Så mycket skulle klassiska konsoler kosta idag

Robot
Så mycket skulle klassiska konsoler kosta idag

Över trettio års konsolpriser analyserade - hur dyra är egentligen Xbox One och Playstation 4?


Medlem
Så mycket skulle klassiska konsoler kosta idag

Har själv funderat i de här banorna när folk tyckt att nya konsoller varit dyra vid lanseringen. Har alltid varit för lat för att faktiskt räkna ihop själv däremot så det tumme upp för han som gjorde det!

/ LordDaimos

Flakmonkey

Kul att se faktiskt. Hade också varit kul att se hur mycket spelen kostar nu jämför med då. Minns inte vad de kostade till de allra första Konsolerna men SNES-spelen kunde väl kosta mer än 700? Och då var det ju ändå billigt jämfört med spelen till neogeo

MEG
Medlem

En rolig artikel, detta är något som även jag någon gång har funderat på


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Har själv funderat i de här banorna när folk tyckt att nya konsoller varit dyra vid lanseringen. Har alltid varit för lat för att faktiskt räkna ihop själv däremot så det tumme upp för han som gjorde det!

/ LordDaimos

Handlar bara om hur mycket man är beredd att spendera..

Hade du sagt till någon för 7 år sedan att människor kommer lägga ut 6-7 tusen på nya mobiler hade ingen trott dig

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dagonath:
Skrivet av LordDaimos:

Har själv funderat i de här banorna när folk tyckt att nya konsoller varit dyra vid lanseringen. Har alltid varit för lat för att faktiskt räkna ihop själv däremot så det tumme upp för han som gjorde det!

/ LordDaimos

Handlar bara om hur mycket man är beredd att spendera..

Hade du sagt till någon för 7 år sedan att människor kommer lägga ut 6-7 tusen på nya mobiler hade ingen trott dig

Haha, näe, det är verkligen en ny marknad. Samtidigt måste de ha kannibaliserat ordentligt på laptopsegmentet.


signatur
Medlem

lol Atari 2600 hade jag glömt bort, har den konsolen. Den har jag inte spelat på sen 80-talet. Blev sugen att testa den : )

Medlem

Intellivision ser ju ut som en gammal lögndetektor ju

Hoppades på att första tv-spelet jag kom i kontakt med fanns med på listan, men inte då...

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Kul att se faktiskt. Hade också varit kul att se hur mycket spelen kostar nu jämför med då. Minns inte vad de kostade till de allra första Konsolerna men SNES-spelen kunde väl kosta mer än 700? Och då var det ju ändå billigt jämfört med spelen till neogeo

700? Jag har en massa gamla super power-tidningar hemma och där är det inte ovanligt med 899kr för ett spel.

Medlem
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Nosnos:

Kul att se faktiskt. Hade också varit kul att se hur mycket spelen kostar nu jämför med då. Minns inte vad de kostade till de allra första Konsolerna men SNES-spelen kunde väl kosta mer än 700? Och då var det ju ändå billigt jämfört med spelen till neogeo

700? Jag har en massa gamla super power-tidningar hemma och där är det inte ovanligt med 899kr för ett spel.

Det var väldigt ovanligt med så dyra spel i de butiker jag köpte mina spel.

749 kr var ett riktpris under några år för de flesta nya spelen men många butiker sänkte det priset med 50-100 kr. Antagligen eftersom de ville sälja flera spel och det var ganska hårda tider vad gäller inkomst under 90-talet för många, särskilt barnfamiljer.

Medlem

Det är intressant att titta på inflation. Dock säger den inte allt. Man behöver även titta på köpkraft, disponibel inkomst och löneutveckling.

Det gäller ju dessutom USA, där inflationstakten varit en annan än här. Sedan ska man även tänka på att det finns en allmän inflationstakt men man beräknar också index för olika branscher och där skiljer sig elektronikbranschen åt från andra (förstås).

Under 80-talet innan systemet med fasta valutakurser revs upp (på den tiden kunde en stat devalvera valutan själva) var inflationstakten högre, vilket även ledde till större variationer mellan länder (och från ett år till nästa) och därmed större osäkerhet.

Medlem

Kul när man sprang på Tv-spelsbörsen (som för övrigt var det bästa som hänt tv-spelindustrin, utan den hade jag inte spelat en tiondel så många spel i min ungdom.) och kollade på Master System och senare Mega Drive spel och såg Neo-Geo hyllan med spel som gick på 2-3000 spänn.

Den maskinen drömde man många våta drömmar om.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv

Riktigt intressant. Har en hög konsoler därhemma som jag aldrig sålt just för att dom gett mig så mycket glädje att jag inte har hjärta att sälja, skulle vara som att sälja gamla vänner och det går inte.

Kul att se att mitt gamla Nintendo 8-bits är värd en slant. Den funkar fortfarande även om man måste ta till en del tricks för att få igång spelen ibland som att blåsa i spelen eller sätta in dom på ett visst sätt. Åh det var tider det. Ice Climber, Kung Fu, Exit Bike, Super Mario Bros, Legend of Zelda, Pro Am, Puch Out, Double Dragon, Duck hunt, Trojan, Ghost n goblins, Adventures of bayou billy, Mega Man och så många andra titlar som skulle ta allt för lång tid att lista här.

Kul att se att dom gamla trotjänarna håller sitt värde:)

Sedan har vi alla andra konsoler men då skulle jag behöva skriva en avhandling för att täcka spel man njutit av.

Medlem

Jaa kvaliten var ju även mycket bättre då på både spel och konsol så de jämnar nog ut sig prismässigt, då spel idag släpps halvklara å konsolerna buggar.. Så man får de man betalar för.

Inaktiv
Skrivet av Banjo:
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Nosnos:

Kul att se faktiskt. Hade också varit kul att se hur mycket spelen kostar nu jämför med då. Minns inte vad de kostade till de allra första Konsolerna men SNES-spelen kunde väl kosta mer än 700? Och då var det ju ändå billigt jämfört med spelen till neogeo

700? Jag har en massa gamla super power-tidningar hemma och där är det inte ovanligt med 899kr för ett spel.

Det var väldigt ovanligt med så dyra spel i de butiker jag köpte mina spel.

749 kr var ett riktpris under några år för de flesta nya spelen men många butiker sänkte det priset med 50-100 kr. Antagligen eftersom de ville sälja flera spel och det var ganska hårda tider vad gäller inkomst under 90-talet för många, särskilt barnfamiljer.

Var väldigt många import spel som kom upp i dom priserna som Final Fantasy spelen som vid den tiden nästan låg vid tusenlappen en tid.

Medlem
Skrivet av Johnny:

Riktigt intressant. Har en hög konsoler därhemma som jag aldrig sålt just för att dom gett mig så mycket glädje att jag inte har hjärta att sälja, skulle vara som att sälja gamla vänner och det går inte.

Kul att se att mitt gamla Nintendo 8-bits är värd en slant. Den funkar fortfarande även om man måste ta till en del tricks för att få igång spelen ibland som att blåsa i spelen eller sätta in dom på ett visst sätt. Åh det var tider det. Ice Climber, Kung Fu, Exit Bike, Super Mario Bros, Legend of Zelda, Pro Am, Puch Out, Double Dragon, Duck hunt, Trojan, Ghost n goblins, Adventures of bayou billy, Mega Man och så många andra titlar som skulle ta allt för lång tid att lista här.

Kul att se att dom gamla trotjänarna håller sitt värde:)

Sedan har vi alla andra konsoler men då skulle jag behöva skriva en avhandling för att täcka spel man njutit av.

Listan visar ju dock vad konsolerna kostade då med dagens valuta, inte vad dom är värda idag. Men jag kan ju tänka mig att många av de äldre konsolerna är värda en fin slant om de är i bra skick.

Medlem
Skrivet av Banjo:

Det är intressant att titta på inflation. Dock säger den inte allt. Man behöver även titta på köpkraft, disponibel inkomst och löneutveckling.

Det gäller ju dessutom USA, där inflationstakten varit en annan än här. Sedan ska man även tänka på att det finns en allmän inflationstakt men man beräknar också index för olika branscher och där skiljer sig elektronikbranschen åt från andra (förstås).

Under 80-talet innan systemet med fasta valutakurser revs upp (på den tiden kunde en stat devalvera valutan själva) var inflationstakten högre, vilket även ledde till större variationer mellan länder (och från ett år till nästa) och därmed större osäkerhet.

Nej, det finns ju fler faktorer att beakta:

Idag har de
Större volymer
Lägre komponentpriser
Billigare utveckling (Lite beroende på hur man ser det).


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Inaktiv
Skrivet av xyanide:
Skrivet av Johnny:

Riktigt intressant. Har en hög konsoler därhemma som jag aldrig sålt just för att dom gett mig så mycket glädje att jag inte har hjärta att sälja, skulle vara som att sälja gamla vänner och det går inte.

Kul att se att mitt gamla Nintendo 8-bits är värd en slant. Den funkar fortfarande även om man måste ta till en del tricks för att få igång spelen ibland som att blåsa i spelen eller sätta in dom på ett visst sätt. Åh det var tider det. Ice Climber, Kung Fu, Exit Bike, Super Mario Bros, Legend of Zelda, Pro Am, Puch Out, Double Dragon, Duck hunt, Trojan, Ghost n goblins, Adventures of bayou billy, Mega Man och så många andra titlar som skulle ta allt för lång tid att lista här.

Kul att se att dom gamla trotjänarna håller sitt värde:)

Sedan har vi alla andra konsoler men då skulle jag behöva skriva en avhandling för att täcka spel man njutit av.

Listan visar ju dock vad konsolerna kostade då med dagens valuta, inte vad dom är värda idag. Men jag kan ju tänka mig att många av de äldre konsolerna är värda en fin slant om de är i bra skick.

Ah då är jag med, läste förmodligen för fort. Tack för att du rättade mig. Men minnena kommer alltid ha kvar sitt värde:)

Det finns säkert någon stackare som köpte hela rasket en gång i tiden.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag och min bror fick ett Intellivision när vi var små, jag känner plötsligen ett behov av att tacka mina föräldrar extra mycket nu i efterhand!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Många av dom populäraste/mest rare spelen till snes/nes går ju för runt 150-200$ i dagsläget. helt sjukt när man kollar på original priset på konsollerna

Medlem

Kan jämföra t ex vad The Legend of Zelda skulle ha kostat år 2012 om det kostade 749kr 1987.

Resultat 1409 kr
749 kr år 1987 motsvarar 1 409 kr år 2012

Beräknat via: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveck...

Medlem
Skrivet av Banjo:

Det är intressant att titta på inflation. Dock säger den inte allt. Man behöver även titta på köpkraft, disponibel inkomst och löneutveckling.

Ja det hade varit intressant att jämföra konsollkostnaderna med vad en Svensson hade över i plånboken och kunde lägga på prylar efter att ha betalat mat, hyra och räkningar. Sen ändras ju tiderna också och det är betydligt fler prylar idag som räknas som normal levnadsnivå och som ska betalas jämfört med förr. Komplicerad fråga.

Medlem

Hade velat se en liknande lista med svenska priser, Nordisk Film fick ju $500 till 6500kr med PS3..

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Kul att se faktiskt. Hade också varit kul att se hur mycket spelen kostar nu jämför med då. Minns inte vad de kostade till de allra första Konsolerna men SNES-spelen kunde väl kosta mer än 700? Och då var det ju ändå billigt jämfört med spelen till neogeo

Köpte Fatal Fury Special för 2900 riksdaler när det kom. Hade en fin samling med 20-30 spel för maskinen när det begav sig.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

RHK
Medlem
Skrivet av kebbe:

Hade velat se en liknande lista med svenska priser, Nordisk Film fick ju $500 till 6500kr med PS3..

Nordisk film lägger på tull och moms. Funderar lite på hur växelkursen såg ut då också.

Medlem

Löneutveckling? Jag har då inte märkt minsta skillnad på 8år iaf.

Sen ser man på elektronikprylar så är de många gånger dyrare i dagsläget jämfört med förr (notera att standarden har höjts, men det har inte med saken att göra). Och sen har vi bensinpriset som har fördubblats på 25 år.

Medlem

Spel är inte bara billigare pga inflation, utan även billigare för att det helt enkelt finns ett mycket större utbud av spel, dessutom innehåller spelen ofta mycket, mycket mer idag.

Nu säger inte jag dock att spelen är bättre idag, bara billigare i förhållande. Mina föräldrar är (säkert) glada att de betalade för Zelda 3 i stället för att jag nu skulle behöva köpa typ, uh, Black Flag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Kul när man sprang på Tv-spelsbörsen (som för övrigt var det bästa som hänt tv-spelindustrin, utan den hade jag inte spelat en tiondel så många spel i min ungdom.) och kollade på Master System och senare Mega Drive spel och såg Neo-Geo hyllan med spel som gick på 2-3000 spänn.

Den maskinen drömde man många våta drömmar om.

Aaaah, Neo-Geo...med grafik som hämtat från ett arkadspel...det (då) vackraste som fanns!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hade velat se en liknande lista med svenska priser, Nordisk Film fick ju $500 till 6500kr med PS3..

Den första Xboxen var fruktansvärt dyr den med när den släpptes här, Wikipedia säger att den kostade €480 men var den ens så billig? minns att Microsoft sänkte priset väldigt mycket bara en stund efter releasen och gav samtidigt nått eller några spel i kompensation till alla som köpt konsollen till ursprungspris.

12
Skriv svar