Test – Bättre gaming med 144 Hz-skärm

Medlem
Skrivet av Tompa:

Vi jagar enEizo Foris FG2421 nu, gamerinriktad sak med 240 Hz. Test i januari hoppas jag.

Det är en 120hz skärm som släcker kristallerna mellan varje frame bara. "Overdrive" och andra marknadsnamn har liknande funktion på de flesta snabba skärmar vilket är lite av anledningen man mäter G2G nu och inte enligt ISO standard..

8,4ms avg G2G, 2,9 lowest, 44.0 highest (sjukt högt i vissa nyanser). 12,1ms enligt ISO. Den är dessutom långsammare totalt sett i signalprocesserandet i sitt 240 "hz" turboläge än vad den är i 120 hz. I 120hz räknas den som en "gamerskärm", i 240 "hz" räknas den som en medioker skärm. Det finns sjukt mycket bättre skärmar.

"Class 2) A lag of 16 - 32ms / One to two frames - moderate lag but should be fine for many gamers. Caution advised for serious gaming and FPS"

TFTcentral är som vanligt det som gäller när man ska kolla skärm: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/eizo_fg2421.htm

EDIT: DVI tillåter bandbreddsmässigt inte mer än 2x~60hz, eller som vissa lyckats ösa på med 2x~72hz.

1920*1080 * 144 = 298 598 400 pixlar/sec
298 598 400 * 24 (bits, färg) = 7 166 361 600 bits/sec eller 7,16 gbit/sec

7.92 gbit/sec är DVI-standardens max, eller 9,9 gbit/sec om man räknar med 8b/10b overhead.

Vi får nog helt enkelt vänta på en ny standard, speciellt om vi tänkt oss mer än konsoll fps på en 4k skärm

Skrivet av Loevet:
Skrivet av Ender:

Tänkte samma sak Golom, blev riktigt sugen på en Asus där, men undrade just över G-Sync, som verkar vara revolutionerande för gamingskärmar. Å andra sidan skulle jag kunna ta en Asus nu och låta min dotter ärva den efter att G-sync etablerat sig ordentligt och börjat droppa i pris.

Någon som vet ifall 144Hz kommer till sin rät med ett Gigabyte GeForce GTX 760 4GB OC? Har ett sådant liggande i en obruten förpackning framför mig.

Edit. Kör just nu bara BF4 och Hearthstone

Det grafikkortet kommer inte att kunna köra de senaste spelen med maxade grafikinställningar och nå 60 fps, men om du skruvar ner inställningarna något så att du hamnar så nära 60 fps som möjligt kommer du att älska 144 hz-upplevelsen. Battlefield 4 kommer att vinna en hel del sett till bildflytet i 144 hz, Hearthstone skulle däremot må bättre av en bra IPS-skärm på 60 hz.

Dock får du ställa dig frågan om du prioriterar bildkvalitet eller bildflyt, för TN-paneler lämnar tyvärr en del att önska jämfört med skärmar som använder IPS-paneler. Asus VG248QE som vinner det här testet är riktigt bra i spel, men för fotografier och andra former av grafik lämnar den en del att önska. Men den kommer säkerligen att duga gott till dess att skärmar med G-sync når oss, och då kommer nog dottern att uppskatta den alldeles utmärkt skulle jag tro.

Det räcker inte med att nå 60 fps. Hertz är inputraten till skärmen, kort och gott, hur många bilder datoren skickar och skärmen tar emot per sekund. Har du 60 fps och låt säga 120hz skickar den samma bild 2 gånger innan en ny frame kommer. Har du 120fps visar den hyffsat synkat rätt antal bilder. Har du 150fps så droppar den 30 av bilderna då du ändå inte kan visa dom. Något som ofta händer CS-lirarna som sitter med 60 hz skärmar och tappar 40% av bildinformationen som spelet gräver fram. Om det påverkar spelet eller inte låter jag vara osagt, men jag tycker inte det är en sekund roligt att spela snabba FPS-lir i 60 hz.

Jag tillhör nog överklocka CRT skärmar generationen och grinade över counter-strikes cap på 100fps förut så jag är lite extra petig. BF kör jag i låst 144 fps och 144hz. Lirar dock i low på allt utom textures som är high. Men det beror ju som sagt vilket tångssyndrom man har när det gäller flyt. Kör 2-way SLI med Gigabytes 670 OC kort. Hade lite smådrops med ett kort och köpte två för att gå upp i inställningar men det visade sig dyka under 100 redan på medium settings så jag lirar på som förut.

Jag minns när man hade låst 166fps i Q3 och satt och finsynkade in skärmen 2-3 decimaler på hertzen för att inte få tearings med v-sync av. Det var tider det!

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Kommer inte att gå tillbaka till TN efter att ha provat IPS, har man kört en TN-skärm bredvid en IPS-skärm samtidigt så får man en chock.

Det beror ju helt på vad man är ute efter. Jag tycker det är fullständigt ospelbart under 120Hz. 60Hz hackar så mina ögon gråter.

kör nu ASUS-skrämen i 144Hz och alla spel utom typ BF4 låst i 144 fps. Sådan fröjd att spela på att jag saknar ord.


signatur

"It's the decisions you make when you have no time to make them that define who you are." -teh_masterer

Medlem

Mycket intressant artikel å kommentarer! Sitter själv precis å försöker fatta nånting i dethär träsket av för mig helt nya begrepp om paneler frekvenser å grejs. Fortfarande ingen aning vad jag ska välja... 144hz eller nåt IPS... spelar mest rollspel tyo witcher,dragon age men även flygsims å nåt fps då å då.... Trillade över en lite rolig sak bara som inflikning. Kolla in dessa kundrecensioner på komplett.se

Jämför Antons kundrecension här
https://www.komplett.se/asus-24-led-vg248qe/774683?tab%3drevi...

med Pontus recension av AOCs motsvarande 144Hz här:
https://www.komplett.se/aoc-24-led-g2460pqu/775713?CKS=PCW#!t...

Det som skiljer dom åt är orden "i en vecka" hos Anton mot "i ungefär 2 månader" hos Pontus. Annars är de ordagrant exakt samma. Slump?

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Mycket intressant artikel å kommentarer! Sitter själv precis å försöker fatta nånting i dethär träsket av för mig helt nya begrepp om paneler frekvenser å grejs. Fortfarande ingen aning vad jag ska välja... 144hz eller nåt IPS... spelar mest rollspel tyo witcher,dragon age men även flygsims å nåt fps då å då.... Trillade över en lite rolig sak bara som inflikning. Kolla in dessa kundrecensioner på komplett.se

Jämför Antons kundrecension här
https://www.komplett.se/asus-24-led-vg248qe/774683?tab%3drevi...

med Pontus recension av AOCs motsvarande 144Hz här:
https://www.komplett.se/aoc-24-led-g2460pqu/775713?CKS=PCW#!t...

Det som skiljer dom åt är orden "i en vecka" hos Anton mot "i ungefär 2 månader" hos Pontus. Annars är de ordagrant exakt samma. Slump?

Vänta nu... Bra att du såg det. Exakt samma text! Köpta recensioner?
Jag ka säga att du säkert inte behöver 144hz.
Satsa hellre på 1440p och 120hz(eller till och med 60hz pga dina val av spel) om din hårdvara vill och orkar det.

Medlem

Jag sökte bland kommentarerna och tror inte att någon nämnt det ännu. För sugna så har faktiskt Acer utvecklat en 27" 1440p IPS-panel med G-sync, inet ska få den i lager den 22:a april.

Linustechtips gav den riktigt bra omdöme, 4ms g2g vilket också är väldigt trevligt.

"Acer 27" XB270HU" heter den för intresserade, länk: http://www.inet.se/produkt/2205376/acer-27-xb270hu-predator-g...

Skrivet från mobil, ber om ursäkt för eventuella stavfel

123
Skriv svar