Aktieägare stämmer EA för buggigt Battlefield 4

Robot
Aktieägare stämmer EA för buggigt Battlefield 4

Menar att speljätten dolt hur buggigt spelet var, och att den gett "oriktiga och vilseledande uttalanden".

#nyhetstips, #battlefield-4, #dice


Medlem
Aktieägare stämmer EA för buggigt Battlefield 4

Hahahaha, så jävla bra! Skit ska skit ha.

Medlem

Kanske kommer de att tänka om nästa gång de ska släppa ett halvfärdigt spel.

Medlem

Styrkekramar till alla på DICE kontoret.

Redaktör

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?


signatur
Medlem

Varför ska det vara så svårt att göra klart ett spel idag? Så mycke kan det väl inte kosta? Rent logiskt borde väl de kosta mer att patcha ihop spelet i efterhand?

Medlem

Tummen upp till EA att dem valde stoppa alla näst kommande epacks till bf4 tills det är spel vänligt. Har bara lidit av endless loading screen black screen efter revive net code samt renderings buggen. Men efter senaste patchen så funkar det som det ska iallafall. Men hoppas dice släpper en stor patch nu som fixar det mesta samt att den drar sig ur EA och blir självständiga

Medlem

Jag misstänker skarpt att EA har en större roll i spelets släppschema än DICE har, vilket är roten till mycket av det onda i det här fallet...

Hur som helst, hoppas stämningen går igenom. Det måste bränna ekonomiskt att släppa ofärdiga spel.

Medlem

BF4 är bra mycket sämre än BF3 på alla plan.
Buggigare , mer kaos, och totalt jävla ointressanta kartor/gameflow.

Hoppas fan att de gör något vettigt med Battlefront annars kommer jag gråta.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

De hade nog knappast skrotat allt, snarare skjutit upp release i några månader. Bara det hade nog skapat en del sura miner Men det är dags för bolag i den storleken att lära sig planera riktigt från början.

Medlem

Är totalt bf torsk och har gillat alla i serien har dock inte köpt fyran än och tvivlar på att jag kommer lägga pengar på den här delen, bättre lycka med del 5 dice!


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

Är det inte mer troligt att DICE sade "Det är inte färdigt, vi behöver mer tid. Tiden ni gett oss räcker inte till med dom resurserna vi har" och EA kontrade med "lol, släpp skiten bara så vi får pengar. Spelarna bryr sig inte. Kolla bara Sim City. Dom köper ju ändå. *ler*"

Redaktör
Skrivet av Vandraren:
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

Är det inte mer troligt att DICE sade "Det är inte färdigt, vi behöver mer tid. Tiden ni gett oss räcker inte till med dom resurserna vi har" och EA kontrade med "lol, släpp skiten bara så vi får pengar. Spelarna bryr sig inte. Kolla bara Sim City. Dom köper ju ändå. *ler*"

Skrivet av umegatron:

De hade nog knappast skrotat allt, snarare skjutit upp release i några månader. Bara det hade nog skapat en del sura miner Men det är dags för bolag i den storleken att lära sig planera riktigt från början.

Frågan är hypotetisk, trovärdigheten spelar ingen roll. Jag är ute efter hur vi reagerar på vilket företag som gör vad.


signatur
Medlem

Håller tummarna för att EA ska vinna årets bajskorv i år igen.

Medlem

Folk fortsätter att köpa EA-spel, så skyll er själva.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vandraren:
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

Är det inte mer troligt att DICE sade "Det är inte färdigt, vi behöver mer tid. Tiden ni gett oss räcker inte till med dom resurserna vi har" och EA kontrade med "lol, släpp skiten bara så vi får pengar. Spelarna bryr sig inte. Kolla bara Sim City. Dom köper ju ändå. *ler*"

Skrivet av umegatron:

De hade nog knappast skrotat allt, snarare skjutit upp release i några månader. Bara det hade nog skapat en del sura miner Men det är dags för bolag i den storleken att lära sig planera riktigt från början.

Frågan är hypotetisk, trovärdigheten spelar ingen roll. Jag är ute efter hur vi reagerar på vilket företag som gör vad.

Jag gissar men jag tror att hade de gjort tvärtom så hade de fått mindre problem och negativ respons från spelare.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vandraren:
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

Är det inte mer troligt att DICE sade "Det är inte färdigt, vi behöver mer tid. Tiden ni gett oss räcker inte till med dom resurserna vi har" och EA kontrade med "lol, släpp skiten bara så vi får pengar. Spelarna bryr sig inte. Kolla bara Sim City. Dom köper ju ändå. *ler*"

Skrivet av umegatron:

De hade nog knappast skrotat allt, snarare skjutit upp release i några månader. Bara det hade nog skapat en del sura miner Men det är dags för bolag i den storleken att lära sig planera riktigt från början.

Frågan är hypotetisk, trovärdigheten spelar ingen roll. Jag är ute efter hur vi reagerar på vilket företag som gör vad.

Det är väldigt enkelt - Vi är aldrig nöjda! Men att skjuta upp ett spel för att det ska vara spelbart vid släpp är en kortvarig besvikelse som går över när spelet väl släpps och vi kan spela den färdiga produkten. Ett ofärdigt spel i klass med BF4 är något som troligtvis kommer följa EA väldigt länge och som dessutom dragit varumärket Battlefield i smutsen.

Stämningen kan förhoppningsvis leda till något bra. Pengar är det enda språket stora företag pratar och förhoppningsvis kan det bli ett uppvaknande för en branch som släppt spel med alldeles för många buggar tidigare.

Tyvärr så tror jag att det även kan få negativa konsekvenser. Var kommer pengarna från om EA tvingas betala skadestånd? Knappast från ledningens löner iaf.

Killmonday Games

Alla mjölkprodukter har ju bäst före datum HAH!


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Detta är varför man oftas köper spel som är 6 månader eller äldre så att dom hunnit bli patchade och gåt ner i pris med

Medlem
Skrivet av Tompa:

Frågan är hypotetisk, trovärdigheten spelar ingen roll. Jag är ute efter hur vi reagerar på vilket företag som gör vad.

Fast en hypotetisk fråga som har noll bäring på verkligheten är ju totalt meningslös...

Hur meningsfullt är det att "hypotetiskt" resonera om att EA skulle gett Dice 10 gånger mer resurser och anställt 3000 i Sverige? Inte alls eftersom det är 100% fantasi.

Kan du nämna någon utgivare som "skrotat" ett spel och bett stuidion börja om från början med 2 års försening för att det var buggigt en månad före release????

Det är mer meningsfullt att resonera kring mer sannolika hypotetiska frågor såsom:

Vad hade vi tyckt om EA istället bestämt sig för att Dice inte kan leverera och flyttat studion till USA eller sparkat halva ledningen på Dice och satt in eget folk?

Eller, vad hade vi tyckt om EA ifall de skjutit upp launchen med 2-3 månader?

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av Tompa:

Frågan är hypotetisk, trovärdigheten spelar ingen roll. Jag är ute efter hur vi reagerar på vilket företag som gör vad.

Kan du nämna någon utgivare som "skrotat" ett spel och bett stuidion börja om från början med 2 års försening för att det var buggigt en månad före release????

Eller, vad hade vi tyckt om EA ifall de skjutit upp launchen med 2-3 månader?

Finns ju exempel på spel som skrotas väldigt sent i utvecklingen, kanske inte pga just buggar, men kvalitetsbrister mm. 2-3 månader till av utveckling och testande hade troligtvis gjort BF4 gott.

Medlem

DICE/EA har skött detta så sjukt dåligt. Att de dessutom vägrar gå ut och tala om vad som händer gör saken ännu värre. Sedan att de tagit bort en massa saker ur spelet som fanns där innan är också helt sjukt. Vad hände med gräs som vajade av vind och buskar och träd som böjde sig av rotorvinden från Helis m.m.? Frostbite 3 är nu mer Frostbite 2.1 möjligtvis...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Jag är så glad för att jag bojkottar allt som har med EA att göra sedan den stora bluffen med SimCity. Samtidigt så får man uppleva massvis med bra och billiga spel från mindre utvecklare som bryr sig om sina produkter.

Redaktör
Skrivet av Zerp:
Skrivet av Tompa:

Frågan är hypotetisk, trovärdigheten spelar ingen roll. Jag är ute efter hur vi reagerar på vilket företag som gör vad.

Fast en hypotetisk fråga som har noll bäring på verkligheten är ju totalt meningslös...

Hur meningsfullt är det att "hypotetiskt" resonera om att EA skulle gett Dice 10 gånger mer resurser och anställt 3000 i Sverige? Inte alls eftersom det är 100% fantasi.

Kan du nämna någon utgivare som "skrotat" ett spel och bett stuidion börja om från början med 2 års försening för att det var buggigt en månad före release????

Det är mer meningsfullt att resonera kring mer sannolika hypotetiska frågor såsom:

Vad hade vi tyckt om EA istället bestämt sig för att Dice inte kan leverera och flyttat studion till USA eller sparkat halva ledningen på Dice och satt in eget folk?

Eller, vad hade vi tyckt om EA ifall de skjutit upp launchen med 2-3 månader?

Fast varför behövs bäring i verkligheten? Det handlar ju om hur vi ser på företagen, inte hur företagen sköter sina spel.

Det här är min poäng: vi kommenterar företag väldigt mycket utifrån vår uppfattning om företaget i fråga, ibland mer än för vad de faktiskt gör. När något är bra med Battlefield är det Dices förtjänst, och när något är dåligt är det EA:s fel – så har det ofta låtit ända sedan BF1942-tiden. Så vad händer om Dice gör en dålig sak som EA ställer tillrätta – ger vi cred till EA då, eller hittar vi ett annat skäl att skälla på dem?


signatur
Medlem

Säger ju det, Pc är skit! Har inge problem med Battlefield 4 på 360. Funkar skitbra

eld
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vandraren:
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

Är det inte mer troligt att DICE sade "Det är inte färdigt, vi behöver mer tid. Tiden ni gett oss räcker inte till med dom resurserna vi har" och EA kontrade med "lol, släpp skiten bara så vi får pengar. Spelarna bryr sig inte. Kolla bara Sim City. Dom köper ju ändå. *ler*"

Skrivet av umegatron:

De hade nog knappast skrotat allt, snarare skjutit upp release i några månader. Bara det hade nog skapat en del sura miner Men det är dags för bolag i den storleken att lära sig planera riktigt från början.

Frågan är hypotetisk, trovärdigheten spelar ingen roll. Jag är ute efter hur vi reagerar på vilket företag som gör vad.

Hypotetiska frågor bör ha någon slags verklighetsankring för att ens vara intressanta, att starta om en sån här produktion från början existerar inte någonstans, det är något man gör med spelkoncept som är obeprövade och visar sig inte fungera alls, inte med en otroligt lång spelserie och ett spel som som mest är ofärdigt och buggigt.

Om något så bör vi kolla på hur ironisk situationen är, aktieägare pushar för en release inför julen även om spelet inte är färdigt och aktiägare reagerar när konsekvenserna för detta val visar sig.

Medlem

Positiv utveckling, bf4 var knappast något "early access" spel så försöker man sälja halvfärdiga grejer är det bra att det blir konsekvenser.

Känns som det här med patcha har gått till överdrift.

Det är som om jag när jag spelar in ett band, gör det lite halvtaskigt och säger "äh vi fixar det i mixen sen"
Där jobbar jag efter en riktlinje: "Skit in - > Skit ut".

Medlem
Skrivet av Usagi:

Säger ju det, Pc är skit! Har inge problem med Battlefield 4 på 360. Funkar skitbra

grattis att det funkar med alla smyg downscales i såna gamla låder

Medlem

Är det bara jag som skonats från alla buggar?


signatur

Alltid retar det nån.

Redaktör
Skrivet av eld:

Hypotetiska frågor bör ha någon slags verklighetsankring för att ens vara intressanta, att starta om en sån här produktion från början existerar inte någonstans, det är något man gör med spelkoncept som är obeprövade och visar sig inte fungera alls, inte med en otroligt lång spelserie och ett spel som som mest är ofärdigt och buggigt.

Om något så bör vi kolla på hur ironisk situationen är, aktieägare pushar för en release inför julen även om spelet inte är färdigt och aktiägare reagerar när konsekvenserna för detta val visar sig.

Strunta i exemplet då. Men frågan hänger kvar: hur reagerar vi om/när Dice gör något dåligt som EA sen ställer tillrätta?


signatur
Skriv svar