Dagen då skrattet tystnade

Medlem
Skrivet av morfin91:
Skrivet av SenapsBread:
Skrivet av morfin91:
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av morfin91:
Skrivet av Blackwolfe:

Hela tanken är ju att sätta sig in i hur det var för flickan i fråga. Det är nog inte alltid så lätt när man är 14, speciellt inte för en flicka. Jag visste var storyn var på väg, visste att alla val förmodligen ledde till samma slut. Jag klickade frenetiskt på vissa val i slutet, men det gick inte.. precis som flickan i fråga säkert försökte på nåt sätt kämpa emot. Och som struggle sa. "There is no starting over. This happened".

Det är aldrig offrets fel.

Bra skrivet enda fram tills "Det är aldrig offrets fel." då du säger att en person som blir utsat för brott inte kan vara medvärkande för det som har hänt.
i spelets fall så är detta ganska sant dock (så som jag valde spelade inte om) men i andra händelser så kan ett offer vara minst lika delaktig till händelsen som hen som uförde dådet.

Jag menar såklart när det gäller våldtäkt, oavsett om det är en utomstående eller inom en relation.

Offret kan ha medvetet triggat en förödare att begå brottet även vid vådtäkts brott.

Vet du ens själv vad du snackar om? Finns inget en annan människa kan göra för att trigga en annan till våldtäkt.

Exempel: En kvinna tar på sig sina slampigaste kläder hon har (medvetet valt) går till en fest sertill att Olof får tillräkligt att dricka flirtar med han bara för skoj hon har inga planer att göra nått mer en att driva med honnom. senare under kvällen beslutar hon sig att driva enumera med Olof med att ta han in till ett privat rumm där hon tesar han mot ett sexuelt umgänge. när det väl kommer till kritan och Olof tror att det är detta hon vill så säger hon att detta bara ett ett skämt mot han.
vid detta tillfället skulle jag inte säga att Olof skulle vara den enda som bidragit till en våldtäkt ifall han nu skulle göra någon sexuel handling mot henne.

Ja men DET är ju annorlunda. Har hon eggat upp honom på skoj, och dessutom satt på sig sina slampigaste kläder, ja DÅ får man våldta.

*arbetar hårt med att hålla höger handflata i styr innan den /facepalmar ihjäl mig.

Medlem

1. Slutsatser: Du skrev några påståenden angående de som uttrycker sig negativt om spelet utan att veta vem de egentligen är. Du påstod att de inte är omtyckta och att om någon inte blir känslomässigt påverkad av spelet så är de kapabla till att begå våldtäkt (av omyndiga också?)

Argument: Jag och andra har lagt upp argument om varför spelet inte är bra, men jag vet inte om du har läst dem.

Offer: Läste "Tycker bara det är så tragiskt att det varje gång något liknande problem belyses ska få sådan massa negg riktat mot sig." fel.

2. Hur kan du skita i om någon har gjort det bättre? Det du menar är att du inte vill ha en bättre upplevelse, men också så föredrar du något sämre. Nu är det förstås bara ett kort webbläsarspel men det är själva tanken bakom det. Skulle aldrig välja något sämre när något bättre ligger precis framför mig.

Jag sa aldrig att jag ignorerade budskapet. Det är inte för att andra har gjort det bättre som jag inte tycker om spelet, det är för att det är dåligt i sig, utan någon närmare jämförelse.

3. Battlefield 4 är ett FPS med multiplayer fokus, de delar inte samma innehåll på något vis, de är helt olika. Jag jämför hellre med andra textbaserade spel, som Depression Quest vilket jag tycker är spelets närmaste släkting.

4. Du antar igen att budskapet bara liksom hoppar fram och slår alla som spelar det på käften, vilket inte är sant. Jag ser inte poängen med det för att det är ett dåligt försök till ett halvdant textspel med minimal story och ett tema som kommer lika snabbt som det försvinner. Budskapet gick i land men skeppet som det kom i luktade skit, vilket definitivt sänkte intresset.

Tala heller inte ner till mig.

Medlem

Zzzz....

1. Jag tror inte att jag orkar förenkla ytterligare en gång. Läs igen, det kommer klarna. Jag har läst argumenten mot spelet, och jag varken förstår dom eller håller med dom.

2. Jag har inget emot att det finns spel som du tycker är bättre, jag kanske som håller med dig. Men bara för att det ev finns bättre så anser jag inte att det här spelet skulle bli sämre. Vi har Mona Lisa liksom, vad ska vi med resten till? Allt annat är ointressant och suger...eller? Dessutom är ju själva poängen inte "spelmekaniken" utan budskapet.

3. Jag vet, och en online enkät är en online enkät, men det hindrade tydligen inte dig från att jämföra spelet med en sådan flera gånger.

4. Nej då, har märkt att det många gånger slutar med ett slag i tomma luften, långt över huvudet tydligen. Känn dig inte träffad nu. Är nog inte mycket annat att göra än att konstatera att vi tycker olika om saker och ting, allt annat verkar bara bli menlöst.

Borsta tänderna morgon och kväll

Medlem

Läskigt att se unga män (även om dom i den här tråden verkar vara väldigt få) ha en sådan hemsk syn på våldtäkt och våldtäktsoffer. Om någon inte vill ha sexuellt umgänge med någon annan - då är det våldtäkt. Spelar ingen som helst roll hur mycket någon har druckit, vilka kläder som är på eller av. Det tror jag dom flesta förstår. Dessutom pratar vi i texten om någon som enligt svensk lag är ETT BARN. Någon som vi, som demokratiskt samhälle, har ställt upp på att beskydda - även från sitt ibland bristande omdöme (du vet, det är ett barn?).

OnT: Jag tyckte spelet satte fingret på många bra punkter som verkar saknas i såväl samhället som på juridisk nivå vad gäller synen på vad som "är" en våldtäkt. Tur är väl det att argumentet "men se vad hon hade på sig!" börjar försvinna på svensk mark, men trots det så skuldbelägger man offret på andra grunder. Som exempelvis "hen vet ju om att hen inte får dricka vid dennes ålder", eller "hen skulle aldrig strulat med en person och sen inte förväntat sig att andra personer också ville ligga med hen". Sorgligt nog är det precis så vissa domslut tas i liknande fall. Hemskt.

Att personer har mage att klaga på "val" bevisar bara vilken otrolig naiv bild de har om verkligheten. Är man inlåst på ett rum med fyra andra personer som stinker av hormoner och alkohol är det inte alltid lätt att skrika "NEJ!" och slåss för sig själv.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

FM-guru
F.d. Sisyr

Med tanke på hur det tjötats i denna kommentarstråd om detta minispel skulle jag vilja påstå att skaparen åtminstone delvis lyckats med sitt mål.

Medlem

Det här kommentarsfältet skulle vara ett perfekt komplement till spelet.

Såg en intervju en gång, angående en våldtäkt på en skola. Där hade oralsex påtvingats offret. Många i samma skola trodde att det hela var påhittat. "Hur kan man tvinga någon till oralsex? Det går ju inte, det är ju bara att bita ifrån" sa de på skolan lite skämtsamt. Det visade sig senare att förövaren erkände allt och det var väldigt verkligt.

Upplevelsen av maktlöshet i det här "spelet" och att jag läste i kommentarsfältet efteråt fick mig att rysa av obehag.

Medlem

En "interpassiv" novell (vägrar säga aktiv då valen inte spelar roll). Men spel vettefasiken...


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

123
Skriv svar