Arnroths krönika – Året enligt Arnroth

Robot
Medlem
Arnroths krönika – Året enligt Arnroth

Jag håller med dig om att det är trevligt när kvinnor i största allmänhet börjar upptäcka spel i större mån än tidigare. Sedan ska tilläggas att jag tycker att allt måste ses i proportion och kvinnor varken skapar spel eller spelar lika mycket som män, inte i närheten.

Att då säga att 2013 är kvinnans spelår tycker jag är lite som när Obama tilldelades Nobels fredspris. Det är en symbolhandling som inte säger så mycket mer än att det är en utveckling som ska premieras.

Jag tycker att du har en tendens att bunta ihop män på exakt samma sätt som du antyder att dessa gör med kvinnor (vilket många gör givetvis). Är det inte bättre att föregå med gott exempel och inte lägga skulden på ett kön och istället se kritikerna på samma sätt som du vill att "spelkvinnorna" ska ses? Nämligen som individer.

Medlem

Om det är kvinna eller man jag möter i spel, jag skiter i vilket. Jag mejjar gladeligen ner båda oavsett >:D

Medlem

Härlig krönika som avslutar ett intressant spelår! Rent personligt går årets genombrott till crowdfounding som släppt många fantastiska titlar. Årets fail solklart till DICE för att inte våga lämna den sönder mjölkade moderna krigs eran och dessutom levererar buggar från hin den ondaste rike. Årets spel för mig är Rocksmith 2014 som lär mig mer om gitarrspelande än vad jag lyckats nöta in de senaste 5 åren, helt makalöst på alla sätt!

Medlem

Tack för en lysande summering av spelåret Thomas!
Du skriver som vanligt enastående väl och underhållande. Mitt ända tillägg är att 2013 är ett av de roligaste spelåren i mitt liv och samtidigt ett av de buggigaste. Bf4, CoH2 och Rome 2 är de spel jag betalt mest för och som har fungerat sämst men samtidigt varit de mest utmanande och trevligaste.
Tack för i år och spela brotherts.

Medlem

Angående brothers, kvalitet är något man kan unna sig efter man har tillgång till kvantitet. Vad jag menar är, att precis som med mirrors edge har jag svårt att investera någon större summa i en kort upplevelse.

Det går inte att ta tid * kvalitet = värde, så funkar det inte för folk med mindre pengar, eller folk som helt enkelt kanske vill spendera det på annat. För mig handlar det om att få ut så mycket speltid som möjligt medans jag är tillräckligt underhållen för att vilja fortsätta.

Det är lite som att äta ute på en fin resturang, eller äta 3-4 gånger och vara nöjd varje gång. Hade jag haft det bekvämt nog med pengar hade jag ätit ute varje dag, men så är det inte, och samma gäller spel.

Och dessutom, om spel är ens stora hobby, så vill man nog hellre lägga ner mer pengar på en okej maskin så man kan lira något till att börja med än att lägga hundralappar på ett 3 timmars äventyr.

Så även om jag vill utvecklare som försöker med något nytt väl, så kan jag helt enkelt inte ta del av den kakan.

Så ni spel journalister kan vara fina någon annanstans, tack så mycket. Allt är inte svart och vitt.

Medlem

Jag antar att när man ska utse "Årets spel" så måste man först ställa frågan: Vilket år?
Året i fråga är tydligen 1983.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av fanboyen:

Jag håller med dig om att det är trevligt när kvinnor i största allmänhet börjar upptäcka spel i större mån än tidigare. Sedan ska tilläggas att jag tycker att allt måste ses i proportion och kvinnor varken skapar spel eller spelar lika mycket som män, inte i närheten.

Att då säga att 2013 är kvinnans spelår tycker jag är lite som när Obama tilldelades Nobels fredspris. Det är en symbolhandling som inte säger så mycket mer än att det är en utveckling som ska premieras.

Jag tycker att du har en tendens att bunta ihop män på exakt samma sätt som du antyder att dessa gör med kvinnor (vilket många gör givetvis). Är det inte bättre att föregå med gott exempel och inte lägga skulden på ett kön och istället se kritikerna på samma sätt som du vill att "spelkvinnorna" ska ses? Nämligen som individer.

Det enda jag reagerade negativt på i krönikan själv. Tyvärr är det ganska vanligt förekommande att man inom vissa ämnen kan generalisera bäst man vill, medan i andra får stark kritik. Män vs Kvinnor är ett utmärkt exempel på denna problematik.

I övrigt, mycket trevlig krönika, och God Jul!

Medlem
Skrivet av Zelzahim:

Om det är kvinna eller man jag möter i spel, jag skiter i vilket. Jag mejjar gladeligen ner båda oavsett >:D

Föredrar kvinnor då dom oftast är trevligare och inte spammar chatten med noob eller förolämpar motståndarna.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Bra krönika fram tills det sista stycket. Jag tror Thomas helt ärligt inte ens försöker att läsa de vettiga kommentarerna i hans tidigare krönikor om kvinnor i spelbranschen osv.

"därför få vi också lätt känslan att hela spelvärlden är motståndare till kvinnor som skriver om spel, pratar om spel, spelar spel, tävlar i spel eller gör spel."

Tror du helt ärligt att någon kille på FZ inte vill att kvinnor tar för sig, gör eller talar om spel? Så sjukt generalliserande av dig.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Angående brothers, kvalitet är något man kan unna sig efter man har tillgång till kvantitet. Vad jag menar är, att precis som med mirrors edge har jag svårt att investera någon större summa i en kort upplevelse.

Det går inte att ta tid * kvalitet = värde, så funkar det inte för folk med mindre pengar, eller folk som helt enkelt kanske vill spendera det på annat. För mig handlar det om att få ut så mycket speltid som möjligt medans jag är tillräckligt underhållen för att vilja fortsätta.

Det är lite som att äta ute på en fin resturang, eller äta 3-4 gånger och vara nöjd varje gång. Hade jag haft det bekvämt nog med pengar hade jag ätit ute varje dag, men så är det inte, och samma gäller spel.

Och dessutom, om spel är ens stora hobby, så vill man nog hellre lägga ner mer pengar på en okej maskin så man kan lira något till att börja med än att lägga hundralappar på ett 3 timmars äventyr.

Så även om jag vill utvecklare som försöker med något nytt väl, så kan jag helt enkelt inte ta del av den kakan.

Så ni spel journalister kan vara fina någon annanstans, tack så mycket. Allt är inte svart och vitt.

Jag håller inte med alls om ditt resonemang. Brothers kostar väl som en film. Det är en upplevelse. Jag har betalt mer för tråkiga sp-spel som jag defacto i spelat färre timmar.

Medlem

Bra krönika. Kul spel som blev årets lir.

Skrivet av bleak:

Bra krönika fram tills det sista stycket. Jag tror Thomas helt ärligt inte ens försöker att läsa de vettiga kommentarerna i hans tidigare krönikor om kvinnor i spelbranschen osv.

"därför få vi också lätt känslan att hela spelvärlden är motståndare till kvinnor som skriver om spel, pratar om spel, spelar spel, tävlar i spel eller gör spel."

Tror du helt ärligt att någon kille på FZ inte vill att kvinnor tar för sig, gör eller talar om spel? Så sjukt generalliserande av dig.

Antingen känner du dig väldigt träffad eller så läser du in saker lite konstigt i det han skriver.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Oerhört komiskt att T.Arnroth som själv är politisk korrekt till max använder gammelmedia som uttryck.

Givetvis är kvinnor här för att stanna för de har alltid lirat spel inget nytt med andra ord. Dock jag vet inte vad det är för prepubertala communitys du tillhör T.Arnroth där det skriks så mycket på kvinnor och hetsas över dem. De spel jag lirat har det bemöts med respekt, så som alla andra som inte använt chatten att få ut sin tourettes. Det finns kvinnor som som inte tänker sig för heller och häver det ena efter det andra. Det handlar just inte om kön, det handlar om attityd,mognad, förnuft.

Som sagt vill du föregå med allra bästa exempel och lyfta fram frågan får du skapa ett spel med bara kvinnor för just bara kvinnor. Så kanske det kan lindra din ångest över frågan. Och få den kvot du suktar efter så som gammelmedia.

Annars önskar jag en god jul:)

Inaktiv
Skrivet av joary639:

Bra krönika. Kul spel som blev årets lir.

Skrivet av bleak:

Bra krönika fram tills det sista stycket. Jag tror Thomas helt ärligt inte ens försöker att läsa de vettiga kommentarerna i hans tidigare krönikor om kvinnor i spelbranschen osv.

"därför få vi också lätt känslan att hela spelvärlden är motståndare till kvinnor som skriver om spel, pratar om spel, spelar spel, tävlar i spel eller gör spel."

Tror du helt ärligt att någon kille på FZ inte vill att kvinnor tar för sig, gör eller talar om spel? Så sjukt generalliserande av dig.

Antingen känner du dig väldigt träffad eller så läser du in saker lite konstigt i det han skriver.

Argumentet att man känner sig träffad för att man motsäger sig en text känns rätt tröttsamt och leder ingenstans. Men förklara gärna för mig då eftersom jag tydligen missförstod.

Medlem

Go Arnroth! God jul!

Medlem

Som vanligt, kanonbra skrivet!

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av joary639:

Bra krönika. Kul spel som blev årets lir.

Skrivet av bleak:

Bra krönika fram tills det sista stycket. Jag tror Thomas helt ärligt inte ens försöker att läsa de vettiga kommentarerna i hans tidigare krönikor om kvinnor i spelbranschen osv.

"därför få vi också lätt känslan att hela spelvärlden är motståndare till kvinnor som skriver om spel, pratar om spel, spelar spel, tävlar i spel eller gör spel."

Tror du helt ärligt att någon kille på FZ inte vill att kvinnor tar för sig, gör eller talar om spel? Så sjukt generalliserande av dig.

Antingen känner du dig väldigt träffad eller så läser du in saker lite konstigt i det han skriver.

Argumentet att man känner sig träffad för att man motsäger sig en text känns rätt tröttsamt och leder ingenstans. Men förklara gärna för mig då eftersom jag tydligen missförstod.

Lycka till att få ett vettigt svar. Det var en typisk one liner från en en snubbe som ville ''sätta dit'' dig. Men fail på honom.

Angående Brothers så är det ju den fruktansvärt värdelösa marknadsföringen som jag tror gjort så att det inte sålts så mycket som det kunnat. Enda gången jag ens hört talas om det eller läst om det är recensionen här på FZ samt från Josef Fares i P3-Spel och Overkligt.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av joary639:

Bra krönika. Kul spel som blev årets lir.

Skrivet av bleak:

Bra krönika fram tills det sista stycket. Jag tror Thomas helt ärligt inte ens försöker att läsa de vettiga kommentarerna i hans tidigare krönikor om kvinnor i spelbranschen osv.

"därför få vi också lätt känslan att hela spelvärlden är motståndare till kvinnor som skriver om spel, pratar om spel, spelar spel, tävlar i spel eller gör spel."

Tror du helt ärligt att någon kille på FZ inte vill att kvinnor tar för sig, gör eller talar om spel? Så sjukt generalliserande av dig.

Antingen känner du dig väldigt träffad eller så läser du in saker lite konstigt i det han skriver.

Argumentet att man känner sig träffad för att man motsäger sig en text känns rätt tröttsamt och leder ingenstans. Men förklara gärna för mig då eftersom jag tydligen missförstod.

jag tror att många inte vill få in kvinnor i spel eller få en mer nyanserad spelvärd. Och jag tror en del av dem är här på FZ som på många andra ställen och i många andra branscher och medier.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av joary639:
Skrivet av bleak:
Skrivet av joary639:

Bra krönika. Kul spel som blev årets lir.

Skrivet av bleak:

Bra krönika fram tills det sista stycket. Jag tror Thomas helt ärligt inte ens försöker att läsa de vettiga kommentarerna i hans tidigare krönikor om kvinnor i spelbranschen osv.

"därför få vi också lätt känslan att hela spelvärlden är motståndare till kvinnor som skriver om spel, pratar om spel, spelar spel, tävlar i spel eller gör spel."

Tror du helt ärligt att någon kille på FZ inte vill att kvinnor tar för sig, gör eller talar om spel? Så sjukt generalliserande av dig.

Antingen känner du dig väldigt träffad eller så läser du in saker lite konstigt i det han skriver.

Argumentet att man känner sig träffad för att man motsäger sig en text känns rätt tröttsamt och leder ingenstans. Men förklara gärna för mig då eftersom jag tydligen missförstod.

jag tror att många inte vill få in kvinnor i spel eller få en mer nyanserad spelvärd. Och jag tror en del av dem är här på FZ som på många andra ställen och i många andra branscher och medier.

Ah i det osynliga tramskriget mellan man och kvinna.
Tratt.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Så duktig och PK man kan vara, självklart är årets person spelkvinnan.... *spyr*.

Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av joary639:
Skrivet av bleak:
Skrivet av joary639:

Bra krönika. Kul spel som blev årets lir.

Skrivet av bleak:

Bra krönika fram tills det sista stycket. Jag tror Thomas helt ärligt inte ens försöker att läsa de vettiga kommentarerna i hans tidigare krönikor om kvinnor i spelbranschen osv.

"därför få vi också lätt känslan att hela spelvärlden är motståndare till kvinnor som skriver om spel, pratar om spel, spelar spel, tävlar i spel eller gör spel."

Tror du helt ärligt att någon kille på FZ inte vill att kvinnor tar för sig, gör eller talar om spel? Så sjukt generalliserande av dig.

Antingen känner du dig väldigt träffad eller så läser du in saker lite konstigt i det han skriver.

Argumentet att man känner sig träffad för att man motsäger sig en text känns rätt tröttsamt och leder ingenstans. Men förklara gärna för mig då eftersom jag tydligen missförstod.

jag tror att många inte vill få in kvinnor i spel eller få en mer nyanserad spelvärd. Och jag tror en del av dem är här på FZ som på många andra ställen och i många andra branscher och medier.

Ah i det osynliga tramskriget mellan man och kvinna.
Tratt.

Helt klart trams! Sluta upp med allt trams nu tack.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av bleak:

Bra krönika fram tills det sista stycket. Jag tror Thomas helt ärligt inte ens försöker att läsa de vettiga kommentarerna i hans tidigare krönikor om kvinnor i spelbranschen osv.

"därför få vi också lätt känslan att hela spelvärlden är motståndare till kvinnor som skriver om spel, pratar om spel, spelar spel, tävlar i spel eller gör spel."

Tror du helt ärligt att någon kille på FZ inte vill att kvinnor tar för sig, gör eller talar om spel? Så sjukt generalliserande av dig.

Varför skulle man vilja ha kvinnor i spel för? Vi gillar ju korvfester :S


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Syrfid:

Jag håller inte med alls om ditt resonemang. Brothers kostar väl som en film. Det är en upplevelse. Jag har betalt mer för tråkiga sp-spel som jag defacto i spelat färre timmar.

Fast nu sa jag ganska specifikt spel som är tillräckligt underhållande, inte tråkiga. Och sedan vet jag inte vad som finns att hålla med om eller inte, det är ju hur det är för mig och kanske andra, men om det inte är så för dig är det väl bra? Jag kollar inte på en massa film heller så det argumentet faller platt på mig, men det har i det fallet mindre med pengar och tid att göra och mer med att jag helt enkelt inte tycker film är vidare underhållande.

Hade jag haft mer pengar än fritid hade det varit en helt annan femma!

Tack för alla bra krönikor det här året Thomas, har för min del gett mig nya infallsvinklar och idéer att grunna på.
Sen är det ju synd att de som hatat hela året runt inte ens kan släppa det för en krönika som inte ens fokuserar på det dem själva inte vill höra.

God Jul och Gott nytt år till er alla, den bjuder jag på oavsett hur arga ni är.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Inaktiv

Om man bytte på rollen mellan kvinna och man.
http://vitaminl.tv/video/1754

Medlem

fanboyen sa det bäst - Herr Arnroth gör kvinnliga gamers en björntjänst och reproducerar en kvinnlig offerroll där alla "nice guys" ska "skydda" kvinnliga gamers. Det är på något vis självmål i samma andetag som en känga mot alla idioter därute.

"Kvinnor" är fullt kapabla till att stå upp för sig själva. Det här med att de måste ha en hjälpande hand av Thomas Arnroth och hans gelikar är tragikomiskt. Att sedan generalisera spelvärlden som någon slags kvinnohatande massa är tröttsamt. Ja, det finns idioter som låter högt därute. De blir inte mindre idioter för att du försöker säga åt dem, idioter får sitt lystmäte av att någon säger emot dem. Men idioter beter sig idiotiskt oavsett vad dem de hatar för tillfället har mellan benen.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Jag vill också tacka dig Thomas för alla bra krönikor som du skrivit i år! Dina texter behövs verkligen.


signatur

I am the Milkman. My milk is delicious

Medlem
Skrivet av fisk:

fanboyen sa det bäst - Herr Arnroth gör kvinnliga gamers en björntjänst och reproducerar en kvinnlig offerroll där alla "nice guys" ska "skydda" kvinnliga gamers. Det är på något vis självmål i samma andetag som en känga mot alla idioter därute.

"Kvinnor" är fullt kapabla till att stå upp för sig själva. Det här med att de måste ha en hjälpande hand av Thomas Arnroth och hans gelikar är tragikomiskt. Att sedan generalisera spelvärlden som någon slags kvinnohatande massa är tröttsamt. Ja, det finns idioter som låter högt därute. De blir inte mindre idioter för att du försöker säga åt dem, idioter får sitt lystmäte av att någon säger emot dem. Men idioter beter sig idiotiskt oavsett vad dem de hatar för tillfället har mellan benen.

Tänkte precis på samma sak när jag läste det. ''Kvinnor behöver inte försvaras av män, förutom av oss speljournalister''

Medlem
Skrivet av Gameboy:

Rent personligt går årets genombrott till crowdfounding

En till som insett vad som verkligen är årets genombrott. Kul! Håller verkligen med.

Medlem

Är så jävla trött på det här 50/50 som det måste vara överallt idag. TRAMS


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

12
Skriv svar