Dice förklarar varför BF4 är buggigt

Robot
Medlem
Dice förklarar varför BF4 är buggigt

tl;dr?

Medlem

Med andra ord så borde de betaltestat på ett bredare spektrum maskiner innan släpp.

Dvs: "Vi behövde mer tid."

Inaktiv
Skrivet av Ztreek:

Wow! jag är imponerad att de vågade gå ut öppet !!

men skadan är ändå gjord! >:( varför släppte de ett trasigt spel!

Pre-alfa.*

Medlem
Skrivet av totte1015:

tl;dr?

Så mycket text var det inte. Tycker dock Draug summerade det rätt bra.

Medlem

Jag skulle vilja veta om, ifall DICE själva fick välja. Skulle dom skjutit upp släppet ifall dom kunde?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Som många av er vet släpptes DayZ precis, låt oss jämföra vad utvecklingsteamet där säger om sitt spel:

Medlem

Jag ger HonK_sWeMoB samt resten av DICE tummen upp som faktiskt vågar ta sig an att ens försöka förklara det här. Spelprogrammering är inte så jäkla lätt - vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Svårigheter uppstår, för konsumenter samt för utvecklare. Vill man vara på den säkra sidan så avvaktar man väl alltid från ett köp? Jag förhandsbokade mitt exemplar men jag var fullt redo på att det skulle uppstå problem, vilket det gjorde men som även nu är åtgärdat.

Trots crashar, konstig netcode, frysningar, konstig optimering till och från, vissa grafikbuggar och annat tjaffs så har jag fått mycket mer njutning från spelupplevelsen än frustration.

Ser fram emot resten av expansionerna!

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Jag ger HonK_sWeMoB samt resten av DICE tummen upp som faktiskt vågar ta sig an att ens försöka förklara det här. Spelprogrammering är inte så jäkla lätt - vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Svårigheter uppstår, för konsumenter samt för utvecklare. Vill man vara på den säkra sidan så avvaktar man väl alltid från ett köp? Jag förhandsbokade mitt exemplar men jag var fullt redo på att det skulle uppstå problem, vilket det gjorde men som även nu är åtgärdat.

Trots crashar, konstig netcode, frysningar, konstig optimering till och från, vissa grafikbuggar och annat tjaffs så har jag fått mycket mer njutning från spelupplevelsen än frustration.

Ser fram emot resten av expansionerna!

Jag håller med dig, men jag är sjukt less på att spelutvecklare inte bara kan säga som det är i rädsla för sitt aktievärde.

Pengar förstör fan allt.

Medlem

Jag lider verkligen med DICE-utvecklarna. BF4 är riktigt jäkla roligt att spendera kvällen på, när det funkar. Det märks att de faktiskt har försökt, men tyvärr går ju inte kvalitet, pressade tidsscheman och otåliga aktieinvesterare hand i hand precis.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Sammanfattat. Vi hardcode pc spelare som köper det fetaste maskiner för att få den fetaste upplevelsen får det fetaste bakslaget eftersom vi är minoritet bland pc konfigurationerna.

känns ju jäkligt awesome........

Medlem

Trevligt att vi själva får veta mer om problemet. Dice är väldigt trevliga utvecklare men det är fortfarande synd att de står under EA.

Medlem

har alltid gillat bf serien. spelade bf 3 tills 4an kom känner nu man har tröttnat på att de laggar. ena stunden funka de fint men de andra inte. sen är vissa banor små som flood zone som man bli slaktad hela tiden och när man kör dom stora banorna då är de sniper fest. saknar de heliga bf 1942 och bf 2.

Medlem
Skrivet av Decubal:

Sammanfattat. Vi hardcode pc spelare som köper det fetaste maskiner för att få den fetaste upplevelsen får det fetaste bakslaget eftersom vi är minoritet bland pc konfigurationerna.

känns ju jäkligt awesome........

Håller inte med alls, jag har en ganska average dator, inte low-end, inte high-end, men även min kraschade ofta.

Sen serverkrascherna förklarar han inte alls, det var ju skoj i början, spela i en timme på en server som kraschar och allt du har låst upp är borta.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Jag ger HonK_sWeMoB samt resten av DICE tummen upp som faktiskt vågar ta sig an att ens försöka förklara det här. Spelprogrammering är inte så jäkla lätt - vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Svårigheter uppstår, för konsumenter samt för utvecklare. Vill man vara på den säkra sidan så avvaktar man väl alltid från ett köp? Jag förhandsbokade mitt exemplar men jag var fullt redo på att det skulle uppstå problem, vilket det gjorde men som även nu är åtgärdat.

Trots crashar, konstig netcode, frysningar, konstig optimering till och från, vissa grafikbuggar och annat tjaffs så har jag fått mycket mer njutning från spelupplevelsen än frustration.

Ser fram emot resten av expansionerna!

Jag håller inte med dig. Du skriver att "spelprogrammering inte är så lätt". Vad har det med saken att göra? Betalar du för en produkt, så är väl det en självklarhet att det skall fungera? Spelar väl ingen roll att det är svårt eller inte svårt? Som slutkonsument struntar jag i hur svårt det var. Har jag betalt för något, så tar jag för givet att fungerar. I detta fall var det inte så.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Har man inte rätt till att klaga på en trasig produkt?
Skulle du le och vara glad om du köpte en splitterny bil hos bilhandlaren där vindrutetorkarna var trasiga, centrallåset fungerade bara ibland, det skramalde ur motorrummet... det kan jag GARANTERA att du inte skulle vara. Du skulle vara tillbaks nästa dag och klaga utav bara helvete, detsamma om du köpte en skiva där det var repor i den och du kunde bara lyssna på 6 utav 13 låtar.
"äsch då.. sånt händer... vi får hoppas att det löser sig.. vi håller tummarna".

Sån skit fungerar inte, spelindustrin är den ENDA industrin i världen som kan släppa trasiga produkter och komma undan med det, till på köpet släppa tillägg för dyra pengar månaden efter.

För att kunna spela ett komplett Battlefield 4 så kostar det oss konsumenter ÖVER 1.000kr, (på konsol) och med detta får vi alltså en trasig produkt?

Skulle du accepterat ursäkten hos bilhandlaren och snällt väntat 3-4 månader på att få din bil åtgärdad?

Skulle inte tro det.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Decubal:

Sammanfattat. Vi hardcode pc spelare som köper det fetaste maskiner för att få den fetaste upplevelsen får det fetaste bakslaget eftersom vi är minoritet bland pc konfigurationerna.

känns ju jäkligt awesome........

Top kek

Medlem

Jag tycker BF4 är ett grymt kul spel och china rising var den bästa DLC sedan armored kill. Kartorna i BF4 är mycket bättre än dom till BF3.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av Skalet:
Skrivet av Luciphear:

Jag ger HonK_sWeMoB samt resten av DICE tummen upp som faktiskt vågar ta sig an att ens försöka förklara det här. Spelprogrammering är inte så jäkla lätt - vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Svårigheter uppstår, för konsumenter samt för utvecklare. Vill man vara på den säkra sidan så avvaktar man väl alltid från ett köp? Jag förhandsbokade mitt exemplar men jag var fullt redo på att det skulle uppstå problem, vilket det gjorde men som även nu är åtgärdat.

Trots crashar, konstig netcode, frysningar, konstig optimering till och från, vissa grafikbuggar och annat tjaffs så har jag fått mycket mer njutning från spelupplevelsen än frustration.

Ser fram emot resten av expansionerna!

Jag håller inte med dig. Du skriver att "spelprogrammering inte är så lätt". Vad har det med saken att göra? Betalar du för en produkt, så är väl det en självklarhet att det skall fungera? Spelar väl ingen roll att det är svårt eller inte svårt? Som slutkonsument struntar jag i hur svårt det var. Har jag betalt för något, så tar jag för givet att fungerar. I detta fall var det inte så.

Så du som konsument saknar all sympati åt producenter?
Kan inte vara lätt att ta ett supportsamtal med dig

Medlem
Skrivet av bent toe:
Skrivet av Luciphear:

vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Har man inte rätt till att klaga på en trasig produkt?
Skulle du le och vara glad om du köpte en splitterny bil hos bilhandlaren där vindrutetorkarna var trasiga, centrallåset fungerade bara ibland, det skramalde ur motorrummet... det kan jag GARANTERA att du inte skulle vara. Du skulle vara tillbaks nästa dag och klaga utav bara helvete, detsamma om du köpte en skiva där det var repor i den och du kunde bara lyssna på 6 utav 13 låtar.
"äsch då.. sånt händer... vi får hoppas att det löser sig.. vi håller tummarna".

Sån skit fungerar inte, spelindustrin är den ENDA industrin i världen som kan släppa trasiga produkter och komma undan med det, till på köpet släppa tillägg för dyra pengar månaden efter.

För att kunna spela ett komplett Battlefield 4 så kostar det oss konsumenter ÖVER 1.000kr, (på konsol) och med detta får vi alltså en trasig produkt?

Skulle du accepterat ursäkten hos bilhandlaren och snällt väntat 3-4 månader på att få din bil åtgärdad?

Skulle inte tro det.

Precis, varför skall man acceptera det bara för att det är en digital produkt?

Medlem
Skrivet av Skalet:
Skrivet av Luciphear:

Jag ger HonK_sWeMoB samt resten av DICE tummen upp som faktiskt vågar ta sig an att ens försöka förklara det här. Spelprogrammering är inte så jäkla lätt - vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Svårigheter uppstår, för konsumenter samt för utvecklare. Vill man vara på den säkra sidan så avvaktar man väl alltid från ett köp? Jag förhandsbokade mitt exemplar men jag var fullt redo på att det skulle uppstå problem, vilket det gjorde men som även nu är åtgärdat.

Trots crashar, konstig netcode, frysningar, konstig optimering till och från, vissa grafikbuggar och annat tjaffs så har jag fått mycket mer njutning från spelupplevelsen än frustration.

Ser fram emot resten av expansionerna!

Jag håller inte med dig. Du skriver att "spelprogrammering inte är så lätt". Vad har det med saken att göra? Betalar du för en produkt, så är väl det en självklarhet att det skall fungera? Spelar väl ingen roll att det är svårt eller inte svårt? Som slutkonsument struntar jag i hur svårt det var. Har jag betalt för något, så tar jag för givet att fungerar. I detta fall var det inte så.

Det var kanske lite skevt formulerat av mig. Syftade mest på de som hela tiden tjatar(eller påstår) att det är ett så himla lätt problem att åtgärda på nolltid som att det inte kostar utvecklarna något överhuvudtaget att ha produkten i produktion över en längre tid. De har inte oändligt med tid eller pengar hur mycket man än hade önskat att det vore så.

Nu säger jag inte att spelet är felfritt som sagt, det finns gott om problem men det får åtgärdas i god tid helt enkelt. Jag har lagt vadå, ca 800~1000kr på spelet? (Digital deluxe + Premium)
Vad har det för betydelse? Jag gjorde ett val att lägga pengarna på det. De som inte är nöjda får garanti på sina produkter på Origin och kan få pengarna tillbaka?

Medlem
Skrivet av trasen:

Så du som konsument saknar all sympati åt producenter?
Kan inte vara lätt att ta ett supportsamtal med dig


Det handlar ju egentligen inte om sympati. Det handlar om konsumenträtt.
Det finns ju konsumentköpslagar som säger att om en (fysisk)vara inte fungerar så har du rätt att byta den.
Detsamma borde gälla digitala köp

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Jag ger HonK_sWeMoB samt resten av DICE tummen upp som faktiskt vågar ta sig an att ens försöka förklara det här. Spelprogrammering är inte så jäkla lätt - vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Poängen är ju att man ställer krav på dom som har spelprogrammering som yrke, för det är ju dom som är utbildade, har erfarenheten och håller på med det professionellt. Annars skulle ingen kunna klaga på någonting såvida inte den personen arbetar inom just den branschen själv.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av trasen:
Skrivet av Skalet:
Skrivet av Luciphear:

Jag ger HonK_sWeMoB samt resten av DICE tummen upp som faktiskt vågar ta sig an att ens försöka förklara det här. Spelprogrammering är inte så jäkla lätt - vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Svårigheter uppstår, för konsumenter samt för utvecklare. Vill man vara på den säkra sidan så avvaktar man väl alltid från ett köp? Jag förhandsbokade mitt exemplar men jag var fullt redo på att det skulle uppstå problem, vilket det gjorde men som även nu är åtgärdat.

Trots crashar, konstig netcode, frysningar, konstig optimering till och från, vissa grafikbuggar och annat tjaffs så har jag fått mycket mer njutning från spelupplevelsen än frustration.

Ser fram emot resten av expansionerna!

Jag håller inte med dig. Du skriver att "spelprogrammering inte är så lätt". Vad har det med saken att göra? Betalar du för en produkt, så är väl det en självklarhet att det skall fungera? Spelar väl ingen roll att det är svårt eller inte svårt? Som slutkonsument struntar jag i hur svårt det var. Har jag betalt för något, så tar jag för givet att fungerar. I detta fall var det inte så.

Så du som konsument saknar all sympati åt producenter?
Kan inte vara lätt att ta ett supportsamtal med dig

Vad får dig att tro det?
Jag har spelat spel i över 25 år, du kanske inte är så gammal att du varit med och sett evolutionen inom spel och spelindustrin. För 10 år sedan var en BETA en riktig beta inte något "demo" där gnälliga ungar kunde klaga om att "spelet" inte var färdigt, för 10 år sedan fanns inte DLC utan det som fanns i spelet var det man fick.

Det är för och nackdelar med tillägg/expansioner och DLC.. jag är en sådan konsument som lagt tusentals med surt förvärvade pengar på tillägg, digitala spel, camos etc.
Jag har alltid köpt BF spelen vid release.. trots att jag vet att det är trasigt, för att jag vill stödja utvecklarna/utgivarna till nästa spel i serien, att göra om och göra rätt, att i min tröga skalle tro att dem faktiskt inte släpper en lika trasig produkt nästa år. Men man blir rövknullad år ut och år in.... någon gång tröttnar man och vill påpeka detta, då är det någon i ett kommentarsfält som tycker att man är horribel.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Skalet:
Skrivet av trasen:

Så du som konsument saknar all sympati åt producenter?
Kan inte vara lätt att ta ett supportsamtal med dig


Det handlar ju egentligen inte om sympati. Det handlar om konsumenträtt.
Det finns ju konsumentköpslagar som säger att om en (fysisk)vara inte fungerar så har du rätt att byta den.
Detsamma borde gälla digitala köp

Hahaha, sant, jag framstår nog som knepigare än menat. Tycker inte att någon har fel att bli irriterade dock. Kan påpeka att jag håller med om att det borde givetvis varit mer finslipat innan det släpptes men kan samtidigt förstå varför saker och ting ser ut som de är just nu.

Jag är lika trött på folk som gnäller som utvecklare som inte kan hålla måttet vid release.

Medlem

Kan förstå att många nya spel kommer ha problem när dom ska kräma ut så mycket dom kan på nya datorer och även gammla, men frågan är varför dom inte gjorde en beta och kollade hur mycket problem det v a innan dom la ut ett release datum? Kanske inte funkar när dom lägger miljoner för reklam på tv(?) osv, men det måste endå vara bättre en den skiten dom fått nu av spelarna

Medlem

Jag har förståelse och tålamod att ett så avancerat spel vid release innehåller en hel del buggar. Hade t om räknat med detta. Efter de senaste patcherna fungerar det över förväntan på PS3.
BF4 kommer glatt fortsätta förgylla kvällarna.

Medlem

Dice behöver köra Valgrind på sin kod helt enkelt Nej men det är säkert långt i från så enkelt. Dock håller jag med andra om att de skulle ha haft mer testningstid för att upptäcka felen och fått det åt minstånde till det stadie det är i idag. Eller kört upp en öppen alpha/beta tidigare/längre och låtit folk testa spelet från sina hem så att de får den breda mängden datorer som behövs för att hitta felen.

Medlem

Mer transparens är precis vad som behövs i hela vårat samhälle, kul att någon förklarar öppet för oss vanliga dödliga!

Men såklart, då klagar folk med... vissa är fan aldrig nöjda. Det är som hela vårat samhälle är fast i en negativ loop, där alla tar allt för givet och bara är allmänt bittra.

Det är jävligt enkelt att vara efterklok.

Medlem

Nu kommer jag låta oerhört negativ men så får det vara.

Jag bryr mig inte om hur hårt det jobbas, hur svårt det är eller hur lång tid det tar. Jag förväntar mig, precis som när jag köper vad som helst. Att det ska bara fungera. Inget tjafs. Inget krångel. Bara fungera.

Så nej, när utvecklare skriver " thank you for your patience and understanding" så är det inte mig dom talar till. Jag har inget tålamod för dessa saker och jag vill inte förstå. Jag vill att det ska fungera.

Skriv svar