Hårda copyright-tolkningar drabbar Youtube-användare

Youtuber
Skrivet av Zappa:

Massa folk har suttit hemma på arschlet och tjänat ohyggliga mängder pengar på att lägga upp klipp med andras verk i. .

Sitta på "arschlet"? De flesta som håller på med mer seriösa former av YouTubande och datorspel lägger ned en 10 timmar per video, som Let's player är du glad om du är klar på 2-3 timmar.

Jag har en viss förståelse när det gäller gameplay som faktiskt kan förstöra en spelupplevelse som i att berätta en hel story, men är det sandbox, multiplayer eller tips och trix så är det en annan femma, det förstör inte för någon utan ger PR för spelet, det är väldigt många indie-utvecklare som har sina succéer att tacka för YouTube.

Själv försöker jag, även om jag är med i Splay, försöka ingå avtal med de utvecklarna som skapat spelet innan jag tjänar pengar på det, jag har mailat en del och 99% av dem skiter i att svara (och då är det inte bara AAA-utvecklare, medans 1% har jag fått väldigt god kontakt med.)

Det som tjänar "ohyggligt" stora summor är toppen av ett isberg, de flesta försöker bara få lite extra fickpengar eller betala hyran, vissa försöker nå en dröm, att kunna leva på det dom älskar.

Många är det som överreagerar, är dåligt insatta eller bara rycker på axlarna. Detta kommer inte bli slutet för Let's Players, utan en ny början. Det som det är synd om är de som försöker göra ett journalistiskt arbete med recensioner och liknande som kommer bli drabbade av detta, de kommer alltså inte kunna tjäna pengar på att recensera spel. Let's Players kommer behöva anpassa sig, att göra som jag, kontakta spelföretag manuellt, eller köra Valve, Blizzard och Mojang-spel som har uttryckliga policys som säger att det är OK att tjäna pengar på deras spel inom vissa ramar.

Skrivet av StraxDax:

Ska inte det bli avgift också för att kunna se på vissa Yuotube kanaler ?

Det är upp till Content Creatorn och är just nu bara aktivt i USA. Det som man kan göra då är att du får se någons klipp utan reklam och en vecka i förtid t.ex, sen blir det "offentligt". (eller bara ha betalmodellen och ingen reklam)


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Inaktiv
Skrivet av Comkilla:

Kapitalism är symbios, balans. Vad vi ser nu liknar allt mer kommunistiska monopol.

Det är ett luftslott. Pengarna används för att påverka lagar och politik till aktörernas fördel. "Kommunistiska" monopol styrs demokratiskt.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av pippen1001:

jag har börjat bojkotta youtube, börjar bli mer och mer skit, nu gäller det bara för nån ny startup som har nån twist att komma in och dra med sig massviss med youtube användare

Just nu hade det varit guldläge att starta upp en liknande tjänst som har något extra att erbjuda. De gräver sig djupare och djupare hela tiden.

Medlem
Skrivet av enboomer:

Daniel frukost, ska jag ha betalt?

Lok är grymma, men jag har inte förstått vem Daniel Frukost är, please enlighten me, sir!

Medlem

fortsätter YouTube i samma steg så lär det bli dess död.

Twitch vinner redan när det gäller att stream.. vet ej om Twitch har möjlighet att ladda upp filmklipp hur som helst men om de hade det så skulle de vinna med hästlängder.

Medlem
Skrivet av Mogador:

Streama på Twitch, lämna youtube åt sitt öde.

Fast nu är ju inte Twitch mycket bättre eller ens samma tjänst. Twitch har totalt bajsat på EU-viewers i flera år

Medlem
Skrivet av Tompa:

Som tidigare nämnts: det är inte Youtube som skriver upphovsrättslagarna. De hostar kopiösa mängder copyrightskyddat material, och att upphovsrättsinnehavarna trycker på ibland för att få intäkter för sina verk är inte konstigt. Så man bör kanske hålla igen lite på skället på Youtube, åtminstone tills man vet vad som ligger bakom dessa nya krav. Det KAN ju vara så att de mer eller mindre blir tvingade att göra detta.

Det är inte så att det KAN vara så, utan det ÄR EXAKT så. YouTube skiter mer eller mindre fulla f*n om det är copyright skyddat eller inte, då de förlorar pengar på att ta bort klipp som drar in mängder med reklampengar.

Det är utan tvekan upphovsrättsinnehavaren som kräver YouTube att ta ner material eftersom de har rätt till det enligt lag (om jag inte fattat det fel), eller så hotar upphovsrättsinnehavaren helt enkelt YouTube att själva sluta använda YouTube för att lägga upp klipp som i sin tur också innebär minskade reklamintäkter.

Medlem

Youtube är ingenting utan dess användare, om de inte förstår detta så kommer de gå under. Som TB säger så handlar det mycket mer om personlighet än om ett visst spel, Pewdiepie hade aldrig haft så många som kollade hans kanal om han inte kunde kommentera samtidigt för allting han gör kretsar kring hans personlighet oavsett vad man än tycker om detta (eller snarare karaktären Pewdiepie på samma sätt som Boogie298 har sin karaktär Francis).

Medlem
Skrivet av KatOne:

Prima exempel på hur det här systemet kan missbrukas.

https://www.youtube.com/embed/QfgoDDh4kE0

Det är War Z / Infestation all over again. Likheterna är skrämmande. Folk hotas med att tas till domstol för att de kritiserar spelet och samtidigt så raderar de all form av kritik från forum och sprider dessutom felaktiga reviews över hela nätet. Folk gnäller på AAA skapare som Ubisoft/EA Games men vissa kickstarter fjantar är värre.

Medlem
Skrivet av 92_slayer:
Skrivet av ManchildKart:

Som gaming-YouTuber är jag ganska nervös över vad som händer, fast jag har inte drabbats så hårt ännu. Bara 1 claim från Nintendo hittils.

Herregud vad orutinerat att inte göra reklam för din kanal samtidigt som du säger det.

Eftersom du insisterar! https://www.youtube.com/user/ManChildKart


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem

Finns det inte en funktion på PS4 och Xbone som gör att du kan ladda upp videoklipp till YouTube direkt från konsolerna?
Om ja, hur är det då tänkt att det ska funka med det nya upphovsrättssystemet? Eller var detta planerat hela tiden så företag kan tjäna mer pengar på detta sätt?

Medlem
Skrivet av ManchildKart:
Skrivet av 92_slayer:
Skrivet av ManchildKart:

Som gaming-YouTuber är jag ganska nervös över vad som händer, fast jag har inte drabbats så hårt ännu. Bara 1 claim från Nintendo hittils.

Herregud vad orutinerat att inte göra reklam för din kanal samtidigt som du säger det.

Eftersom du insisterar! https://www.youtube.com/user/ManChildKart

Damn det var inte lite videos du har där, förstår att du är nervös. Nu vart jag sugen på att spela Baldur´s Gate men blev samtidigt påmind om att de ändrat introt i den nya versionen. Hädelse!!!=).

Medlem
Skrivet av Zappa:

Varför gnäller ni på youtube? De rättar sig bara efter upphovsrättshavarna. De måste göra det för annars riskerar de stora stämningar i framtiden. Om ni ska gnälla så gnäll på upphovsrättshavarna!

I övrigt så ser jag inga problem med det här. Massa folk har suttit hemma på arschlet och tjänat ohyggliga mängder pengar på att lägga upp klipp med andras verk i. Helt förkastligt att tjäna pengar på andras verk utan att betala ersättning till de som äger verken.

Fine att göra klipp med andras verk för skojs skull men att sen tjäna pengar på det är såklart fel.
Det är lika illa som att sälja piratkopior anser jag.

så det är helt ok för företag och 100% credit av nån som sutting 20 timmar och göra en film som är intervju och sen visat 20sec klipp från spelet på en 15min film? att dom däremot skulle få en viss procent av det skaparen tjänar skulle vara bättre, inte få allt bara för att nån visar nåt från spelet.

Medlem

Rösta med Adblock. Tillåt bra sidor (Så som fz.se), blockera dåliga (så som Aftonblaskan).


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Tompa:

Som tidigare nämnts: det är inte Youtube som skriver upphovsrättslagarna. De hostar kopiösa mängder copyrightskyddat material, och att upphovsrättsinnehavarna trycker på ibland för att få intäkter för sina verk är inte konstigt. Så man bör kanske hålla igen lite på skället på Youtube, åtminstone tills man vet vad som ligger bakom dessa nya krav. Det KAN ju vara så att de mer eller mindre blir tvingade att göra detta.

Det verkar inte som att det är motorn i sig som är huvudproblemet, utan sättet den lanserats på. Att döma av alla reaktioner så ser det ut att vara bristen på information som lett till den här stormen.

Om Youtube kommer ut med mera information snart så kan det nog lugna ned sig. Men jag är förvånad över att problemet ens har uppstått. De har förmodligen jobbat på motorn under senaste året, om inte längre. Det innebär att Youtube hade kunnat gå ut med information redan för ett halvår sedan. Istället har man valt att lägga locket på. Märkligt.

Medlem

Varför i hela friden skulle det hjälpa att byta tjänst? Det skulle ju bli exakt samma sak där. Det vore väldigt kortsiktigt tänkt att starta en ny sida och tro att man kan komma undan copyright-krav
Direkt den nya tjänsten blir lika stor, så kommer även den att drabbas av samma problem.

Konstigt att beskylla Youtube för det hela.

Medlem
Skrivet av mrburner:

Varför i hela friden skulle det hjälpa att byta tjänst? Det skulle ju bli exakt samma sak där. Det vore väldigt kortsiktigt tänkt att starta en ny sida och tro att man kan komma undan copyright-krav
Direkt den nya tjänsten blir lika stor, så kommer även den att drabbas av samma problem.

Konstigt att beskylla Youtube för det hela.

Saken är väl att Youtube är lite väl medgörliga och tar bort videos vid minsta misstanke om intrång trots att det i själva verken inte behöver vara det


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Umi
Medlem

All they see is $$$ and some $$$

Inaktiv

PÅ TIDEN ATT DET BLIR ORDNING OCH REDA PÅ YOUTUBE:up:

Medlem
Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av mrburner:

Varför i hela friden skulle det hjälpa att byta tjänst? Det skulle ju bli exakt samma sak där. Det vore väldigt kortsiktigt tänkt att starta en ny sida och tro att man kan komma undan copyright-krav
Direkt den nya tjänsten blir lika stor, så kommer även den att drabbas av samma problem.

Konstigt att beskylla Youtube för det hela.

Saken är väl att Youtube är lite väl medgörliga och tar bort videos vid minsta misstanke om intrång trots att det i själva verken inte behöver vara det

Personligen så tror jag att robotarna som sköter det hela inte är anpassade för att plocka den typ av material de nu plockar, utan att de snarare ska gallra ur allt som är uppenbara upphovsrättsbrott.
Sedan är ju google ganska stora, vilket innebär att det finns visst intresse utav att stämma dem och dra in storkovan den vägen. Så att de är extra försiktiga kan jag förstå

Medlem
Skrivet av mrburner:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av mrburner:

Varför i hela friden skulle det hjälpa att byta tjänst? Det skulle ju bli exakt samma sak där. Det vore väldigt kortsiktigt tänkt att starta en ny sida och tro att man kan komma undan copyright-krav
Direkt den nya tjänsten blir lika stor, så kommer även den att drabbas av samma problem.

Konstigt att beskylla Youtube för det hela.

Saken är väl att Youtube är lite väl medgörliga och tar bort videos vid minsta misstanke om intrång trots att det i själva verken inte behöver vara det

Personligen så tror jag att robotarna som sköter det hela inte är anpassade för att plocka den typ av material de nu plockar, utan att de snarare ska gallra ur allt som är uppenbara upphovsrättsbrott.
Sedan är ju google ganska stora, vilket innebär att det finns visst intresse utav att stämma dem och dra in storkovan den vägen. Så att de är extra försiktiga kan jag förstå

Å andra sidan har dem alla resurser i världen att försvara sig mot stämningar.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

123
Skriv svar