Aktieägare stämmer EA för buggigt Battlefield 4

Medlem
Skrivet av R.Persson:

Tycker synd om DICE som tvingas dras med pengakåta EA.

Valde inte DICE själva att bli uppköpta av EA?


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Halpenschneta:

Aktieägare stämmer sitt eget företag? Kan man stämma sig själv? Är det inte ägarna som väljer den ansvariga styrelsen? Är det inte i så fall ägarna som borde stämmas av dice?

Haha ja frågan är vem som i slutändan betalar pengar till vem? :). Man får nog läsa orginalartikeln. Det är säkert så att några aktieägare stämmer EA, man skall ej utläsa det som alla. Kanske att de på så sätt kan kräva att få fler andelar på bekostnad av någon i styrelsens aktier? Man får nog läsa sig in lite mer indetta specifika fall. Jag menar, det är ju fritt fram och stämma vem man vill och kräva vad som helst om man kan finansiera advokat, beredd att betala rättegången vid förlust etc. Så frågan är på vilka grunder man stämmer vem och vad man valt att kräva i ersättning. Kanske är detta rentav bara en grej vissa aktieägare gör för att visa sitt missnöje snarare än att de facto kräva en reel "kompensation" för snedsteget.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vandraren:
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

Är det inte mer troligt att DICE sade "Det är inte färdigt, vi behöver mer tid. Tiden ni gett oss räcker inte till med dom resurserna vi har" och EA kontrade med "lol, släpp skiten bara så vi får pengar. Spelarna bryr sig inte. Kolla bara Sim City. Dom köper ju ändå. *ler*"

Skrivet av umegatron:

De hade nog knappast skrotat allt, snarare skjutit upp release i några månader. Bara det hade nog skapat en del sura miner Men det är dags för bolag i den storleken att lära sig planera riktigt från början.

Frågan är hypotetisk, trovärdigheten spelar ingen roll. Jag är ute efter hur vi reagerar på vilket företag som gör vad.

Jag gissar men jag tror att hade de gjort tvärtom så hade de fått mindre problem och negativ respons från spelare.

Jag tycker det är lustigt att så många ger EA skulden för att DICE inte gjort ett bra jobb. Kanske inte nån som minns kassa hitboxar å massor med buggar i BF 1942 redan. Hur mycket tid behöver egentligen DICE på sig för att göra ett tight spel?

Jag vet iallafall att dom hade en deadline och slet som fan för att hinna få ut spelet innan den löpte ut. Misstänker starkt att EA sätter deadlinen. Klart att COD releasen hade med det för tidiga släppet av BF4 att göra.

CoD och "nextgen konsoler".

Medlem

Bice CE AB.. Precis som EA tvingar de att använda någon j*vla skitnätkod.. ne, sluta skydda Dice.
Skit ska skit ha

Medlem

EA hade detta kommande.

Medlem
Skrivet av Kuci:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vandraren:
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

Är det inte mer troligt att DICE sade "Det är inte färdigt, vi behöver mer tid. Tiden ni gett oss räcker inte till med dom resurserna vi har" och EA kontrade med "lol, släpp skiten bara så vi får pengar. Spelarna bryr sig inte. Kolla bara Sim City. Dom köper ju ändå. *ler*"

Skrivet av umegatron:

De hade nog knappast skrotat allt, snarare skjutit upp release i några månader. Bara det hade nog skapat en del sura miner Men det är dags för bolag i den storleken att lära sig planera riktigt från början.

Frågan är hypotetisk, trovärdigheten spelar ingen roll. Jag är ute efter hur vi reagerar på vilket företag som gör vad.

Jag gissar men jag tror att hade de gjort tvärtom så hade de fått mindre problem och negativ respons från spelare.

Jag tycker det är lustigt att så många ger EA skulden för att DICE inte gjort ett bra jobb. Kanske inte nån som minns kassa hitboxar å massor med buggar i BF 1942 redan. Hur mycket tid behöver egentligen DICE på sig för att göra ett tight spel?

Kommer inte ihåg hur dåligt 1942 var, men det kan knappast ha varit lika buggat som bf4 är. Serverkrascher utav bara helsike i början, klientkrascher överallt, buggar som kvarstår från bf3 och det är bara toppen på isberget.

1942 gick iaf att spela vid release utan att det krascha konstant, det är STOR skillnad jämfört med bf4. Det som är mest troligast är att EA har jäktat på DiCE och givit dem för kort deadline snarare än att DiCE's anställda är inkompetenta.

Och du ser inget som helst fel i att yttra sig på det viset baserat på vad du anser vara "mest troligt" när du i själva verket inte vet?
Egentligen spelar det ingen roll vems fel detta är. Om EA har jäktat eller inte och hur det har påverkat. Man ska också ha i åtanke att det kostar ofantliga mängder pengar att utveckla ett spel idag och allt bygger på att man faktiskt går med vinst när man sedan säljer spelet.
Om EA jäktar på kanske det är en fingervisning om att DICE inte är kapabla till att producera ett fungerande spel inom den tidsramen som väldigt många andra utvecklare gör idag, och då är det likförbannat DICE som är dåliga.
Jag vet inte vad som är sant och inte, jag önskar bara att folk var lite mindre insnöade på att DICE är jättebra och EA suger bäverpung. Det är inte säkert att det är så enkelt alla gånger...

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vandraren:
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

Är det inte mer troligt att DICE sade "Det är inte färdigt, vi behöver mer tid. Tiden ni gett oss räcker inte till med dom resurserna vi har" och EA kontrade med "lol, släpp skiten bara så vi får pengar. Spelarna bryr sig inte. Kolla bara Sim City. Dom köper ju ändå. *ler*"

Skrivet av umegatron:

De hade nog knappast skrotat allt, snarare skjutit upp release i några månader. Bara det hade nog skapat en del sura miner Men det är dags för bolag i den storleken att lära sig planera riktigt från början.

Frågan är hypotetisk, trovärdigheten spelar ingen roll. Jag är ute efter hur vi reagerar på vilket företag som gör vad.

Jag gissar men jag tror att hade de gjort tvärtom så hade de fått mindre problem och negativ respons från spelare.

Jag tycker det är lustigt att så många ger EA skulden för att DICE inte gjort ett bra jobb. Kanske inte nån som minns kassa hitboxar å massor med buggar i BF 1942 redan. Hur mycket tid behöver egentligen DICE på sig för att göra ett tight spel?

Jag vet iallafall att dom hade en deadline och slet som fan för att hinna få ut spelet innan den löpte ut. Misstänker starkt att EA sätter deadlinen. Klart att COD releasen hade med det för tidiga släppet av BF4 att göra.

Det är fan klart att dom har en deadline. Det är ju EA som pyntar för kalaset. När du lämnar in din bil på service så skulle du aldrig acceptera att dom ringer upp efter 6 månader och har 3000 arbetstimmar att fakturera. Du kräver att dom ska utföra en service efter marknadsstandard. Den ska inte ta för lång tid, den ska kosta rimligt, och din bil ska fungera.
Dom flesta andra utvecklare håller sina deadlines och gör fungerande spel. Varför kan inte DICE göra det? Det är ju inte så att dom ska göra nåt sjukt revolutionerande next gen lir. Dom ska göra ett FPS spel, samma typ av spel, med samma buggiga hitbox och samma gråa tråkiga grafik som dom har hostat ur sig i evigheter nu. Hur svårt ska det vara?

Medlem
Skrivet av autograph:
Skrivet av R.Persson:

Tycker synd om DICE som tvingas dras med pengakåta EA.

Valde inte DICE själva att bli uppköpta av EA?

Jo det är klart. Och hade DICE inte haft EA så hade dom suttit och gjort iphone spel nu. Det krävs resurser men det verkar ju inte som att folk här har en aning om hur det fungerar.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av autograph:
Skrivet av R.Persson:

Tycker synd om DICE som tvingas dras med pengakåta EA.

Valde inte DICE själva att bli uppköpta av EA?

Jo det är klart. Och hade DICE inte haft EA så hade dom suttit och gjort iphone spel nu. Det krävs resurser men det verkar ju inte som att folk här har en aning om hur det fungerar.

"Och du ser inget som helst fel i att yttra sig på det viset baserat på vad du anser vara "mest troligt" när du i själva verket inte vet?"

Du ser inget fel med det du skriver nu?

Medlem

det är något man borde göra med domfrån CA efter den skiten rome total war 2

Medlem
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

Nja, varför skulle det behöva ta flera år? Jag tycker att du överdriver, andra firmor säger: "vi släpper spelet när det är färdigt, ni får vänta några månader till".

Det stora problemet är EA:s periodisering av stora franchiser, där alla stora spel ska ha en årlig release. Det är helt orimligt.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av Kuci:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av autograph:
Skrivet av R.Persson:

Tycker synd om DICE som tvingas dras med pengakåta EA.

Valde inte DICE själva att bli uppköpta av EA?

Jo det är klart. Och hade DICE inte haft EA så hade dom suttit och gjort iphone spel nu. Det krävs resurser men det verkar ju inte som att folk här har en aning om hur det fungerar.

"Och du ser inget som helst fel i att yttra sig på det viset baserat på vad du anser vara "mest troligt" när du i själva verket inte vet?"

Du ser inget fel med det du skriver nu?

Nej. EA finansierar DICE spel. Det har dom gjort sedan Bf1942. Hade DICE kunnat finansiera själva hade dom väl gjort det? Speciellt om EA nu är sånna fruktansvärda svinpälsar?
Så den gubben gick inte. Svara på det jag skrev istället för att sitta och leta frenetiskt bland mina inlägg bara för att hitta nånting du kan ordvrida... Eller du kanske inte hade nåt att komma med?

Medlem

Skulle BF utvecklas separat till PC och konsol så skulle det vara sjukt mycket mindre problem, men det kommer ju aldrig att hända igen. De måste ju göra så många kompromisser för att konsolerna har så dålig hårdvara, och det får vi som spelar på PC lida av.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av autograph:
Skrivet av R.Persson:

Tycker synd om DICE som tvingas dras med pengakåta EA.

Valde inte DICE själva att bli uppköpta av EA?

Jo det är klart. Och hade DICE inte haft EA så hade dom suttit och gjort iphone spel nu. Det krävs resurser men det verkar ju inte som att folk här har en aning om hur det fungerar.

Så... DICE valde EA för att de var bäst? Det finns väl ändå några andra alternativ som hade varit bättre än EA!? Eller va? Jag har ingen aning.
Jag vill inte vara taskig, men kanske alternativet att programmera Iphone-spel hade varit mer passande för DICE!? :-/


signatur

autograph

Medlem

honk_swemob: grymt av dig att gå ut och försöka förklara för alla varför situationen är som den är! det krävs balls att öppet säga som det är. bra gjort.
tyvärr har människor inte tålamod med problem. det är såklart en avvägning mellan vad som är rimligt att förvänta sig och vad som är förståeligt vid oförväntade problem.
Jag hoppas att ni lyckas lösa problemen utan att slita alla hår av skallen och att vi andra som köpt spelet har tålamod tills det är löst. Alla minns väl Bethesdas Skyrim och dess sköna buggar på både pc- och konsollversioner. Ni har lyckats mycket bra på konsollen, så nu hoppas vi på en lösning på datorn också. god jul!

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Ender:

Oj, stackars aktieägare...hur är det med oss konsumenter då?

Prata med Konsumentombudsmannen om du är missnöjd.

Klart jag är missnöjd, jag har lagt ner löjligt mycket tid på att få mitt BF att fungera. Till slut köpte jag ett nytt grafikkort (R9-280X) och allt har fungerat klockrent sedan dess (ok, 2 "BF4 stops responding", men det får anses vara OK under omständigheterna). Hade jag velat haft pengarna tillbaka så hade jag antagligen redan haft det, menade bara att aktieägarna är obekväma för att spelare i tusental lider utav frustration, och domvill ha pengar.

Klingar så fel bara.

Medlem
Skrivet av HonK_sWeMoB:

Jag, som frostbite-utvecklare skulle vilja klämma in några ord här på fz. Jag vet att det inte är någon tröst för er som har mycket problem men jag vill ändå berätta varför vissa av problemen uppstår och varför det är så ojämnt vilka som har problem

Som ni nu kanske förstår så är det stor skillnad kodmässigt på BF3 och BF4 (eller frostbite2 och 3).. en av anledningarna till att vi gjort stora ändringar är för att kunna utnyttja ny hårdvara bättre och kräma ut maximal kraft ur nya multi-core pc samt nextgen-konsoller. Mängder av kod körs nu parallellt på flera processorer istället för sekventiellt (på bara en processor).

När kod som inte är "trådsäker" exekverar parallellt är det lite "slump" om det funkar eller skapar problem(krascher). Det är extremt svårt som utvecklare att verifiera ifall kod är trådsäker eller inte (ivf i c/c++) och BF4 består av flera miljoner rader kod. Det blir "timing"-beroende och olika hårdvara (i kombination med bakgrundsprocesser och operativsystem) har olika timing på hur saker exekveras.

På jobbet har vi alla någorlunda lika maskiner (som på alla arbetsplatser beställer man många datorer åt gången) och "timing"-täckningen blir på så vis tyvärr inte så bra.

Även om vi gjort mycket testning så har detta kommit som en hemsk överraskning och bitit oss hårt i baken (ja, ingen på EA eller Dice har någonsin sagt "skitsam, vi släpper det ändå"). Det jobbas hårt på att försöka lösa alla dessa problem (många är fixade iom senaste patchen men eftersom det är så "slump"-styrt så är det väldigt svårt att säga hur många det finns kvar).

Tyvärr kan det vara så att om du har en viss cpu och kör med ett visst operativsystem och samtidigt har en viss process i bakgrunden så lockar du fram dålig "timing" oftare än andra vilket orsakar krascher och andra buggar. Detta skall _självklart_ fixas av oss men som ni kanske förstår kan det vara sjukt svårt att hitta dessa felen.

Hoppas att mitt inlägg förklarar en del även om det kanske inte gör er spelupplevelse bättre :-/

Stort tack för ditt inlägg, hade missat det. Skulle vilja understryka, med största möjliga tydlighet, hur viktigt det är med information för oss som sitter och sliter oss i håret av frustration. Tycker det är konstigt att detta verkar vara så totalt underskattat hos många spelutvecklare.
Det finns få saker som är lika frustrerande/irriterande som när man loggar in på sitt favoritspel och märker att man inte kan spela av någon främmande anledning, och man inte hör ett knyst från utvecklaren. Man börjar leta runt på nätet, läsa formtrådar, testar amatörlösningar, lyssnar på vilda gissningar och provar allt man kan medans man väntar på något officiellt livstecken.

Även om det inte finns någon direkt lösning så är det (vågar jag tala för alla?) otroligt viktigt för oss som spelar att få någon information. Att läsa en kommentar i stil med "Vi har uppmärksammat ett problem med spelet, och arbetar på en lösning" efter 18 timmars (teoretiskt exempel) ospelbarhet och sedan "vi arbetar fortfarande med problemet som vissa av er (98%) har, tack för visat tålamod" efter ytterligare 48 timmar är otroligt enerverande.

Tyvärr så fungerar det så att fantasin och spekulationerna flödar fritt när informationen brister eller helt uteblir. Istället sitter man och tuggar fradga och undrar om alla på företaget (alltså inte bara Dice/EA) är på semester för pengarna dom redan dragit in.

Jag blir iallafall mycket mindre otålig av att läsa en sådan här post, där ett egentligt problem faktiskt beskrivs utförligt och i längd. Sen hjälper det ju såklart att spelet fungerar för mig nu också

Medlem
Skrivet av autograph:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av autograph:
Skrivet av R.Persson:

Tycker synd om DICE som tvingas dras med pengakåta EA.

Valde inte DICE själva att bli uppköpta av EA?

Jo det är klart. Och hade DICE inte haft EA så hade dom suttit och gjort iphone spel nu. Det krävs resurser men det verkar ju inte som att folk här har en aning om hur det fungerar.

Så... DICE valde EA för att de var bäst? Det finns väl ändå några andra alternativ som hade varit bättre än EA!? Eller va? Jag har ingen aning.
Jag vill inte vara taskig, men kanske alternativet att programmera Iphone-spel hade varit mer passande för DICE!? :-/

DICE valde förmodligen ingenting, dom satt och ville göra spel, och EA erbjöd sig att betala för det. Hade nog inte spelat någon större roll vem som betalat.

Medlem
Skrivet av HonK_sWeMoB:

Jag, som frostbite-utvecklare skulle vilja klämma in några ord här på fz. Jag vet att det inte är någon tröst för er som har mycket problem men jag vill ändå berätta varför vissa av problemen uppstår och varför det är så ojämnt vilka som har problem

Som ni nu kanske förstår så är det stor skillnad kodmässigt på BF3 och BF4 (eller frostbite2 och 3).. en av anledningarna till att vi gjort stora ändringar är för att kunna utnyttja ny hårdvara bättre och kräma ut maximal kraft ur nya multi-core pc samt nextgen-konsoller. Mängder av kod körs nu parallellt på flera processorer istället för sekventiellt (på bara en processor).
<Totalt irrelevant. Bf3 och 4 är olika produkter.
När kod som inte är "trådsäker" exekverar parallellt är det lite "slump" om det funkar eller skapar problem(krascher). Det är extremt svårt som utvecklare att verifiera ifall kod är trådsäker eller inte (ivf i c/c++) och BF4 består av flera miljoner rader kod. Det blir "timing"-beroende och olika hårdvara (i kombination med bakgrundsprocesser och operativsystem) har olika timing på hur saker exekveras.

<Om ni inte är så bra på ert jobb kanske ni skulle byta? Eller lära er det ni behöver för att bli tillräckligt bra? Anställ folk som klarar av det som ska göras istället för att skylla på att det är svårt.

På jobbet har vi alla någorlunda lika maskiner (som på alla arbetsplatser beställer man många datorer åt gången) och "timing"-täckningen blir på så vis tyvärr inte så bra.

<Bara ännu en indikation på hur dåligt tankearbete som görs hos er. Tips: När man testar något så försöker man få till en miljö som påminner om den där slutprodukten skall användas.

Även om vi gjort mycket testning så har detta kommit som en hemsk överraskning och bitit oss hårt i baken (ja, ingen på EA eller Dice har någonsin sagt "skitsam, vi släpper det ändå"). Det jobbas hårt på att försöka lösa alla dessa problem (många är fixade iom senaste patchen men eftersom det är så "slump"-styrt så är det väldigt svårt att säga hur många det finns kvar).

<En överraskning? Du kanske tror att det här blidkar oss men det här visar bara återigen hur det står till kvalitetsmässigt i er studio. Jag har iaf 5 goda vänner som spelar bf4 och alla har upplevt många krasher, ofta flera gången i timmen. Och krascherna är bara toppen på isberget.

Tyvärr kan det vara så att om du har en viss cpu och kör med ett visst operativsystem och samtidigt har en viss process i bakgrunden så lockar du fram dålig "timing" oftare än andra vilket orsakar krascher och andra buggar. Detta skall _självklart_ fixas av oss men som ni kanske förstår kan det vara sjukt svårt att hitta dessa felen.

<Det här har jag faktiskt viss förståelse för, i motsats till de andra punkterna. Men återigen, anställ bättre kodare om det är för svårt för er.

Hoppas att mitt inlägg förklarar en del även om det kanske inte gör er spelupplevelse bättre :-/

Svårigheterna är i grund och botten att ni är otroligt dåligt organiserade och att många i ert företag inte brinner för att göra ett spel med hög kvalitet. För någon som spelat många år (jag minns t.ex da swedish mob, antar att du var med där?) så är det ganska tydligt att spelet är gjort för att attrahera så många som möjligt. Jag har en god vän som hade samma problem och slet med det i många år. Hans lösning var att avskeda alla. Inte för att alla var dåliga på det de gjorde men det hade spritts en viss attityd, och det är svårt att komma åt på något annat sätt. Jag tror att anledningen till att många är så arga är inte bara kraschenar utan att det är så många delar som har dålig eller ganska dålig kvalitet.

Väldigt synd. Bf4 är ett spel som är lite roligt i små doser. Med relativt små skillnader hade det kunna vara fantastiskt.

Inaktiv

Sådana här sorgligt underhållande nyheter får mig att skratta – fy skäms EA och EA DICE!

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Kuci:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av autograph:
Skrivet av R.Persson:

Tycker synd om DICE som tvingas dras med pengakåta EA.

Valde inte DICE själva att bli uppköpta av EA?

Jo det är klart. Och hade DICE inte haft EA så hade dom suttit och gjort iphone spel nu. Det krävs resurser men det verkar ju inte som att folk här har en aning om hur det fungerar.

"Och du ser inget som helst fel i att yttra sig på det viset baserat på vad du anser vara "mest troligt" när du i själva verket inte vet?"

Du ser inget fel med det du skriver nu?

Nej. EA finansierar DICE spel. Det har dom gjort sedan Bf1942. Hade DICE kunnat finansiera själva hade dom väl gjort det? Speciellt om EA nu är sånna fruktansvärda svinpälsar?
Så den gubben gick inte. Svara på det jag skrev istället för att sitta och leta frenetiskt bland mina inlägg bara för att hitta nånting du kan ordvrida... Eller du kanske inte hade nåt att komma med?

DiCE hade kunnat bli köpta av ett annat företag. Westwood köpte EA också, inte fan gick de bra för dem efter det.

Leta frenetiskt? Ja verkligen är det något jag sysslar med... Att leta efter inlägg som du har skrivit bara för att kritisera och påpeka när du själv gör tvärtemot det du skriver.

Det du skrev var dumt, du säger att jag inte ska yttra mig om något jag inte vet, medans du själv gör samma sak.

Medlem
Skrivet av Kuci:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Kuci:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av autograph:
Skrivet av R.Persson:

Tycker synd om DICE som tvingas dras med pengakåta EA.

Valde inte DICE själva att bli uppköpta av EA?

Jo det är klart. Och hade DICE inte haft EA så hade dom suttit och gjort iphone spel nu. Det krävs resurser men det verkar ju inte som att folk här har en aning om hur det fungerar.

"Och du ser inget som helst fel i att yttra sig på det viset baserat på vad du anser vara "mest troligt" när du i själva verket inte vet?"

Du ser inget fel med det du skriver nu?

Nej. EA finansierar DICE spel. Det har dom gjort sedan Bf1942. Hade DICE kunnat finansiera själva hade dom väl gjort det? Speciellt om EA nu är sånna fruktansvärda svinpälsar?
Så den gubben gick inte. Svara på det jag skrev istället för att sitta och leta frenetiskt bland mina inlägg bara för att hitta nånting du kan ordvrida... Eller du kanske inte hade nåt att komma med?

DiCE hade kunnat bli köpta av ett annat företag. Westwood köpte EA också, inte fan gick de bra för dem efter det.

Leta frenetiskt? Ja verkligen är det något jag sysslar med... Att leta efter inlägg som du har skrivit bara för att kritisera och påpeka när du själv gör tvärtemot det du skriver.

Det du skrev var dumt, du säger att jag inte ska yttra mig om något jag inte vet, medans du själv gör samma sak.

Men det var inget annat företag som köpte DICE. Det var EA. Hade DICE varit så sjukt jävla eftertraktade hade dom väl fått bud av massa bolag, och hade dom inte också vart pengakåta så hade dom väl valt ett "bättre företag" vad det nu hade varit. Eller så kan grabbarna på DICE närsomhelst säga upp sig, starta ett nytt företag och hitta en mindre girig finansiär. Men det gör dom inte...

Nu känner ju jag att istället för att babbla så kan du förklara precis varför det jag skriver är dumt...
Jag har förklarat om och om igen att DICE hade inte varit nånting utan en finansiär. EA råkar vara den finansiären. Vad Westwood har med saken och göra förstår jag inte. Det är två olika företag med helt olika förutsättningar.
Du tillhör ju uppenbarligen den grupp människor som tror att storföretagen förstör spelbranschen för att dom e så jävla giriga och vill bara tjäna pengar och DLC brukade vara gratis och bla bla bla och gnäll gnäll gnäll.
EA och Activision tex tjänar massa pengar på spel, och det är dom pengarna som betalar för spel som idag kostar multum att utveckla, pga grafiken och tekniken som går in i dagens storspel. Om det va så jävla mycket bättre förr, med CS och quake och dom spelen, så finns ju dom spelen kvar. Det är bara att sätta sig å spela, och så får vi se hur mycket bättre det var förr...

Det är så jävla tröttsamt med alla bakåtsträvande muppar som bara ska klaga och gnälla på allting. Allt det ni eftersträvar finns ju redan. Det finns massor av speltillverkare som tillverkar indiespel med ful grafik och massor med buggar för att dom helt enkelt inte har råd att lägga ner den tid och kraft på utveckling som krävs för att göra ett toppspel. Spela deras spel. Bojkotta EA om dom är så jävla dåliga. Men det gör ni inte. Ni gillar att spela dom spelen. För det är bra jävla spel. Men bara för att det kostar nån femtiolapp för att få nya kartor, nä då ska det klagas. Fan ni är ena snåla jävlar alltså. Skaffa ett jobb och pynta för underhållningen. Fan om ni går på restaurang så kostar efterrätten extra, för det e fan nån som ska laga den med vettu, å han ska ha betalt...

Qouta mitt jävla inlägg, förklara för mig varför jag har fel, och förklara för mig varför DICE hade klarat sig bättre utan EA och utan pengar....

Medlem

honk_swemob

Det känns inte riktigt som att du talar sanning där. Hmm. För mycket dålig svenska kanske.

Såvitt jag vet har DICe en officiell talesman som uttalar sig på Battleloggen. Ahaa!

Så, här kom en stämning till; http://bf4central.com/2013/12/battlefield-4-ea-class-action-l...


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

såg precis detta, lite sent kanske.

...men så HonK_sWeMoB's pitch är att dom inte fattade att när man kör icke trådsäker kod trådat så händer konstiga saker?

ja, det är därför man SKRIVER OM kod för att funka med flera trådar.
..det är därför vi har koncept som Actors, Immutables, Command query separation, hela konceptet med message passing. (ok inte BARA för trådar, men mest). det finns ju för tusan hela språk uppbyggda för detta.

..det har dom ju tydligen inte gjort, utan pushat ut samma gamla logik (lätt friserad) i fler trådar. det är sådant som folk gör första året på jobbet,
antingen för att dom inte förstår bättre eller oftast för att dom tror att andra sätt kostar för mycket prestanda.

Så att säga att det "kommit som en hemsk överraskning" är helt fantastiskt.
...det finns hela bibliotek skrivna om dessa saker, det är något varje någorlunda duktig programmerare vet är knivigt.

så att:
1. inte designa för problemet
2. inte testa för det rätt
(det har dom uppenbarligen inte gjort, att ha fyra hundra smånördar spela spelet i ett callcenter nånstans är inte rätt sätt att testa trådning)
3. tro att det kommer funka för att man inte sett några fel på kontoret

...luktar amatör.

Skriv svar