Valve: Varsågoda att göra Youtube-filmer med våra spel

Robot
Valve: Varsågoda att göra Youtube-filmer med våra spel

Valve vet hur man plockar pluspoäng hos en irriterad spelarskara.


Valve: Varsågoda att göra Youtube-filmer med våra spel

shit! vilket creppy face .

men annars bra valve att stå upp för spelarna !

Medlem

så gör man youtube filmer borde man kanske hålla sig till riktigt gammal klassisk musik ? eller ägs även dom rättigheterna av folk efter 100+ år ?


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Lättplockade och lättplockade… Det handlar ju om att de som gör recensioner och play-troughs av dessa spel gör företagen en stor tjänst genom att ge dem gratisreklam. Youtubarna är beroende av spelutvecklarna och utvecklarna är i viss mån beroende av youtubarna.

Dessutom så var det väl ännu fler stora företag (vet att jag hörde Blizzard mf) som sa att de inte "låg bakom" claimsen på YT och uppmanade dem att fortsätta i samma stil som de gjort.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Valve har länge varit ett säkert kort, men bra att de kommer ut med ett nytt uttalande!


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Dessutom så var det väl ännu fler stora företag (vet att jag hörde Blizzard mf) som sa att de inte "låg bakom" claimsen på YT och uppmanade dem att fortsätta i samma stil som de gjort.

Ja, fler och fler företag hör nu av sig och påpekar att det inte är de som ligger bakom detta. Ytterligare en rekommenderad video om detta finns att se här: http://www.youtube.com/watch?v=bt1ubSVMwaw

Ironiskt att alla mer eller mindre måste använda sig av just YouTube för att skicka ut sina budskap.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem

på senare tiden har det väl mer handlat om att ägarna till musiken börjat tjaffsa, men det är väl inget nytt att musikskaparna är några av dom mest giriga människor som finns när det gäller diverse stämningar å annat


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Harry Potter + Hagrid = Gabe Newell


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Gabe får mig alltid att tänka på Jurassic Park. Aah aah aaah!

Medlem
Skrivet av AkirA:
Skrivet av Kleptomaniac:

Dessutom så var det väl ännu fler stora företag (vet att jag hörde Blizzard mf) som sa att de inte "låg bakom" claimsen på YT och uppmanade dem att fortsätta i samma stil som de gjort.

Ja, fler och fler företag hör nu av sig och påpekar att det inte är de som ligger bakom detta. Ytterligare en rekommenderad video om detta finns att se här: http://www.youtube.com/watch?v=bt1ubSVMwaw

Ironiskt att alla mer eller mindre måste använda sig av just YouTube för att skicka ut sina budskap.

Precis den videon som jag också hade sett. TB har ju verkligen tagit upp kampen vilket är bra för dom som inte är lika stora och har lika stor uppbackning av ett nätverk som han har. "Är man stor måste man vara snäll"


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Gaben our Lord and Savior!

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

på senare tiden har det väl mer handlat om att ägarna till musiken börjat tjaffsa, men det är väl inget nytt att musikskaparna är några av dom mest giriga människor som finns när det gäller diverse stämningar å annat

vet inte om man kan kalla dem giriga eftersom folk använder deras musik som dem skapat utan tillåtelse, har väll bara blivit ett allmänt accepterande att göra så egentligen... så kan fatta att dem blir sura. hade jag också blitt.. när man skapat nått vill man ha betalt för de? eller hur?

men inte fan köper jag musik för de! eller ja... lägger en 100ing i månaden på spoty, thats it

Medlem

UbiSoft, Deep Silver, Blizzard och Capcom hade redan gått ut med samma uttalande. Blizzard har till och med skrivit att alla som fått sina Blizzard-videos flaggade ska låta dem ligga upp och kontakta Blizzard, så ser Blizzard till att YouTube drar tillbaka flaggningen.

Medlem
Skrivet av markus.bjorklin:

shit! vilket creppy face .

men annars bra valve att stå upp för spelarna !

Vaah? Han ser ju mysig ut! Mys-Gabe!


signatur

Have a good time!

Medlem
Medlem

Svenska Paradox gör exakt samma sak, dock utan att göra någon stor nyhet av det eller trumpeta ut det till spelpressen...

http://forum.paradoxplaza.com/forum/showthread.php?671169-Mon...!

"As long as you mention that it's our stuff you are showing we are fine with it"

De verkar även helt OK med att tjäna pengar i övrigt på materialet, eller direkt klippa ut deras uttalande och deras egna videoklipp:

"Don't think so. We don't monetize from that stuff ourselves, so you are not stealing revenue from us. We are happy the more people that see it"

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

så gör man youtube filmer borde man kanske hålla sig till riktigt gammal klassisk musik ? eller ägs även dom rättigheterna av folk efter 100+ år ?

Det är visst en grå zon. Mycket klassikt musik är "public domain". Dock så kan en orkester som spelat in musiken nyligen ta "claim" på materialet. Eftersom det är dom som renderat materialet.

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

så gör man youtube filmer borde man kanske hålla sig till riktigt gammal klassisk musik ? eller ägs även dom rättigheterna av folk efter 100+ år ?

Upphovsrätten går ut efter x antal år såvida inte arvingar ärver dem. JRR Tolkiens släkt har text rättigheterna till han böcker.

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av cute_ninja:

så gör man youtube filmer borde man kanske hålla sig till riktigt gammal klassisk musik ? eller ägs även dom rättigheterna av folk efter 100+ år ?

Upphovsrätten går ut efter x antal år såvida inte arvingar ärver dem. JRR Tolkiens släkt har text rättigheterna till han böcker.

Upphovsrätten skiljer sig från land till land och beroende på vad det är man syftar på. Med musik är det så (i Sverige) att musiken är skyddad till 70 år efter artistens/låtskrivarens död, dock så är ett uppträdande, inspelning eller sändning bara skyddat i 50 år från uppträdandet/inspelningen/sändningen vilket kan bli problematiskt när 50 år har gått och ena copyrighten har upphört. Sedan kan även verk få utökat copyright ifall de anses vara klassiska verk, vilket krånglar till det ännu mer...

Bättre att använda sig av musik från sidor där det framgår att man får använda dem i sina egna verk, så slipper man copyright krånglet.

Medlem

Som jag förstått det är det YouTubes egna skräpprogram som ligger bakom detta. Har en kraftig misstanke om att dom blivit mer eller mindre tvingade dock, av RIAA och liknande, som antagligen hotar med stämmningar till höger och vänster.
Med tanke på hur många videor som läggs upp på YT dagligen så är det nog svårt att kontrollera manuellt så de inte innehåller riktiga övertramp, där av en automatiserad programvara full ned brister.

Inget jag läst om dock, vilket man (ifall det stämmer) kan tycka är otroligt korkat av YT.

Sjukt är det iallafall.

Medlem

Valve är bäst, så är det helt enkelt


signatur

Game long and prosper

Medlem

Klart att YT har blivit tvingade till detta. Det är ju enbart dåligt för dem också rent kvotamässigt, men det lär ju regna advokatsamtal över dem varje dag så det måste vara tungt att representera dem ibland.

Medlem

Synd att de inte har något nytt spel att recensera eller visa upp då, inte så svårt att säga som dom gör när de inte haft något nytt att visa upp i spelväg på ett tag. visst de siktar på hårdvarumarknaden nu, men det vore kul med ett nytt Day of Defeat t ex.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Denna artikel får det att se ut som att endast Valve sagt att man kan lägga upp videos av deras spel. Blizz bland annat har också sagt att man får.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av wallde:
Skrivet av cute_ninja:

på senare tiden har det väl mer handlat om att ägarna till musiken börjat tjaffsa, men det är väl inget nytt att musikskaparna är några av dom mest giriga människor som finns när det gäller diverse stämningar å annat

vet inte om man kan kalla dem giriga eftersom folk använder deras musik som dem skapat utan tillåtelse, har väll bara blivit ett allmänt accepterande att göra så egentligen... så kan fatta att dem blir sura. hade jag också blitt.. när man skapat nått vill man ha betalt för de? eller hur?

men inte fan köper jag musik för de! eller ja... lägger en 100ing i månaden på spoty, thats it

Nu misstar du nog ägarna av rättigheterna till musiken med dom som faktiskt har skrivit, arrangerat, framfört och spelat in den. I cirka 99% av fallen är detta helt olika personer.

Medlem
Skrivet av kboman:
Skrivet av wallde:
Skrivet av cute_ninja:

på senare tiden har det väl mer handlat om att ägarna till musiken börjat tjaffsa, men det är väl inget nytt att musikskaparna är några av dom mest giriga människor som finns när det gäller diverse stämningar å annat

vet inte om man kan kalla dem giriga eftersom folk använder deras musik som dem skapat utan tillåtelse, har väll bara blivit ett allmänt accepterande att göra så egentligen... så kan fatta att dem blir sura. hade jag också blitt.. när man skapat nått vill man ha betalt för de? eller hur?

men inte fan köper jag musik för de! eller ja... lägger en 100ing i månaden på spoty, thats it

Nu misstar du nog ägarna av rättigheterna till musiken med dom som faktiskt har skrivit, arrangerat, framfört och spelat in den. I cirka 99% av fallen är detta helt olika personer.

ja de gör jag nog om jag ska vara ärlig. men ändå.. det är ju deras musik som folk använder "olagligt" även om det är allmänt accepterat.. men de är helt klart för gnälliga om saken.

Medlem
Skrivet av wallde:
Skrivet av kboman:
Skrivet av wallde:
Skrivet av cute_ninja:

på senare tiden har det väl mer handlat om att ägarna till musiken börjat tjaffsa, men det är väl inget nytt att musikskaparna är några av dom mest giriga människor som finns när det gäller diverse stämningar å annat

vet inte om man kan kalla dem giriga eftersom folk använder deras musik som dem skapat utan tillåtelse, har väll bara blivit ett allmänt accepterande att göra så egentligen... så kan fatta att dem blir sura. hade jag också blitt.. när man skapat nått vill man ha betalt för de? eller hur?

men inte fan köper jag musik för de! eller ja... lägger en 100ing i månaden på spoty, thats it

Nu misstar du nog ägarna av rättigheterna till musiken med dom som faktiskt har skrivit, arrangerat, framfört och spelat in den. I cirka 99% av fallen är detta helt olika personer.

ja de gör jag nog om jag ska vara ärlig. men ändå.. det är ju deras musik som folk använder "olagligt" även om det är allmänt accepterat.. men de är helt klart för gnälliga om saken.

Det är bara "allmänt accepterat" för att det är bekvämt att skita i att göra rätt för sig och det inte har några praktiska följder. Hade man fått anständiga villkor till att börja med hade nog många/de flesta musiker varit rätt softa med musik till spelvideos så länge det gjorts snyggt, men nu har villkoren varit fullständigt vedervärdiga i årtionden:

All inspelning (inkl löner för personal, mixning, mastring, studiotid mm), promotion, inköp av merchandise osv betalas av artisten genom avdrag på royalties, dvs artisten får inte betalt förrän dessa utgifter har täckts. Detsamma gäller de ibland väldigt saftiga förskottssummor en del får vid signering - inga royaltypengar förrän förskottet betalats av. En artistroyalty på ca 10% av varje intjänad krona är en bra deal. Samtidigt skrivs äganderätten till musiken över till förlaget - samma förlag som alltså får övriga 90% av den intjänade kronan.

Såna här slavkontrakt är alltmer ifrågasatta numera, lyckligtvis, men är alltjämt standard såvitt jag vet. Jag hade också varit grinig!

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

så gör man youtube filmer borde man kanske hålla sig till riktigt gammal klassisk musik ? eller ägs även dom rättigheterna av folk efter 100+ år ?

70 år efter det att skaparen av verket har dött

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

på senare tiden har det väl mer handlat om att ägarna till musiken börjat tjaffsa, men det är väl inget nytt att musikskaparna är några av dom mest giriga människor som finns när det gäller diverse stämningar å annat

Det är inte artisterna som gapar utan bolagen..

Medlem
Skrivet av TenderInkFish:
Skrivet av cute_ninja:

på senare tiden har det väl mer handlat om att ägarna till musiken börjat tjaffsa, men det är väl inget nytt att musikskaparna är några av dom mest giriga människor som finns när det gäller diverse stämningar å annat

Det är inte artisterna som gapar utan bolagen..

Sant. Exempelvis Spotify har fått mycket skit för att enligt många inte betalt tillräckligt till musikerna. I verkligheten är det snarare bolagen som äger musiken som musikerna gör som inte betalar ut tillräckligt av det som Spotify ger dem.


signatur

Everybody needs help.

12
Skriv svar