Någon som spelar Space Station 13? Nån som vill?

Medlem
Någon som spelar Space Station 13? Nån som vill?

Hittade detta underbara spel efter en kommentar på reddit för ett par veckor sedan. Innan dess hade jag aldrig hört talas om det, trots att det släpptes och har varit i konstant utveckling sedan 2003.

Kortfattat kan man sammanfatta det som att upp till 60 (men mer realistiskt 30, pga lagg annars) samarbetar med att driva en rymdstation. Alla har sina respektive roller, från kock och bartender, till kemist, ingenjör, virusforskare, kapten, säkerhetsvakt etc. och har sina egna uppgifter att utföra på stationen. En spelare kan även styra stationens AI, vilket är en ganska unik roll att spela. Många yrken kan vara ganska komplicerade, då det är en hel vetenskap att t.ex. genmodifiera människor, reparera kraftledningar, hacka dörrar, eller sköta fångvaktningen efter legitim "space law". Så hur vinner man, kanske ni undrar? Tja, det beror på game-modet. De mest populära är Traitor, där en eller ett par spelare har som mål att stjäla något eller döda någon och fly från stationen, samt Changeling där en eller ett par är utomjordingar som ska absorbera människor och därefter kan se ut som dem (tänk The Thing). Det finns även andra gamemodes, som Nuke, Wizard, Cult, Revolution med mera.

Spelet är groteskt fult, tar lång tid att komma in i, har ett krångligt interface och är stundvis ospelbart laggigt, men historierna som uppstår under en runda gör det hela klart värt det. Historier som att kocken samarbetar med kemisten för att söva ner folk, dra in dem i köket, mala ner dem till hamburgare och servera folk. Eller då jag som changeling precis hade släpat in kaptenen i en maintenance-korridor, dödat honom och tagit hans utseende, och precis när jag klätt av mig och ska börja sätta på mig hans kläder så kommer det en annan nisse och ser mig stå ovanpå hans lik. I min panik springer jag efter honom, ut i korridorerna bland folk, helt naken och försöker slå ihjäl honom med ett bälte jag hade i handen. De andra besättningsmedlemmarna måste trott att deras kapten blivit helt galen.

Det finns ett 40-tal servrar uppe, men de som är befolkade är i antingen USA eller Ryssland, så det vore kul om man kunde få ihop ett tiotal för att börja köra på de europeiska servrarna. Annars kan jag rekommendera servern Apocalyptic Station 13, som har en bra balans gällandes spelarantal, lagg och rp-seriousness.

Det är dock långt ifrån casual, så jag kan inte rekommendera det till alla, men om man gillar spel i stil med Dwarf Fortress och Ultima Online så tycker jag att man borde ta sig en titt. Det är trots allt gratis, och även Dean "Rocket" Hall är en fan av det.

Allt man teoretiskt sett behöver göra är att skapa ett konto på [http://www.byond.com/] tanka ner klienten, och joina en server. Det kan dock också vara bra att ha [http://wiki.ss13.eu/index.php/Main_Page] uppe som guide.

Jag är rätt ny själv till spelet, men kan hjälpa så gott jag kan om ni undrar nåt också.

Fan-made trailer:

En lång men rolig traitor-runda:

Medlem

Tack så mycket! Har letat efter ett spel som detta ganska länge xP

Medlem

Låter onekligen spännande. Blir att testa, tack för tipset!

Medlem

Ser riktigt kul ut. Ska testas eventuellt när jag har tid.

Ett tips, en nyutveckling som baseras på detta koncept:
http://www.indiegogo.com/projects/centration-multiplayer-surv...

Edit: Skitsamma


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Skrivet av Vantskruv:

Ser riktigt kul ut. Ska testas eventuellt när jag har tid.

Ett tips, en nyutveckling som baseras på detta koncept:
http://www.indiegogo.com/projects/centration-multiplayer-surv...

Edit: Skitsamma

Japp, har hört att en av utvecklarna från SS13 är med i det teamet. Det finns även [http://spacestation13.com/] som är en mer trogen re-make av spelet. Ingen av nyutvecklingarna är dock i närheten lika komplett som orginalet, tyvärr, och tror det kommer ta lång tid innan de ens har hälften av de funktioner och sånt som finns. Allt från temperatur, lufttryck, syrenivå, elektriska kretsar, avloppssystem, organ i kroppen med mera simuleras. Allt går att interagera med, ofta på flera sätt. Det är väldigt mycket system och content att återskapa. Tror dock inte allt det här behövs för att göra ett spel som Centration kul, men lite av charmen med SS13 är att lära sig alla avancerade features som majoriteten av spelarna inte känner till eller använder sig av.

Medlem

Det här måste jag testa...! Tack för tipset

Medlem

Testade någon timme igår. Lunkade runt som säkerhetsvakt och försökte lista ut var jag var någonstans. Inte det lättaste spelet att komma in i, men även om jag fortfarande inte kan något var det kul. Lyckades efter 10-15min få en tazer och lite utrustning till min säkerhetsvakt. Började därefter vandra runt utan att veta var jag var eller var jag skulle. Helt plötsligt hade jag ont i höger arm, som var en protes, och i huvudet. Lyckades aldrig lsita ut vad som hände.

Lyckades ta mig till cellerna där en präst hade låtsats vara kaptenen och nu envisades med att försöka fly ur den trasiga cellen. Lyckades få ut honom ur cellen och in i en bättre. Att låsa den var dock inte lätt och det slutade med att fången själv berättade hur man gör.

Nu var jag hungrig men trots att jag lyckades hitta en påse chips kom jag aldrig på hur man äter. Bestämde mig för att sluta då lagget började ge mig huvudvärk.
Får ge det en ny chans efter jul, vore kul med en server där man känner folk.

Medlem

Jag har testat lite olika saker, ibland har riktigt hjälpsamma personer fått mig att komma in i det, i vissa fall är dom mindre hjälpsamma och släpar ut en och ber dig byta jobb fast du säger att du vill lära dig. En av dom schyssta vart dock ihjälslagen av en galning. Jag jobbade "extra" i köket för kocken låg och sov. Jag tog med mig kniven, högg ner killen som dödade min kompis.. Släpade kompisens kropp till läkarna och vart stoppad på vägen av security.. Han undrade vadfan som händer. Jag förklarade att han jag drar vart attackerad.. -Av vem? frågade vakten. Då kastade jag förövarens huvud vid hans fötter och pekade.. -"Carry on citizen" Fick jag till svar.. Klockrent!

1
Skriv svar