Dagen då skrattet tystnade

Robot
Dagen då skrattet tystnade
Medlem
Dagen då skrattet tystnade

"The Day the Laughter Stopped är ingen traditionellt spel"

Grammatik!

OnT: Ser lovande ut, får nog ge det en chans!


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av 4liv3:

"The Day the Laughter Stopped är ingen traditionellt spel"

Grammatik!

OnT: Ser lovande ut, får nog ge det en chans!

Fixed! Det tar inte mer än fem minuter, så gör det!


signatur

Jag tröttnade efter 2 "skärmar" text och sedan spamklickade tills jag kom till slutet. Då kom det i alla fall musik. Vad handlade det om? Att någon blev våldtagen?

Att kalla detta ett spel är väl att ta i, man måste visserligen klicka men det gick ju bara att klicka på 1 alternativ. Men å andra sidan är jag ingen att bestämma vad som är ett spel eller inte:
http://www.youtube.com/watch?v=blj91KLOvZQ


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Om detta kallas ett spel så har en helt vanlig online survey mer gameplay. Vad är poängen? Varför kan man inte välja vissa val? (För att man är hjälplös, jag fattar. Men de kunde väl i alla fall skriva lite flavor-text eller något.) Varför kan man inte börja om från början igen? "Trigger Warning" i menyn???

Fattar inte hur "utvecklare" bara kan skapa "spel" med varken gameplay eller något nytt och spännande.

En kass one trick pony där tricket är våldtäkt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ziljun:

Om detta kallas ett spel så har en helt vanlig online survey mer gameplay. Vad är poängen? Varför kan man inte välja vissa val? (För att man är hjälplös, jag fattar. Men de kunde väl i alla fall skriva lite flavor-text eller något.) Varför kan man inte börja om från början igen? "Trigger Warning" i menyn???

Fattar inte hur "utvecklare" bara kan skapa "spel" med varken gameplay eller något nytt och spännande.

En kass one trick pony där tricket är våldtäkt.

"Poängen" är att du ska uppleva något, att någon annan skapat något för att framkalla en viss känsla.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

"Poängen" är att du ska uppleva något, att någon annan skapat något för att framkalla en viss känsla.

Det finns mycket bättre sätt att göra det på än att skapa en stel story utan val som får plats på ett halvt A4-papper. Kan förstå författarens mål men detta är bara sorligt.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Ziljun:

Om detta kallas ett spel så har en helt vanlig online survey mer gameplay. Vad är poängen? Varför kan man inte välja vissa val? (För att man är hjälplös, jag fattar. Men de kunde väl i alla fall skriva lite flavor-text eller något.) Varför kan man inte börja om från början igen? "Trigger Warning" i menyn???

Fattar inte hur "utvecklare" bara kan skapa "spel" med varken gameplay eller något nytt och spännande.

En kass one trick pony där tricket är våldtäkt.

"Poängen" är att du ska uppleva något, att någon annan skapat något för att framkalla en viss känsla.

Lite off topic men jag funderade på om jag skulle satt spoiler på texten tack för att du tillrättavisade mig. Sedan kan jag inte alla kommands här även om man lärt sig visa då och då.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av Ziljun:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

"Poängen" är att du ska uppleva något, att någon annan skapat något för att framkalla en viss känsla.

Det finns mycket bättre sätt att göra det på än att skapa en stel story utan val som får plats på ett halvt A4-papper. Kan förstå författarens mål men detta är bara sorligt.

Jag tror du har missförstått vad deras poäng är om du anser det är stelt och utan val. De ger val, men likt i verkligheten kan det i en sådan situation som det utspelar sig vara omöjligt att välja. Det är en berättelse där du ser en historia utveckla sig. Det finns en aspekt för de som testat att välja olika val kommer se (alltså köra igenom det mer än en gång). Det handlar inte om att göra ett spel för nöjes skull, det spelar på känslor och att peka på något som händer i verkligheten. Sedan kanske det kan göras på ett annat sätt, men samtidigt är detta effektfullt på sitt sätt. Håller med om att det är sorgligt, men troligen inte i den kontext du använder dig av det.

Det går att köra om storyn genom att öppna en privacy skyddad session där inget sparas eller tömma temporära internetfiler och sådant.

Medlem

Varför ens ha med val *facepalm*
Jo, jag förstår vad dom vill ha sagt, men det här var nog det sämsta jag varit med om -.-

Medlem
Skrivet av karlsan:

Jag tror du har missförstått vad deras poäng är om du anser det är stelt och utan val. De ger val, men likt i verkligheten kan det i en sådan situation som det utspelar sig vara omöjligt att välja. Det är en berättelse där du ser en historia utveckla sig. Det finns en aspekt för de som testat att välja olika val kommer se (alltså köra igenom det mer än en gång). Det handlar inte om att göra ett spel för nöjes skull, det spelar på känslor och att peka på något som händer i verkligheten. Sedan kanske det kan göras på ett annat sätt, men samtidigt är detta effektfullt på sitt sätt. Håller med om att det är sorgligt, men troligen inte i den kontext du använder dig av det.

Det går att köra om storyn genom att öppna en privacy skyddad session där inget sparas eller tömma temporära internetfiler och sådant.

Håller inte med alls. Storyn hade haft mycket mer slagkraft om det kändes som om man hade någon kontroll över storyns gång. Man följer alltid med på festen, man tar alltid emot drycken och samma sak händer vad man än väljer. I slutändan blir man dragen genom hela grejen utan att ha påverkat någonting, vilket är frustrerande och inte alls spel-likt. Storyn målade också upp huvudkaraktären som okapabel och passiv, hon har ingen personlighet och allt hon är med om är bara en känslolös samling av knappt sammanhängande scener som bara varar ett par sekunder.

Hur är det acceptabelt att bli tvingad till att ändra browserinställningar bara för att köra igenom det mer än en gång?

Medlem

Gillade idén väldigt mycket! En (o)trevlig tankeställare...

Medlem

Så även fast jag väljer att inte umgås med killen hamnar jag på en fest och blir våldtagen? Ja hoppla hå då.

Hade jag kunnat styra flickebarnet i texten hade jag gått hem och läst en bok, men hon gör ju inte som jag vill. Känns lite så där när som när något händer någon man tycker om i en bok och de lyckas få hela världens skit över sig. Typ Ned Stark. Nästan så jag vill riva ut en massa sidor och sätta dit egna.

Medlem
Skrivet av Ziljun:
Skrivet av karlsan:

Jag tror du har missförstått vad deras poäng är om du anser det är stelt och utan val. De ger val, men likt i verkligheten kan det i en sådan situation som det utspelar sig vara omöjligt att välja. Det är en berättelse där du ser en historia utveckla sig. Det finns en aspekt för de som testat att välja olika val kommer se (alltså köra igenom det mer än en gång). Det handlar inte om att göra ett spel för nöjes skull, det spelar på känslor och att peka på något som händer i verkligheten. Sedan kanske det kan göras på ett annat sätt, men samtidigt är detta effektfullt på sitt sätt. Håller med om att det är sorgligt, men troligen inte i den kontext du använder dig av det.

Det går att köra om storyn genom att öppna en privacy skyddad session där inget sparas eller tömma temporära internetfiler och sådant.

Håller inte med alls. Storyn hade haft mycket mer slagkraft om det kändes som om man hade någon kontroll över storyns gång. Man följer alltid med på festen, man tar alltid emot drycken och samma sak händer vad man än väljer. I slutändan blir man dragen genom hela grejen utan att ha påverkat någonting, vilket är frustrerande och inte alls spel-likt. Storyn målade också upp huvudkaraktären som okapabel och passiv, hon har ingen personlighet och allt hon är med om är bara en känslolös samling av knappt sammanhängande scener som bara varar ett par sekunder.

Hur är det acceptabelt att bli tvingad till att ändra browserinställningar bara för att köra igenom det mer än en gång?

Jag kör Firefox och behöver inte ändra några inställningar för att köra det flera gånger, öppnar en privat session via arkiv menyn och där är det klart. Dålig koll på andra webbläsare dock. Tanken är inte att det ska spelas flera gånger. Det går inte att få en sådan händelse ogjord hur mycket man än vill, vilket det är en illustration av.

Karaktären kunde säkert målats upp på ett annat sätt, jag säger inte att det är ett perfekt producerat alster. Några val kanske de faktiskt kunde gett olika resultat av. Jag kan dock se vad de vill förmedla och de ville troligen inte göra det till ett långt och utdraget projekt. Det är inget verklighetsfrämmande de beskrivit. Även om det givetvis är förenklat. Annars hade vi nog alla suttit och läst eller stängt ner sidan sedan länge. Sedan huruvida det är ett spel eller inte är väl relativt om man ser till spelhistorien, finns väl ändå "spel" som kanske inte skulle ha det epitetet om man ska vara hård i definitionen. Många spel har ett enda slutmål oavsett ens val, förutsatt att man har som mål att "klara" det. Men ska ärligt säga att om huruvida det är ett spel eller inte är var inget jag direkt hade som huvudbry.

Medlem

Vissa gillar fokus på story, andra gillar fokus på pangpang. Vissa gillar blondiner, andra brunetter. Pears and apples. Vissa tycker att detta är ett spel, andra inte. Fattar inte varför man måste sätta en jävla definition på allting. Huvudsaken är väl att man får ut något av det? Får du inte ut någonting av det så är det okej också. Move along.

Medlem

Poängen med att inga av ens val ändrar slutet förklaras av spelets skapare här: http://hypnoticowl.com/the-day-the-laughter-stopped/

Tanken är i grund och botten att väcka en diskussion om hur vi ser på och pratar om våldtäkt. Att ge spelaren val som kan ändra utgången skulle kunna antyda att det var karaktärens val som låg till grunden för våldtäkten istället för våldtäktsmannens val och därmed bjuda in röster att argumentera för att det var flickans fel och inte våldtäktsmannens fel att hon blev våldtagen, på grund av de val hon gjorde. Spelskaparen gör det fullkomligt rimliga argumentet att man ska kunna gå på en fest och dricka och flirta och ha kul utan att sedan få ta skulden för att man blivit våldtagen. Lösningen på problemet är inte att gå hem och läsa en bok istället för att vara ute och leva det liv man har rätt till.

Medlem
Skrivet av Dashiva:

Vissa gillar fokus på story, andra gillar fokus på pangpang. Vissa gillar blondiner, andra brunetter. Pears and apples. Vissa tycker att detta är ett spel, andra inte. Fattar inte varför man måste sätta en jävla definition på allting. Huvudsaken är väl att man får ut något av det? Får du inte ut någonting av det så är det okej också. Move along.

Allt behöver definieras och plockas isär och ihop och kombineras osv. Dock får man acceptera andras ståndpunkt och samtidigt vara beredd på att förklara sin ståndpunkt så bra man kan så kanske det växer fram en förståelse (förutsatt att man är beredd att ge rum för det) för andras syn på saker. Diskussion i sig är bra så länge det inte är av typen min pappa är starkare än din... xD
Men jag ser din poäng.

Medlem

Tyckte storyn sög. Jag gillade snubben och uppmuntrade honom så mycket jag kunde men blev traumatiserad när vi slutligen kom till skott?

Medlem
Skrivet av karlsan:

En hel massa

Vad de kunde/borde/skulle ha gjort har inte så mycket betydelse nu när det är släppt. Anser bara att det är ofärdigt, poänglöst, för kort, alldeles för simpelt, har ingen känslomässig slagkraft och kan omöjligt starta en diskussion.

Håller med om att det inte spelar så stor roll om det är ett spel eller inte, men att definiera ett spel är svårt och många gånger bestämmer ens personliga åsikt gränsen för spel och icke-spel. Personligen har webbenkäter mer gemensamt med spel än vad TDLS har.

Skrivet av vetebulle:

Tanken är i grund och botten att väcka en diskussion om hur vi ser på och pratar om våldtäkt.

Tvivlar starkt på att han kommer uppnå detta. Det är inte precis ett nytt tema, och när presentationen är så lat och stel så kommer det bara glömmas bort.

Ett liknande spel som använder ungefär samma koncept men som gör det oändligt mycket bättre är Depression Quest.

Medlem

Usch, fy fan vilken käftsmäll! Lämnar en med an känsla av att vilja skada vissa människor ordentligt.

Ok, det var ett ganska konstigt spel(om man kan kalla det ett spel).

Fast det var bra gjort och får en att tänka. Det är en historia, precis som en vanlig novell, han kunde lika gärna ha skrivit den som en helt vanlig e-novell. Istället så gav han dig illusionen av att kanske kunna ändra något själv när slutet redan är förbestämt.

Han skriver också att historian är baserad(eller iaf inspirerad) på något som hände en vän eller släkting till honom.

Medlem
Skrivet av Ziljun:
Skrivet av karlsan:

En hel massa

Vad de kunde/borde/skulle ha gjort har inte så mycket betydelse nu när det är släppt. Anser bara att det är ofärdigt, poänglöst, för kort, alldeles för simpelt, har ingen känslomässig slagkraft och kan omöjligt starta en diskussion.

Håller med om att det inte spelar så stor roll om det är ett spel eller inte, men att definiera ett spel är svårt och många gånger bestämmer ens personliga åsikt gränsen för spel och icke-spel. Personligen har webbenkäter mer gemensamt med spel än vad TDLS har.

Skrivet av vetebulle:

Tanken är i grund och botten att väcka en diskussion om hur vi ser på och pratar om våldtäkt.

Tvivlar starkt på att han kommer uppnå detta. Det är inte precis ett nytt tema, och när presentationen är så lat och stel så kommer det bara glömmas bort.

Ett liknande spel som använder ungefär samma koncept men som gör det oändligt mycket bättre är Depression Quest.

Om jag inte är ute och cyklar helt så verkar det finns en större kontext än spelet som ett separat element. Tycker det står bra på egna ben med, men tycker du har poänger hur de kunde gjort. Men som sagt, det är ju släppt nu så...

Vad man får ut av det är nog individuellt och jag har skulle nog gärna se den som en del där det är mer material och en diskussion.

Tackar för tipset i ditt inlägg om depression quest, inte kollat på det helt än. Ska kolla på det, verkar lite mer gediget.

Medlem

Vet inte varför de flesta kommentarer här lyckas överraska mig, borde veta bättre vid det här laget, tyvärr. Till alla som inte förstår det här "spelet" så vill jag bara beklaga, och hoppas att det trots allt finns människor där ute som tycker om er iallafall.

Angående "spelet" så tror att det fanns gott om val, i början av historien iallafall. Antingen det, eller så lyckades jag pricka "rätt" ända mot slutet. Grym läsning, men jag misstänker att de enda som påverkas känslomässigt av detta är folk som aldrig skulle få för sig att göra något liknande själv, så "debatten" känns på något sätt rätt menlös

Medlem
Skrivet av Draug:

Tyckte storyn sög. Jag gillade snubben och uppmuntrade honom så mycket jag kunde men blev traumatiserad när vi slutligen kom till skott?

Suck, mot bättre vetande måste jag ändå fråga vad "uppmuntra" är för dig? Är det att bara säga "nej nej nej nej nej" lite grann? Naiv som jag är vill jag ju ändå tro att du inte är så bra på engelska, alternativt att du bara trollar.

Medlem
Skrivet av Ender:

Angående "spelet" så tror att det fanns gott om val, i början av historien iallafall. Antingen det, eller så lyckades jag pricka "rätt" ända mot slutet. Grym läsning, men jag misstänker att de enda som påverkas känslomässigt av detta är folk som aldrig skulle få för sig att göra något liknande själv, så "debatten" känns på något sätt rätt menlös

Alla valen ledde till samma sak. Jag förstod redan innan jag började spela "spelet" att det skulle handla om

att en kvinna blir våldtagen av någon närstående till henne.

Jag tycker inte att spelet tillför något till debatten, såvida man inte har levt under en sten de senaste 10 åren.

Medlem
Skrivet av karlsan:

Tackar för tipset i ditt inlägg om depression quest, inte kollat på det helt än. Ska kolla på det, verkar lite mer gediget.

Ingen orsak. Vi må inte hålla med varandra men vi lyckades med en lugn diskussion!

Skrivet av Ender:

Vet inte varför de flesta kommentarer här lyckas överraska mig, borde veta bättre vid det här laget, tyvärr. Till alla som inte förstår det här "spelet" så vill jag bara beklaga, och hoppas att det trots allt finns människor där ute som tycker om er iallafall.

(...)jag misstänker att de enda som påverkas känslomässigt av detta är folk som aldrig skulle få för sig att göra något liknande själv(...)

Lägg av med att antyda en massa om de som inte gillar det du gillar. Att anta att kritikerna är kapabla till våldtäkt bara för att det inte gillar spelet är bara fult.

Medlem
Skrivet av Ziljun:
Skrivet av karlsan:

Tackar för tipset i ditt inlägg om depression quest, inte kollat på det helt än. Ska kolla på det, verkar lite mer gediget.

Ingen orsak. Vi må inte hålla med varandra men vi lyckades med en lugn diskussion!

Utan tvekan.

Medlem

Kan rekommendera Depression Quest om detta gillas.
Edit: När jag menar gillas så menar jag känsloladdade text-simulator, DQ ligger inte på samma nivå som denna, men är mycket mer detaljerad.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:

Angående "spelet" så tror att det fanns gott om val, i början av historien iallafall. Antingen det, eller så lyckades jag pricka "rätt" ända mot slutet. Grym läsning, men jag misstänker att de enda som påverkas känslomässigt av detta är folk som aldrig skulle få för sig att göra något liknande själv, så "debatten" känns på något sätt rätt menlös

Alla valen ledde till samma sak. Jag förstod redan innan jag började spela "spelet" att det skulle handla om att en kvinna blir våldtagen av någon närstående till henne.

Jag tycker inte att spelet tillför något till debatten, såvida man inte har levt under en sten de senaste 10 åren.

Jo, det är väl det som var lite av poängen med spelet. Man kan ju också säga att ifall valen inte lett fram till slutet så hade det inte varit någon poäng med spelet alls. Tycker det förmedlar en hel del känslor alldeles utmärkt.

Sen kan man ju undra vad den här "debatten" består av, och vad som tillför den något eller inte. Allt jag vet är att det inte pågick någon "debatt" runt mig när jag surfade in på FZ på lunchen, men att den helt klart hittade mig 10 minuter senare.
Jag önskar att folks perspektiv på sådant här kunde ändras, så jag tycker spelet är bra då det med lite tur ger en inblick utifrån en ung tjejs ögon. Önska kan man ju iallafall.

Medlem
Skrivet av SenapsBread:

Kan rekommendera Depression Quest om detta gillas.

Blir nyfiken, ska kolla på det när jag är på bättre humör.

123
Skriv svar