Youtube – indieutvecklare drabbas av copyright-anspråken

Robot
Youtube – indieutvecklare drabbas av copyright-anspråken
Medlem
Youtube – indieutvecklare drabbas av copyright-anspråken

Haha, varför använder dom inte samma vapen tillbaka? Stäm skiten ur Indmusic för att dom försöker stjäla deras musikrättigheter

Medlem

Wtf? Det är ju helt sjukt ju..

Inaktiv

Oseriöst som få.

Hur fungerar det, får den som claimar copyrighten pengarna ganska så omedelbart eller finns det någon period för att överklaga? För annars är det ju stöld.

Sen borde man ju som default inte behöva försvara något som man själv har skapat.

Medlem
Medlem

Det är så jävla sjukt att jag saknar oooord...

Medlem

Är det här ens lagligt? Måste finnas någon lag som kan sätta stopp på det här.

Medlem
Medlem
Skrivet av Aresz:

Oseriöst som få.

Hur fungerar det, får den som claimar copyrighten pengarna ganska så omedelbart eller finns det någon period för att överklaga? För annars är det ju stöld.

Sen borde man ju som default inte behöva försvara något som man själv har skapat.

Tyvärr är det så att, om man följt med diskussionen på Reddit, så blir du DIREKT av med all monetization på dina videor, det förs sedan över till "copyright claimant" fram tills du fått din överklagan genom. Under den tiden gör dom pengar på det. Det finns ingen som helst limbo eller dylikt för överklagningstid då pengarna skulle samlas i en pool för att sedan gå till den som faktiskt vinner rättigheterna.

Det här slår sanslöst hårt mot alla som har något att göra med spel på YouTube och vi kan räkna med att allt fler kommer emigrera till egna sidor eller alternativa sidor framom YouTube.

Medlem

Fett lätt sätt att tjäna pengar. Allt man behöver göra är att claima någon annans rättigheter och se stålarna rulla in.

Medlem

Det är just detta som varit det mest kritiserade, att deras system är som gjort för att missbrukas och Google verkar inte se något fel i det. Lycka till Google,det kommer ni behöva om ni inte snabbt ändrar det här systemet. Att det sedan inte gör skillnad på om man har med copyright material i hela videon eller bara några sekunder visar på ännu en sak som är helt åt skogen med detta skrattretande system.

Medlem

Google broke the law and the google won...

Medlem
Medlem
Skrivet av LionBear:

Vimeo

Detta. Så väldigt mycket detta. Snyggare, bättre, och mer öppet.

Skrivet av Ender:

Haha, varför använder dom inte samma vapen tillbaka? Stäm skiten ur Indmusic för att dom försöker stjäla deras musikrättigheter

de skulle aldrig ha råd med advokater till en sådan stämning.

Medlem

Hoppas verkligen på att det går käpprätt neråt för dessa giriga as.

Medlem
Skrivet av Ender:

Haha, varför använder dom inte samma vapen tillbaka? Stäm skiten ur Indmusic för att dom försöker stjäla deras musikrättigheter

Jo men du kan ju försöka punga ut pengarna för advokater och rättegångskostnader.. Det är bara stora företag som har råd med att stämma

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Picardo:
Skrivet av Aresz:

Oseriöst som få.

Hur fungerar det, får den som claimar copyrighten pengarna ganska så omedelbart eller finns det någon period för att överklaga? För annars är det ju stöld.

Sen borde man ju som default inte behöva försvara något som man själv har skapat.

Tyvärr är det så att, om man följt med diskussionen på Reddit, så blir du DIREKT av med all monetization på dina videor, det förs sedan över till "copyright claimant" fram tills du fått din överklagan genom. Under den tiden gör dom pengar på det. Det finns ingen som helst limbo eller dylikt för överklagningstid då pengarna skulle samlas i en pool för att sedan gå till den som faktiskt vinner rättigheterna.

Det här slår sanslöst hårt mot alla som har något att göra med spel på YouTube och vi kan räkna med att allt fler kommer emigrera till egna sidor eller alternativa sidor framom YouTube.

Wtf? Så även om oskyldiga drabbas så kan den som claimar copyrighten tjäna pengar bara genom att gå runt och anmäla? Vad är det för j*vla sätt? Jämförelse IRL så kan jag claima att någon har mina skor på sig, och då tar jag dennes inkomst så länge som det går, tills personen hävdar att det inte är mina skor. Pengarna jag redan har tagit behåller jag? Luktar som att en massstämning är på gång? (ursäkta min skojämförelse, inser att den inte är helt rättvis)

edit: OM jag lägger upp ett klipp, kan jag inte bocka i någon ruta eller liknande som gör att jag säger att jag och endast jag har upphovsrätten till detta?

Avstängd

Musikindustrin har börjat gå för långt, sen när har dom rätten att tro dom äger något man själv gjort?
Det är som att säga att dom som gjort gitarrer äger rättigheterna till musiken du gör bara för du just använder deras produkt som skapats av dom.

Och folk tycker synd om industrin när dom gnäller om att dom förlorar pengar inom piratkopiering. Här har vi en liten del av bevis hur dom beter sig.

Medlem

Fy helvete vad vidrigt. Att det ens är möjligt är skrämmande. Jag komponerar pianomusik, och har ett album jag jobbat på i typ 6 år. Skulle någon annan göra claims på detta skulle jag bli fett självmordsbenägen.

Medlem

Nu kommer jag förmodligen låta som ett troll. Men syftet med detta system är ju att skydda alla möjliga från ett långt gånget missbruk från youtubes användare.

Tidigare så har det varit mer eller mindre fritt fram att lägga upp walkthroughs/let plays av spel, musikvideor, filmsnuttar eller rentav hela filmer på youtube, med ingen eller mycket liten originalisering (om ett verk är baserat på ett annat verk, men är väldigt annorlunda/förändrat så kan det räknas som ett original i sig själv). Och möjligheterna för rättighetsägarna att göra något åt saken har varit väldigt små.

Detta är såklart helt och hållet fel att detta har fått pågå så pass länge. Är det rätt att man ska kunna kolla på när A spelar ett spel som B har gjort, utan att A gör något originellt men ändå får alla pengar som B borde få, då det är dom som har gjort praktiskt taget allt arbete?
Är det rätt att man ska kunna lyssna på musik från C som B har lagt upp på youtube, och B får pengar för det?
O.s.v.

Nej, detta är någon som har varit på gång länge och som faktiskt är rätt att det ska finnas. Sättet som youtube har valt att utföra det är dock bedrövligt. Förhoppningsvis så befinner vi oss i ett övergångsstadie och att systemet förbättra så att så få oskyldiga som möjligt hamnar i kläm.

Problemet tidigare var att rättighetsägaren var tvungen att manuellt gå igenom youtube och klicka på "claim", varav efteråt så tog personal på Google och undersökte saken, något som var långsamt och ineffektivt, speciellt om du var ett liten organisation utan mycket kraft i ryggen.

Som jag förstått det nu så kan företag använda automatiska jämförelsemetoder (troligtvis med någon slags inbyggd säkerhetskontroll för att unvika total missanvändning), och de får inkomsterna omedelbart, sedan är det upp till den som lade upp videon att ta upp saken om denne vill.
Man kan dock vara medlem av vissa utav youtube godkända nätverk, och då blir inte dina videor automatiskt claimade, utan det går ett meddelande till de som kontrollerar nätverket och sedan får nätverket avgöra om din video är bryter mot reglerna eller inte, nätverk kan dock förlora sin skyddsstatus om de ser igenom fingrarna på upphovsrättsbrott.

Avstängd
Skrivet av ompalompa:

Nu kommer jag förmodligen låta som ett troll. Men syftet med detta system är ju att skydda alla möjliga från ett långt gånget missbruk från youtubes användare.

Tidigare så har det varit mer eller mindre fritt fram att lägga upp walkthroughs/let plays av spel, musikvideor, filmsnuttar eller rentav hela filmer på youtube, med ingen eller mycket liten originalisering (om ett verk är baserat på ett annat verk, men är väldigt annorlunda/förändrat så kan det räknas som ett original i sig själv). Och möjligheterna för rättighetsägarna att göra något åt saken har varit väldigt små.

Detta är såklart helt och hållet fel att detta har fått pågå så pass länge. Är det rätt att man ska kunna kolla på när A spelar ett spel som B har gjort, utan att A gör något originellt men ändå får alla pengar som B borde få, då det är dom som har gjort praktiskt taget allt arbete?
Är det rätt att man ska kunna lyssna på musik från C som B har lagt upp på youtube, och B får pengar för det?
O.s.v.

Nej, detta är någon som har varit på gång länge och som faktiskt är rätt att det ska finnas. Sättet som youtube har valt att utföra det är dock bedrövligt. Förhoppningsvis så befinner vi oss i ett övergångsstadie och att systemet förbättra så att så få oskyldiga som möjligt hamnar i kläm.

Problemet tidigare var att rättighetsägaren var tvungen att manuellt gå igenom youtube och klicka på "claim", varav efteråt så tog personal på Google och undersökte saken, något som var långsamt och ineffektivt, speciellt om du var ett liten organisation utan mycket kraft i ryggen.

Som jag förstått det nu så kan företag använda automatiska jämförelsemetoder (troligtvis med någon slags inbyggd säkerhetskontroll för att unvika total missanvändning), och de får inkomsterna omedelbart, sedan är det upp till den som lade upp videon att ta upp saken om denne vill.
Man kan dock vara medlem av vissa utav youtube godkända nätverk, och då blir inte dina videor automatiskt claimade, utan det går ett meddelande till de som kontrollerar nätverket och sedan får nätverket avgöra om din video är bryter mot reglerna eller inte, nätverk kan dock förlora sin skyddsstatus om de ser igenom fingrarna på upphovsrättsbrott.

Orkade inte ens läsa allt utan jag tappade suget efter jag läste att du tycker inte folk ska få visa när dom spelar ett visst spel för för att några gjort det.
Såna där kommentarer har inget här att göra ifall du skyddar företagen för sina idiotiska idéer, sen för det andra så handla det om musik från första början inte om själva spelandet

Medlem
Skrivet av oskar.nimmersjo:
Skrivet av Ender:

Haha, varför använder dom inte samma vapen tillbaka? Stäm skiten ur Indmusic för att dom försöker stjäla deras musikrättigheter

de skulle aldrig ha råd med advokater till en sådan stämning.

Skrivet av zobino:

Jo men du kan ju försöka punga ut pengarna för advokater och rättegångskostnader.. Det är bara stora företag som har råd med att stämma

Finns nog gott om stämmningsadvokater som gärna skulle ta sig an ett fall där vinsten i det närmaste är garanterad. Misstänker att det står i något i YouTubes användaravtal dock, som gör att dom faktiskt får stänga av klipp, oavsett ifall det är på skäliga grunder eller inte. Låter iaf jäkligt underligt att ett oberoende företag kan få detta att hända utan att dom har rätt till det.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Nu kommer jag förmodligen låta som ett troll. Men syftet med detta system är ju att skydda alla möjliga från ett långt gånget missbruk från youtubes användare.

Tidigare så har det varit mer eller mindre fritt fram att lägga upp walkthroughs/let plays av spel, musikvideor, filmsnuttar eller rentav hela filmer på youtube, med ingen eller mycket liten originalisering (om ett verk är baserat på ett annat verk, men är väldigt annorlunda/förändrat så kan det räknas som ett original i sig själv). Och möjligheterna för rättighetsägarna att göra något åt saken har varit väldigt små.

Detta är såklart helt och hållet fel att detta har fått pågå så pass länge. Är det rätt att man ska kunna kolla på när A spelar ett spel som B har gjort, utan att A gör något originellt men ändå får alla pengar som B borde få, då det är dom som har gjort praktiskt taget allt arbete?
Är det rätt att man ska kunna lyssna på musik från C som B har lagt upp på youtube, och B får pengar för det?
O.s.v.

Nej, detta är någon som har varit på gång länge och som faktiskt är rätt att det ska finnas. Sättet som youtube har valt att utföra det är dock bedrövligt. Förhoppningsvis så befinner vi oss i ett övergångsstadie och att systemet förbättra så att så få oskyldiga som möjligt hamnar i kläm.

Problemet tidigare var att rättighetsägaren var tvungen att manuellt gå igenom youtube och klicka på "claim", varav efteråt så tog personal på Google och undersökte saken, något som var långsamt och ineffektivt, speciellt om du var ett liten organisation utan mycket kraft i ryggen.

Som jag förstått det nu så kan företag använda automatiska jämförelsemetoder (troligtvis med någon slags inbyggd säkerhetskontroll för att unvika total missanvändning), och de får inkomsterna omedelbart, sedan är det upp till den som lade upp videon att ta upp saken om denne vill.
Man kan dock vara medlem av vissa utav youtube godkända nätverk, och då blir inte dina videor automatiskt claimade, utan det går ett meddelande till de som kontrollerar nätverket och sedan får nätverket avgöra om din video är bryter mot reglerna eller inte, nätverk kan dock förlora sin skyddsstatus om de ser igenom fingrarna på upphovsrättsbrott.

Ok, jag förstår hur du tänker, men du blandar ihop begreppen här. Att lägga upp en hel film eller möjligtvis en komplett låt på YT är att bryta mot upphovsrätten. Att däremot lägga upp en film på någon som spelar igenom, recenserar eller använder klipp ur ett spel är något helt annat. Att titta på en film där detaljer ur ett spel visas är då inte samma sak som att SPELA det.
Om jag tittar på en recension av ett spel så förlorar utvecklaren inga pengar på det, hur skulle dom göra det? Menar du att jag annars skulle betala utvecklaren för att se dom recensera deras eget spel? Oj, ok, det är ju säkert jättebeskrivande av spelet utifrån ett öppet och ärligt perspektiv

Om jag filmar någon som kör runt i en bil, utan att ha köpt bilen, ska jag då alltså betala bil, skatt soppa och vägtull då också antar jag. Sen kan man ju undra vad dessa människor som lägger upp klipp på YT tjänar på det egentligen. Jag har aldrig betalat en krona för att se roliga klipp på YT.
Har säkert blivit utsatt för reklam åtskilliga gånger, men det är ett "pris" jag gärna betalar. Hur förlorar någon pengar på detta menar du?

Men för fan, sitt och ruttna på ert upphovsrättsskyddade skräp, jag klarar mig bra utan. Kommer bara drabba er själva, era giriga svin.

Inaktiv

Finns det några likvärdiga alternativ till Youtube?

Medlem

Detta är vad lagen är till för, det första jag tänkte när jag såg det var Rock and Roll Racing av Blizzard.

Spel är inte musik eller film, det har mycket mer gemensamt med äldre spel som schack och brädspel. Så om jag lägger upp en film på när jag spelar schack så ska någon få pengar för det? Eller varför inte om någon spelar fotboll eller använder något annat som man redan betalat pengar för? Sluta se spel som filmer för det är de inte, ett spel kommer inte spela sig självt, det krävs att någon spelar det. Ta ett spel som Elite eller varför inte Roller Coaster Tycoon, inget spel kommer vara det andra likt för det handlar om den egna kreativiteten (eller snarare gjorde, dagens spel verkar mer och mer ta bort denna och bli mer som en film). Nej föresten, det stämmer nog, de har all rätt att kräva pengar för spel är ju nästan som filmer numera.

Så om ett spel inte säljer på grund av att någon lagt upp en video från det på Youtube så kanske det är dags att börja fundera på varför.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Tidigare så har det varit mer eller mindre fritt fram att lägga upp walkthroughs/let plays av spel, musikvideor, filmsnuttar eller rentav hela filmer på youtube, med ingen eller mycket liten originalisering (om ett verk är baserat på ett annat verk, men är väldigt annorlunda/förändrat så kan det räknas som ett original i sig själv). Och möjligheterna för rättighetsägarna att göra något åt saken har varit väldigt små.

Detta är såklart helt och hållet fel att detta har fått pågå så pass länge. Är det rätt att man ska kunna kolla på när A spelar ett spel som B har gjort, utan att A gör något originellt men ändå får alla pengar som B borde få, då det är dom som har gjort praktiskt taget allt arbete?

Problemet är att detta har drabbat såväl utvecklare som recensenter väldigt hårt. Det verkar vara totalt kaos i nuläget. Många utvecklare har gått ut öppet och sagt att det är helt ok att lägga upp filmer på YouCopyClaimTube där man spelar deras spel. De flesta verkar inte, så vitt jag har förstått, ha problem med att man monetariserar(?) sina spelsessioner, recensioner eller dylikt. Det skadar inte spelbolagen utan tvärtom skapar intresse kring spelet.
En lista från powergamer.se:

¤Starcraft: Alla som har fått varningsmejl uppmanas att bestrida åtgärden så att Blizzard kan godkänna dem

¤ Diablo: Samma uppmaning som med Starcraft

¤Ubisoft: användare uppmanas att skicka in länken och meddela vem som har bestridit innehållet så att videon godkänns

¤Capcom: uppmanar användare att höra av sig då de inte har gjort några anspråk på videos med innehåll från deras spel

¤Naughty Dog: ska ta en titt på det hela men säger att officiell policy inte finns. Men ogilalr de som tjänar pengar på innehåll med deras titlar så som Uncharted eller Last of Us

¤Codemasters: ser inget problem med att folk spelar in videos med material från deras spel

¤Deep Silver: uppmanar alla som fått mejl att höra av sig för att se vem som har gjort anspråk på material

¤Bossa Studios: utvecklarna bakom Surgeon Simulator ger samtliga tillstånd att spela in då dem tycker att videona är underhållande samt ger de idéer om vad de själva kan göra med sina framtida spel.

Medlem
Skrivet av Ender:

Ok, jag förstår hur du tänker, men du blandar ihop begreppen här. Att lägga upp en hel film eller möjligtvis en komplett låt på YT är att bryta mot upphovsrätten. Att däremot lägga upp en film på någon som spelar igenom, recenserar eller använder klipp ur ett spel är något helt annat. Att titta på en film där detaljer ur ett spel visas är då inte samma sak som att SPELA det.
Om jag tittar på en recension av ett spel så förlorar utvecklaren inga pengar på det, hur skulle dom göra det? Menar du att jag annars skulle betala utvecklaren för att se dom recensera deras eget spel? Oj, ok, det är ju säkert jättebeskrivande av spelet utifrån ett öppet och ärligt perspektiv

Om jag filmar någon som kör runt i en bil, utan att ha köpt bilen, ska jag då alltså betala bil, skatt soppa och vägtull då också antar jag. Sen kan man ju undra vad dessa människor som lägger upp klipp på YT tjänar på det egentligen. Jag har aldrig betalat en krona för att se roliga klipp på YT.
Har säkert blivit utsatt för reklam åtskilliga gånger, men det är ett "pris" jag gärna betalar. Hur förlorar någon pengar på detta menar du?

Men för fan, sitt och ruttna på ert upphovsrättsskyddade skräp, jag klarar mig bra utan. Kommer bara drabba er själva, era giriga svin.

Att lägga upp en film där någon spelar ett spel är i gråzonen, frågan där är om spelarens voice-over eller agerande i spelet förvränget spelandet till ett originellt verk. T.ex. en multiplayermatch i ett spel ses oftast som ett originellt verk. Att däremot spela igenom ett story/cutscene-tungt spel som t.ex. walking dead, beyond two souls men även mass effect eller assassins creed är väldigt svårt att få till att bli ett originellt verk och på så sätt undgå upphovsrätt.

Problemet ligger på två punkter:
1 - En lets play med dålig inspelningskvalitet (ljud och video) eller kass voiceover av spelaren kommer att påverka försäljningssifforna negativt av orättvisa anledningar.
2 - Det finns Många som ser på storytunga spel för att slippa köpa och spela dem själva. Detta leder även till förlorade intäkter.

Att visa detaljer i t.ex. en recension eller dylikt är helt lagligt och rätt. Problemet där ligger ju inte hos upphovsrättsägarna, utan att det system som Google har satt inte är kapabelt att diskriminera vad som är vad.

Sanslöst illa. Upplevde samma sak i helgen när jag la upp ett klipp innehållandes delar av låtar framförda live av ett band och fick flaggning från företag/skivbolag jag vet inte alls ligger bakom musiken då bandet ifråga släpper sin musik själva på eget bolag.

12
Skriv svar