Aktieägare stämmer EA för buggigt Battlefield 4

Medlem

Bravo! Hoppas verkligen att detta urartar sig och resulterar i en förändrad mentalitet i spelvärlden. Det var ganska länge sedan kvalitet prioriterades framför releasedatum, men jag håller inte andan.

Medlem

Jag tror ju inte alls att vi spelare hade blivit sura.Utan att vi tålmodigt hade hellre väntat ett par månader.
Men nu skyndade både DICE och EA sig att få ut BF 4 innan Call of Duty Ghosts kom ut med följd att vi fick ett ofärdigt spel.

Så jag tror ju absolut att resultatet hade blivit färre sålda spel innan jul, men att det hade de hämtat upp det 2014.
Nu blir ju resultatet att förtroendet sjunker för dessa båda med följd att de tappar köpare istället. Illa hur du än tittar på det.

Så den stora frågan är ju egentligen om vi spelare vill vänta. Ja, jag tror det.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem
Skrivet av Augustus:
Skrivet av baggso:
Skrivet av Augustus:
Skrivet av bjorlebeach:

Är det bara jag som skonats från alla buggar?

Nej, jag har inte märkt några problem alls. Är nöjd och förstår inte vad alla gnäller om.

Är heller inte arg på EA som släpper nästan alla mina favoritspel och har tagit väldigt aktiv ställning för sina anställda i HBTQ-frågor, vilket inga andra stora spelutgivare mig veterligen gjort.

Är det här en PC-grej? Alltså alla buggar och hatet mot Origin? Någon får gärna förklara vad det är för buggar ni syftar på.

lite väl arrogant å säga "förstår inte vad alla gnäller om"
du verkar ha haft tur med ditt spel men när ca 90% verkar lida eller har lidigt av crashar etc så borde du väl förstå vad folk "gnäller om".. tror inte att du hade varit nöjd om du hade köpt något som inte fungerade som det skulle.

det är som att säga "min bil som jag köpte fungerar jätte bra men min väns bil som han köpte från samma företag fungerar bara då och då.. förstår inte varför min vän gnäller"

Jag försöker inte vara nonchalant, jag försöker få reda på vad det handlar om. Borde man inte ha märkt NÅGOT om problemet ska vara så utbrett? Eller är det PC-versionen som inte funkar?

Om du tror att jag tar intryck av alla kommentarerna här? Nej. FZ-gnäll på forum med missriktade David vs Goliat-perspektiv rinner av mig sedan länge.

vart skrev jag att du tar intryck av alla kommentarer? iaf.. bara för att det har fungerat felfritt för dig(10%) så betyder det ju inte att det har gjort det för alla andra, därav gnället.
man kan ju förstå att vissa som har lagt ut 120$ på detta spel(vilket låter helt otroligt dumt) och sen inte kan spela mer än 5 minuter i sträck innan krasch blir rätt så upprörda, och som jag förstått det så kan folk som vill ha pengarna tillbaka inte få det.. min källa på detta är battlelog forumet, de har då varit i kontakt med EA-games.
Det är mestadels PC-versionen men tror även att det varit server problem och dylikt på konsolversionerna, inte så insatt i det sistnämnda då jag är inne på pc-forumet endast.

eld
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av eld:
Skrivet av Tompa:

Alla Battlefield till pc, kanske. Jag vet inte om det är EA eller Dice som ska ha mest cred för att buggar fixas, men alla Battlefield har varit mer eller mindre buggiga. Det är på något plan Dices ansvar. Förmodligen EA:s också, men defintivt Dices.

De enda som kan ge Dice tid för att fixa buggar är EA, buggar är oundvikliga och spelet släpptes för att hinna med schemat för jul-release.

Ja, givetvis. Men alla pc-BF har varit ganska buggiga vid release - kanske spelar fler faktorer än EA:s piska in. Kanske behövs nytt kodkunnande hos Dice, kanske ny styrning, nya arbetsmetoder... Jag bara spekulerar, men det jag menar är att man kanske inte ska låta reptilhjärnan lasta EA för alla problem bara för att de är störst och har dåligt rykte.

Jag har sagt det jag har sagt med erfarenhet inom området,

Det går inte att göra mjukvara utan buggar, det måste alltid finnas en period av buggfixande innan man släpper spelet. Om man försöker pressa schemat så går det som det går.

Hade man som utvecklare utan konsekvenser kunnat välja en längre utvecklingsperiod så hade man det, men är man under en publisher så ställs krav på deadlines som man till alla pris måste följa.

Inaktiv

Kan vi inte enas om att EA/DICE har gemensamt ansvar? De arbetar väl ändå tillsammans?

Det är väl bara att acceptera att de drog en rövare för att hinna med julreleasen av spelet och därmed uppnå sina försäljningsmål vilka är väldigt viktiga innan årets slut.

Medlem
Skrivet av Gamer 24-7:

Jag tror ju inte alls att vi spelare hade blivit sura.Utan att vi tålmodigt hade hellre väntat ett par månader.
Men nu skyndade både DICE och EA sig att få ut BF 4 innan Call of Duty Ghosts kom ut med följd att vi fick ett ofärdigt spel.

Så jag tror ju absolut att resultatet hade blivit färre sålda spel innan jul, men att det hade de hämtat upp det 2014.
Nu blir ju resultatet att förtroendet sjunker för dessa båda med följd att de tappar köpare istället. Illa hur du än tittar på det.

Så den stora frågan är ju egentligen om vi spelare vill vänta. Ja, jag tror det.

väntar du på ett spel i 1 år så kan du vänta ett halvår till det är ju kul om spelet fungerar som det ska/är tänkt!
vissa gnäller ju på buggar i tidiga alpha releaser, må vara dumt att göra det men jag tror faktiskt inte alla förstår innebörden av alpha/beta versioner då företag som dice släpper en "beta" som i själva verket är ett Demo.

Medlem

För mig är spelet spelbart nu efter sista patchen. Dock kan jag får Directx Crash som även fanns i BF3 (efter jag skaffade preium expansionerna)

Innan den 16:e patchen så krashede spelet hela tiden, fick slut VRAM, Sound Loop crash osv....

Nu lider jag endast av det är svårt att connecta till servrar och buggen som uppstår när man acceptar en revive för fort.

Helt rätt att EA blir stämda, det räcker med spel som släpps halvfärdiga. Dice skulle fått mer tid. Dice skulle frågat om mer tid och inte get sig med det svar dom nu fick (förutsatt att dom frågade om mer tid)

Medlem

Är det bara jag eller har spelet blivit mer sluggish högre latency till server eller nått efter alla patchar har stora problem nu i hur spelet flyter, funkade bättre för mig innan alla patcharna, hade dock krasher som kom och gick men spelet var tajt flöt på bra.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av eld:

Hypotetiska frågor bör ha någon slags verklighetsankring för att ens vara intressanta, att starta om en sån här produktion från början existerar inte någonstans, det är något man gör med spelkoncept som är obeprövade och visar sig inte fungera alls, inte med en otroligt lång spelserie och ett spel som som mest är ofärdigt och buggigt.

Om något så bör vi kolla på hur ironisk situationen är, aktieägare pushar för en release inför julen även om spelet inte är färdigt och aktiägare reagerar när konsekvenserna för detta val visar sig.

Strunta i exemplet då. Men frågan hänger kvar: hur reagerar vi om/när Dice gör något dåligt som EA sen ställer tillrätta?

Jag hade blivit riktigt glad. Battlefield 3 var så dåligt att jag inte hypades alls av BF4, så för all del; skjut upp releasen!

Medlem

Helt rätt!

Man ska inte kasta ut ett spel som inte är klart!

Medlem

Ojjj vad synd det är om aktiägarna, hmm innebära väl att de nte kan hämta ut sin nya ferrari nästa år, nej skit bara i spelarna som betalar era jävla löner, varför bojkottar ni inte bara EA, klarar ni inte av det eller?

Vill man ha bra produkter så sätter man press på utvecklarna eller producenterna, gör man inget, ja då skiter de i er helt enkelt.

Jag köper inte en enda EA pryl mer, aldrig, de skulle stannat kvar vid sina första spel, så som, Archon, The Bard's Tale , Populous, Wing Commander, Need for Speed series för att nämna några. EA suger förbannat sen iaf 2005

Medlem

På tiden att nån fattar (eller åtminstone reagerar)... Och inte bara kör på "äh, pengarna rullar in, spelar ingen roll vad ni slänger ut för skit". Kan ju hoppas på att spel över lag blir stabilare när vi kommer ifrån 360/PS3 och spelen kan anpassas för en lite mer gemensam arkitektur.

Inaktiv
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

EA hade fått pluspoäng i min bok om dom vågat ta ett sånt beslut. Dice är väl bara den onda bläckfiskens svenska tentakel?

Medlem
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

Det hade varit väldigt positivt ifall dom skjutit upp releasen. Spelet är absolut ingen höjdare. Märks att DICE bara trycker in nya saker fram till releasedatumet utan att ordentligt testa spelet. Till följd blir det ingen ordentlig betatest och fixande av spelet. Till och med Bad Company är ett bättre spel mekaniskt.

Dock är det föga troligt att någon högt uppsatt i DICE bryr sig. Ta Patrick Bach som exempel. Han hypar bara spelet och verkar inte veta hur spelet fungerar överhuvud taget. När nästa spel snackar han om hur dåligt förra spelet va. Zh1nt0 och Demize är bara högludda fån som inte tål kritik. Hur dom 3 har fått så högt uppsatta jobb inom DICE är en gåta.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Alla som stämmer EA på något sätt får en tumme upp av mig! Sen tycker jag synd om DICE som måste handskas med EA....

Edited for manners...


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

SICE frågade faktiske EA om mer tid för att fixa spelet men EA tvingade BF4 genom dom sista kontrollerna bara för att släppa BF4 innan CoD:Ghost...
Allt är EA:s fel, ingen annans!
http://bf4central.com/2013/11/ea-pushed-battlefield-4-quality...


signatur
MFZ
Medlem

för egen del känns bf4-köpet lika givande som det senaste MoH.. helt bortkastat och jag önskar eg pengarna tillbaka.

ska fan mycket till för att jag ska återfå förtroende för en serie som blir sämre och sämre för varje ny utgåva.
grädden på moset är ju detta jävla dlc-tjaffs för att mjölka extra pengar. köpa nya spellägen för pengar när det eg borde vara tillagt från start eller som gratis patchar.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av Zewy:

Detta är varför man oftas köper spel som är 6 månader eller äldre så att dom hunnit bli patchade och gåt ner i pris med

Den taktiken funkar väldigt bra för singelplayer spel, vill du dock spela med alla kompisar är det surt att vänta 6 månader då de flästa har slutat.

Medlem
Skrivet av Voorhees:

Kanske kommer de att tänka om nästa gång de ska släppa ett halvfärdigt spel.

Det behöver dem inte. Finns oändligt med dumdristiga konsumenter som köper skiten i allafall. EA har inte släppt ett färdigt spel sedan... hmm. the sims 2 kanske?

Medlem

tråkigt att många har problem med spelet.
För mig har spelat funkat bra. Någon crash här och där men tyckte Bf3 var sämre vid release.

Däremot tycker jag det känns lite märkligt att stoppa allt DLC bara för att de fått kritik för buggarna. Jag har betalat Premium och förväntar mig således nytt material framöver. Det är väl olika avdelnngar som arbetar med sakerna, de får öka resuerna är min lösning!

Medlem

Men varför lägga upp en popcorn tråd när jag jobbar?

Medlem
Skrivet av Lash:
Skrivet av sgt_lol:

Som sagt innan här allt hat ska gå mot EA inte mot Dice, Dice utvecklar bara spelet det är EA som håller på att fifflar runt för att tjäna extra cash

Och hur fan vet du det? Jobbar du inom högsta ledningen för dice/ea? Eller kan de snararr vara så att du bara är en av den sinnesslöa massan som läser nått på the internetzz och tar det för absolut sanning?

För att det är väl så det fungerar Dice är bara utvecklar studion medans EA är utgivare och affärs smidare.

Medlem

Oj, stackars aktieägare...hur är det med oss konsumenter då? Är hursomhelst inte mer än rätt med en stämning, att släppa ett spel med så här många problem är oförlåtligt. Det är helt enkelt rätt att dom får så mycket negativ kritik, för det har dom tveklöst gjort sig förtjänta utav.

Spelet i sig, när det fungerar, är klockrent, hur bra som helst, men det måste fungera bättre än såhär :/

Medlem
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

Nu var det ju faktist så att EA gav inte DICE tid till att testa alla funktioner tillräckligt innan release. Det skulle ut innan nya COD.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Det här är min poäng: vi kommenterar företag väldigt mycket utifrån vår uppfattning om företaget i fråga, ibland mer än för vad de faktiskt gör. När något är bra med Battlefield är det Dices förtjänst, och när något är dåligt är det EA:s fel – så har det ofta låtit ända sedan BF1942-tiden. Så vad händer om Dice gör en dålig sak som EA ställer tillrätta – ger vi cred till EA då, eller hittar vi ett annat skäl att skälla på dem?

Det var en bättre formulering, varför skrev du inte så med en gång?

Medlem
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vandraren:
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

Är det inte mer troligt att DICE sade "Det är inte färdigt, vi behöver mer tid. Tiden ni gett oss räcker inte till med dom resurserna vi har" och EA kontrade med "lol, släpp skiten bara så vi får pengar. Spelarna bryr sig inte. Kolla bara Sim City. Dom köper ju ändå. *ler*"

Skrivet av umegatron:

De hade nog knappast skrotat allt, snarare skjutit upp release i några månader. Bara det hade nog skapat en del sura miner Men det är dags för bolag i den storleken att lära sig planera riktigt från början.

Frågan är hypotetisk, trovärdigheten spelar ingen roll. Jag är ute efter hur vi reagerar på vilket företag som gör vad.

Jag gissar men jag tror att hade de gjort tvärtom så hade de fått mindre problem och negativ respons från spelare.

Jag tycker det är lustigt att så många ger EA skulden för att DICE inte gjort ett bra jobb. Kanske inte nån som minns kassa hitboxar å massor med buggar i BF 1942 redan. Hur mycket tid behöver egentligen DICE på sig för att göra ett tight spel?

Medlem
Skrivet av sgt_lol:
Skrivet av Lash:
Skrivet av sgt_lol:

Som sagt innan här allt hat ska gå mot EA inte mot Dice, Dice utvecklar bara spelet det är EA som håller på att fifflar runt för att tjäna extra cash

Och hur fan vet du det? Jobbar du inom högsta ledningen för dice/ea? Eller kan de snararr vara så att du bara är en av den sinnesslöa massan som läser nått på the internetzz och tar det för absolut sanning?

För att det är väl så det fungerar Dice är bara utvecklar studion medans EA är utgivare och affärs smidare.

Ja precis. EA ger DICE en sjuhelvetes massa pengar å säger gör ett bra spel nu. DICE sätter några praktikanter från Samhall på det å går sen ut å super upp pengarna men eftersom att det är så himla poppis att gnälla på EA så utgår du ifrån att det är EAs fel.

Nu överdrev ju jag. Det finns inga från Samhall som jobbar på DICE. Men poängen är, att folk att folk som du, som inte vet ett skvatt om vad som försigår egentligen, bara tar förgivet att EA e svin som bara vill tjäna pengar och att DICE blir helt överkörda. Men som jag skrivit i ett tidigare inlägg; DICE har aldrig gjort ett buggfritt tight spel. Det har varit skit med dom på ett eller annat sätt och folk i det här landet har sett mellan fingrarna för den svenska stoltheten står i vägen.

Medlem

Jag spelar inte själv BF4 men tyckte ändå det här citatet var ganska skönt:

Skrivet av GhostWolf:

Har bara lidit av endless loading screen black screen efter revive net code samt renderings buggen.

"Bara" säger väl en del om spelupplevelsen EA bjuder sina kunder på


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Anwest:

Det är så ledsamt på många sätt och vis. Jag är ideologiskt för att företag ska vara vinstdrivande och jag är exempelvis pro-DLC för att företagen ska kunna driva en merförsäljning - med andra ord; det är ok för mig att tjäna pengar på spel. Men när man läser att aktieägare till en speldistributör stämmer samma distributör för ett buggigt spel "som stod för ungefär 11 procent av dess intäkter räkenskapsåret 2012" så blir det en tår i ögat, det är på en helt annan nivå än på min där jag sitter framför datorskärmen och lirar spelet. Spelets buggar beror med största sannolikhet på att DICE inte fått tillräckligt med tid för utvecklingen av EA, som i sin tur lovat sin investerare X intäkter under kvartal Y och absolut inte kan rucka på lanseringsdatumet. Det förstör illusionen att spelet finns till för att underhålla mig, istället är jag och mitt exemplar enkom en beståndspunkt i en försäljningskurva.

Battlefield gör ju ungefär samma resa som Call of Duty med årliga releaser (även om det kallas dlc och premium i BF-världen). De hinner kanske inte med, eller så felbedömer EA och Dice vad folk är beredda att stå ut med i fråga om buggar och ofärdigheter. BF4-krånglet kan mycket väl betyda att vi får se modellen skrotas, att BF5 dröjer längre än till 2015.

Hoppas det!! finner ingen anledning att köpa nya maps, när dom släpper ny del serien med så korta mellanrum

Medlem

Jag, som frostbite-utvecklare skulle vilja klämma in några ord här på fz. Jag vet att det inte är någon tröst för er som har mycket problem men jag vill ändå berätta varför vissa av problemen uppstår och varför det är så ojämnt vilka som har problem

Som ni nu kanske förstår så är det stor skillnad kodmässigt på BF3 och BF4 (eller frostbite2 och 3).. en av anledningarna till att vi gjort stora ändringar är för att kunna utnyttja ny hårdvara bättre och kräma ut maximal kraft ur nya multi-core pc samt nextgen-konsoller. Mängder av kod körs nu parallellt på flera processorer istället för sekventiellt (på bara en processor).

När kod som inte är "trådsäker" exekverar parallellt är det lite "slump" om det funkar eller skapar problem(krascher). Det är extremt svårt som utvecklare att verifiera ifall kod är trådsäker eller inte (ivf i c/c++) och BF4 består av flera miljoner rader kod. Det blir "timing"-beroende och olika hårdvara (i kombination med bakgrundsprocesser och operativsystem) har olika timing på hur saker exekveras.

På jobbet har vi alla någorlunda lika maskiner (som på alla arbetsplatser beställer man många datorer åt gången) och "timing"-täckningen blir på så vis tyvärr inte så bra.

Även om vi gjort mycket testning så har detta kommit som en hemsk överraskning och bitit oss hårt i baken (ja, ingen på EA eller Dice har någonsin sagt "skitsam, vi släpper det ändå"). Det jobbas hårt på att försöka lösa alla dessa problem (många är fixade iom senaste patchen men eftersom det är så "slump"-styrt så är det väldigt svårt att säga hur många det finns kvar).

Tyvärr kan det vara så att om du har en viss cpu och kör med ett visst operativsystem och samtidigt har en viss process i bakgrunden så lockar du fram dålig "timing" oftare än andra vilket orsakar krascher och andra buggar. Detta skall _självklart_ fixas av oss men som ni kanske förstår kan det vara sjukt svårt att hitta dessa felen.

Hoppas att mitt inlägg förklarar en del även om det kanske inte gör er spelupplevelse bättre :-/

Skriv svar