Robot
Entropy

Det är ett bra tag tills Entropy släpps på riktigt, men är du villig att betala för det kan du få spela redan nu. Är det då värt att öppna plånboken för ett spel som fortfarande är i alpha?

#mojang, #minecraft, #introversion, #prison-architect, #bohemia, #dayz, #artplant, #entropy, #eve-online, #wing-commander, #star-trek-online, #everquest-next


Medlem
Entropy

Early access är ytterligare ett fenomen som jag inte riktigt förstår. Om Peter Jackson hade kommit till mig i Juni och sagt att jag kunde få se Hobbit 2 redan då för €18.99 fast utan att CGI-effekterna var färdiga och inspelningen fortfarande pågick, då hade jag, och troligtvis ni andra också, sagt nej.

MFZ
Medlem

ser ut som någon avgudade det gula filtret från deus ex.
trodde det var ett dlc först när jag såg screenshottet. :I


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Är ju valfritt om man vill ha Early Access eller inte.
Själv väntar jag alltid tills spelet verkar vara spelbart, och värt pengarna. betalar inte för något som kanske blir bra. Det ska vara bra från början.

Medlem
Skrivet av Securion:

Är ju valfritt om man vill ha Early Access eller inte.
Själv väntar jag alltid tills spelet verkar vara spelbart, och värt pengarna. betalar inte för något som kanske blir bra. Det ska vara bra från början.

Du skulle ju kunna skita i att spela spelet tills det är "färdigt" annars är det bara att inte skaffa det under Early Acces


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Early access är ytterligare ett fenomen som jag inte riktigt förstår. Om Peter Jackson hade kommit till mig i Juni och sagt att jag kunde få se Hobbit 2 redan då för €18.99 fast utan att CGI-effekterna var färdiga och inspelningen fortfarande pågick, då hade jag, och troligtvis ni andra också, sagt nej.

Grejen med early access är ju att utvecklarna ofta låter spelarna vara med och påverka hur spelet utvecklas, man betalar för att få vara med att tycka till om spelet om man vill och förhoppningsvis om det är en bra utvecklare som lyssnar på de som köpt det så funderar de i alla fall på vad konsumenterna vill ha. Godus är ett bra exempel här, spelarna tyckte att ens följare integrerade för lite med omvärlden, så de håller på att göra om hela AIn.


signatur

Rädda skogen ät en bäver

Medlem
Skrivet av Bennii:

Early access är ytterligare ett fenomen som jag inte riktigt förstår. Om Peter Jackson hade kommit till mig i Juni och sagt att jag kunde få se Hobbit 2 redan då för €18.99 fast utan att CGI-effekterna var färdiga och inspelningen fortfarande pågick, då hade jag, och troligtvis ni andra också, sagt nej.

Hobbit 2... Ja. Kommande Star Wars... Hell NO! Där hade jag betalt tusenlappar för att få se en 240p kopia i svartvitt utan cgi effekter.

och därför betalar jag även för early access, önskar bara att det fanns på fler spel.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Har spelat det på Linux ett tag men får nog vänta ett tag tills de kommer till beta eller nån bättre stadie

Inaktiv

Så länge båda parter är ärliga mot sig själva med vad dom säljer respektive köper så ser jag absolut inga problem med early access eller kickstarter.

Testar nu personligen Elite: Dangerous Alpha då jag kickstartade det med en rejäl slant, dock medveten om att jag kanske inte alls får det Elite jag vill, men ville vara med och förhoppningsvis påverka spelet. Känns fortfarande overkligt att man faktiskt sitter och spelar en tidigt test av dogfightning i "Elite IV"

Frontier's första design concept för hur man flyger runt i ett system var inte direkt så som jag hade önskat, då jag ville ha det mer eller mindre exakt som i Frontier: Elite II och Frontier: First Encounters, detta skapade en lång tråd på forumet som slutade i en poll.

För någon månad sedan släppte dom ett nytt design concept och då kände jag att mina pengar var väl investerade och ser nu ännu mer fram emot Elite: Dangerous. Sedan är jag väl medveten om att jag i detta fall kanske hade en enorm tur och nästa kickstarter projekt kanske blir en grym besvikelse.

Så det finns fördelar och nackdelar med early acess/kickstarter likväl som att göra allt inhouse och sedan släppa det och ta skiten/underverket som det kommer (alla spel kanske har mer eller mindre förutsättning för early access/kickster, exempelvis The Walking Dead Season 1&2 vore ju inte så roliga att spela som alpha).

Medlem

Helt underbart att Space Sim-spelen börjar komma tillbaka.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

"Rymden är stor, mörk och full av buggar" de där gjorde min dag! Haha!!

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Helt underbart att Space Sim-spelen börjar komma tillbaka.

Kunde inte sagt det bättre själv!

Medlem
Skrivet av Bennii:

Early access är ytterligare ett fenomen som jag inte riktigt förstår. Om Peter Jackson hade kommit till mig i Juni och sagt att jag kunde få se Hobbit 2 redan då för €18.99 fast utan att CGI-effekterna var färdiga och inspelningen fortfarande pågick, då hade jag, och troligtvis ni andra också, sagt nej.

The Hobbit är inte ett spel. Och early access spel består förhoppningsvis inte 100% av cut-scenes.

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av Bennii:

Early access är ytterligare ett fenomen som jag inte riktigt förstår. Om Peter Jackson hade kommit till mig i Juni och sagt att jag kunde få se Hobbit 2 redan då för €18.99 fast utan att CGI-effekterna var färdiga och inspelningen fortfarande pågick, då hade jag, och troligtvis ni andra också, sagt nej.

The Hobbit är inte ett spel. Och early access spel består förhoppningsvis inte 100% av cut-scenes.

Nej, med tanke på Fragzones förtitt så verkar det inte innehålla något alls.

Risken med early access är att du betalar för löften, och löften kan man få gratis. Som sagt, jag förstår inte tjusningen med att betala 20 euro för en trasig alpha-version av ett spel. Om du gör det så är det din plånbok och jag är inte din finansiella rådgivare.

Medlem

Spelet är... brunt.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Draug:
Skrivet av Bennii:

Early access är ytterligare ett fenomen som jag inte riktigt förstår. Om Peter Jackson hade kommit till mig i Juni och sagt att jag kunde få se Hobbit 2 redan då för €18.99 fast utan att CGI-effekterna var färdiga och inspelningen fortfarande pågick, då hade jag, och troligtvis ni andra också, sagt nej.

The Hobbit är inte ett spel. Och early access spel består förhoppningsvis inte 100% av cut-scenes.

Nej, med tanke på Fragzones förtitt så verkar det inte innehålla något alls.

Risken med early access är att du betalar för löften, och löften kan man få gratis. Som sagt, jag förstår inte tjusningen med att betala 20 euro för en trasig alpha-version av ett spel. Om du gör det så är det din plånbok och jag är inte din finansiella rådgivare.

Jag trodde man betalade för att visa sitt stöd och för att få vara med i utvecklingen genom att testa och rapportera buggar?

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Draug:
Skrivet av Bennii:

Early access är ytterligare ett fenomen som jag inte riktigt förstår. Om Peter Jackson hade kommit till mig i Juni och sagt att jag kunde få se Hobbit 2 redan då för €18.99 fast utan att CGI-effekterna var färdiga och inspelningen fortfarande pågick, då hade jag, och troligtvis ni andra också, sagt nej.

The Hobbit är inte ett spel. Och early access spel består förhoppningsvis inte 100% av cut-scenes.

Nej, med tanke på Fragzones förtitt så verkar det inte innehålla något alls.

Risken med early access är att du betalar för löften, och löften kan man få gratis. Som sagt, jag förstår inte tjusningen med att betala 20 euro för en trasig alpha-version av ett spel. Om du gör det så är det din plånbok och jag är inte din finansiella rådgivare.

Jag trodde man betalade för att visa sitt stöd och för att få vara med i utvecklingen genom att testa och rapportera buggar?

Fast alpha och beta-tester har funnit länge, helt gratis. Det har alltid varit en del av spelutvecklingen. Skillnaden med early access är att du betalar för att bli alpha/betatestare.

Early access och kickstarter är som riskkapitalinvesteringar. Stora risker, och absolut inte för alla. Själv betalar jag för mina spel när jag ser att utvecklarna kan leva upp till sina löften.

Missförstå mig inte, jag vet att kickstarter erbjuder möjligheter i vissa fall. Jag är bara skeptisk till att betala för något som i grund och botten bara är en lista med löften.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Stilfullast:

Spelet är... brunt.

Deus Ex in space!

Medlem
Skrivet av Bennii:

Early access är ytterligare ett fenomen som jag inte riktigt förstår. Om Peter Jackson hade kommit till mig i Juni och sagt att jag kunde få se Hobbit 2 redan då för €18.99 fast utan att CGI-effekterna var färdiga och inspelningen fortfarande pågick, då hade jag, och troligtvis ni andra också, sagt nej.

Early access på steam fungerar ju inte riktigt så...
För det första får man ju vad med i hela utvecklingen av spelet och påverka hur slutprodukten blir.

Sen får man också spelet då det är färdigt.

Ifall detta var fallet med hobbit 3 t.ex. så skulle jag klart köpa det, då skulle jag få se hur produktionen av filmen gick till lite närmare och se vilket stadie filmen var i hela tiden.

Och sen skulle jag ju också förstås få en gratis biobiljett för att sedan se filmen då den är klar

Medlem

Hade heller läst en förhandstitt på Starbound. Det spelet verkar iallafall spelbart, om man kan stå ut med att karaktärerna försvinner vid uppdateringar.

Vissa spel är lite väl för "pre-alpha" när de släps som early access.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Early access är ytterligare ett fenomen som jag inte riktigt förstår. Om Peter Jackson hade kommit till mig i Juni och sagt att jag kunde få se Hobbit 2 redan då för €18.99 fast utan att CGI-effekterna var färdiga och inspelningen fortfarande pågick, då hade jag, och troligtvis ni andra också, sagt nej.

en film är inte ett spel, om någon kom till mig och sa att jag får köpa en prototyp av oculus rift, hade jag gjort det.

Och med spelen så får man ju spelens fulla version när dom är klara, och sparar således pengar då spelen går upp i pris vid färdig version.

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av Bennii:

Early access är ytterligare ett fenomen som jag inte riktigt förstår. Om Peter Jackson hade kommit till mig i Juni och sagt att jag kunde få se Hobbit 2 redan då för €18.99 fast utan att CGI-effekterna var färdiga och inspelningen fortfarande pågick, då hade jag, och troligtvis ni andra också, sagt nej.

en film är inte ett spel, om någon kom till mig och sa att jag får köpa en prototyp av oculus rift, hade jag gjort det.

Och med spelen så får man ju spelens fulla version när dom är klara, och sparar således pengar då spelen går upp i pris vid färdig version.

Som jag skrev tidigare:
Early access och kickstarter är som riskkapitalinvesteringar. Stora risker, och absolut inte för alla. Själv betalar jag för mina spel när jag ser att utvecklarna kan leva upp till sina löften.

Och Oculus Rift är inte heller något spel.

Medlem

Saknade svar på en väsentlig fråga i "previewn".

Finns det fullt joystick stöd i spelet?

Kan inte tänka mig spela något sånt här med mus eller gamepad.

Medlem

Kickstarter och Early Access är bara ett sätt att ge folk som tror på en idé chansen att vara med och bidra ekonomiskt.

Jag gillar det. Det är förstås upp till var och en om man vill vara med eller inte.

Tycker man Early Access är ointressant så är det bara att vänta till spelet är klart och köpa det först då, eller hur?

Själv så är jag med och bidrar i ett antal olika spel som verkar intressanta. Är medveten om riskerna och att alla projekt kan gå åt skogen - det är helt ok med mig, pengarna jag satsat är inte kritiska på något sätt.

Visst kan det lätt bli en del, men jag ser det som en skoj hobby och hobbies får kosta, annars är det ingen hobby.

Jag undviker dock att spela alpha-versioner. Till exempel kan jag köpa Early Access men spelar inte spelet. Väntar istället tills spelet i stort sett är klart. Tills dess är jag enbart med "ekonomiskt" och följer spelutvecklingen vid sidan om.

Med vissa undantag förstås. Det finns några spel där jag gärna testar alpha/beta-versioner, är aktiv i forumen, etc. Jag tänker givetvis på Star Citizen och Elite: Dangerous.

Medlem

De som köpt bf4 har väll fått nån early access

Medlem

Jag var inte medveten om att det här spelet fanns. Det låter intressant, ska definitivt slänga ett bokmärke på deras sida och återkomma när det utvecklats lite mer.

Jag är inte mycket för Early Access, det fungerar på vissa spel men jag tror inte det här är ett av dem.


signatur

// Bacon <3

Medlem

I mina ögon är early Access lika illa som pre-order exklusivt extramaterial. Skräp som bara har till avsikt att få folk att köpa grisen i säcken och betala dyra pengar utan att veta vad det är man köper. Snudd på lika illa som löften från valfritt riksdagsparti två månader före valet.

Det värsta är att det fungerar.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

I mina ögon är early Access lika illa som pre-order exklusivt extramaterial. Skräp som bara har till avsikt att få folk att köpa grisen i säcken och betala dyra pengar utan att veta vad det är man köper. Snudd på lika illa som löften från valfritt riksdagsparti två månader före valet.

Det värsta är att det fungerar.

Det är inget fel på Early Access i sig. Man måste bara inse att spelen där är högriskprojekt och inget annat. De kan bli riktigt bra eller en stor besvikelse.

Jämför till exempel med aktiemarknaden. Du kan köpa aktier i tio högriskföretag som du tror på, men om alla tio misslyckas och aktierna rasar så är det inte börsens fel.

Samma sak med Early Access. Man har ingen annan än sig själv att skylla om de spel man sponsrar går åt skogen eller ser ut som skräp när de är klara.

Som spelare röstar du förstås med plånboken. Verkar det värdelöst så är det bara att låta bli, medan de som tror på spelet kan plocka fram kreditkortet och hänga med på en intressant resa. Det kan som sagt gå hur som helst. Om ett spel misslyckas, ryck på axlarna och gå vidare. Vill du inte ta några risker så är det bara att vänta tills spelet är klart.

Medlem

Så som det mesta kan man göra något antingen bra eller dåligt. Early access på Prison Architect är bra. Det spelet hade huvudfunktionerna tidigt och bortsett från lite buggar så var spelet mycket underhållande redan tidigt i alphan. Jag har redan haft mer speltid i Prison Architect än jag haft med många färdiga spel för tre gånger priset. De patchar varje månad där dem inte bara fixar buggar utan även lägger till en eller flera nya features. Dessutom är deras alpha betydligt mindre buggad än många andra "färdiga" spel.

Men visst köper du grisen i säcken. Spelet kan bli dåligt. Jämförelsen med aktiemarknaden är ganska rättvisande. Detta är en investering och har du ingen aning om din investerings möjligheter och risker så står du sannolikt inför en dålig affär. Om du däremot vet vad du kommer att få och gillar det så står du inför både en bra affär rent ekonomiskt (early access lockar med att vara billigare än release) och möjligheten att spela medan ett spel växer fram.

Fördelarna för utvecklaren, särskilt en mindre sådan, är uppenbar. Dem får pengarna tidigare vilket betyder mindre krav på dyr och riskfull finansiering men dem får också möjligheten till feedback som de flesta bara kan drömma om. En öppen beta 2 veckor innan release har inte tid för nytt material medan en alpha har all möjlighet i världen att lyssna på kritik och ändra sig.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar