitt konto hos MS, utan att någon konstant övervakar det jag gör.

Jag hoppas att valet "logga ingenting" finns med? Istället så förtydligar vi ju ännu mer genom "it wasnt me", då är ju allt övrigt "this is me"...

Medlem

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Jag väljer frihet framför säkerhet. Har aldrig varit förtjust i iden att ett världsligt fängelse är någon bra ide

Medlem
Skrivet av KatOne:

De har alltså bara, till sist, släppt in användarna till en funktionsfattigare variant av den panel NSA brukat mot deras konton i åratal.

Tro inte att ni är admin nu, Live-användare. All your base are still belong to them.

Skulle kanske vara lite konstigt om alla användare var admins va?

Medlem

Som vanligt missförstår medlemmarna här meningen med en funktion.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Som vanligt missförstår medlemmarna här meningen med en funktion.

Vissa vill missförstå till varje pris. Välkommen till internet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Som vanligt missförstår medlemmarna här meningen med en funktion.

Det är antingen det eller gnäll för gnällandets skull, FZ (och internet) i ett nötskal.

Medlem

KatOne wööööö fu*k da system linux för alla wööööö!

Medlem

Hoppas de skippar den skit som plågat 360/live på sista tiden, att man ska "verifiera sitt konto" sjuttioelva gånger och få sms/ange alternativa mailadresser var annan gång man loggar in, och det utan att något skumt skett med kontot...

Medlem

Allt som händer med ditt konto loggas och skickas till NSA i förebyggande syfte om din konsol skulle visa sig vara en terrorist.

Medlem
Skrivet av neohasse:

Vilken imponerande översittar-talang du besitter.

Visst är det lätt hänt att man triggar folks neuroser när man har mål i mun och dessutom är sakkunnig.

Skämt åsido, den "talangen" verkar du vara rätt begåvad med själv. And with great power comes great responsibility. Så bäst vi leker snällt! Jag kan börja

Dessutom så vore det intressant om du besvarade vad jag faktiskt skrev... But I digest.

Skrivet av Rockartisten:

Vad har du för olika konton? Anser du att du är säkrare, eller menar du att det är samma skit vad man än väljer?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

Olika konton? Menar du om jag betalar för guld eller inte på Xbox Live?

Jag anser inte att någon är särskilt säker. Jag kanske är säkrare i den mån att jag inte nyttjar Xbox Live längre, men det är kanske något av en semantisk tolkning. Ställ om frågan är du bussig!

Skrivet av Aresz:

Läste om detta igår, första tanken var att:

Varför loggar ni allt jag gör för att jag ska kunna skydda min personliga integritet? Oron ligger väl knappast i att någon tar över mitt konto hos MS, utan att någon konstant övervakar det jag gör.

Jag hoppas att valet "logga ingenting" finns med? Istället så förtydligar vi ju ännu mer genom "it wasnt me", då är ju allt övrigt "this is me"...

Jag håller med, en ytterst obehaglig utveckling. Tur att man byter till Bahnhof snart. Passar då på att permanent hoppa på deras VPN-service. Jävligt sent ute är man, men... helt klart dags.

Skrivet av NoiizeR:

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Jag väljer frihet framför säkerhet. Har aldrig varit förtjust i iden att ett världsligt fängelse är någon bra ide

Ett fint citat.

Skrivet av KaptenKanel:

Skulle kanske vara lite konstigt om alla användare var admins va?

Japp, det vore helknasigt

Vad var din poäng?

Skrivet av Nunk:

KatOne wööööö fu*k da system linux för alla wööööö!

Haha vänta nu, var det vi som sågs på förra Big Power Meet? Jag sittstod nerbajsad i den där telefonkiosken precis innan Mustasch började spela? Hör av dig!

Skrivet av Bojkott:

Allt som händer med ditt konto loggas och skickas till NSA i förebyggande syfte om din konsol skulle visa sig vara en terrorist.

Bojkott är på bollen som vanligt. They've been expecting you, Mister Anderson.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Japp, det vore helknasigt

Vad var din poäng?
.

Min poäng:
Varför skulle någon tro att de var admin?

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:

Min poäng:
Varför skulle någon tro att de var admin?

Ifall de fick för sig att de hade tillgång till någon form av administrativ kontrollpanel, där de alltså kunde fatta beslut med så pass höga privilegier att 1) ingen annan kunde ändra på dem utan deras tillstånd 2) andra var tvugna att lyda policyn som sätts.

Vilket ju inte är fallet med panelen i fråga, där MS kan ändra på dina inställningar utan ditt tillstånd och dessutom inte är tvugna att lyda policyn - förutsatt att de bryter mot dessa i hemlighet, vilket vi vet att de gör.

Så den oinsatte kanske skulle kunna tro att denna patch introducerar något i stil med en lokal kontrollpanel - och det är så klart en skogstokig idé att tro att man som Live-användare har någon som helst kontroll.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av KaptenKanel:

Min poäng:
Varför skulle någon tro att de var admin?

Ifall de fick för sig att de hade tillgång till någon form av administrativ kontrollpanel, där de alltså kunde fatta beslut med så pass höga privilegier att 1) ingen annan kunde ändra på dem utan deras tillstånd 2) andra var tvugna att lyda policyn som sätts.

Vilket ju inte är fallet med panelen i fråga, där MS kan ändra på dina inställningar utan ditt tillstånd och dessutom inte är tvugna att lyda policyn - förutsatt att de bryter mot dessa i hemlighet, vilket vi vet att de gör.

Så den oinsatte kanske skulle kunna tro att denna patch introducerar något i stil med en lokal kontrollpanel - och det är så klart en skogstokig idé att tro att man som Live-användare har någon som helst kontroll.

Nej så är ju inte fallet.

1
Skriv svar