Tips på tangentbord

Medlem
Tips på tangentbord

Hallå där!
Nu känner jag att det börjar bli dags för att byta ut mitt nuvarande cirka 3 år gamla tangentbord mot något fräschare. Jag har letat lite men hittar inga vidare tangentbord, så jag vänder mig till er. Har ni några bra tips på något tangentbord? Helst (nästan ett krav) ska den ha bakgrundslysande tangenter så jag slipper fumla i mörkret och hoppas på att jag träffar rätt knapp. Sen om möjligt kanske några extra knappar ifall jag får för mig att spela något MMORPG spel med den. Sen spelar det ingen större roll om det är mekaniskt eller inte.
Just nu har jag ett Razer Arctosa, och har varit nöjd med den.
Om det är något ni undrar över så är det bara att fråga på i tråden så svarar jag så snabbt jag bara kan.
Tack på förhand

Edit1: Glömde att säga budget.. Försök hålla det mindre än 800 kronor
Edit2: Hittade detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2331171 och det verkar vara helt okej. Läste om den på sweclockers och den får bra recensioner

Medlem

Har inte hunnit kolla efter så många recensioner till detta tangentbord ännu.
http://steelseries.com/products/keyboards/steelseries-apex-ga...
Men det är i alla fall något jag funderar på att köpa. Jag vill ha tangenter som man inte behöver trycka in så långt, och som inte klickar allt för mycket (alltså är mekaniska brytare lite sämre alternativ).

Sen kan antalet knappar vara avtändande för vissa så klart då den verkar ha väldigt många makro keys, vilket också gör tangentbordet väldigt stort.
Priset ligger runt 850kr. Det finns en lite billigare "RAW" variant, men den saknar bakgrundsbelysningen + nått annat tror jag.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/168616-steelseries_ap...

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Har inte hunnit kolla efter så många recensioner till detta tangentbord ännu.
http://steelseries.com/products/keyboards/steelseries-apex-ga...
Men det är i alla fall något jag funderar på att köpa. Jag vill ha tangenter som man inte behöver trycka in så långt, och som inte klickar allt för mycket (alltså är mekaniska brytare lite sämre alternativ).

Sen kan antalet knappar vara avtändande för vissa så klart då den verkar ha väldigt många makro keys, vilket också gör tangentbordet väldigt stort.
Priset ligger runt 850kr. Det finns en lite billigare "RAW" variant, men den saknar bakgrundsbelysningen + nått annat tror jag.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/168616-steelseries_ap...

Den såg riktigt intressant ut! Tack för tipset, ska kolla närmare på den.

Medlem

Jag har Logitech G510 som jag är mycket nöjd med.
Du kan själv välja vilken belysning du vill ha i regnbågens alla färger.
Den har 18 macroknappar om du nu behöver det, jag hade klarat mig med 6 st och gärna kapat storleken lite...men det stör inte numera, vanesak antar jag.

Men det bästa av allt, ett scrollhjul som fungerar som volymkontroll.
Helt jäkla ovärdeligt !!
ALLA tillverkare måste genast kopiera denna briljanta funktion !!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=654474

Länken är den jag har och är en tidigare version, kan bli svår att få tag på.
EJ mekanisk men det spelade ju ingen roll.
Nuvarande modell kostar strax över 800 och den har en usb-hub också, plus lite skillnad i utseende.

P.S. Finns nu också G710 en mekanisk modell men över din budget, jag kommer nog att kolla in den närmare vid tillfälle (den har också volymscroll..ett måste)

Medlem

Razer Blackwidow Ultimate låter som något för dig, belysnings, mekaniskt och några extra knappar som man användas vid MMORPG spel
Detta jag pratar om:
http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/mekaniska-tangentbord...

Medlem
Skrivet av Decado:

Jag har Logitech G510 som jag är mycket nöjd med.
Du kan själv välja vilken belysning du vill ha i regnbågens alla färger.
Den har 18 macroknappar om du nu behöver det, jag hade klarat mig med 6 st och gärna kapat storleken lite...men det stör inte numera, vanesak antar jag.

Men det bästa av allt, ett scrollhjul som fungerar som volymkontroll.
Helt jäkla ovärdeligt !!
ALLA tillverkare måste genast kopiera denna briljanta funktion !!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=654474

Länken är den jag har och är en tidigare version, kan bli svår att få tag på.
EJ mekanisk men det spelade ju ingen roll.
Nuvarande modell kostar strax över 800 och den har en usb-hub också, plus lite skillnad i utseende.

P.S. Finns nu också G710 en mekanisk modell men över din budget, jag kommer nog att kolla in den närmare vid tillfälle (den har också volymscroll..ett måste)

Jag håller med här till 100%! Skönare tangentbord får man leta efter <3

Medlem
Skrivet av naess91:
Skrivet av Decado:

Jag har Logitech G510 som jag är mycket nöjd med.
Du kan själv välja vilken belysning du vill ha i regnbågens alla färger.
Den har 18 macroknappar om du nu behöver det, jag hade klarat mig med 6 st och gärna kapat storleken lite...men det stör inte numera, vanesak antar jag.

Men det bästa av allt, ett scrollhjul som fungerar som volymkontroll.
Helt jäkla ovärdeligt !!
ALLA tillverkare måste genast kopiera denna briljanta funktion !!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=654474

Länken är den jag har och är en tidigare version, kan bli svår att få tag på.
EJ mekanisk men det spelade ju ingen roll.
Nuvarande modell kostar strax över 800 och den har en usb-hub också, plus lite skillnad i utseende.

P.S. Finns nu också G710 en mekanisk modell men över din budget, jag kommer nog att kolla in den närmare vid tillfälle (den har också volymscroll..ett måste)

Jag håller med här till 100%! Skönare tangentbord får man leta efter &lt;3

Har också detta tangentbord, det är bra!

Medlem

Har själv skickat efter ett Func. Får det förmodligen imorgon, eller idag om jag har tur. Verkar vara ett riktigt bra tangentbord för en billig peng

Var även inne på ett Steelseries Apex. Man har ju rabatt på ett sånt som supporter Men då det tangentbordet hade rubber dome och inte mekaniska brytare så valde jag bort det alternativet.

Kan återkomma med bedömning när jag har använt mitt Func lite Det är mitt första tangentbord med mekaniska brytare. Har kört med scissor-brytare dom senaste 10 åren, och innan det så var det rubber dome och buckling spring som gällde, så det är extra spännande nu

Jag hade tagit Func-tangentbordet. Jag har ingen egen erfarenhet av just det märket, men det är ju mekaniskt och bakgrundsbelyst för vad som får räknas som en relativt liten summa pengar jämfört med andra mekaniska med samma funktioner.

Tyvärr så är det ju väldigt personligt vad man gillar (mekaniska, rubberdome, scissor, alps, buckling spring...), så därför är det alltid rekommenderat att du känner på tangentbord innan du köper. Jag själv undviker rubberdome om jag kan, har ett Ducky och ett Qpad mekaniskt med olika brytare för programmering respektive spel. Fast Ducky-tangentbordet är såpass mycket skönare att Qpad-tangentbordet knappt används alls längre.

Det som är lite tråkigt med Func-tangentbordet är att det bara finns med MX Red, jag började med dessa men gick över till MX Blue; igen så är det väldigt personligt vilken brytare man gillar bäst också. Har du möjlighet att testa olika brytare i någon butik någonstans så hade jag rekommenderat att du gör det först.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Har själv skickat efter ett Func. Får det förmodligen imorgon, eller idag om jag har tur. Verkar vara ett riktigt bra tangentbord för en billig peng

Var även inne på ett Steelseries Apex. Man har ju rabatt på ett sånt som supporter Men då det tangentbordet hade rubber dome och inte mekaniska brytare så valde jag bort det alternativet.

Kan återkomma med bedömning när jag har använt mitt Func lite Det är mitt första tangentbord med mekaniska brytare. Har kört med scissor-brytare dom senaste 10 åren, och innan det så var det rubber dome och buckling spring som gällde, så det är extra spännande nu

Ja tack! Återkom gärna och säg vad du tycker om det.

Medlem
Skrivet av TheShadyShader:

Jag hade tagit Func-tangentbordet. Jag har ingen egen erfarenhet av just det märket, men det är ju mekaniskt och bakgrundsbelyst för vad som får räknas som en relativt liten summa pengar jämfört med andra mekaniska med samma funktioner.

Tyvärr så är det ju väldigt personligt vad man gillar (mekaniska, rubberdome, scissor, alps, buckling spring...), så därför är det alltid rekommenderat att du känner på tangentbord innan du köper. Jag själv undviker rubberdome om jag kan, har ett Ducky och ett Qpad mekaniskt med olika brytare för programmering respektive spel. Fast Ducky-tangentbordet är såpass mycket skönare att Qpad-tangentbordet knappt används alls längre.

Det som är lite tråkigt med Func-tangentbordet är att det bara finns med MX Red, jag började med dessa men gick över till MX Blue; igen så är det väldigt personligt vilken brytare man gillar bäst också. Har du möjlighet att testa olika brytare i någon butik någonstans så hade jag rekommenderat att du gör det först.

Jag är inte så värst inne på mekaniska och icke mekaniska tangentbord, allt jag vet är att det låter mer och håller bättre (?).
Jag får kika närmare på Func och Apex tangentbordet, båda intresserar mig.

Skrivet av jimsam100234:

Jag är inte så värst inne på mekaniska och icke mekaniska tangentbord, allt jag vet är att det låter mer och håller bättre (?).
Jag får kika närmare på Func och Apex tangentbordet, båda intresserar mig.

Nja, det är sant att MX Blue kan låta en del (eftersom brytaren är designad med all möjlig "feedback", vilket gör brytaren perfekt för t.ex. programmering). MX Red är helt ljudlös förutom om man slår ned tangenter i botten. Tangenter aktiveras också i "mitten", vilket gör att du kan reagera snabbare i spel, eftersom du kan trycka ned tangenter en bit utan att de aktiveras. Det är också väldigt lätt att "spamma" knappar med MX Red.

Jag tycker att känslan på mekaniska tangentbord är löjligt mycket bättre än på vanliga rubberdome/scissor-tangentbord. Men som sagt... Det finns folk som tycker tvärtom också.

Om du vill läsa lite mer om mekaniska tangentbord så finns det bra med information här:
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1105286-m...


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av jimsam100234:
Skrivet av Bojkott:

Har själv skickat efter ett Func. Får det förmodligen imorgon, eller idag om jag har tur. Verkar vara ett riktigt bra tangentbord för en billig peng

Var även inne på ett Steelseries Apex. Man har ju rabatt på ett sånt som supporter Men då det tangentbordet hade rubber dome och inte mekaniska brytare så valde jag bort det alternativet.

Kan återkomma med bedömning när jag har använt mitt Func lite Det är mitt första tangentbord med mekaniska brytare. Har kört med scissor-brytare dom senaste 10 åren, och innan det så var det rubber dome och buckling spring som gällde, så det är extra spännande nu

Ja tack! Återkom gärna och säg vad du tycker om det.

Har testat det nu under kvällen och jag gillar det Lite ovant i början med så pass höga och mjuka tangenter, men man vänjer sig mer och mer Nu kan jag äntligen hålla in Shift+W och trycka på Space, något som mitt tidigare tangentbord inte klarade av, och det är ju ett ganska vanligt kommando när man lirar FPS

Medlem
Skrivet av vTune:

Razer Blackwidow Ultimate låter som något för dig, belysnings, mekaniskt och några extra knappar som man användas vid MMORPG spel
Detta jag pratar om:
http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/mekaniska-tangentbord...

Köpte själv ett sådant för några månader sedan och är grymt nöjd med mitt!

Bakgrundsbelysning och några extra macroknappar men inget extra utöver det.
Man måste dras med razer synapse men oj oj oj vilket härligt tangentbord det är!

En väldigt Clean design och det magiska klickandet/känslan ifrån MX tangenterna!
Detta är i allra högsta grad en smaksak, och det kan även finnas mer praktiska skäl till varför man skulle välja bort ett mekaniskt tangentbord om ljudnivån t.ex. är ett bekymmer.
Men för mig blev det helt rätt och jag har svårt att se hur jag skulle kunna byta till något annat än ett mekaniskt tangentbord efter detta.

Blackwidow får 4/5 av mig, finns inte så mycket att orda om eller klaga på annat än priset och Synapse.
Rekommenderas starkt men prova/känn på det först.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag använder Qpad MK-85 Pro gaming mechanical MX RED och är SJUKT nöjd, Riktigt skönt med MX Red switchar som jag själv tycker är bäst för spel men går ochså riktgt bra att skriva med. Dock så är priset en aning högt, köpte det på rea på elgiganten för ca 900 kr och kostar 1200 nytt :/


signatur

"The guy who wants too much risks losing absolutely everything. Of course, the guy who wants too little from life might not get anything at all."

1
Skriv svar