SteamOS nu tillgängligt

Robot
SteamOS nu tillgängligt

Erfarna Unix-användare kan nu börja latja med Valves operativsystem.


Medlem
SteamOS nu tillgängligt

Snart dags att bygga mig en steamboxkonsol.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd

självklart var man en av dom som fick oturen att inte få testa steam burken... aja blir väl om inte annat att man antingen fixar sig steamos och installerar på en liten burk och gömmer den någonstans vid tvn eller köper själva maskinen. Framtiden får avgöra

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av marcus8958:

Snart dags att bygga mig en steamboxkonsol.

Återkom gärna med rapport!


signatur
Medlem

"Eller se en smått obehaglig herre gå igenom det färdiginstallerade systemet."

Så sant, så sant. Svårt att ta honom på allvar, man väntar bara på att han skall börja skoja till det och avslöja sitt egentliga budskap.

Medlem

Ett varningens ord är att Rockpapershotgun rapporterar om att installation av Steam OS i nuläget deletar alla andra partioner på hårddisken. Var försiktiga.

Inaktiv
Skrivet av Athaleos:

Ett varningens ord är att Rockpapershotgun rapporterar om att installation av Steam OS i nuläget deletar alla andra partioner på hårddisken. Var försiktiga.

Det är en av de första sakerna som står i FAQ för installationen av SteamOS.

http://steamcommunity.com/groups/steamuniverse/discussions/1/...

k3m
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av marcus8958:

Snart dags att bygga mig en steamboxkonsol.

Återkom gärna med rapport!

en rapport skulle vara toppen.

Medlem
Skrivet av olafpawbelt:

självklart var man en av dom som fick oturen att inte få testa steam burken... aja blir väl om inte annat att man antingen fixar sig steamos och installerar på en liten burk och gömmer den någonstans vid tvn eller köper själva maskinen. Framtiden får avgöra

Chansen om jag minns, var extremt slim väl? typ 0.001% eller något sånt där xD

Medlem
Skrivet av koleny:
Skrivet av olafpawbelt:

självklart var man en av dom som fick oturen att inte få testa steam burken... aja blir väl om inte annat att man antingen fixar sig steamos och installerar på en liten burk och gömmer den någonstans vid tvn eller köper själva maskinen. Framtiden får avgöra

Chansen om jag minns, var extremt slim väl? typ 0.001% eller något sånt där xD

De valde endast betatestare i nordamerika.

/Jacob

Medlem

Little chooppy, eller hur, nja besviken måste jag såga, detta är ju en HTPC med unix och unix är ju jättebraaa, mm räcer ju att ha sett jurassic så vet man det.

Naah, blir till att uppdatera PCn, inget som slår den, denär iaf inte 100% styrd av internet än som Xboner, PS4 och Steam

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av Athaleos:

Ett varningens ord är att Rockpapershotgun rapporterar om att installation av Steam OS i nuläget deletar alla andra partioner på hårddisken. Var försiktiga.

Det är en av de första sakerna som står i FAQ för installationen av SteamOS.

http://steamcommunity.com/groups/steamuniverse/discussions/1/...

Det är också ingenting som syns för de som bara trycker på en länk till nedladdningssidan, så det finns fortfarande en poäng med att varna.

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Segas:
Skrivet av Athaleos:

Ett varningens ord är att Rockpapershotgun rapporterar om att installation av Steam OS i nuläget deletar alla andra partioner på hårddisken. Var försiktiga.

Det är en av de första sakerna som står i FAQ för installationen av SteamOS.

http://steamcommunity.com/groups/steamuniverse/discussions/1/...

Det är också ingenting som syns för de som bara trycker på en länk till nedladdningssidan, så det finns fortfarande en poäng med att varna.

Enligt installationsguiden så måste man välja "Restore Entire Disk" som alternativ under installationen. Det är en ganska tydlig indikation på vad som händer när jag installerar.

Medlem

Jag är sjukt intresserad av streaming-funktionen om den visar sig fungera bra. Då kommer jag skaffa en liten klientdator i stil med Intel NUC och ha den på TV-bänken och flytta mitt nuvarande gigantiska passivt kylda monster från TV-bänken in i sovrummet och uppgradera den.

För övrigt är SteamOS fantastiskt intressant på grund av den enkla anledningen att man kapar omkring en tusenlapp i inköpspris på en ny dator, eftersom man slipper Windows. Att bygga en fullt duglig speldator går då att göra för 4000 kr, då man slipper ha ett OS som står för 20-25% av priset.

Inaktiv
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Segas:
Skrivet av Athaleos:

Ett varningens ord är att Rockpapershotgun rapporterar om att installation av Steam OS i nuläget deletar alla andra partioner på hårddisken. Var försiktiga.

Det är en av de första sakerna som står i FAQ för installationen av SteamOS.

http://steamcommunity.com/groups/steamuniverse/discussions/1/...

Det är också ingenting som syns för de som bara trycker på en länk till nedladdningssidan, så det finns fortfarande en poäng med att varna.

Självklart, men ger man sig i kast att installera något nytt är det en fördel om man läser igenom vad det är man egentligen installerar och vad konsekvenserna blir.

Inaktiv
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Segas:
Skrivet av Athaleos:

Ett varningens ord är att Rockpapershotgun rapporterar om att installation av Steam OS i nuläget deletar alla andra partioner på hårddisken. Var försiktiga.

Det är en av de första sakerna som står i FAQ för installationen av SteamOS.

http://steamcommunity.com/groups/steamuniverse/discussions/1/...

Det är också ingenting som syns för de som bara trycker på en länk till nedladdningssidan, så det finns fortfarande en poäng med att varna.

Självklart, men ger man sig i kast att installera något nytt är det en fördel om man läser igenom vad det är man egentligen installerar och vad konsekvenserna blir.

Inaktiv

Spatry's Cup of Linux!

Avstängd
Skrivet av Lalle:
Skrivet av koleny:
Skrivet av olafpawbelt:

självklart var man en av dom som fick oturen att inte få testa steam burken... aja blir väl om inte annat att man antingen fixar sig steamos och installerar på en liten burk och gömmer den någonstans vid tvn eller köper själva maskinen. Framtiden får avgöra

Chansen om jag minns, var extremt slim väl? typ 0.001% eller något sånt där xD

De valde endast betatestare i nordamerika.

/Jacob

Men va? Kanske dom skulle ha skrivit då när man ansökte, stod inget om att bara vissa skulle få testa och det skulle vara i nordamerika. Aja hade varit roligt att pröva steambox men får väl vänta till senare eller att man fixar sig en egen.

Medlem

Inte för att verka vara en besserwisser, men SteamOS är inte unix.
Det är en Linux distribution. Det finns väsentliga skillnader även om Linux är byggt på samma grund som unix.
De är besläktade fast inte samma sak. Då är nästan MacOSX mer unix.
Tänker mest att det ska vara korrekt information.
Om jag är helt ute och cyklar får ni gärna meddela mig det.

Medlem
Skrivet av olafpawbelt:

Men va? Kanske dom skulle ha skrivit då när man ansökte, stod inget om att bara vissa skulle få testa och det skulle vara i nordamerika. Aja hade varit roligt att pröva steambox men får väl vänta till senare eller att man fixar sig en egen.

Detta är något som de sade efteråt har jag för mig.

Fann denna artikel om det.

"The blog reveals that all 300 testers are located in North America due to "regulatory hurdles". This was not the plan, the blog states, as Valve wanted to collect beta feedback from gamers across the globe. So the team decided to press on with North American customers only, as the only other alternative was to delay the beta “beyond the point when we’d be able to incorporate any feedback into the 2014 products”.

Medlem

asså jag må vara trög men vad ska man ha den till? ersätter den ens dator lixom? vad har den för speccs och vad kan man lira den med?

Medlem

Det är byggt på Debian om jag inte minns fel. Verkar vara en mysig inkörningsport för alla som vill ha ett gratis OS för spel, men jag tror att de som kör hårt på Linux idag kommer att hålla sig till sina distar, i alla fall när det gäller desktop-användande och eventuellt köpa en liten HTPC att köra SteamOS på.

Trevligt av Valve i alla fall. Kör nog själv hellre Ubuntu med Steam på, än SteamOS helt och hållet.

Edit: Jepp. "The first version (SteamOS 1.0) is called 'alchemist' and it is based on the Debian 'wheezy' (stable 7.1) distribution."

Medlem
Skrivet av wallde:

asså jag må vara trög men vad ska man ha den till? ersätter den ens dator lixom? vad har den för speccs och vad kan man lira den med?

SteamOS är ett operativssystem som i framtiden är tänkt att kunna ersätta Windows för spel(men inom närmaste åren med mycket mer begränsat utbud).

SteamBox eller vad man nu vill kalla den hårdvara de säljer, den är tänkt att kunna ersätta din dator men är egentligen bara en färdigbyggd dator med SteamOS förinstallerat

Medlem
Skrivet av wallde:

asså jag må vara trög men vad ska man ha den till? ersätter den ens dator lixom? vad har den för speccs och vad kan man lira den med?

Vitsen med detta är att få till en standard som utvecklare kan använda, GoG har till exempel sagt att de inte kommer kunna stödja Linux eftersom de då inte kan lova att spelen kommer fungera för en viss version av Linux. Det är mycket enklare med Windows eftersom Windows 7 i princip har två versioner som de behöver stödja (32 bit och 64 bit) men med Linux så finns det som sagt var många versioner (s.k distros).

Valves Steam Machine är mer jämförbar med en konsol, utvecklarna vet vad som finns i den, de behöver då inte fokusera på annan hårdvara än den som sitter i (en av de stora fördelarna med en konsol för en utvecklare kontra PC). På sikt kan detta bli ett stort hot mot Microsoft om de fortsätter med att försöka skapa en plattform likt den Apple har, det vill säga att de kan tjäna pengar på all programvara och spel som görs till den.

Medlem

Värt att notera: Det fins bara stöd för Nvidia-GPUer i dagsläget. Kommer att bli riktigt intressant när riktigt drivrutiner + AMD Mantle får stöd av SteamOS dock!

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av wallde:

asså jag må vara trög men vad ska man ha den till? ersätter den ens dator lixom? vad har den för speccs och vad kan man lira den med?

SteamOS är ett operativssystem som i framtiden är tänkt att kunna ersätta Windows för spel(men inom närmaste åren med mycket mer begränsat utbud).

SteamBox eller vad man nu vill kalla den hårdvara de säljer, den är tänkt att kunna ersätta din dator men är egentligen bara en färdigbyggd dator med SteamOS förinstallerat

Ja okej! Då är jag med! SteamOS låter ju spännande, är ett fan av Steam själv så de låter bra!

Men SteamBoxen är jag skepriskt till, det är helt enkelt en vanlig dator bara, som måste uppdateras efter hand som alla andra datorer? Varför ska man då ha en SteamBox istället för en vanlig burk? Kommer SteamBox ha nån fördel?

Medlem
Skrivet av wallde:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av wallde:

asså jag må vara trög men vad ska man ha den till? ersätter den ens dator lixom? vad har den för speccs och vad kan man lira den med?

SteamOS är ett operativssystem som i framtiden är tänkt att kunna ersätta Windows för spel(men inom närmaste åren med mycket mer begränsat utbud).

SteamBox eller vad man nu vill kalla den hårdvara de säljer, den är tänkt att kunna ersätta din dator men är egentligen bara en färdigbyggd dator med SteamOS förinstallerat

Ja okej! Då är kag med! SteamOS låter ju spännande, är ett fan av Steam själv så de låter bra!

Men SteamBoxen är jag skepriskt till, det är helt enkelt en vanlig dator bara, som måste uppdateras efter hand som alla andra datorer? Varför ska man då ha en SteamBox istället för en vanlig burk? Kommer SteamBox ha nån fördel?

I grund och botten är SteamBox absolut ihopsatt med vanliga datorkomponenter, men tanken är ju att den ska fungera "som en konsol", med andra ord ska du inte behöva byta ut delar själv. Köper du en av de kraftigare SteamBoxarna håller den säkert i några år. Fördelen är snarare att du kan byta ut delarna själv om något skulle gå sönder.

Men absolut, det är egentligen en vanlig dator i snygg förpackning.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av beltet:

Inte för att verka vara en besserwisser, men SteamOS är inte unix.
Det är en Linux distribution. Det finns väsentliga skillnader även om Linux är byggt på samma grund som unix.
De är besläktade fast inte samma sak. Då är nästan MacOSX mer unix.
Tänker mest att det ska vara korrekt information.
Om jag är helt ute och cyklar får ni gärna meddela mig det.

Please be! Fixar.


signatur
Medlem
Skrivet av beltet:

Inte för att verka vara en besserwisser, men SteamOS är inte unix.
Det är en Linux distribution. Det finns väsentliga skillnader även om Linux är byggt på samma grund som unix.
De är besläktade fast inte samma sak. Då är nästan MacOSX mer unix.
Tänker mest att det ska vara korrekt information.
Om jag är helt ute och cyklar får ni gärna meddela mig det.

Linux och Unix har inget med varandra att göra även om man lätt kan tro det tack vare namnet. Alltså Linux är inte byggt på Unix, att det sedan råkar ha en hel del likheter beror väl på att Linux använde det som inspiration för sitt OS.

Medlem
Skrivet av beltet:

Då är nästan MacOSX mer unix.

För att vara ännu jobbigare: Mac OS X är UNIX (uppfyller UNIX 03).

Skrivet av PcGamer:

Linux och Unix har inget med varandra att göra även om man lätt kan tro det tack vare namnet.

De har en hel del med varandra att göra. Linux-distar må sakna UNIX-certifieringarna, men de flesta kraven uppfylls via Linux Standard Base.

12
Skriv svar